المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن حظـــر عنوان MAC معين من الإتصال بالإنترنت

black_dragon
11-09-2007, 00:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لدي هذا الاستفسار واتمني الرد عليه

لدي شبكة تتكون من إثنى عشر جهازا وأريد أن أمنع بعض الأجهزة من الإتصال بالإنترنت (في أوقات معينة)

الراوتر لدي هو كونكسانت - سلكي.. قمت بالدخول إلى إعدادات الراوتر ثم اخترت Bridge Filtering لكنى وجدت بعض الخيارات التى لا أعرف ما القيم التى تكتب فيها (كما هو موضح بالصورة)

memoragaa
11-09-2007, 08:20
عزيزى Black_Dragon بالنسبة لمنع بعض الأجهزة من الدخول للإنترنت متاح فى الراوتر الخاص بك اما بالنسبة لقصة اوقات معينة صعبة شوية يعنى ممكن تمنع الإنترنت عنهم تمام وبعد فترة ترجعهم تانى يعنى يدوى اما قصة اوتوماتيك دى لازم برنامج وانا ما اعرفش غير الإيزا سيرفر ودى الطريقة يا سيدى
فى المربع الأول Src Mac هتحط الماك أدريس بتاع الراجل وفى المربع التانى DestMAC برضه هتحط نفس الماك أدريس والخانة التالتة هتكتب رقم 3
جرب واى خدمة يا سيدى

Iraq IT
11-09-2007, 09:02
اوقات معينه تحتاج على Active Directory وUser على الـ Domain ومن ثم تغيير في خصائص الـ User

black_dragon
11-09-2007, 18:57
عزيزى Black_Dragon بالنسبة لمنع بعض الأجهزة من الدخول للإنترنت متاح فى الراوتر الخاص بك اما بالنسبة لقصة اوقات معينة صعبة شوية يعنى ممكن تمنع الإنترنت عنهم تمام وبعد فترة ترجعهم تانى يعنى يدوى اما قصة اوتوماتيك دى لازم برنامج وانا ما اعرفش غير الإيزا سيرفر ودى الطريقة يا سيدى
فى المربع الأول Src Mac هتحط الماك أدريس بتاع الراجل وفى المربع التانى DestMAC برضه هتحط نفس الماك أدريس والخانة التالتة هتكتب رقم 3
جرب واى خدمة يا سيدى

شكرا اخي ولكن هل اقوم بوضع الماك ادرس بهذا الشكل XXXXXXXXXXXX ام بهذا الشكل XX-XX-XX-XX-XX-XX وللعلم لا يتم كتابته كامل في الحالة الثانية
وعند ادخال رقم 3 او اي رقم ظهرت رسالة invalid type! يوجد صورة بالمرفقات