المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما هى الغلطة اللى متنسهاش فى الشبكات؟؟؟؟

mohamedabduon
05-08-2007, 21:37
السلام عليكم

انا جات لى فكرة حلوة قوى يارب تعجبكم:up:

كل واحد علشان ينجح لازم يمر بمراحل فشل ويتعلم منها ويخطىء وهكذا

وأكيد فى مجال دراستنا او للى بيشتغلوا فى الشبكات مروا بأخطاء وقعوا فيها واتعلموا منها

انا بقول ايه رأيكم كل واحد يقول على موقف او مشكلة وقع فيها فى الشبكات اتعلم منها

وأصبح مينسهاش وانا شايف من هذه المناقشات الجميلة ان شاء الله هنتعلم من أخطاءنا و كمان

نضحك كيف وقعنا فيها:p

طبعا لازم ابتدى بنفسى (z)

انا بقى الغلطة اللى حابب اقولها لكم عليها انى دخلت على Local Security Policy

ثم
local policies
ثم
user right assignment
ثم

بقى اخترت يا جماعة

deny logn localy

شفتوا الحلاوة يعنى انا معرفش اخش عالكمبيوتر بتاعى من عليه الا من الشبكة

ساعتها على فكرة كنت فى الدورة

لا وغير كده المفاجأة التقيلة ان المستر جى يقول يا جماعة انتم هتمتحنوا الان

فاضطريت انى اشوف الامتحان مع اللى جانبى ............... مع انى الموقف كان صعب بس من

ساعتها لم انس هذه الخدمة ابدا واكيد طبعا عرفت قيمة ال Local Security Policy ككل

ايه رأيكم فى الموضوع ومنتظر الردود :up:

moslium2007
05-08-2007, 22:09
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور جدا على المفكره الممتازه
وجزاك الله كل خير
بس انا بصراحه مش متذكر حاجه زى دى خالص

Iraq IT
06-08-2007, 12:52
اني مره مديري كان حاط USB hard disk على الـ server واني عملت format لكل البارتيشن ومكنت اعرف اكو هارد...اني سافرت وره يومين دوره ..عرفت من صديقي انه المدير صار نار وعصبي لان واحد مفرت الهاردسك ماله وبيه معلومات حياته بس اكيد اني غلست لان اني مسافر قابل اشلون افرمته وعدت على خير والى حد الان ميعرف؟؟؟..اهم شي من تعمل format تتاكد من ان المعلومات مخزنة

tt2224
06-09-2007, 06:19
اني مره مديري كان حاط USB hard disk على الـ server واني عملت format لكل البارتيشن ومكنت اعرف اكو هارد...اني سافرت وره يومين دوره ..عرفت من صديقي انه المدير صار نار وعصبي لان واحد مفرت الهاردسك ماله وبيه معلومات حياته بس اكيد اني غلست لان اني مسافر قابل اشلون افرمته وعدت على خير والى حد الان ميعرف؟؟؟..اهم شي من تعمل format تتاكد من ان المعلومات مخزنة

الله يخزي شيطانك
والله بقيت أضحك وحدي وأتخيل حال المدير

لدي extenal HDS و ومخزن عليه كل ما يعمني من معلومات تخيلت ان الامر حدث معي

لو كنت مكان مديرك واكتشف ان الهارد ديسك مالته تفرمت واكتشفت من السبب لن اكتفي بطرده بل سأقتله شر قتلة

الله يعينه المسكين

Iraq IT
06-09-2007, 08:35
الله يخزي شيطانك
والله بقيت أضحك وحدي وأتخيل حال المدير

لدي extenal HDS و ومخزن عليه كل ما يعمني من معلومات تخيلت ان الامر حدث معي

لو كنت مكان مديرك واكتشف ان الهارد ديسك مالته تفرمت واكتشفت من السبب لن اكتفي بطرده بل سأقتله شر قتلة

