المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : جامعة عرب هارد وير التقنية (أرجو دخول الجميع للاهمية)

الصفحات : [1] 2

moharfat2
25-09-2007, 18:10
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد
من حبى العظيم لهذا المنتدى ارجو من الاخوه الاعزاء المشرفين الدخول والقراءة وابداء رايهم فى هذة الافكار
اولا الان كام سنة يعمل منتدى عرب هارد وير ................. كتير والحمد للة
كم من مهندسين بل اصبحوا الان اصحاب شركات استفادوا من هذا المنتدى كم من عضو موجود فى المنتدى عدد كبير اليس كذلك نعم
الان اصبح عرب هاردو ير من اشهر المنتديات المتخصصة على الانترنت بل الاشهر فى رايى
ولاكن من متى ولم يحدث تطور لاسلوبة واسلوب خدماتة وتطويرة وما مدى مساهمة اعضاءة ووهل سوف يظل الحمل دائما على ممول المنتدى الذى لا اعرفة
لماذا لانطور المنتدى ونكون كلنا يد واحة
ابدا بنفسى اولا
عندى بعض الافكار ومش عارف يمكن تكون ايجابية وممكن تكون سلبية لذا سوف اضعها هنا للاخوة المشرفين والاعضاء لابداء الراىء
اولا :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
عمل جامعة باسم المنتدى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نعم جامعة اسوة بالدول الاوربية وامريكا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لية لا
الان عندنا منتدى للشهادات لية منعمل شهادات خاصة بعرب هارد وير يحصل عليها المشترك او العضو بعد دخولة امتحان ما ونضع الشروط الازمة والمتفق عليها لحصولة على الشهاد دى
واحد هيقولى والشهادة دى هتعملى اية
اقولة ببصاطة اولا المنتدى الان لية اسمة والحمد للة الى يسمع فى كل الدول العربية ومش بعيد مدير الشركة الى هتقدم ليها او المهندس الى هيعملك المقابلة عضو هنا وبيتعلم زيك من المنتدى دا والكل بيشهد بكدا
لذا شهادة عرب هارد وير هتكون بدايتنها مش قوية جدا لاكن بصدق بعد فترة من الوقت هتكون لها سمعة كويسة جدا اذا تم ادارتها بفكر صح
طيب ازاى امتحن وازاى اخد الشهادة وكل عضو فى بلد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اقولك احنا هنا والحمد للة عندنا مشرفين واعضا علمهم والحمد للة فاق دكاترة جامعة ولا اخص بالذكر احد ولاكن عندكم لومارك وعندكم الااخ احمد جودة والاخ محمد وغيرة كتير ممكنةالناس دى تعمل امتحانات للطالب على النت وبرامج الامتحانات سهلة ومنتشرة على النت ونسوى قسم نسمية جامعة عرب هاردوير
وازاى احصل على الشهادة اولا الطالب هيدفع مبلغ رمزى جدا جدا انى عارف حال الشباب المبلغ دة هيكون تكلفة طباعة الشهادة وتكلفة ارسالها بالاضافة الى مبلغ بصيط للمنتدى ودا لامكور هقولكم عليها
طيب هنمتحن فى اية
الاخوة الاعزاء لومارك واحمد وعيرة شرحوا برامج جميلة وشهادات ومواد جميلة طيب نوسق شغلنا ونعمل شهادة مثلا فى برنامجdynamipsالى شرحة لومارك
اوشهادة موازية لل 70-270 الىبيشرحها الاستاذ احمد
وبكدا نبدأ نعمل مشروع علمى صح هيستفيد فعلا منة الشباب ومين عارف يمكن شهادة عربهارد وير يكون لها السمعة الى تغطى على شهادات ميكروسوفت وغيرة

انى اسف لانى بطول عليكم لان الفكرة باختصار شد

ثانيا :::::::::::::
لية منجبش فى المنتدى مهندسين يشرحوا للاخوة الاعزاء المواد العلمية ويكون الشرح باجر بحيث يكون الموضوع جاد وفعال ومختصر فى الوقت والمجهود

هشرح بتفصيل
وياريت يا اخ لو مارك اقراء تعليققنعمل استفتاء للاعضاء نسالهم عن الشهادات الى عايزين شرح ليها ونشوف حد من الاعضاء الى يقدر يشرحها ويشرحها فى وقت محدد وزمن معرف ويكون باجر
طيب مين الى هيديلة الاجر دة
هيكون الاجر دا كالاتى مقسم على الاعضاء الى سجلوا فى الدورة دى وهيكون بصيط بالمقارنة بالمراكز الاخرى
وتكون المادة العلمية ملك بعد كدا للمنتدى ينشرها بالمجان او باى اسلوب تشوفة الادارة
طيب اة الفايدة الى تعود على الاعضاء والمنتدى والمدرس
اولا المدرس كدا مضيعش وقته بل دا عمل اضافى ليه وهياخد برضة اجر علية اهنا عرفين صعوبة المعيشة
طيب الاعضاء اه الفايدة ........ الفايدة قدر كل عضوا ياخد الشهادة بسهولة وبسر وهوشغال ومتاحة لية فى بيتة بأجر اقل بمليون مرة من المركز الىتحت بيتة
طيب المنتدى اية الفايدة لية......... اولا المنتدى الفايدة كبيرة اولا ممكن نخصص جزء بسيط من الدورات لتطوير المنتدى ثانيا دا اول حجرة فى جامعة عرب هاردوير الكبيرة ثالثا اصبح لدا المنتدى مادة علمية بينشرها فى المنتدى مادى غنية بالعلم وبكدا اصبح جامعة بجد

