المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هدية رمضان أحدث إصدار من ال dynagen

الصفحات : [1] 2

mohammedsn
14-09-2007, 11:25
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اقدم إاليكم بمناسبة رمضان هدية جميلة
احدث إصدر من ال dynagen
البرنامج ليه مميزات كتير عن الإصدارالقديم
كفاية بس الأجهزة الي موجودة في الإصدار الجديد مثلا الروترات و ال switch , ATM switch و ....

و أجهزة تانية كمان لما هاتشغله ابقي احكيلي على المفاجاة اللي هاتشوفها

و البرنامج المشكلة اللي فيه ان تشغيله محتاج لشرح
و لا تقلق نفسك شرحتلك كل خطوة واحدة واحدة بالكتابة و الصور في text مرفقة مع البرنامج

بسرعة كده على الماشي ايه المميزات يعني
1- وجود switch layer 2 &3
2- وجود Atm switch غير باقي الاجهزة التي في الصورة
3- مش هتصدق إن البرنامج المرادي لما تقوم بعمل ال setup له يعطيك 2 ios
7200 , 3640
منهم 3640 ه بيشتغل كمان على السويتشات
بس المشكلة لو ان محتاج اي أجهزة تانية من الموجودة في الصورة عليك بقي أنك تبحثلها عن ال ios المناسب بس مش تنسي تجبهولي أنا كمان ...... :D

4- مش بس كده يتميز البرنامج ده عن السابق إن ال topology هذه المرة virtualize يعني زي برنامج boson مثلا تسحب الاأجهزة اللي عايز تزصلها بدل ما كنت بتكتبها باكواد في الإصدار القديم

5- مش بيستخدم ال Cpu usage كله زي المرة اللي فاتت يعني ممكن تشغل جمبهه برنامج او اتنين بس لازم تعمل طريقة معينة و مش تقلق هاقولك عليها بس بشرط تدفع الثمن
و الثمن معاي الصلاة علي النبي ( صلي الله عليه و سلم )
و إن كان البرنامج للاسف محتاج جهاز حديث شوية يعني أعتثد غن الجاهاز pentium 3 مش هيشغله و لا إصدار قديم من pentium 4
بس البرنامج يستاهل إنك تشتريله جهاز جديد هههههه
و تشتريلي انا كمان Wink:
أنا مش عارف كنت أحطه في اني قسم ولكن اعتقد انه هايخدم قسم ال ccnp اكتر
و أترك للغدارة الأختيار لو احبه يجعلوه في اي مكان تاني
فكفاية انهم بس أتاحلنا أننا نشترك في المنتدي و نسيب عملية التنظيم ديت ليهم بقي

مش هاكتر عليك بقي أنا عارف إنك مشتاق تشوفه عموما اللينك ده هيخليك تحمل البرنامج
مش تستعجل و تحاول التعرف عليه غير لما تعرف طريقة الاستخدام عن طريق ال text المرفقة معاه
آآآآه ناقص اللينك
اهو https://www.4shared.com/file/24174602/fb0d2467/DYNAGEN.html?dirPwdVerified=b7a5193d

أوعي تنسي تدعيلي دعوة حلوة في رمضان
و متخافش كله بحسابه الملك هايقولك آمين و لك بمثل ههههههه

اتمني ان البرنامج ينال إعجابكم
و اتمني للجميع دوام النجاح و التوفيق

tarabed
14-09-2007, 13:22
ربنا يجعلك من عتقاء هذا الشهر الكريم و يجوزك الحور العين و يديك نعمه النظر الى وجهه الكريم
انا حاجرب البرنامج لاني متحمس جدا لدينامبس و الامور ده

abdelrhman
14-09-2007, 14:55
جزاك الله خيرا
وان شاء الله فى ميزان حسناتك

tarabed
14-09-2007, 15:33
اخونا محمد انا نزلته و عملت كل ايشي حسب التعليمات و لكن لما اضغط على emulation
بعطيني
can not start local hypervisor

فياريت الحل يا اخونا محمد و كيف ممكن افتح الهيير تيمل معه بغير انه تكون فعلا كانك قاعد على راوتر حقيقي

A.G.A
15-09-2007, 04:27
جزاك الله كل خير و وفقك لما تحب و ترضى

على فكرة انا اللي قابلتك بعد الصلاة امبارح

A.G.A
15-09-2007, 04:40
اخونا mohammedsn
انا كان ليا عندك استفسار
ايه الفرق بين الـــ Dynagen and Dynamips

lumark_s
15-09-2007, 06:26
Dynamips هي السيرفر

Dynagen هي التي تمكنك من التحكم بالسيرفر

رائد محمد
15-09-2007, 09:14
بارك الله فيك وجعلك من اهل الجنة

شعاع المستقبل
15-09-2007, 10:14
جزاك الله كل خير وبارك الله فيك
ورحم أبوك وأمك

mohammedsn
15-09-2007, 11:35
اتمني ان تكون الهدية اعجبتك يا لومارك و صدقت ان في واحد فيه سويتشات و layer2 & 3 كمان
و مش سويتشات بس و حاجات تانية كتير هههههههههههه
كل سنة و انت طيب

