المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال بخصوص ما بعد الحصول على الشهاده

msbint
26-09-2007, 14:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وكل عام وانتم بخير

انني جديد بالمنتدى ,وأريد ان اعرف ما هو الطريق بعد الحصول على شهادات سيسكو بالتدريج

شهاده شهاده ،يعني اقصد فرص العمل المتاحه لي بعد كل شهاده وطبيعه العمل ومتوسط

المرتبات وغيره .

أم أنني سأظل أدرس أمام الحاسب أو ااخذ دورات وامتحن وأدفع فلوس وخلاص

اتمنى أن تفيدوني

Iraq IT
26-09-2007, 15:49
عليكم السلام

هل انته خريج جامعة؟ يفضل اخذ دورات مثل MCSE و CCNA مع الشهادات وبعدها تبحث عن عمل ثم حسب الشركة وتطبيقاتها تبدى بتطوير نفسك

الموضوع ادناه على الشهادات والرواتب

افضل الشهادات راتبا" بالعالم (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=63701)

msbint
27-09-2007, 02:16
نعم انا خريج جامعه كليه هندسه قسم حاسبات

بالله بعدها ما تستهزأ بسؤالي

لأني فعلا في محافظتي التفكير كله في وظيفه حكوميه لا في سيسكو ولا غيره

انا فعلا درست شبكات في الكليه ولكن اسما بس ليس مضمونا

وكل اجتهاداتي وتعليمي لبرمجه المواقع و التصميم ه وغيره لدافع بداخلي

أصبحت لا أعرف ما هو هذا الدافع هل هو حب في التعليم وخلاص أم لهدف الارتقاء بالذات ولا من الفراغ

وكله في الاخر انصب أني عملتلي موقع ... يعني من الاخر حسيت نفسي رجعت للصفر

أو من الاخر لسه موش عارف طريق النور .. سمعت عن منحه وزاره الاتصالات قلت اقدم سيسكو وانا عندي

بعض الاساسيات التي اتذكرها من دراستي أو اطلاعي مع نفسي ... الا ان اتيت هنا ولا أعرف ما مصير من

ياخذ هذه الشهاده اي التدريج فيها او حتى نتكلم بعد الccnp يجلس مثلي امام الكمبيوتر ولا يقدم على

وظيفه حكوميه في الاخر اللي هي موش موجوده اساسا ولا ايه الطريق اللي ممكن يسلكه بعد كده

يعني نا الباب الذي اطرقه بعدها ويقولوا لي اتفضل موش اطلع بره

ااسف على التطويل

Iraq IT
27-09-2007, 09:41
المهم انه تدرس وتعمل في مجال تحبه...هذا الاهم مهما كان التخصص بمجال الـ IT

بداية المشوار اذا بالحكومة او القطاع الخاص لايفرق لانك تحتاج خبرة 2 او 3 سنة وبهذه الفتره تستطيع الحصول على CCNA - CCNP وغيرها من الشهادات ومن ثم تستطيع بسلاحك يعني خبرتك وشهاداتك طلب اي راتب

وبالتوفيق

amna_ali
27-09-2007, 15:28
بما انك خريج هندسه قسم حاسبات و عاوز تتخصص في مجال الشبكات خليني اقترح عليك انك تدرس CCNA و MCSA وبعد كدة تفتش على شغل و ان شاء الله شهاداتك دي حتساعدك انك تلقى اول و ظيفة و بعدين ممكن تكمل في التخصص اللي انت عاوزه و اللي يفيدك اكتر سواء في الشركة دي او غيرها
انت بس إجتهد و ركز في البداية في CCNA و MCSA و بعد كدة ان شاء الله ربنا يرزقك بشغل كويس

msbint
27-09-2007, 17:22
امين يا رب

مشكور اخواني الكرام ، وكل عام وانتم بخير