بقية الافكار لما اشوف ردودكم ويا ريت يكون الموضوع بجد

وانا عن نفسى هعمل اول موضوع انشاء الله استفتاء على شهادة mCSE بس لما اشوف ردكم

Nightspy
26-09-2007, 05:46
موضوع شهادة باسم المنتدى مش هيكون فكرة كويسة اوى لاكن ان يتم شرح الشهادات الدولية مثلا وعمل دورات تصوير بالفيديو لشرح الشهدات الدولية

memoragaa
26-09-2007, 09:18
فعلا هوا ده المطلوب اخى Nightspy وهو عمل شرح للشهادات الدولية مع حفظ حقوق الطبع للمنتدى ولكن كل ذلك بتكلفة على يعنى برضه محتاجين فلوس علشان نقدر نرفع الحاجة دى والشرح على المنتدى نفسه والداونلود يكون من المنتدى علشان تبقى حاجة صح من الاول مع ان بالفعل ان مشرفين منتدانا الكرام ورواده بدأوا بالفعل فى شرح بعض الشهادات الدولية ولكن ينقصنا الإعلان عنه فى جميع مواقع الإنترنت

أبو ابراهيم
26-09-2007, 19:12
فكرة صعبة جداً

اتمنى لك التوفيق اخي لكن فعلاً فكرة صعبة جداً

X_AL-KING_X
26-09-2007, 22:11
ياليت اخوي والله فكرة اكثر من رائعه بس متعبة ومكلفه

مشكوووووور

تحياتي

Nightspy
26-09-2007, 23:02
امضى على بركة الله الموضوع مش محتاج لافلوس ولاغير انا بفكر كمان اننا ممكن نعملها على شكل اسطونات تعليمية زى تست اوت او ما شابه وتكون لخدمة المسلمين

بجد فكرة عجبتنى

gouda2000
26-09-2007, 23:12
فكرتك فكره اكتر من رائعه
وانا نفسي نطبقها من زمان
بس مكنتش في دماغي على موقع
احنا بنفع فلوس كتير جدا جدا لميكروسوفت و فيو وبروماتريك وسيسكو وغيرها
و مع كده حاصل هذه الشهاده مش دايما بيكن شاطر لانهم ببساطه والله اعلم بيبيعوا امتحانتهم
كان نفسي نعمل حاجه عربيه بتكاليف اقل بمصداقيه اعلى و باختبار فعلى حقيقي يكون اساسه الشرح اللي احنا بنشرحه
لان في موجه عاليه من الاستعباط بتقوم بيها الشركات العالميه الا وهي ان اللي بيزاكر من الكتاب عمره ما بينجح لان اسئله كتيره جدا جدا من بره
نفسي اساهم في مشروع زي ده
انا كانت مشكلتي وانا عايش في بلدي ان صعب جدا دا عليا اني اعمل امتحان نظرا لتكاليفه و كنت يمكن اشتغل شهرين او 3 علشان اقدر اعمل امتحان
لو فيه حاجه عربيه هيكون احسن بكتير و علشان كمان عوجان الشركات الكبرى اللي بنبعتلها ايميلات مبتدردش علينا كاننا بنشحت منهم
بس تعرف المشكله هنا فين
في مدى اعتراف الشركات والمئوسسات بى الشهاده الجديده
تعرف زمان لما كانوا مسكن الموضوع صح اي واحد سرتفيد كان ممنوع عمل معاه اختبار
دلوقتي بقى طبيعي جدا انك تكون سرتفيد و يقعد معاك واحد يسألك و يختبرك
فكرتك اكتر من رائعه
وبالنسبه للشباب تعالوا نقول ان الدنيا ورديه وان ممكن ده يحصل ايه رأيكم لو تخيلنا ان ده حصل و نعقد نحط قواعد و اسس قيام المركز ده يمكن حد اخر يستفيد من خبراتنا و يقوم بالعمل ده ايه رأيكم
يا جماعه الشكرات الكبيره بتنهبنا
اسار كتبهم مولعه نار
و اسعار الامتحنات كذلك
فكروا في الفكره ديه و تعالوا نعيش اننا بنفكر في انشاء الشركه ديه
واول قرار انا بعين نفسي مدير عام الشركه و هقوم بالرد على جميع الافكار بما ليا خبر في مجال مراكز التدريب
الاعلان الاول
مطلوب سكرترية حسناء لمساعدت المدير العام الجديد
الاعلان التاني
مستني ارائكم تعالوا نحلم احنا خسرانين ايه
نحط هيكل و نفضل نعدل فيه مين عارف فيه ايه بكره
يالله بينا

gouda2000
26-09-2007, 23:43
وانا بعمل كبايه شاي جتالي الفكره ديه
ممكن يكون الامتحانات من البيت
بشرط ان يكون عند الممتحن كاميره انترنت webcam
و يتم تصوير فتره الامتحان من قبل امحاضر
و بكده ميكنش فيه شك في الممتحن او الذي بقوم بالامتحان

