المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف اعمل نسخة من جميع الصلاحيات في windows 2003

ess_hs
07-08-2007, 21:27
السلام عليكم
تحية طيبة لكل اعضاء هذا المنتدى الرائع ... انا في الحقيقة من المتابعين لكم ولكني لم اشارك من قبل لاني لازلت على اعتاب عالم الشبكات .:frnd"
اود ان تفيدوني في كيف ممكن اعمل نسخة من policies التي اضعها على السرفر الذي يستخدم نظام تشغيل windows 2003 وذلك لاته احيانا احتاج الى عمل فورمات للسيرفر ولكن polices تكون كثير ومتراكمة لسنتين او اكثر واحيانا كثيرة انسى ما عملته . فهل توجد طريقة لعمل ذلك في windows 2003 ؟
والشكر للجميع

MO3TAZ20
07-08-2007, 23:36
انا اللي اعرفه ان الsystem state بيتعملها back up فبتحفظ بيها السيكيورتي و البيرمشنز و الاكتف ديركتوري بس المشكله انها اللي اعرفه انها تنفع تعمل عمليه الارجاع علي نفس النظام يعني لو وندوز جديده لا يمكنك ذلك ؟؟

ممكن يكون فيه tool بتخليها تنفع و انتظر ردود الناس

Scorpion007
08-08-2007, 09:11
ادخل Control Panel > ِAdministrative tools > Group policy management

هتلاقى Tree لل Domian على الشمال
قرب نهايه ال Tree هتلاقى Group policy objects اضغط براحة كلك يمين علشان مش تكسرها لانها مليانة Policy طبعا :)
اختار منها BAck up all الاختيار دة هياخد نسخة من كل الPolicy اللى حطيتها وعملتها Edit
لو عاوز ترجعها بعد ما تستب الويندوز اعمل نفس الخطوات بس طبعا هتلاقى مكان ال Policy فاضى
كلك يمين عليها بس المرة دى جامد علشان لسة جديدة ومتبرشمة :)

اختار منها manage Back up واعمل Browse وروح على نسخة ال Back up اللى اخدناها فى الويندوز القديم ورجعها تانى

والف مبروك وكفاية عناء :)

-----------------------------------------
ال System State لة حالات خاصة جدا وكلما اقتربت من النقطة اللتى اخذت فيها ال Sysem state كلما عندما ارجعتة restore مرة اخرى لم ياثر كثيرا فى استقرار النظام

ess_hs
08-08-2007, 16:22
شكر لكم على المعلومات المفيدة ... ومن يعرف اي طرق اخرى او تولز ممكن تفيدني الرجاء ان يخبرني ....