المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محتار بين intel core 2 due و AMD athloan x2 ياريت حد ياسعدنى بصورة عاجلة

الصفحات : [1] 2

القاتل المجرم
14-11-2007, 19:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
معلش ياجماعة دى اول مشاركة ليا وانما انا عارف ان فى مواضيع كتير اتكلمت فى هذا المجال لما الواحد اتلخبط .... انا عايز اجيب جهاز جديد يستحدم فى كل شىء العاب جرافيك كل حاجة يعنى بس المشكلة حاليا فى البروسيسور انا بصراحة اسمع ان ال AMD افضل من INTEL كتير (دا من النت طبعا) . وسامع بردو ناس بتقول ان ال INTEL افضل من ال AMD كتير (دا من النت بردو ) ... لما الواحد احتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااار (BB):mad::Angry:(B):eek:pls:(z) .انا عايز بروسيسور جامد جدا بغض النظر عن سعرة . اما بالنسبة للبوردة مافيش مشاكل gigabyte &asus&intel ماختلفناش عادى هو البروسيسور بس اللى قالبلى دماغى بصراحة
طيب لو اتعملت مقارنة جامد وفاذ ال AMD هل هاغير نظام التشغيل يعنى اجيب نسخ ويندوز 64 بت ؟ ولا اية؟ (دا لو فاز ال AMD اصلا لان فى كتير من الناس متعصبين جدا لل INTEL CORE2DUE وامثالة)
وزى ماقلت ماتحملوش هم الفلوس مستورة والحمد لله (اى رقم يعنى) :D(z):frnd"
شريف الشرقاوى
مصر

القاتل المجرم
14-11-2007, 19:42
ياجدعان ربنا يخليكو انا مستعجل جدا فى هذا الامر ضرورى الامتحانات قربت وانا محتاج الكمبيوتر ضرورى.

فلوبي
14-11-2007, 20:18
الافضل اداء هو الcore2 duo بنسب مختلفة حسب الفئات
باعتراف من يحب amd والاختبارات موجودة

ايضا معمارية جديدة تقبل كسر السرعة بشكل كبير وهنا يصبح فرق الاداء كبير جدا لان amd لا يجاريه في كسر السرعة

لو اردت ثنائي النواة افضل E6750 وهتاك افضل منه لكن اغلى وهو E6850

ولو رباعي النواة Qx6700 افضل والاقل منه Q6600

ومعه لوحة ام قوية هذا ما يغير في الاداء اللوحة القوية والرامات القوية وكرت الشاشة

ramy
14-11-2007, 20:34
انا بصراحة اسمع ان ال AMD افضل من INTEL كتير (دا من النت طبعا) . وسامع بردو ناس بتقول ان ال INTEL افضل من ال AMD كتير (دا من النت بردو )
معالجات تعطيك اداء مقارب جدا لمعالجات الانتل وبسعر اقل مثلا يمكنك ب 160 دولار شراء معالج 6000 اداؤه ينافس اداء ويفوق ال E6600 من انتل والذي ثمنه225 ولكن اذا كنت تريد الا تعبأ بالسعر اشتري الQ6600 الرباعي النوى و ثمنه 270 دولار ولكن بغض النظر نهائيا عن السعر فالانتل افضل ولكن بثمن اكبر
التفوق ل amd كان سابقا وهو اليوم لانتل ولكن كما ذكرت بفارق طفيف وبسعر اقل

طيب لو اتعملت مقارنة جامد وفاذ ال AMD هل هاغير نظام التشغيل يعنى اجيب نسخ ويندوز 64 بت ؟
هذا كلام غير صحيح اطلاقا فهي تعمل على برامج 32 و64 بدون اي مشكلة

alayoubi
14-11-2007, 21:03
باختصار أخي :

خذ معالج Intel Core2Due E6750 + مذربورد EVGA Sli 680i TR لأنهم متوافقين مع بعضيهم لأقصى درجة . وابتعد عن بوردات انتل.

| Fusion |
14-11-2007, 22:09
اخي يفضل انك تحدد اكتر استخدامك للجهاز, او اغلب استخدامك ليه هيكون ايه.. و ميزانيتك في حدود كام, و بلاش موضوع ان الميزانية مفتوحة لانه ممكن اجمعلك جهاز ب 30000جنيه !!!