الفكره التاني

ان يكون الامتحان عباره عن شقين

الشق الاول شفوي باستخدام الطريقه السابق ذكرها

الشق الثاني عملي

يعني على الممتحن ان يقوم بمشروع يطلب منه باستخدام الفيرشوال بي سي
او حتى ممكن نعمله مشكله في في الفيرشوال بيسي وعليه حلها

وكده نضمن ان الناس الممتحنه معنا ناجحين عمليا و نظريا

ديه افكار كبياه الشاي الاولى الموضوع ماسك دماغبي بطريقه صعبه جدا و مش عارف اشيله منها
شكا لصاحب الموضوع moharfat2
ياله بينا عايزين اكبر مشاركه واكتر افكار فيه

moharfat2
27-09-2007, 08:16
اولا بشر حبيبى الغالى الاستاذ احمد على الرد والاهتمام بالفكرة
ثانيا كنت اتمنى اسمع راىء لومارك لاكن شكلة مشغول الله يكون فى العون
ثالثا استاذى الحبيب احمد اولا يشرفنا تكون المدير فعلا فانت تستحق زلك بس انى كنت حاجزلك مكان تانى فى جامعة عرب هارد وير وهو مدير قسم دا طبعا بيكون لاستاذ دكتور قسم سهادات ميكروسوفت تخصص الشبكات
وبالمناسبة الاستاذ لومارك عاملة برضة رئيس قسم سيسكوا
بالنسبة للهيكل وطريفة الامتحان انا لى تصور عملى
انشاء الله هيعجبكم لاكن فى الاول بلاش ندخل فى التفاصيل الى دايما تعقد الشىء قبل مايتم
انشاء الله هرفع التصور النهائى للمشرفين والاعضاء فية كل شىء بس كنت مستنى ردود المشرفين عشان هرسلهم صوره من المشروع على الخاص بحيس تكون سرى لانى مش عايز حد ياخد الفكرة ويعملها فى منتدى تانى .................. من الاخر بغير على المنتدى
والاعضاء الى بتقول عن مصدافية الشهادة فية موقع امريكى يمكن معظمنا يعرفة يعمل شهادات وبينشر الشرح على النت بالمجان لاكن الشهادات والامتحان طبعا بفلوس
المشكلة هنا هل الموقع لة مصداقية طبعا لا لان محدش يعرفة الى الفليل بس هما يطمحوا فى خلال 10 سنين هيكون لهم سبق ومصداقية
ومتنسوش مفيش حد بيتولد كبير
وغير كدا افكركم بموقع جوجل دا بدا من جراس سيارة فى بيت الحين اقوى موقع بحث فى العالم واكبر شركة خدمان انترنت وغيرة دا جة من التطوير والدعم الجيد والفكرة الجيدة مش من الصعوب والمصداقية
مفيش حد بيبدا شركة او مشروع ويكون لها مصداقية من اول يومك لازم يتعب شوية عشان يعرف الناس بية واحنا عندنا والحمد للة قاعدة كبيرة جدا من الفنيت واهل العلم والطلبة والمهندسين فى كل الدولب العربية من المغرب للخليج
فيلا نبدا على بركة الله
اخوكم محمد عرفات

gouda2000
27-09-2007, 12:15
السلام عليكم محمد عرفات
محمد انا كنت بهزر لما قلت المدير العام انت لو تعرف شخصيتي كويس بكره حاجه اسمها اداره
وبهرب دايما منها
بس فكرتك قوي اوي على فكره ان يكون في موقع ثقه وليه مصداقيه ديه مش حاجه صعبه ابدا
امازون منعرفش عنه عير انه موقع ومصداقيته كبره وكظذلك مايكروسوفت وتستكينج
تعرف يكون كبر مصداقيه لينا ايه هيا لما الناس حملة شهادة جامعتنا يكونوا اكفاء جدا
والكفائه مش بس من الناحيه العليمه لاء كمان من الاحيه النفسية
انا كان نفسي الناس كلها تشارك في الموضوع ده بس حجم المشاراكات صغير جدا يمكن علشان انت حطيته في موقه سيكو لو حطيته في مايكروسوفت كنا هنلاقي ناس اكتر

