المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف اثبت ال ip للراوتر

محب لله ورسوله
09-09-2007, 06:19
السلام عليكم

لدينا في مصر تعمل الراوترات بيوزر وباس
ولكما تم عمل ريستارت للراوتر بسبب إنقطاع الكهرباء مثلا يتغير ال ip الحقيقي للشبكة

كيف يمكنني تثبيت ip حقيقي لو حدث ريستارت لا يتغير ولكن الراوتر يبحث عنه ويستعمله مرة أخري

Iraq IT
09-09-2007, 08:51
السلام عليكم

لدينا في مصر تعمل الراوترات بيوزر وباس
ولكما تم عمل ريستارت للراوتر بسبب إنقطاع الكهرباء مثلا يتغير ال ip الحقيقي للشبكة

كيف يمكنني تثبيت ip حقيقي لو حدث ريستارت لا يتغير ولكن الراوتر يبحث عنه ويستعمله مرة أخري

هل تقصد الـ Router يعطي Public IP؟ حقيقي

هل تريد تثبيت الـ IP للـ Router او للشبكة وتجعله Static وليس Dynamic؟

mando362
09-09-2007, 09:39
ما هو نوع الروتر الذي تستخدمه وعن اي ريستارت تتحدث

memoragaa
09-09-2007, 10:36
اخى العزيز لايمكن تثبيت الأى بى الخاص بك على الراوتر إلا بمعرفة الشركة المانحة للإنترنت وذلك بكل سهولة بالإتصال بخدمة الدعم الفنى وطلب ذلك وسوف تتحمل مصاريف شهرية عن ذلك وهى 10 جنيه مصرى عن كل شهر واى خدمة

softwaer2007
10-09-2007, 00:30
اخى العزيز ان الروتر له ip خاص به ولا يغير ابدا
اما لو احد المشتركين اخذ ip بتاع الروتر ففى هذه الحاله لا يعمل الروتر بشكل جيد
بل ان الروتر سوف يهنج ومش رايح يكون فى النت خالص

محب لله ورسوله
10-09-2007, 05:58
أخي memoragaa أنت اللي فهمتني
كلمت الشركة ولكنها بتقول أقل شيئ تاخذ 8 ريال ip
يعني 80 جنيه زيادة

أنا كنت أقصد لو في طريقة أعطي للراوتر مجموعة ip وهو عند الإتصال يبحث عنها إن كانت متاحة أم لا ويأخذها ولو غير متاحة يأخذ أي رقم أخر

memoragaa
10-09-2007, 10:16
اخى محب الله ورسوله للأسف عمليا لا يمكن ذلك لأن خدمة الدى اس ال اساسا خدمة مشاركة اى باندويدث ثابتة على سبيل المثال 10 ميجا بتكون راكبة على جهاز اسمه ديسلام فى السنترال والجهاز ده بيطلع من تحتيه من 8 عملاء لغاية زى ما انت عاوز وبالتالى هيا مجموعة اى بيهات مرمية على الديسلام واللى بيدخل بياخد اى بى وهوا ونصيبه ممكن يكون نفس الأى بى وممكن يكون اى بى تانى وانا لا اعرف ما هو نظام شركة الإنترنت عندك اما فى مصر هذه العملية متاحة بواحد اى بى فقط اما خارج مصر لا اعرف بس معلش انت عاوز تثبت اى بى ليه ممكن اعرف السبب وممكن يكون عندى حل تانى للى أنت عاوزه

محب لله ورسوله
10-09-2007, 17:21
انا من مصر أيضا من إيجي نت
المنصورة

أريد أي بي ثابت لأمر خاص بالسيرفرات وأمنها
يعني أحدد الدخول بالأي بي الخاص بي فقط

memoragaa
11-09-2007, 08:30
تمام انا فهمت يبقى الحل زى ما قلت قبل كده هتتصل بشركة إيجى نت نفسها مش الوكيل بتاعها فى المنصورة هتتصل على خدمة العملاء وتمليهم رقم تليفونك اللى انت مشترك عليه وتقولهم انك عاوز اى بى ثابت على الرقم بتاعك وهتدفع 10 جنيه قولهم انا عاوز اى بى حقيقى ثابت فى الشهر وشوف وربنا يسهل وقولهم تى داتا بتدى اى بى واحد مش 8 انا مش محتاج ال 8 فى حاجة تمام