المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اكيد المكان فيه عفريت

Ma7amed
10-10-2007, 11:10
ياشباب انا اول مره يحصلى الموضوع ده فى حياتى ومش لاقيله حل (H)(H)
الموضوع انى مسكت شغل فى مركز كمبيوتر وملحق به سيبر وانا مساول عن الصيانه والحمد لله والمكان فيه 16 جهاز المشكله ان مش عرف اعمل ايه لانى عجزت عن فهم اى حاجه وحسيت ان انا
حـــــــــــــــــــــــــــــــمـــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــار كبير ولو قريت المشكله هتحس نفس الاحساس ولذلك فكرت ان المكان يكون فيه عفريت:n:g:
الموضوع علشان مطولش عليكو (z)
كل مجهاز يطفى فى المركز او السيبر من الاجهزه ال 16 واعملو شت دون عادى وعادى شويه واقلاقى جهاز من الاجهزه ال 16 فتح لوحده والموضوع مش على جهاز واحد لا على ال 16 جهاز كل واحد شويه
مع العلم ان الهردوير للاجهزه مختلف تماما وفيها كمان اجهزه اورجنل خاصه بالمركز وبقيت محتار مع انى اختبرت الكهرباء لايوجد بها شئ ومش عارف اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:mad::mad::mad::Angry::Angry::Angr y:(BB)(BB)
اللى عندو حل يقولى علشان شكلى بقى وحش وانا لسه متعين جديد :confused:
ارجو من اخوانى النديم وكذلك ابوتريكه ان يقفو بجانبى وبقلهم انا جربت كل الحلولو الايجابيه والسلبيه ومبقتش عارف اعمل ايه(BB)(BB)
:q::q::q::q: محمد الهرماوى :q::q::q::q:

SeriousSam
10-10-2007, 12:04
اكيد عفريت بيلعب فيك هههههههههههههه
او واحد من اصحابك بيعمل فيك فيلم . اأ\تأكد انو خيار wake up on lan الموجود في البيوس معطل تحياتي

Ma7amed
10-10-2007, 13:33
هجرب وان شاء الله يكون كلامك صح
بس تخيل ان الجهاز لسه طفيه وقاعد لوحدى فى المكان وادخل الاقيه شغال بقيت عامل زى المجنون
هشوف كلامك يمكن يكون صح

النديم
10-10-2007, 14:06
نعم المحل مسكون بعفريت :eek:... لكن ديجتال. الحل أنك أول ماتدخل المحل تروح داخل برجلك الشمال.... خلاص، هو حيروح على سايبركافيه ثانية يفتح ماسنجرو فيها.(z)
الحل بالفعل ذكره من قبل الأخ dwawen_jofe7 بتعطيل خاصية إشتغال الجهاز عند ورود إشارة شبكية وذلك من خيارات الطاقة في برنامج إعداد البيوس. أحب أن اضيف كذلك ضرورة تعطيل خواص إشتغال الجهاز عند ورود إشارة من المودم وكذلك ضرورة أن يبقى الجهاز مطفأ حين يعود التيار الكهربائي بعد أن يكون قد إنقطع من قبل (Stay Off)، كل تلك الخيارات في إعدادات الطاقة كذلك.
النديم

Ma7amed
10-10-2007, 14:13
مشكور اخى النديم على هذه التعليمات
وان شاء الله تتحل
مشكور اخى النديم
ومشكور اخى dwawen_jofe7 على المجهوود الرائع
بس لسه مجربتش الموضوع لما اجرب هقولكو ايه الاخبار ليكون العفريت موجود بالفعل هههههههههه
ومش ناوى يطلع لا برجلى الشمال ولا باليمين

shacky_4
14-10-2007, 07:48
ههههههههههه
الحل بسيط جدا دا مش بس كده انت ممكن انك تظبط الجهاز انه يشتغل لما يجيلك مكالمه عاديه على خط الدايل اب وده اوبشن فى السيت اب عادى جدا . انت بس اعمله ديسبل له فقط وكل شئ هيبقى تمام
ولو كان عفريت حقيقى انا تحت امرك عندى والله اللى يخليه يندم انه دخل عندك
اخوك فى الله
محمد طه