amna_ali
27-09-2007, 14:42
الاخ محمد عرفات مشكور على طرح هذه الافكار القيمة و الهادفة و رغم اني اتفق معك في نبل الهدف و فائدته الا اني احس ان فكرة انشاء الجامعة هي فكرة صعبة التنفيذ لانها تحتاج لمتخصصين في المجال بالاضافة الى تمويل و قيام جامعة على متطوعين فقط و بدون تمويل حقيقي قد يعرضها للتوقف في اي لحظة و هذا امر له عواقبه على الافراد و المنتدى
انا احبذ فكرة الدورات اكثر في هذه الحالة التكلفة تكون اقل و كذلك الخسائر بمعنى انه من الممكن ان يتبرع اشخاص في مشروع منظم بتسجيل دورات تدريبية كما تفضل الاخوان احمد جودة و لومارك و محمد حسن و يقوم البعض بترجمة كتب مفيدة و يقوم اخرين بتجهيز سيناريوهات للابات على برامج مثل VMWare و Dynamips و هكذا .... و من الممكن ايضا تشكيل مجموعات دراسية للنقاش

هناك افكار كثيرة يمكن تنفيذها بصورة جماعية منظمة و اظن ان هدفنا جميعا هو اكتساب المعرفة العلمية و العملية بغض النظر عن الشهادة او اسمها او جهة اصدارها

انا كان نفسي الناس كلها تشارك في الموضوع ده بس حجم المشاركات صغير جدا يمكن علشان انت حطيته في موقع سيكو لو حطيته في مايكروسوفت كنا هنلاقي ناس اكتر

صدقني يا استاذ احمد عدم مشاركة الناس في الموضوع ليس عائدا لكونه طرح في قسم سيسكو و لكنه عائد لسببين على الارجح, الاول ان الاخ محمد عرفات طلب رأي المشرفين فقط في البداية
ارجو من الاخوه الاعزاء المشرفين الدخول والقراءة وابداء رايهم فى هذة الافكار و لذلك ظن البعض و انا منهم ان الكلام موجه للمشرفين
الشئ الثاني اننا في رمضان و كما تلاحظ ان نشاط الاعضاء يقل بصورة واضحة في رمضان

lumark_s
28-09-2007, 04:25
انا موجود يا محمد بس بحاول أفكر أرد إزاي برد علمي وسليم

مش عايز أكتب رد وخلاص، عايز أرد برد يعكس طريقة تفكيري في هذا الموضوع الكبير جداً، والسبب صراحة لإنه معنديش تصور لمشروعك الكبير، فبحاول أقرأ الردود بتاعت الإخوان والأخوات وبحاول ألملم أفكاري وأكتب حاجة كويسة تليق بهذا المقال الكبير، فإديني شوية وقت يا ريس.

lumark_s
28-09-2007, 04:26
السلام عليكم محمد عرفات
محمد انا كنت بهزر لما قلت المدير العام انت لو تعرف شخصيتي كويس بكره حاجه اسمها اداره
وبهرب دايما منها
بس فكرتك قوي اوي على فكره ان يكون في موقع ثقه وليه مصداقيه ديه مش حاجه صعبه ابدا
امازون منعرفش عنه عير انه موقع ومصداقيته كبره وكظذلك مايكروسوفت وتستكينج
تعرف يكون كبر مصداقيه لينا ايه هيا لما الناس حملة شهادة جامعتنا يكونوا اكفاء جدا
والكفائه مش بس من الناحيه العليمه لاء كمان من الاحيه النفسية
انا كان نفسي الناس كلها تشارك في الموضوع ده بس حجم المشاراكات صغير جدا يمكن علشان انت حطيته في موقه سيكو لو حطيته في مايكروسوفت كنا هنلاقي ناس اكتر

إيه بتهزر يا أستاذ هههههههههههههههه

إنت بتقول عايز بتقى مدير وعايز سكرتيرة حسناء لمساعدتك كمان هههههههههههههههههههه

إيه يا عم الحج خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

يا جودة فيه إيه يا ريس خخخخخخخخخخخخخخخ

lumark_s
28-09-2007, 04:33
ملحوظة هامة :

انا عدلت العنوان بعد إذن الأخ محمد عرفات وتم تثبيت الموضوع للأهمية الكبرى في قسم الشهادات العام، فيرجى إبداء الملاحظات وإبداء الرأي في هذه الفكرة لعلها تصبح حقيقة ونفيد بها غيرنا من الأجيال.

Iraq IT
28-09-2007, 09:57
الفكرة رائعة ونحن كعرب من الممكن ان نعمل جامعة او شهادة لكن ككلام منطقي فمن الصعب وليس المستحيل عمل هذه الشهادة لان تحتاج الى ربما موافقات دولية من اجل انجاحها وهذه تحتاج الى مبالغ كبيرة لتحضير المواد والوقت ومراكز الامتحان والشهادات وغيرها...ممكن تحوير الشهادة او الجامعة الى مسابقات فصلية وسنويه مع جوائز ويمكن العضو الفائز وضع هذه في الـ CV وممكن عمل شهادة للفائز تطبع Online

