المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : قسم البيع والشراء بنظامه الجديد

Mohamed.Kamal
22-08-2007, 17:10
الاخوة زوار وأعضاء المنتدى الكرام...

بعد كثير من التعديات المتتالية على مر فترات طويلة جدا, ليس اليوم او امس بل طوال سنوات كثيرة ماضية, ورغم وضعنا لعدد من القوانين ورقابتنا الصارمة على القسم, الا أن هناك من هو لا يأبه بشيء من هذا.

فهناك من سجل عضوية بالمنتدى فقط ليعرض بضاعته, وهناك من يشارك هنا فقط لعرض منتجاته, وكأن قوانين الادارة لا حق لها في شيء, مضروبا بها عرض الحائط.

هؤلاء لم يراعوا حق اخوانهم الأعضاء, في طرح مواضيع ومشاركات حول قطع العتاد الخاصة بهم للتبادل أو البيع, ولم يراعوا أهداف انشاء القسم التي هي بعيدة تماما عن المادية والربح, بدليل أن كثير من الجهات (التجارية) تروج بضاعتها هنا دون أن نأخذ منها فلسا واحدا...

لهذا كله, فلقد جاء الاغلاق للقسم, واعادة تنظيمه من جديد...
جميع المواضيع السابقة موجودة بقسم فرعي (أرشيف), وهو قسم مغلق عن المشاركة...
وجميع المواضيع التي سيتم نشرها هنا ستخضع لموافقة المشرف العام بشكل مؤقت لحين تنظيم العمل هنا مرة اخرى.

كل التحية للجميع
ادارة المنتدى

oracle
22-08-2007, 22:35
طيب حضرتك دلوقتى اية الحل يعنى
يعنى الموضوع دة هيتحل ازاى
ماهو اى منتدى كدة
يعنى ان شاء الله هيتفتح امتى القسم تانى

وبالتوفيق

Mohamed.Kamal
22-08-2007, 22:56
مالي أراك شديد التعصب من ردك؟؟؟ :)

سيرجع بعد أن نضع نظام جيد يناسب الجميع..
وحتى لو كانت كل المنتديات كما تقول,,,, عرب هاردوير يختلف :)

أذكر الاخوان, بل أعتذر لهم بخصوص المواضيع الهامة التي كانت موجودة بالقسم, سنعيدها الآن ليعود التفاعل فيها من جديد.

TheInfernal
23-08-2007, 03:14
أنا رأيي: ما يبقاش من حق أي عضو يعمل موضوع جديد في قسم البيع و الشراء قبل مرور شهر على فترة الاشتراك, و عدد المشاركات ميكونش أقل من 50 مثلا.
و لكن الكلام ده ينطبق على انشاء المواضيع الجديدة فقط. العضو لازم يكون قادر انه يرد على المواضيع و يبعت الرسايل الخاصة عشان يعرف يشتري.

و شكرا...

GoldenLionTech
23-08-2007, 07:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قرار سليم وبالتوفيق إن شاء الله
يفترض أن العضو الذي سجّل في المنتدى ليشارك،
أن لا يتضجر ويغضب من إغلاق أحد أقسامه.
وخصوصاً أن القسم لا يمثّل الهدف الأساسي من الموقع
ولا يؤثر سلباً على نشاطه إن شاء الله.

computex
23-08-2007, 09:07
أولا أنا من مؤيدي التحديث

و لدي اقتراح آخر ..

لماذا لا يتم وضع قسم فرعي لمواضيع الشراء عن طريق الإنترنت .. حتى يتم تنظيم المنتدى بشكل أفضل ؟

بالتوفيق

adnanmgh
23-08-2007, 11:11
حل ممتاز
وبخاصة انه بالاخير صار القسم ممل

kimoo12
23-08-2007, 12:23
السلام عليكم

ارجو ان لا يطول اغلاق القسم و لكن يعلاج السلبيات مثل الدعاية التجارية التي ظهرت ولكن انا لا احبذ اغلاق القسم نهائيا و حقا لقد افادني هذا القسم عدة مرات في بيع بعض المكونات .. واكيد انه يعم بالفائدة علي الجميع و ليس من سجل اشتراكه فقط للبيع هنا

نقطة اخرى

يوجد في القسم مواضيع مهمة جدا متعلقة بأسعر السوق المصري و المنتجات المعروضة به و انا اري انه مهم جداً للمصريين بسبب طبيعة السوق المصري و ندرة بعض المنتجات به ولكن هذا الموضوع سهل علينا الكثير
و جعل امور الشراء اسهل