و نزل برضو المجلة اللي في توقيعي, هتديك فكرة كويسة جدا عن اسعار السوق المصرية..

black_dragon
15-11-2007, 22:57
اخي الكريم انصحك بالمعالج AMD فهو في نظري اقوي بكثير جدا من Intel اما اذا كان السعر مفتوح فريح نفسك واشتري جهاز ماك فهو افضل بكثير جدا

3m.Ahmed
16-11-2007, 03:08
حدد الميزانية
لاختيار قطع مناسبة
لو المبلغ مفتوح يبقي اقوي حاجة من انتل
و لانك بتقول جرافيك و رندر ممكن نوصل لمعالج رباعي النواة
و صباح المصاريف
لو الميزانية محدودة ممكن تاخد AMD او انتل و تاخد اداء ممتاز مقابل السعر
حدد الميزانية افضل لك

GoldenLionTech
16-11-2007, 10:56
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

معالجات Athlon 64 X2 و Core 2 سريعة

إشتري الأفضل لميزانيتك وإستخدامك
ولا تستمع لكلام الهواة والمروجين
إستمع لكلام المجربين

بمعنى تجد متعصبين لمعالجات Core 2 وهو لا عمره جرب لا Core 2 ولا Athlon 64 X2
ويكون شغال على Intel Pentium 4 ويعاني منه وخدعته الدعاية بأنه الأفضل في العالم .

موفق إن شاء الله

core 2 extreme
16-11-2007, 12:29
يا اخوان عندما يرد بعض الاخوة على موضوع ويقترح ما هو مناسب

ليس من اللائق ان ياتي عشرة بعده ليشتتوا صاحب الموضوع ومنهم من لا يعرف شيئا عن ما هو الافضل

فلوبي
16-11-2007, 23:40
لا تسمع لمن يحاول ان يكذب عليك انت طلبت الافضل اداء وانا اؤكد لك انه core2 duo

سواء باستخدام عادي او مع كسر السرعة الذي يتسع الفارق كثيرا معها بينه وبين amd

جربت الcore2 duo على اللابتوب فلدي جهازين منه كلها ديل

وايضا لدي محمول قديم بنيتوم ام

ولدي جهازين حرارتها عالية مكتبية بنتيوم 4 لكن بمروحة المعالج وليست مراوح النحاس الاحترافية

الcore2 duo الحرارة منخفضة والاداء ممتاز وهو الافضل في السوق منذ سنة ونصف تقريبا بمواقع اختبار عالمية وليس من موزعين لمنتجات معينة ويمدحون بضائعهم فقط وكأنها الافضل

فلا تسمع للسياسيين والموزعين لانهم ضللوا كثيرا من الناس لهدف بعيد عن التقنية

اما لو ركزت على السعر فابحث عما يناسبك من اي من الشركتين

ونصيحة حتى لو وجدت فرقا سيطا بالسعر وكان amd هو الارخص فانصحك بcore لانه افضل ولن ينفعك الفرق البسيط بعدها

اما لو وجدت فرقا يستحق فاتجه للamd لو كان ارخض

والسلام

القاتل المجرم
27-11-2007, 21:52
باختصار أخي :

خذ معالج Intel Core2Due E6750 + مذربورد EVGA Sli 680i TR لأنهم متوافقين مع بعضيهم لأقصى درجة . وابتعد عن بوردات انتل.

شكرا يامااان على النصيحة . بس اجيب البوردة منين انا اول مرة اسمع عنها بصراحة:frnd"(z)(H)(H)(H)(H)(H)

القاتل المجرم
27-11-2007, 21:56
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

معالجات Athlon 64 X2 و Core 2 سريعة

إشتري الأفضل لميزانيتك وإستخدامك
ولا تستمع لكلام الهواة والمروجين
إستمع لكلام المجربين

بمعنى تجد متعصبين لمعالجات Core 2 وهو لا عمره جرب لا Core 2 ولا Athlon 64 X2
ويكون شغال على Intel Pentium 4 ويعاني منه وخدعته الدعاية بأنه الأفضل في العالم .

