المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل يوجد simulator للشهاده الجديده ؟

adam black ice
18-10-2007, 20:26
السلام عليكم

هل من فضلكم يوجد سيميولاتور للشهاده الجديده ؟؟

اى يدعم ال SDM والرواوتر الوير ليس وما الى ذلك ارجو الافاده

والسلام عليكم

mohammedsn
18-10-2007, 21:42
عندك الdynaamps و شرحه المدير الكبير لومارك راجع شروحاته في الفيديو فهي اكثر من رائعة

adam black ice
18-10-2007, 22:05
تمام يعنى البرنامج فيه جميع الاجهزه سواء روترات او ويرليس ويقبل ال SDM ؟

amna_ali
19-10-2007, 09:38
ال dynamips يقبل الراوترات و layer 2 switches و SDM و لكن لا اعتقد انه يقبل wireless access points و Wireless LAN Controllers للتدرب على جزء ال wireless تحتاج لشراء او ايجار معداته حسب علمي لا يوجد لها سميوليشن

Iraq IT
19-10-2007, 10:01
ال dynamips يقبل الراوترات و layer 2 switches و SDM و لكن لا اعتقد انه يقبل wireless access points و Wireless LAN Controllers للتدرب على جزء ال wireless تحتاج لشراء او ايجار معداته حسب علمي لا يوجد لها سميوليشن

نعن اتفق بكون الـ wireless لايوجد له simulator لان كيف تطبق الـ Frequency

adam black ice
19-10-2007, 13:14
طيب تمام اكرمكم الله جميعا

انا عندى مشكله مع السيميولتورز :( ببساطه انا عاوز سيميولاتر يتيحلى فرصة استخدام روترات بعا اكثر من انترفايس يعنى انا اتحكم فى عدد الانترفاسز الملحقه به مثل برنامج Boson ولكن عندما استخدمت بوسون ظهرلى مشكله غريبه انا مثلا جيت عملت لانترفاس معين no shutdown تتغير حالته ل UP وبعد فتره الاقى البرنامج لوحده ان الانترفاس اتغير ل down بدون اى امر او اى شىء!؟؟؟؟؟؟؟

طبعا انا استخدمت الداينامبز ولكن ظهر معاي ايريرور وانا تركتف فى الموضوع الخاص به بتاع فيديوهات الاخ لومارك

انا طبعا استخدم network visualizer هو رائع جدا جدا جدا ولكن لا يحتوى على راوتر واحد وبه 2 serial بس فلو فى امكانيه من زيادة عدد الانترفاسس فى ال network visualizer هيكون شىء رائع
واسف تعبتكم معايا

amna_ali
19-10-2007, 14:30
طيب تمام اكرمكم الله جميعا

انا عندى مشكله مع السيميولتورز :( ببساطه انا عاوز سيميولاتر يتيحلى فرصة استخدام روترات بعا اكثر من انترفايس يعنى انا اتحكم فى عدد الانترفاسز الملحقه به مثل برنامج Boson ولكن عندما استخدمت بوسون ظهرلى مشكله غريبه انا مثلا جيت عملت لانترفاس معين no shutdown تتغير حالته ل UP وبعد فتره الاقى البرنامج لوحده ان الانترفاس اتغير ل down بدون اى امر او اى شىء!؟؟؟؟؟؟؟

حتى يصبح الانترفيس Up تحتاج الى اتمام الكونفجريشن في الراوترين و ليس في راوتر و احد فقط لان ال link بين الراوترين يصبح Up فقط حينما تكتب no shutdown في BOTH interfaces لاحظ هنا ان ال IP addresses لهلذان ال interfaces يجب ان يقعا في نفس ال subnet
حينما تكمل الكونفجريشن في الراوتر الاخر ستلاحظ ان ال link اصبح Up بصورة اوتوماتيكية

adam black ice
19-10-2007, 18:25
اكرمك الله يا اختى واشكرك جدا

MR_ENGINEER
20-10-2007, 02:19
اخي الكريم أنت تتكلم عن الانترفيس ال SERIAL
وهو لن يكون UP الا اذا أتمت الخطوتيتن التاليتين:

1- الانترفيس المقابل يكون NO SHUTDOWN
2- لا تنسى تعيين ال CLOCK RATE في حالة ال BACK TO BACK

بعدها بدو يصير UP