الله يعينه المسكين

الله يعوضه...يكبر وينسى

كيف اخبار الشغل للـ IT بماليزيا؟

mohamedabduon
07-05-2008, 15:07
فين باقى الردود انا شايف ان الموضوع جميل و لذيذ كمان لما تفتكر غلطتك بعد ما تكون عديتها واتعلم منها كمان

m7mad.alfadel
09-05-2008, 20:55
مشاركه جميل
جل من لا يسهو
انا مره كنت حصلى نفس مشكله الفورمات للUSB
وحولت ارجع الملفات بس بدون اى فايده

memoragaa
10-05-2008, 02:37
انا بقى يا جماعة غلط غلطة كلفتنى انى قعدت صاحى طول الليل بفكر فى الحل وهيا ايه انى كنت بركب core جديد فى سنترال رئيسى من سنترالات الصعيد وبعد ما ظبط الconfiguration بتاعة الراوتر مع المهندس المتابع معايا فى الفرع الرئيسى وكله تمام واعمل ping على الفرع الرئيسى مش عاوز يشتغل اجيبه يمين اجيبه شمال مفيش فايدة فرمت الراوتر وبدأت الإعدادات من تانى وجديد برضه مفيش فايدة المهم كانت الساعة دخلت على 12 بالليل ولازم اروح وطبعا اضطريت انى ابات فى المحافظة دى ساعتها علشان اشوف المشكلة ايه الصبح وكانت المشكلة اللى انا شاكك فيها ان فيه حاجة فى إعدادات الراوتر الرئيسى فى الغرفة الفايبر اللى احنا مربوطين عليها وبعدين لما روحت وهديت وقعدت افكر مع نفسى وكتبت كل حاجة لقيت نفسى ناسى حاجة مهمة جدا جدا الا وهى انى ما عملتش default route للراوتر وبالتالى مش قادر يعمل ping على اى حاجة شوفتوا الحلاوة والحمد لله الموضوع عدى وقولتلهم كان فيه مشكلة فى الفيبر مش عندى وإلا كنت قعدت فى بيتنا ويجعله عامر ان شاء الله

mohamedabduon
10-05-2008, 15:14
الله يعوضه...يكبر وينسى

كيف اخبار الشغل للـ IT بماليزيا؟

صحيح والله ياريت اخونا يعرفنا علشان كلنا عرفنا التقدم اللى حصل فى دولة اسلامية زى دى وسمعت ان دخل الفرد هناك ماشاء الله عالى بس مش متذكر الرقم

mohamedabduon
10-05-2008, 15:18
انا بقى يا جماعة غلط غلطة كلفتنى انى قعدت صاحى طول الليل بفكر فى الحل وهيا ايه انى كنت بركب core جديد فى سنترال رئيسى من سنترالات الصعيد وبعد ما ظبط الconfiguration بتاعة الراوتر مع المهندس المتابع معايا فى الفرع الرئيسى وكله تمام واعمل ping على الفرع الرئيسى مش عاوز يشتغل اجيبه يمين اجيبه شمال مفيش فايدة فرمت الراوتر وبدأت الإعدادات من تانى وجديد برضه مفيش فايدة المهم كانت الساعة دخلت على 12 بالليل ولازم اروح وطبعا اضطريت انى ابات فى المحافظة دى ساعتها علشان اشوف المشكلة ايه الصبح وكانت المشكلة اللى انا شاكك فيها ان فيه حاجة فى إعدادات الراوتر الرئيسى فى الغرفة الفايبر اللى احنا مربوطين عليها وبعدين لما روحت وهديت وقعدت افكر مع نفسى وكتبت كل حاجة لقيت نفسى ناسى حاجة مهمة جدا جدا الا وهى انى ما عملتش default route للراوتر وبالتالى مش قادر يعمل ping على اى حاجة شوفتوا الحلاوة والحمد لله الموضوع عدى وقولتلهم كان فيه مشكلة فى الفيبر مش عندى وإلا كنت قعدت فى بيتنا ويجعله عامر ان شاء الله

الحمد لله .. اهم حاجة ان الواحد بيعرف الغلط بتاعه فين وبعد كده بيستفاد وبيصلح غلطهWink:

وهو ايه ال core ياmemoragaa

ويعنى ايه تعمل default route للراوتر يا بشمهندس....................

oliveto
11-05-2008, 00:33
انا للحين ادرس الشبكات ما استلمت وظيفة
بس الحمدلله للحين ماكو اخطاء بالدراسة

memoragaa
11-05-2008, 14:13
الحمد لله .. اهم حاجة ان الواحد بيعرف الغلط بتاعه فين وبعد كده بيستفاد وبيصلح غلطهWink:

وهو ايه ال core ياmemoragaa

ويعنى ايه تعمل default route للراوتر يا بشمهندس....................

ال core يعنى القلب بمكعنى اصح فى عالم الشبكات المركز الرئيسى اللى بيكون فيه الإنترنت كلها اللى جاية من الشركة المانحة ( اوروبا او امريكا ) وفى حالتنا دى جاى من القاهرة وبيوزع لسنترالات تانى تحتيه فرعية وبنطلق عليه core

وال Default route يعنى ال ip اللى هيطلع عليه كل الtraffice اللى داخل للراوتر يعنى اى جهاز عاوز يخرج على الإنترنت بيطلع عن طريق الip ده واحنا بنسميه الطريق الطبيعى او العادى يعنى زى الdeafult gateway اللى عندك بالجهاز بتاعك لازم تعرفه هوا هيطلع عن طريق مين وتوريه الطريق الصحيح

اتمنى ان اكون وضحت

moh-amin
11-05-2008, 16:50
هي وضحت طبعا بس انت عندك ازاي شغل في الصعيد وانت متواجد بالكويت ؟؟:rolleyes::rolleyes:

سكب
14-05-2008, 22:47
الموضوع حلو ومفيد جدا بس للحين ما مسكت شبكة رسمي (:

لسه دوبي بقول يا هادي وفيها اخطأ

شكرا

sameh269
15-05-2008, 10:47
انا فى مره فى 15 يونيو 2000 دخلت على مديرى اطلب زياده فى المرتب عشان الشغل على برنامج السياحه خلص كله و كنت مظبط الدنيا كلها و جالى واحد من اليوزرز اشيل له tmp files على اليونكس و بدل ما امسح التمب فايلز مسحت ملف الداتا كله
كل الشغل اللى عملته اتمسحو مكانش فية backup
اتعلمت انى معلش اى حاجه من غير backup
اتعلمت انى مادخلش بالادمن الا للضروره القصوى
الموضوع ده كلفنى 30 يوم بيات فى الشركه
الحمدلله عدى على خير

mohamedabduon
15-05-2008, 16:23
ال core يعنى القلب بمكعنى اصح فى عالم الشبكات المركز الرئيسى اللى بيكون فيه الإنترنت كلها اللى جاية من الشركة المانحة ( اوروبا او امريكا ) وفى حالتنا دى جاى من القاهرة وبيوزع لسنترالات تانى تحتيه فرعية وبنطلق عليه core

وال Default route يعنى ال ip اللى هيطلع عليه كل الtraffice اللى داخل للراوتر يعنى اى جهاز عاوز يخرج على الإنترنت بيطلع عن طريق الip ده واحنا بنسميه الطريق الطبيعى او العادى يعنى زى الdeafult gateway اللى عندك بالجهاز بتاعك لازم تعرفه هوا هيطلع عن طريق مين وتوريه الطريق الصحيح

اتمنى ان اكون وضحت

الف شكر هى لك
بالنسبة لل Default route
وضحت خالص الحمد لله

اما الكور انا فهمتها بس لوعندك صورة للكور علشان زى مابيقولوا العملى بيكون احسن

ومتشكر لك جدا لإهتمامك

mohamedabduon
15-05-2008, 16:25
انا فى مره فى 15 يونيو 2000 دخلت على مديرى اطلب زياده فى المرتب عشان الشغل على برنامج السياحه خلص كله و كنت مظبط الدنيا كلها و جالى واحد من اليوزرز اشيل له tmp files على اليونكس و بدل ما امسح التمب فايلز مسحت ملف الداتا كله
كل الشغل اللى عملته اتمسحو مكانش فية backup
اتعلمت انى معلش اى حاجه من غير backup
اتعلمت انى مادخلش بالادمن الا للضروره القصوى
الموضوع ده كلفنى 30 يوم بيات فى الشركه
الحمدلله عدى على خير