فارجو من الادارة ان يستثني هذا الموضوع من الاغلاق موقتا حتي يتم حل مشكلة القسم

و بالتوفيق اخي kimo

cyber007
23-08-2007, 14:47
طب هوا القسم هيفضل كده مغلق لامتى والاداره المفروض لما يكون عندها نية التنظيم تبقى تسيب المواضيع اللى كانت مش مخالفه وتشيل بقيت المواضيع او على الاقل ممكن تسيب المواضيع اللى فى الارشيف مفتوحه للمشاركه لحين الانتهاء من التعديلات بدل ما يقف النشاط تماما بالشكل دا
انا من الناس اللى استفادت جدا من موضوع wmgc والموضوع كان معمول فيه مجهود جامد وخساره الموضوع يتوقف عشان معاه مواضيع مخالفه

ارجو من االداره انها تفتح المشاركه فى قسم الارشيف حتى لما الموضوع يتحل واليتنظم او على الاقل تفتح المشاركه فى المواضيع المهمه

hisham2007
23-08-2007, 14:56
انا معلش ليا استفسار ولكن ارجو ان يتسع صدركم ليه
ومش عارف ان كنت صح ولا غلط فى السؤال ده
بس انا هقوله وامرى الى الله

انا حاسس ان قسم البيع والشراء بالمصرى كده قسم نايم
طبعا باستثناء الموضوعين اللى بيتكلمو عن اسعار قطع الكمبيوتر فى مصر

يعنى انا قبل كده لما عرضت حاجتى للبيع
فضلت يوم واتنين وتلاته واسبوع وما حدش بيرد سواء يشترى او يستفسر حتى
لكن فى منتدى اخر مصرى اول ما وضعت الاعلان كتير استفسرو وكان فيه تفاعل وكده

انا الكلام ده محصلش معايا مره واحد ولكن انا بيعت اكتر من مره وبنسبة كبيرة جدا المشترى ما كانش من القسم وكانت سرعة التفاعل بطيئة جدا

انا اسف لو استفسارى غلط
بس انا بين اخواتى و هيستحملونى

وشكرا

hany_elkashef
23-08-2007, 20:42
انا معلش ليا استفسار ولكن ارجو ان يتسع صدركم ليه
ومش عارف ان كنت صح ولا غلط فى السؤال ده
بس انا هقوله وامرى الى الله

انا حاسس ان قسم البيع والشراء بالمصرى كده قسم نايم
طبعا باستثناء الموضوعين اللى بيتكلمو عن اسعار قطع الكمبيوتر فى مصر

يعنى انا قبل كده لما عرضت حاجتى للبيع
فضلت يوم واتنين وتلاته واسبوع وما حدش بيرد سواء يشترى او يستفسر حتى
لكن فى منتدى اخر مصرى اول ما وضعت الاعلان كتير استفسرو وكان فيه تفاعل وكده

انا الكلام ده محصلش معايا مره واحد ولكن انا بيعت اكتر من مره وبنسبة كبيرة جدا المشترى ما كانش من القسم وكانت سرعة التفاعل بطيئة جدا

انا اسف لو استفسارى غلط
بس انا بين اخواتى و هيستحملونى

وشكرا

فعلا كلامك تمام وانا اقترح الغاء هذا القسم

محمد ابو تريكة
24-08-2007, 00:15
المفروض طالما فى نية مبيتة لاغلاق هذا القسم كانت الادارة قالت انه سوف يتم غلق منتدى البيع والشراء يعنى مش مرة واحدة كده ندخل كأعضاء نلاقى المنتدى ممنوع فيه المشاركات ومغلق يعنى المفروض كان يبقى فى تنبيه

ثانيا انا شايف ان القسم مفيد للأعضاء اللى زينا اما بالنسبة للدعايا والشركات اللى بتروج منتجاتها هنا اولا انا مش عارف ازاى انتم عرفتم انها شركات ثانيا ممكن تتبعوا احد النظامين الاتينن >

1- لا يستطيع العضو ان يضع مشاركة فى هذا القسم الا بعد عدد معين من المشاركات يعنى 50 مثلا وبكده هيبقى فعال فى باقى الاقسام

2- ان يتم رقابة المواضيع وعدم السماح للمواضيع التى يوجد بها دعايا لشركة معينة او منتج شركة معينة اى الغائها وممكن حاجة افضل ان المواضيع متنزلش فى القسم الا بعد ما الادارة والمشرفين يوافقوا عليها

اعتقد ان الحل واحد من الاتنين لكن مسألة الغاء القسم اعتقد انه قرار سيىء لما يوجد به من مواضيع هامة عن الاسعار و يفيدنا ايضا فى عرض قطعة او جهاز كمبيوتر نريد ان نبيعه او نستبدله وهكذا

شكرااااا

kimoo12
24-08-2007, 03:03
شكرا للادارة بعودة موضوع اسعار الهاردوير بمصر

Mohamed.Kamal
24-08-2007, 11:36
شكرا لجميع الاخوة على الرد والمشاركة...