فكرة الجامعة او الشهادة برأيي فقط من دون تخطيط طويل الامد وتمويل كبير جدا" جدا" ستكون مضيعة للوقت وغير ناجحه والله اعلم

gouda2000
28-09-2007, 11:11
يا شباب
الكل عمال يفكر في الصعوبات واللي هيا اسسها الفلوس
و محدش بيفكر في الجوانب الايجابيه
زي ما قتكم قبل كده تعالوا نفكر ونسيب الباقي على الله
انا عايز الكل يشاك سواء الخبير او المبتدأ
اكيد اكتر من عقل هيكون احسن بكتير من تفكير عقل واحد
متعئدوهاش فكروا في فكره عملها و ازي ممكن تنجح وازي هتكون طريقة الامتحانات والدفع وازاي هيكون الانتشار في الدول العربية و ادونا خبرتكم
اكيد كل واحد فينا شاف نماذج فاشله و نماذج ناجحه في بلده من مراكز التدريب ومركز الامتحانات

فاكرين في مسرحيه وجهة نظر بتاعت محمد صحبي كان هاني رمزي يطلع ويقول مفيش فايدة مفيش فايدهخلي عندكم امل خلي عندكم فكر ليه منحلمنشي

moharfat2
28-09-2007, 11:35
جامعة عرب هارد وير
أولا أنى بفكركم بشيء بسيط حصل من سنين كتير فى مصر نشأة جامعة القاهرة كانت فكرة عند سعد زغلول ومجموعة من زملائه وبدأت كدا والحين صرح
وعلا فكرة كان هدفها بردة نشر العلم شوفوا بقى خرجت كم طالب وكم عالم كل دول في ميزان حسنات إلى انشئوا الجامعة ياريت نكون زيهم

1. أهداف الجامعة
2. مكان الجامعة
3. طرق التدريس
4. مقررات الجامعة
5. كيفية الالتحاق بالجامعة و
6. طرق الامتحان والحصول على الشهادات
7. الشؤون الإدارية( أعداد المقررات, تجميع الطلبة المشتركين, تجميع الرسوم وخلافة)
دى العناصر إلى ممكن الجامعة تتكون منها وتعالوا نناقش بند بند والى عنده بند مش موجود يكتبه
ونخلى لومارك يقرا المشاركات زى مقال وفى النهاية هو وأحمد جودة يجمعه الفكرة النهائية وبعدها يقفلوا النقاش في البند دا وننتقل للي بعدة

أولا: نبدأ بأول بند هدف الجامعة إيه...............
كل واحد يضع تصوره

أ بـو بـد ر
28-09-2007, 12:16
الفكرة جميلة و رائعة بشكل عام مع اختلافي مع بعض التفاصيل البسيطة .

لكن تحقيقها ليس سهلا أبدا . فهي تحتاج إلى تصور أعمق و أحكم من تصورنا الحالي لها . و التطبيق يحتاج إلى دراسات على أمور مهمة و من أهمها التمويل .

أرجو من الجميع مواصلة التفكير و إثراء النقاش حتى لو استمر الموضوع لمدة سنة . و أرجو سؤال أهل الاختصاص كالمسؤولين و الخبراء و المستشارين و صناع القرار في المعاهد و مراكز التدريب المشهورة في البلاد العربية للاستنارة بآرائهم .

هناك نقطة أعتقد أنها ستفيدنا .. و هي دراسة تاريخ تكوين الهيئات العالمية التي أخذت على عاتقها إصدار شهادات دولية معتمدة .. مثل CompTIA و CWNP و PMI و غيرها الكثير .

C|EH
28-09-2007, 13:10
هذه يا اخوان احلام وردية ،، تأتي للناس فترة ثم تذهب ،،

يااخي اول شيء شوف المنتدى وقارنه بالمنتديات الاخرى ،، منتدى عرب هاردوير منتدى كويس ، ولكن هو منتدى عادي جدا بالنسبة للمنتديات الاخرى ،،

الاعضاء هم نفسهم لا يتغيروون ،، وهو نفسهم اللي يردون في كل المواضيع ،،

ونصهم اما يبحث عن وظيفة او يبحث عن testKing او يبحث عن اقامة وفيزا في دول الخليج ،، وجاي تقولي جامعة عرب هاردوير ،، يعني لو انك قايل معهد اهلي مكون من شقة في الدور السادس وبدون مصعد ،، وإجارها 120 جنية ،، كان ممكن اوافقك ،،

لكن تقول جامعة ،، ولك الوليد من طلال بالغصب فتح جامعة بالكويت ،،

المهم يا اخي نحن للأسف ،، عندنا ما هو اقوى من الجامعة وهو Googel وعندنا شركات عاليمة تقوم بشروحات جبارة مثل CBT Nuggets او LinuxCBT او CarrerAcademy هذه الشركات هي جامعات بالعلم ،،

هل كلفنا نفسنا يوما ان نشتري منهم او ندفع مقابل ما نتعلم ؟؟

طبعا الاغلب يحصل على ما يريد بالمجان ، اما بالتورنت او بالروابط المباشرة وهكذا

طيب الان لما حصلنا عليها بالمجان ، هل كلفنا انفسنا بالنظر فيها ودراستها .