يا نهار ابيض تعرف يا سامح هى دى الغلطات اللى و الواحد بيتعلم منها فعلا

تعيش وتتعلم :D

mohamedabduon
27-05-2008, 22:10
up..................

mohamedabduon
03-10-2008, 12:47
انتوا فين ياشباب محدش غلط ولا ايه
الكل يتكلم محدش يتكسف كلنا بنغلط

fahed_mm
12-10-2008, 19:26
عندى غلطة عليا ونقطةتتحسب ليا
كنت بعمل تجديد للكبلات الخاصة بالشبكة فى شركة من الهند فى مصر بتشتغل فى البحوث التسوقية لاحدى شركات الحديد والصلب الكبرى فى مصر .
وبعد ما ركبت الـــ RH45 فى كابلين واعمل تست على جهاز التستر ملقهوش بيقرا اضتريت انى اغيرها وكان الغلط مش منى كان الكابل ناعم جدا من الخارج والاسلاك تدخل الى داخل الكابل وبالتالى اعدت تركيبهم تانى بكل حرص والحمد لله
اما الثانية انهم اتصلوا بيا مرة تانية بعد 24 ساعة لابلاغى بان النت لايعمل على الاجهزة التى تم تغير لها الكبلات
وعلى الفور ذهبت لاجد ان الراوتر لا يعمل
......................................

hisham_munshar
12-10-2008, 23:30
ههههههه
فكرة جميلة

bonofreez
25-10-2008, 16:40
السلام عليكم
انا بقى كنت من يومين ركبى سايبه وبدأت افكر فى شغل تانى بعد ما اتفصل من شغلى بس الحمد لله مفيش نصيب اترفض
المهم استلمت الشبكة ومفيش اى معلومات عنها ولا باسورد ولا اى حاجة طبعا اول حاجة لازم اعرف الباسورد بتاعها الروتر من نوع سيسكو روحت داخل وعملت كسر للباسورد وظبطت كل حاجة وعرفت المعلومات اللى انا عاوزها وبعد ما خلصت لاقيت اللمبه الخاصة بالترمينال فى المودم مش منورة والنت فاصل واعيد وازيد ومش عارف اعمل ايه وبعد ما هديت كده وقلت قدر الله وما شاء فعل افتكرت ان بعد ما تعمل كسر للباسورد للروتر ا انترفيس بيبقى DOWN ولازم ترجعه UP او بمعنى اخر تخلى الانترفيس NO SHUTDOWN والحمد لله دخلت على الانترفيس الخاص بالسريال ورجعته اب وكل حاجة اشتغلت الحمد لله

the_way2allah
29-10-2008, 13:41
بصوا يا جماعة انا بقا مرة حصلى موقف
مرة كنا بنعمل شبكة بسيطة جداااااااااا انا وواحد معايا ، شبكة مكونة من 4 كمبيوترات LAN فقط يعنى هنوصل face plate لكل كمبيوتر وسويتش وخلاص المهم يا رجالة وصلنا وجربنا السلوك بال Tester شغال تمامم المهم الأجهزة مش راضية تجيب connection والأجهزة جايبة Unplugged غيرنا الكابلات اللى طالعة من ال face plate للكمبيوتر برضو مش نافعة المهم يمين شمال مفيش فايدة ،،،،،،،،، وفى الأخر أكتشفنا إن السويتش الرئيسى مش واصله كهرباء ومش شغال !!!!!!!!!! شفتوا بقا ودة عيب السويتشات والرواتر أنها مش بتشتغل إلا لما توصلها كهرباء