A.G.A
15-09-2007, 13:36
Dynamips هي السيرفر

Dynagen هي التي تمكنك من التحكم بالسيرفر

معلش يا استاذ lumark_s
ياريت توضح شوية

ramixpe
15-09-2007, 13:38
جزاك الله كل خير

MoMo@HeRe
15-09-2007, 13:40
ربنا يكرمك
يا مهندس mohamed sn ربنا يتقبل منك ويوفقك وادعوا الله ان تكون من عتقائه من النار ومن المقبولين جزاكم الله كل خيرررر

3BADI750
15-09-2007, 17:45
جزاك الله عنا خيرا وجعله في ميزان حسناتك
وجعلك الله من عتقائه في هذا الشهر الكريم

3BADI750
15-09-2007, 17:46
لو سمحت يا بشمهندس لومارك توضحلنا ردك
علشان انا مهمتش اي حاجة

هندسه العاشر
16-09-2007, 20:03
يا بشمهندس محمد ممكن تشرح البرنامج اكتر يا باشا
وتحياتي
واتمني ربنا يوفقنا ويهدينا في هذا الشهر الكريم
اخوكم محمد عادل

mando_79
16-09-2007, 22:08
سؤالى الى لومارك هل سلسلة الشرح التى تفضلت بها سوف تفيد فى الاصدار الحديث من البرنامج ام لا
الرجاء الافادة لاننى بعون الله وحولة سوف ابدأ فى دراسة هذة السلسلة مباشرتا بعد الانتهاء من امتحان ال ccna لاننى بجد تابعت مقططفات منها ومشتاق جدا لان اكملها بحرارة
جعلة الله فى ميزان حسناتكم

ah8384
17-09-2007, 10:47
بارك الله فيك اخي محمد وجعله في ميزان حسناتك

انا اتبعت كل الخطوات ولكن اخر خطوة وهيا ان اشبك على الراوتير مش قادر اعملها سواء من ا console او من Hyper Term.

يا ترى شو هو السبب:
عندا المحاولة من click يمين على الراوتير واختيار الconsol لا يظهر شي

اما من الHyper فيقول انه مش لاقي البورت ولا الجهاز

ارجو الافادة .. بارك الله فيك

اخوك عبد المجيد
:frnd"

eng.3r3r
17-09-2007, 11:16
جزاك الله خير الجزاء ويجعلك من عتقاء شهر رمضان

lumark_s
17-09-2007, 12:05
معلش يا استاذ lumark_s
ياريت توضح شوية

أوضح إيه يا عم :) الإفلام التي أنتجناها فيها شرح كامل مكمل عن هذا البرنامج وعايزني أوضح :)

يا راجل أزعل بعدين يا ريس :)

ده اللي رفعه الأخ الحبيب محمد هو نفسه برنامج ال Dynamips بس في مطورين زادوا عليه ال GUI وأصبح مثل البوسون يعني، بس الواجهة الرسومية ديت بتعمل لود على ال CPU عشان كده انا بفضل التكست فايل أحسن يا عم الحج.

A.G.A
17-09-2007, 19:20
أوضح إيه يا عم :) الإفلام التي أنتجناها فيها شرح كامل مكمل عن هذا البرنامج وعايزني أوضح :)

يا راجل أزعل بعدين يا ريس :)

ده اللي رفعه الأخ الحبيب محمد هو نفسه برنامج ال Dynamips بس في مطورين زادوا عليه ال GUI وأصبح مثل البوسون يعني، بس الواجهة الرسومية ديت بتعمل لود على ال CPU عشان كده انا بفضل التكست فايل أحسن يا عم الحج.

إشطه يا عم الحج

بس براحة عليا شوية لأاني مشتغلتش بالبرنامج ده قبل كده لأني خلصت ccna وبعد ما امتحنت
انشغلت في الشغل شويه
و بعد كده ابتديت في الـ mcse
بس ان شاء الله اليوميين الجايين هشغل البرنامج و هبتدي فيه
عشان خاطر مسألش سؤال زي ده تاني و زعلك مني

و على رأي الشاعر و مطرب الشباب محمد عبدالمطلب: مقدرش على زعلو ابدا:D

lumark_s
17-09-2007, 23:21
إشطه يا عم الحج

بس براحة عليا شوية لأاني مشتغلتش بالبرنامج ده قبل كده لأني خلصت ccna وبعد ما امتحنت
انشغلت في الشغل شويه
و بعد كده ابتديت في الـ mcse
بس ان شاء الله اليوميين الجايين هشغل البرنامج و هبتدي فيه
عشان خاطر مسألش سؤال زي ده تاني و زعلك مني