موفق إن شاء الله

يامشرفنا ياجااااااااااااااامد جميل قوى كلامك بس انت ما قلتليش انهى واح مناسب بالضبط بس انا ملاحظ انك مهتم بال AMD فهل هو افضل . انا قلت ياجماعة مافييش مشاكل بالنسبة للفلوس يعنى 5000 او 6000 مافيش مشاكل اكتر شوية اقل شوية يعنى فى الرانج دة والله المستعان بس مش 30000
شريف محمد
مصر

القاتل المجرم
27-11-2007, 21:58

ولدي جهازين حرارتها عالية مكتبية بنتيوم 4 لكن بمروحة المعالج وليست مراوح النحاس الاحترافية

الcore2 duo الحرارة منخفضة والاداء ممتاز وهو الافضل في السوق منذ سنة ونصف تقريبا بمواقع اختبار عالمية وليس من موزعين لمنتجات معينة ويمدحون بضائعهم فقط وكأنها الافضل

ونصيحة حتى لو وجدت فرقا سيطا بالسعر وكان amd هو الارخص فانصحك بcore لانه افضل ولن ينفعك الفرق البسيط بعدها

والسلام

شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااا ياااااااااااااااااااااااااااااااااسد
شكرا على مشاركتك الجميلة

القاتل المجرم
27-11-2007, 22:04
يا اخوان عندما يرد بعض الاخوة على موضوع ويقترح ما هو مناسب

ليس من اللائق ان ياتي عشرة بعده ليشتتوا صاحب الموضوع ومنهم من لا يعرف شيئا عن ما هو الافضل

واللع العظيم كلامك زى العسل انا فعلا اااااااااااااااااااااااااااااااااااحترت (BB)(BB)(BB)(BB)(BB)
بس انت ماقلتليش انهى واحد ترشحة ياكبير شكلك كدة شغال بالا Extrem

القاتل المجرم
27-11-2007, 22:18
شكرا ياجماعة على الردود وانا بصراحة رديت متاخر بسبب وجود مشاكل فى الانترنت ومتشكر جدا انا هاستعمل الكمبيوتر فى الجرافيك العالى والالعاب يعنى عايز كمبيوتر يشغل كل حاجة
انا سمعت ان جيجا بايت نزلت بوردة بتشيل 8 جيجا رامات هل ليها وجود فى مصر علشان انا عايز بوردة يكون فتحات PCI فيها كتير كمان تشل رامات عالية جدا يعنى 8 جيجا او اكتر او اقل شوية
احد الاخوة المشاركين فى الموضوع اشار عليا ببوردة EVGA وانا مش عارف البوردة دى صناعة اية بالضبط يعنى صينى تايوانى ماليزى سنغافورى وكمان مش عارف اجيبها منين انا كنت ناوى اجيب MSI علشان اسمع انها كويسة وكمان الضمان 3 سنين يعنى اداء كويس وضمان كويس
او اجيب جيجا بايت مش فاكر منها غير الرقم 35 مش فاكر من الاسم يعنى بس زى ماقولت احد الاخوة قال ان بوردة EVGA بوردة كويسة ياريت يمدنا بمعلومات اكتر لو تكرم
الرامات انا عايز اجيبها يعنى مع بعض كدة تكون 6 جيجا او 4 او 8 يعنى مش تقل عن كدة
كارت الشاشة 7300 GT او اللى اعلى منو (علشان العاب) انتم عارفين
يعنى لو واحد يعملو تجميعة جامدة من البروسيسور كدة والبوردة والرامات وكرت الشاشة لان دول الاهم انتم عارفين
اما الهارد ان شاء الله يكون SATA بس مش عارف سات 1 او 2 او 3 لو كانت الانواع دى موجودة فى مصر ويكون 500 جيجا او 750 او 1000 ان وجد اى منهم وبردو الافضل فيهم
والله المستعان
والسلام عليكم
شريف محمد
مصر