يعني مليون واحد طالب شرح برنامج VMware من الاخ لومارك ،،

يا اخي هذا لا يحتاج شرح ولا شيء ،، نزل المانوال وأقرأ فيها وخلاص ،، ولا نزل البرناج واجلس جرب عليه كل شيء وخلاص ،،

ولكن الناس تريد شيء جاهز ،، اسئلة غريبة تحصلها بالمنتدى ،، ولو بحث في google لفتح الله عليه بالحل ،،

،،،

اليوم الناس تتخرج من جامعات عالمية وغالية ولها سمعتها ويجلس فيها 4 سنين وخمس سنين وبالغصب تحصل وظيفة ،،

يا شيخ كل واحد يتكلم على قده ،،

بكرة لو الادارة تقول في رسوم اشتراك 10 دولار للمنتدة والجامعة ، لتقلص عدد الاعضاء الى الربع ،، والبقية تدفع بفيزا مسروقة ، ويورطون الموقع هههههههههههههه

جاي تقول جامعة ،،، الله يهديك بس ،،

على العموم أسأل الله ان يحقق ما تريدون قبل خروج المسيح الدجال على الاقل

وأسأل الله العلي القدير ان يوفقك الجميع لما يحبة ويرضاه ، وأن يديم المحبة والاخوة بيننا دائما

اخوكم C|EH من بلاد الرافدين ( الكويت ) :)

UNREAL
28-09-2007, 13:59

هههههههههههههههههههه هذي قوية....

نظرتك متشائمة نسبياً ولكنها الأقرب للواقع والحقيقة... أرى أن كل المشاريع العملاقة بدأت بأفكار جنونية... فلا مانع من التنظير والمحاولة...
وبالمناسبة فكرة جعل قسم الشهادات بـ 10$ دولارات فكرة مميزة جداً...

السلام عليكم

أ بـو بـد ر
28-09-2007, 19:33
ههههههه

يا اخوي خلنا نحلم .. هو الحلم بفلوس و لا ايه :D

بس هو في البداية خلنا نتفق على صورة الحلم .

إذا كان الحلم واضح و شامل و مفصل و متفق عليه من قبل أهل الاختصاص و الخبرات ، سيسهل بعد ذلك تطبيقه على أرض الواقع .

خلنا نجرب نحلم و نفكر في الحلم .. ما احنا خسرانين شي . :frnd"

lumark_s
28-09-2007, 20:39
اخوكم C|EH من بلاد الرافدين ( الكويت ) :confused: :confused:

[B]

(z) ككككككككككككككككككككككك (z)

العقل زينة يا عبد الله ككككككككككككككككككككك

يا رجال وش بلاك حاط قرودك على طحينا هههههههههههههههههههه

خلنا نحلم يا أخي، وش بلاك إنت

ولك وبعدين معك يا عبد الله، بدك توكل لك مخالفة كبيرة يا زلمة؟ شو مالك يحرق حريشك ههههههههه

خلينا نحلم يا زلمة يمكن هالحلم يصير حكيكة ، إنت في الكويت والله مبحبها عليكوا بشوية بترول طيب واللي ماعندو بترول شو يعمل ؟؟؟ يشحد ؟؟؟

قولت لك يا عبد الله لا تعلق وإنت صايم، لا تعــــــــــلق وإنت صايم يا زلمة، ولك مابتسمع إنت :D

D.D.T
28-09-2007, 21:08
بيتهيألي نبتكر نظام تشغيل الاول او لغة برمجة او نخترع روتر جامد فحت احسن من سيسكو وبعدين نفتح شركة وبعد كدة نسوقها وبعد كدة نعمل منهج و شهادة دولية بيها وبعد كدة ننزل الأسئلة تستكنج وباسفورشور واللي ينجح في شهادة ياخد الخمسة التانيين هدية

Nightspy
29-09-2007, 01:27
اموت واعرف انتم حولتوا كلام الراجل لحلم لية

اية السبب دا لو كل واحد فيكم بس نظر الى الشهدات الى مكتوبة فى توقيع الاعضاء هيتخض من كمية الشهدات
(طبعا ماشاء الله لاحول ولا قوة الا بالله )

هو الفكرة صح لاكن تعتريها بعض الذيادات شوية

شوف يا اخى الكريم الى احنا محتاجينة من الاخر الاخر يعنى عبارة عن اعمال فيديو مشروحة بدقة لاى شهادة كانت مش لازم واحد بس هو الى يعملها ممكن اكثر من واحد فى شهادة واحدة المهم تراجع من اى عضو محترف وبعد ذلك نقوم بعمل تصميم ليها ونضعها فى المنتدى لاعايزين امتحانات ولا حاجة لسبب بسيط ان احنا اصلا بندخل امتحنات الشهدات عشان الورقة فقط بالله عليكم دة حلم مثلا يعنى هل دة بدرجة الصعوبة العالية دى