حاليا: القسم يعمل كما نوهت لكن من خلال مراقبة المواضيع, بمعنى أن اي موضوع جديد يحتاج لموافقة المشرف عليه قبل النشر..
لكن هذا الأمر صعب, ليس للمشرف بقدر ما هو للعضو, فلو تأخر عرض الموضوع يومين مثلا, فان هذا يعود بالضرر على العضو صاحب الموضوع..

وفي نفس الوقت يجب أن تدلوا باقتراحاتكم كما فعل بعض الأعضاء, فليس من الصحيح وضع نظام معين للقسم دون أن نعرف رأيكم أو أفكاركم أو تصوركم...

بالتوفيق

hisham2007
24-08-2007, 12:46
انا حاسس ان العمليه مش صعبة للدرجه دى
اقتراحات:
1- عمل قسم للعرض وقسم اخر للطلب

2-عمل مشاركة مثبتة للشكوى ومن يرى نشاطا تجاريا او اى اخلال بالقوانين ينبه المشرف عن طريق هذه المشاركة المثبته

3-غير مطلوب من المشرف ان يعتمد كل اعلان ولكن عليه فقط عندما يستيقظ من النوم ويشرب كباية شاى عليه ان يتفقد ما استجد على القسم فقط وعلى رأى المثل المصرى عد غنماتك يا جحا
يعنى المواضيع مش كتير للدرجه دى يعنى ممكن الصبح فى ربع ساعه يعرف ايه اللى جد واللى يلاقيه مخالف
يقوم بالمطلوب مثل التحذير او الايقاف او مسح الموضوع الخ

4-والاقتراح ده لا احبذه ان قسم العرض او قسم الطلب يقسم الى اقسام فرعية مثل قسم قطع الكمبيوتر وقسم الموبايلات الخ
التقسيم ده كويس بس مش وقته لان عمليات البيع والشرا فى المنتدى مش كتيرة لدرجه تستدعى التقسيم الفرعى

وفى النهاية كل ما اتمناه ان يكون المنتدى فى افضل صورة بإذن الله

amrbahgat
16-09-2007, 13:29
ده كلام !!! انا باعت استفسار بسيط و بقاله يومين بيدرس قبل عرضه على المنتدى :-(

ابوويوسف
17-10-2007, 22:10
وأنا اقول وش المشكلة هههههههه
صار لي أسبوع بكتب موضوع في قسم البيع : عن بيع لاب توب ، ومدري ليش لم يتم إضافة الموضوع

والله حالكم غريب من جد ، وش المشكلة لو عرضو الأفراد ( مو الشركات ) أغراضهم الشخصية للبيع في المنتدى ، بالعكس إذا كنتم سعوديين : بالشي هذا تساعدون الفرد السعودي على بيع أغراضه الشخصية والشي هذا يرفع الإقتصاد السعودي ويساهم في إزدهارهـ

عموما فيه منتديات ثانية أعلنت فيها وأخرى عليها قوانين وشروط صعبة جدا ومعقدة وحسّاسة مثل منتداكم

والشروط والقوانين هذي غير موجودة في جميع منتديات العالم ، فقط متوفرة في منتدياتنا السعودية للأسف ، قوانين صعبة ومعقدة

عموما الكلام ماراح يفيد والله يعينكم

Daliaa_salah
27-04-2008, 16:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله انا لي راي موبعرف صح ولا غلط وهو حتى لوكان المشارك همه تجاري فاسم القسم هو (سوق عرب هاردوير) وشو راح نسوي بالسوق غير التجاره وكله في مصلحة الموقع وخير للجميع

hany_bendary
15-06-2008, 19:42
أعتقد أن المفروض يتم وضع حد لوضع السلعة المراد الإعلان عنها من قبل العضو بحد أدنى 50 مشاركة قبل الموافقة على الموضوع