القاتل المجرم
27-11-2007, 22:32
بالنسبة لنظام التشغيل يارجالة................... احد الاعضاء قال مش مشكلة اى نظام تشغيل يعنى 32 بت او 64 بت مش فارقة
بس انا اعرف ان AMD لازم لية 64 بت علشان يشتغل باقصى كفائة
او يمكن اكون انا غلطان .......... خاصة انى عندى روابط لنسخة فيستا 32 بت ونسخة فيستا 64 بت اى الفرق بينهم

UNREAL
27-11-2007, 23:47
الخيار مفتوح لك بين AMD و Intel C2D حتى
فالشركتان متعادلة تقريباً حتى المعالجات التالية...6400+ من AMD و e6750 من إنتل... وهي بمزانية حول 200$...

بعدها تنفرد إنتل تقريباً بمعالجات أقوى. ولن يكون هناك خيار مكافيء من AMD ينافس في الأداء...

msabry
28-11-2007, 00:03
انا اشترك معاك في الحيرة دي
بس الحيرة الاكتر في المذربورد لل اميد

NaAZoOR
28-11-2007, 04:13
اختصار الكلام ... اشتر معالج Intel Core 2 Duo E6750 مع لوحة أم GigaByte GA-P35 DS3R رامات لا تقل عن 2 جيجا ويفضل DDR2 800 لو ناوي تعمل Overclock للمعالج أو DDR2 667 لو ستستخدم المعالج بسرعته الأصلية ... النوعية يفضل Kingston لثباتها وحودة أدائها.

كارت الشاشة يفضل ألا يقل عن ATI Radeon X1950 Pro ... أقل من ذلك لن تكون تجربة الألعاب ممتعة.

Ronin
28-11-2007, 09:58
زي ما أفادك الأخوه فلوبي ونازور فإقتراحاتهم هي الأفضل لغاية الآن
ولو كانت ميزانيتك مفتوحه ولا مانع لديك في رفع المبلغ فسوف يقترحون عليك افضل مثال
المعالج Q6600 2.4
رامات كنج ستون او كورساير 4 جيجا DDR800
مذربورد جيجا بايتGA-X38-DQ6
كرت الشاشة 8800GT أو HD3870
وطبعا الميزانية ستكون أعلى بكثير عن ماقترحه الشباب وكل حسب ميزانيته

msabry
28-11-2007, 12:05

والسلام
amd 6000 + msi platenum = 1750 egp
c2d 2.66 4 m + gigabyte-p35-ds3r=2050
لو كان الفرق 300 جنيه بس هنا بورده الamd حتكون عاليه يعني بلاتنيوم و 2 بي سي اي و فاير واير و لان ... لاكن الانتل حتكون الجيجا بايت بي 35 sd3r- مع c2d 2.66 4m

فهل الفرق هنا يستاهل ؟؟؟؟

core 2 extreme
28-11-2007, 13:01
amd 6000 + msi platenum = 1750 egp
c2d 2.66 4 m + gigabyte-p35-ds3r=2050
لو كان الفرق 300 جنيه بس هنا بورده الamd حتكون عاليه يعني بلاتنيوم و 2 بي سي اي و فاير واير و لان ... لاكن الانتل حتكون الجيجا بايت بي 35 sd3r- مع c2d 2.66 4m

فهل الفرق هنا يستاهل ؟؟؟؟

معالج e6750 يتفوق بنسبة لا تقل عن 12% على athlon 64 x2 6000 و6% على athlon 64 x2 6400

اذا كنت غير مستعجل فانتظر معالجات intel الجديدة بتقنية 45nm لتحصل على اداء افضل وبسعر ارخص

GoldenLionTech
28-11-2007, 13:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

msabry

أنت أولى بكل جنيه
اللوحة التي طرحتها لمنصة AMD إمكانياتها أكبر
والجهازين سيعملان بسرعة ممتازة

القاتل المجرم
28-11-2007, 15:16
اختصار الكلام ... اشتر معالج Intel Core 2 Duo E6750 مع لوحة أم GigaByte GA-P35 DS3R رامات لا تقل عن 2 جيجا ويفضل DDR2 800 لو ناوي تعمل Overclock للمعالج أو DDR2 667 لو ستستخدم المعالج بسرعته الأصلية ... النوعية يفضل Kingston لثباتها وحودة أدائها.