و على شاعر و مطرب الشباب محمد عبدالمطلب: مقدرش على زعلو ابدا:D

والله ما أقدر على زعلك يا جميل، ده أنا أزعل أخونا الحبيب الكبدة ولا أزعلك يا ريس :D

المهم روح قسم سيسكو هناك حتلاقي مقال عن شرح برنامج ال Dynamips روح وشوف الأفلام من أولها للآخر، وسيبك من الأستاذ محمد ده عايز يعمل مشاكل هنا :D :D :D

يلا شد حيلك يا ريس عايزين نروح لل CCNP ، وإن شاء الله في مفاجأة عيد منتظراكم يا أحبة، مفاجأة من العيار الثقيل جدا جدا :)

mohammedsn
18-09-2007, 02:00
ما علينا بقي هو الاستاذ لومارك مصمم انه نفس الاصدار و كانه مش شايف السويتشات اللي اتضافت و مش كانت موجودة في الاصدار القديم
علشان مش كان في غير سويتشين بس يعيني ومش كل الاوامر بتاعت layer3 شغالة عليه

المشكلة بس اني عندي مشكلة في جهازي اليويمن دولو محتاج اغيره أصلا ههههه و أنا علي سفرو غن شاء الله بعد رمضان أجي من السفر و اجيب الجهاز التاني و اشغله عندي مرة انية و اشوف ايه المشاكل اللي حصلت عند الاخوة ديت
أنا مقدر مجهود الاستاذ لومارك في شرح الاصدار السابق و على فكرة في تراك ال routing اعتمدنا علي البرنامج ده كتير جدا لكن مش قدرنا في ال switching مثلا لعدم وجود اكتر من switch
ما علينا بقي ممكن تكبر دماغك حالص من الاصدار و ده و تسمع كلام الاستاذ لومارك
اما انا صراحة شايف ان الاصدار ده فيه مميزات كتيرة جدا على قد ما أقدر حاولت اشرحهالك و لو كنت بتعرف تتعامل مع الاصدار السابق كان زمانك شغلته بسهوله من غير تكست ز تقولي بقي مش عندك غير سويتشن و الكلام ده هههههههههه
عموما انا زيك عايز اشوف المفاجاة اللي بعد العيد و ننطلق مع ال ccnp مع الاستاذ لومارك اكيد شرحه ليها ممتع
و ده شئ متوفع من استاذ كبير زيه و لو مش مصدق شوف الفيديو بتاع ال dynamps اللي هو عامله و انت تعرف
و من غير ما تشوف فيديو يا عم لومارك مش انا و لا انت اللي هنحكم عليه
ربنا يباركله و يتقبل عمله في ميزان حسناته
كفاية انه مضحي بكل وقته علشان خاطر المنتدي و بيحاول يشرح اكتر من شهادة في وقت واحد
اسأل الله ان يتقبل منه سائر عمله و ينفع الناس بعلمه
بجد الاستاذ لومارك مثال كبير اوي للجمع بين العلم و الدين و استخدام العلم في خدمة المسلمين
أنا اسف للغطالة و إن شاء الله اشوفك بعد رمضان لحسن انا مش ناقصلي غير يومين تلاتة ما قبل ما اسافر بقي إن شاء الله
و إن كنت محتاج دعواتكم علشان معي كام مشكلة في موضوع السفر ده ربنا يمررها على خير

digitalYemeni
18-09-2007, 02:26
mohammedsn, i think you're mistaken brother :) the L3 switching in the NM-16ESW is NOT the same as the native L3 switches such as the 3550/60. moreover, this feature was added way back and not in the release you brought in here :) we use to play with this feature since release 0.2.6-RC1 which is quite an old release

lumark_s
18-09-2007, 02:32
قوله يا أخي degital Yemeni ههههههههههههههههه

يا عم محمد، انا من أكثر من سنة وانا صاحي نايم مع هذا البرنامج :)

يا ريس الموديل الوحيد اللي ممكن يوفر لك إمكانية إنك تشغل سوتش هو الموديل NM-16ESW فقط، لا يوجد غيره يا باشا.