وهى دى نظريت جلد الذات والهزيمة النفسية الى كتبت عنها فى احد المواضيع الاخرى لاكن هقول اية

بالنسبة لاسطونات التعليمية الاجنبية ماحدش يجبلى سيرتها وخصوصا CBT فى شهادت ccsp جايبين واحد بيتكلم الف كلمة فى الدقيقة مافهمتش منة حاجة

وكمان هو احنا مكتوب علينا نتعلم بغير لغتنا طب المصطلحات ماشى خليها اجنبى لاكن الكلام كلة اجنبى ليه ياعنى

كلمتى الاخيرة للاخ صاحب الموضوع شوف يا اخى لو هتستنى مساعدة الان فى مشروعك فالافضل ما تبتديش فى الموضوع من اصلة لاكن كن متيقن ان شاء الله سيائتى الخير الوفير بعد ذلك

واعذرونى على صراحتى والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

belal_bel
29-09-2007, 14:01
:Big:
:Big::Big:
:Big::Big::Big:
:Big::Big::Big::Big:
:Big::Big::Big::Big::Big:
:Big::Big::Big::Big::Big::Big: ..............................يتبع
:Big::Big::Big::Big::Big:
:Big::Big::Big::Big:
:Big::Big::Big:
:Big::Big:
:Big:

هندسه العاشر
05-10-2007, 05:12
تصدقوا بالله الفكره ديه جاتلي بس مش كدا بالظبط
هي جتلي فكره مدينه عرب هرد وير المتكامله اساسا بس لانها صاعبه جدا التنفيذ لم اطرحها
ولكن ان اردتم ممكن ابقي اقولها
المهم يعني ممكن بس الاول نبدأ بالدروس العلميه ونعمل كرنيهات متخصصه اموقعنا id
ونشهر نفسنا اكتر واكتر خصوصا بين الشركات بدعمهم الفني ومعرفه المشاكل وحلها
وده عن طريق المشتركين اللي شغالين في شركات او بنوك
وكمان ناخد خطوت الدروس بتاعه لومارك ومهندس احمد نمطيه و محمد اس ان استاذنا الكبير كل دول اساتذتنا
عشان كدا انا عاوزهم يساعدونا
ويحققوا اول خطوه في الحلم الجميل
بدأنا يتري هنكمل وهنوصل ولا لاء ؟
هو ده بقي اللي لازم نستناه ونعرفه
تحياتي
اخوكم محمد عادل

gouda2000
05-10-2007, 19:31

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي العزيز كلامك جميل اوي وواقعي اوي ومع اعتزاري الشديد غير مقتنع بيه بالمره
والسطور الجايه هحاول اقنع حضرتك بوجه نظري

تعرف لو احنا او المسملمين القدامى نفذوه هنفضل متخلفين على طول
لانه بيعدوا الى التشائم
في فرق ما بين التشائم و الواقعيه

تقدر تقلي اسم غزوة واحده من غزوات الرسول عليه الصلاة والسلام كانوا عندهم عدة وعتاد اقوى من الكفار او الفرس و الروم

مع كده كانوا بيحاربوا وبيكسابو ا

شكولاته كادبوري العالميه كان اساسها محل بتاع حلويات

مكتبة امازون كانت مكتبة تحت السلم

بيل جيتس لم يكمل جامعه و بقى اغني واشهر رجل في العالم وصاحب اكبر شركة تقنيه في العالم

فكره الطياره بدات بي عباس ابن فرناس لما ركب اجنحه

هل كان حد من القدماء يحلم بان ممكن حد يطلع القمر ظ

تعرف لو الشباب فكروا بالفكر ده انا محتاج الالف علشان الشقه والاف علشان المهر والالف علشان تعليم الاولاد مكنش حد هيتجوز ومع كل صعوبات الحياه الكل بيتجوز ويخلف

اظن كده جبت امثلة جديده وقديمه كتير

انت من كلامك بيبن انك راجل تقني عالي بس الناس كلها مش زيك وماظنش انتا اتولدت كده ولا اي حد فينا انت لقيت رعايه معينه او امكانيات معينه متوفرتش لغيرك

احنا هنا بندرس فكر و عايززين نستفيد من جميع خبرات الموجودين عايززين نستفيد من عقولهم ومعارفهم
بتفترض ان المنتدى مش كبير ممكن تقولي على اسم منتدى او موقع بدأ كبير لازم اي موقع او منتدى يبدأ صغير و يكبر بأفكاره ومساهماته

الشباب اللي بتتريأ عليهم و تقول انهم بيبحثوا على برامج الامتحانت دول شباب ملئوش اللي يوجهم انا مهنتي محاضر تعرف لو المتدرب اللي معاك وثق فيك بيصبح عجينه في ايدك تشكلها زي ما انت عايز ومع كده قوه اي مجتمع بتكون بشبابه الناس ديه رغم قلة خبرتها في مجال الايتي الا انهم عايزين يغيورا من نفسهم و يطوروا نفسهم غير كده مكنتش لقيت مشاركاتهم هنا و كان زمانهم مرمين على المقاهي او بيلفوا في الشارع
كل واحد منهم اتعلم في جامعه و كلية مختلفة وشاف انظمه كتير وعاش في عيوبها ووميزاتها
ليه نحرم نفسنا من خبراتهم ونحرمهم من المساهمة في مشروع زي ده