كارت الشاشة يفضل ألا يقل عن ATI Radeon X1950 Pro ... أقل من ذلك لن تكون تجربة الألعاب ممتعة.

شكرا على المرور الطيب والمشاركة الجميلة انا ملاحظ ان ناس كتير بتفضل الانتل :frnd"
شكرا

القاتل المجرم
28-11-2007, 15:18

msabry

أنت أولى بكل جنيه
اللوحة التي طرحتها لمنصة AMD إمكانياتها أكبر
والجهازين سيعملان بسرعة ممتازة

فعلا اللجهازين متساووين تقريبا مع اختلاف بسيط فى السرعة يعنى 6% مش كتير بس انت واثق فى ال AMD ؟

GoldenLionTech
28-11-2007, 16:38
فعلا اللجهازين متساووين تقريبا مع اختلاف بسيط فى السرعة يعنى 6% مش كتير بس انت واثق فى ال AMD ؟

بعون الله واثق 100% :) ولست أنا فقط ... بل كل مستخدمي AMD
بما فيهم الأخوة العمرين ( NazoOor و Om51 ) :)

فلوبي
28-11-2007, 18:24
فرق ال6 بالمئة هذا كحساب معدل ثابت

لكن هناك اختبارات يصل ل19 بالمئة او حتى اكثر من ذلك في بعض البرامج

وصرف الطاقة amd وانتل في الضغط تجد ان amd يصرف اكثر بكثير من انتل الجديد

لا اعرف عن الاسعار عندكم وهذا شيء تحدده انت حسب السوق عندك

لو انك تستطيع الانتظار لست مستعجلا فالPenryn في اول 2008 و ب284 دولار

msabry
29-11-2007, 00:27
هل الفروقات دي تأثر في برامج المونتاج او اجمد جيم.؟???يعني 19% او 6% فعلا حاحس مثلا في لعبه كريسس بضعف الاداء؟؟؟
لو كان الفرق 300 جنيه مش مشكلة اوي بس انا بدور على الكفاءه العاليه و نفس الوقت مش عايز ادفع فلوس ع الفاضي لو كان زي بعض بالضبط والفروقات دي مش حاحس بيه انهائيا ومن الاخر مش عايز اندم ولو 1%
موقع البورده https://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=K9A_Platinum&class=mb
https://www.msicomputer.com/product/mb_image/features/K9APlatinum.jpg

والبورده ال جيجا بيت للانتل :
https://www.gigabyte.co.nz/FileList/Image/motherboard_productimage_ga-p35-ds3r_2.0_big.jpg

architect
29-11-2007, 09:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

أخي الكريم السفاح ... قصدي القاتل المجرم:D

إذا كنت تبحث عن جهاز بأداء عالي فهو ليس فقط معالج قوي ، فمن الممكن ان يكون اداء جهاز ذو معالج قوي اقل من جهاز آخر ذو معالج أقل من الأول بحسب طبيعة الاستعمال!

اشتريت جهازين بمعالجات amd 4200+ ولوحة msi Kn8 neo 4 ... ثم اشتريت جهاز ثالث بمعالج amd 4800+ ولوحة asus أغلى من اللوحة الأولى ب 700 ريال في ذلك الوقت !

لكن أداء الجهازين الأولين أفضل بكثير من الأخير :confused:

انصحك بأخذ توافق القطع بعين الاعتبار واختيار معالج من الفئة العليا سواء intel او amd وأن يكون اختيارك متعقلاً من حيث الأداء مقارنة بالسعر لأن ميزانيتك كما تقول ليست 30000 جنيه فيمكنك استثمار المبلغ الذي توفره من سعر المعالج في قطع أخرى تعود بالفائدة على الأداء العام للجهاز
تذكر دائما ان ميزانيتك محدودة وأنك لا تشتري معالج فقط

ولا تستمع لمن يقول لك ولد الجيران اشترى معالج بالشئ الفلاني وفي الأخير طلع مقلب LooL

اعتقد ان الـ CPU Charts كافية لمعرفة الأداء الأفضل https://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html

أتمنى لك التوفيق