المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الوان الشاشة لا تعمل

sadeqi
22-09-2007, 02:59
السلام عليكم اخواني
لدي شاشة lg حجمها 17 انج
الوان الشاشة لا تعمل بصورة صحيحة حيصتظهر جميع الالوان بالاخضر او البنفسجي ولكن بعد ضرب الشاشة من الجوانب عدة مرات تعمل بصورة صحيحة الا انها سرعان ما تعود للون الاخضر او البنفسجي قيل لي ان العطل في اي سي الاوان
الرجاء اعطائي رقم اي سي الالوان الموجود في الشاشة حيث ان هناك 3 ايسيات وانا لا اعرف ايهما اي سي الالوان
وشكرا للجميع

النديم
22-09-2007, 04:53
أولاً توقف يا أخي عن ضرب الشاشة، يمكن أن يتلف فيها شئ آخر هكذا.
ثانياً بالنسبة للدائرة المتكاملة (IC) التي تطلب رقمها فهي ليست بذات الرقم في جميع الشاشات، بل أنك لم تذكر نوع شاشتكَ ولا طرازها... فكيف سيعرف أحد منا رقم تلك الدائرة الصغيرة.
أنصحكَ بأن " تعطي العيش لخبازهُ" و تذهب بالشاشة الى تقني موثوق في تصليح الشاشات و تدعه يفحص الشاشة ويجد الحل. لا تقترح أنت السبب عليه... فربما تكون دائرة الألوان سليمة لكن كبل الشاشة هو المتضرر ويتم إبداله بتكاليف زهيدة، إذ أن هذا الكبل إذا تضرر حدثت تغييرات بالألوان.
النديم

sadeqi
22-09-2007, 11:28
اخي العزيز
اولا اشكرك على مرورك الكريم
ثانيا ان الشاشة من طراز LG وحجمها 17

Ma7amed
22-09-2007, 11:52
اخى الكريم والله ان جيت على الجرح انا عندى اختها فى الشغل وبتعمل نفس الحركه بس انا اتبعت نفس الاسلوب بتاعك بس انت بتضربها من الجمب انا بضربها من كل حته مطلع عين اللى خلفوها لان فى الشغل قلتلهم يصلحوها نفضولى وانا عملت اللى عليا ولما اتزنقت فى الشغل علشان اخلصو بقيت اضربها وانا وهيه بنخنق على بعض بس انا بقول للى ناوى يشترى شاشه بلاش ال LG لانها حقيره جدآآآآآآآآآآآآآآآآآ
لانها تقفيل احمد بهجت وزبالة التكوينات الداخليه
ولو لقيت حل من غير متروح لفنى قولى علشان ارحمها من ضربى والعذاب اللى هيه فيه
محمد الهرماوى

MemOz
24-09-2007, 01:46
ههههههه عسل يا محمد وربنا

molto122
05-12-2007, 04:13
السلام عليكم ورحمة الله
انا كان عندى نفس المشكلة و الشاشة LG برضة وقعدت اضرب فيها لحد ما خلتها ابيض و اسود بس D: و لسه مصلحها انهارده عند محل صيانة شاشات و أتكلف تصلحها 50 L.E
بس انهاره و فى نفس يوم تصلحها الألوان مش متناسقه S:
اشلء الله انا هروح محل الصيانة تانى بكره و هعرف بالظبط اسم ال IC الأتغير