الهدف الاساسي من المشروع ده مش الربح على اد انه يكون مؤسسه عربيه موثوق ف شهاداتها وخريجيها و تغني عن الاموال الطائله اللتي بتدفع للشركات الاجنبيه و يجي في المرحلة الاخيره الربح

انا بدات مشروع تدريس كورس mcse في هذا المنتدى وكنت بحلم بي 100 واحد يقراوه
النهارده عندي في هذا المنتدى بس فوق 13000 قارئ غير في المنتديات التاليه اللي بقدم فيها نفس الكورس

خلينا نبدا ونتكل على الله و نحط الشروط والقواعد وبرده العيوب اللي ممكن تلافيها

شركه 3com و شركة HP لما بدوأ يعملو امتحانت كانت مجانيه وعلى النت ولما حققت انتشار بداوا تبقى بفلوس وعند شكات امتحانت متخصصه
و اخر كلامي
مفيش حاجه اسمها مستحيل

zcc
08-10-2007, 23:07
موضوع شهادة باسم المنتدى مش هيكون فكرة كويسة اوى لاكن ان يتم شرح الشهادات الدولية مثلا وعمل دورات تصوير بالفيديو لشرح الشهدات الدولية

برأيي تتأكد من أخطائك الإملائية أول شي وبعدين أتحفنا برأيك الجهنمي.

zezo07
23-10-2007, 00:24
والله انا خايف تحول لخصخصة عرب هاردوير مش لجامعة عرب هاردوير

عمار11
03-11-2007, 12:08
هذا المشروع طموح جدا و يحتاج من يقوم عليه و يصبر عليه ، هو فعلا صعب ، و صعب جدا لكن ليس مستحيل ، بل ممكن جدا ،اذا و جد ارادة قوية و تصميم على تخطي العقبات التي تحيط به و ستعترض طريقه ، و كل المشاريع الناجحة بدأت بحلم ، ومن راى و درس تاريخ و تجارب دول كبيرة يعلم ان تاريخ نشاتها كان نوع من الحلم اصعب من هذا المشروع و هي اليوم من الدول التي يشار لها بانها دول مكانها على الخارطة و لها دساتيرها و قوتها السياسية و الاقتصادية ، وانا هنا اذكر مثال على سويسرا التي يتمنى كل من له اموال ان يضعها في ذلك البلد حتى اصبحت قبلة اصحاب الاموال متعددة المصادر ان سكان سويسرا قبل كم مائة سنة كانوا يبيعون ابنائهم للدول المجاورة للقتال معهم في حروبهم التي كانت تنشب بينهم ، لفقرهم و ضعفهم ، كذلك من قرأ التاريخ السياسي او تكون سويسرا كدولة يجد ان سويسرا لم تتكون كسويسرا الا بعد ثلاثمائة عام و كانت قبل ذلك حروب و خلافات وضعف ، و انا هنا لا اريد الخوض في التاريخ ، و لم اشأ كذلك ان اضرب مثلا من التجارب الموسسات العلمية فهي اكثر من ان تعد خاصة في امريكا و اروبا ، فكثير من الجامعات التي هي الان عريقة بدأ ت بدايات بسيطة بطريقة او اخرى ، ثم وجدت من يطورها و يعتني بها حتى صارت جامعات فليس من الضروري ان يكون صاحب الفكرة والبادي بها هو من تنجح على يديه و انا هنا اقف في صف استاذنا احمد جودة لماذا لا نحلم ونبدا التفكير لعل الله يسوق لهذا المشروع من ينهض به ، لماذا لا تكون هي بداية تعريب لعلوم الحاسب الالي ، لماذا علينا ان نتعلم بالانجليزية و نمتمحن بها ، اتعلمون ان في الصين يدرسون بالحاسوب بالصينية و في كوريا بالكورية و في اليابان باليابانية ، اتعلمون ان في سويسرا يدرسون الحاسوب بثلاث لغات حسب لغة الطالب ، اي اما المانية او فرنسية او ايطالية ، وكل المناهج من انتاج سويسرا و ليست من انتاج الدول المجاورة ، و كل دول العالم تنهض بلغاتها و ليست بلغات اجنبية ، فلماذا لا نحلم بان ندرس بالعربية

توكلوا على الله و فكروا و احلموا فبداية النجاح حلم و بداية المشاريع العظيمة فكرة و خاطرة
و من يتهيب صعود الجبال ......................... يعش ابد الدهر بين الحفر

و كما قال سيف الدولة
و تكبر في عين الصغير صغارها .................. و تصغر في عين العظيم العظائم

لكن المشروع يحتاج لصبر و تحمل و رعاية