هذا الموديل جيد نوعاً ما، بس فيه أمور كثيرة لا تستطيع أن تتدرب عليها، هو صحيح هذا الموديل بيظهر كأنه L3 بس يا ريس هو مش Native Layer 3 يعني مش ينفع تحط IP Address على Channel Interface مثلاً، وهناك العديد من ال Limitation في هذا الموديل، ولكنه على علاته أفضل من لاشيئ :)

الرسمة التي بتشوفها في برنامج ال gns3 اللي بيعمل GUI للداينامبس مش صحيحة، ودول الجماعة غلطانين، لأنه الموديل NM-16ESW لا يمكن إعتباره Native Layer 3 Model على الإطلاق :)

مش مصدقني أهوه الخبير اليمني الرقمي قالك نفس كلامي هههههههههههههههههههههه

يا أستاذ محمد الحبيب: مافي فرق بين الإصدارات على الإطلاق، كلهم فقط بيسمحوا للموديل NM-16ESW فقط لا غير، الإصدارات التي تتوالى يتم فيها إضافة رواتر جديد، موديل جديد على الراوتر، كرت جديد، حاجات زي كده، بس مافيش إصدارات جديدة بتعمل سوتشات جديدة يا عم الحج :) الموديل هو هو ماتغيرش، وصاحب البرنامج قال إنه مش قادر يعمل موديل سوتش جديد لأنه الموديلات الجديدة من سيسكو معقدة وفيها ASICS معقد جداً، ومحدش يعرفه غير سيسكو نفسها، وديت أسرار خاصة بسيسكو، بالتالي الرجال إعتذر وقال لو سيسكو مش حتساعده هو مش حيقدر يعمل أي موديل جديد للسوتش، وطبعاً سيسكو مش حتساعده هههههههههههههههههه لأنه خرب بيت سيسكو ومحدش بيشتري من سيسكو دلوقتي، كله شغال على الداينامبس هههههههههههههههههههههههه وببلاش :)

lumark_s
18-09-2007, 02:40
لكي تعرفوا المفاجـأة راجعوا المقال التالي:

https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=56618

:)

abuali
18-09-2007, 03:24
جزاك الله كل خير وبارك الله فيك
ورحم الله والديك......
دمـــــــــــــــــتم في حفظ الله

هندسه العاشر
18-09-2007, 13:16
شكرااااااااااااااااااا جزيلاااااااااااااااااااااااا وافرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
بجد يعني انا مش ملاحق من كتر الحجات الحلوه اللي في المنتدي
ده يا اخي لو حطناها علي السفره هتبعدي الاطايف والكنافه والبسبوسه كمان
بجد شكرا وكل عام وانتم بخير
اخوكم / محمد عادل

A.G.A
18-09-2007, 14:13
والله ما أقدر على زعلك يا جميل، ده أنا أزعل أخونا الحبيب الكبدة ولا أزعلك يا ريس :D

المهم روح قسم سيسكو هناك حتلاقي مقال عن شرح برنامج ال Dynamips روح وشوف الأفلام من أولها للآخر، وسيبك من الأستاذ محمد ده عايز يعمل مشاكل هنا :D :D :D

يلا شد حيلك يا ريس عايزين نروح لل CCNP ، وإن شاء الله في مفاجأة عيد منتظراكم يا أحبة، مفاجأة من العيار الثقيل جدا جدا :)

يا كبير عيب عليك هوا انا جديد في المنتدى
دا انا كتاف لحمي من خير المنتدى ده
اشحال انا قايلك انى هنا من زمان بس غيرت الاسم (اسباب امنيه) :D
انا بنزل الفيديوهات اول بأول معاك يا ريس لانها قبل ما تشرح استخدام البرنامج بتشرح الفكرة العلميه لتكوين البرنامج و طريقة عمله و دي ميزة مش موجودة في اي شرح تاني
و من الاخر انا منزل الفولدر بتاعك كله اللى في 4shared
ccna , dynamips, vmware

يعني مخلتش
بس هيا العمليه عمليه و قت عشان اعرف اشوف الفيديوهات دي
و ان شاء الله هيكون قريب

lumark_s
18-09-2007, 23:34
شكرااااااااااااااااااا جزيلاااااااااااااااااااااااا وافرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
بجد يعني انا مش ملاحق من كتر الحجات الحلوه اللي في المنتدي
ده يا اخي لو حطناها علي السفره هتبعدي الاطايف والكنافه والبسبوسه كمان
بجد شكرا وكل عام وانتم بخير
اخوكم / محمد عادل

بسبوسة و أطايف؟؟ وبتقول كنافة كمان؟؟ :Unhappy:

ليه كده يا محمد عادل؟؟ مبلاش الكلام عن الحاجات ديت يا ريس (B)

يعني إنت ربنا كرمك في مصر وعندك الحاجات ديت، طيب خذ شوية خاطر لإخواتك اللي في زامبيا واللي مش متوفرة ليهم الحاجات ديت :Unhappy:

ربنا يسامحك يا محمد عادل، مش حعلق خالص، ربنا يهنيك بالبسبوسة و الكنافة والقطايف !!

وحشني مندو والله يا جماعة، هو فين بقاله كم يوم مش بيقي، فين مندو يا محمد عادل ؟؟ وحشني والله.