المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال في ال routing

مقاوم مسلم
24-11-2007, 10:10
السلام عليكم جميعاً...
بداية يشرفني الانضمام اليكم كعضو جديد انوى دخول الامتحان باذن الله خلال الاسابيق القادمة باذن الله تعالى....

لدي سؤال الان.. في الجزء الثاني من كتاب ال ICND في صفحة 181 لما جه يعمل ping من الروتر الي اسمهalbuquerque على 10.0.2.252 ادايه failed ليه؟؟؟ مش المفروف الاتنين روتر متصولين ببعض؟؟عن طريق الانترفيس رقم 10.1.125.252 فالمفروض لما يعمل بنج يرد؟؟؟ وبعد ما عمل ال تساتيك روت جاوب... هل ده معناه ان انا لازم احدد الroute؟

ده سؤال.. سؤال تاني كمان معلش:D:D:D..بالنسبة لل ip default network هل هو وظيفته ان انا اقول ان الروتر حددلى احسن روت للنيتورك دي؟؟

حاجة تالتة معلش :D.. بالنسبة لل classlfull وشغلها في تحديد ال route مش فاهم الحتة دي لما يجي يقارن بين الكلاس بتاعت السورس والديستناشن...وبعدين هو في صحفة 191 وهو بيقارن.. بين ال classfull وال classless قال ان الادرس بتاع ال classfull بيحدد ال subnet ازاى مش المفروض ان هو مش بيفهمه؟؟؟؟

اخر سؤال.. هل نزل ابديت للباس فور شور بتاع ال 802 متصحح فيه الاسئلة الي متجاوبة غلط ولا لا؟؟

معلش هتعبكم معايا:D

جزاكم الله خيراً مقدماً

ser3oof
24-11-2007, 13:30
لو سمحت ممكن توضح بصور
اصل الكتاب اللي معايا نسخة قديمة

ربنا معاك

مقاوم مسلم
24-11-2007, 17:44
ها هي الرسمة والكوماند بعدها

Nightspy
24-11-2007, 20:21
مفيش روتنج routing ما بين الروترات والrouting معناه انك تستطيع رؤية الشبكات التى تكون على بعد روتر او اتنين او تلاتة
يعنى الموضوع مش توصيل اسلاك ووضع ip فقط لا لسة والافضل انك تكمل فى الروتنج وتفهمة وبعد كدة بص فى الامثلة
هذا والله اعلم

اما باقى الاسئلة فهنا موجود احسن منى كتير يستطيعون ان يساعدوك فيها

مقاوم مسلم
24-11-2007, 23:32
لا افهم المقصود من عدم وجود روتنج؟؟؟ هل تقصد البروتوكول؟؟؟

لا هو لا يتكلم هنا عن البروتوكول

MR_ENGINEER
25-11-2007, 03:27
هل لي أن أساعدك...

1- معرفة الراوتر بأي نيتورك لا يأتي الا من routing protocol
ستلاحظ ان الراوتر وحسب ما ظهر في في ال routing table يعمل عليه فقط direct connect protocol وهو يعمل أتوماتيكيا دون الحاجة لأمر تكتبه...

وحيث أن ال destination في network غير معروفة له بال direct connect protocol فلا يمكن نجاح ال ping لها
وضحت هي؟؟

2- classfull means send the advertisement without the subnet mask . so,the reciever router will :
a- receive the advertisement with the same inbound interface mask if its interface in the same major network

b- if the reciever router is after the classfull boundary it will put the default mask the major network

معذرة صعب علي تعريب اجابتي فكتبتها بطريقتي...برجوا تفهم عليا

ser3oof
26-11-2007, 23:21
انت بتعمل ping علي IP : 10.1.2.252
تمام اونت لو شغال Rip من نوع Classfull يعني مبيعملشي Matching using Subnet mask
وبيعمل match علي ال نتورك نفسها
بمعني ان الروتر دلوقتي فاهم ان النتورك 10.0.0.0 متوصلة بيه مباشرة
فلما ييجي يعمل ping علي عناون خارج الشبكة لازم يدي Fail

وعشان كده اتعمل ال Classless Routing Protocols زي ال RIPv2 و OSPF
اللي بتعمل match using the subnetmask

ان شاء الله تكون الصورة وصلت

والله أعلم

مقاوم مسلم
27-11-2007, 03:35
مم هو انا عرفت جواب السؤال التالت.. اما بالنسبة للاول فالي فاهمه لحد دلوقتي اننا عشان معرفناش بروتوكول فبالتالي هو مش بيفهم غير الكونتكتد بيه بس....

طيب بالنسبة للسؤال الثاني؟

amna_ali
27-11-2007, 11:53
بالنسبة للسؤال الاول كما ذكر الاخوان الراوتر لا يعرف الا الشبكات المتصلة به بصورة مباشرة كـ 10.1.130.0 في مثالك.
لكي يتعرف الراوتر على باقي الشبكات لابد ان تعمل له كونفجريشن و ذلك يتم باحدى طريقتين
static عن طريق ال static routes
dynamic عن طريق بروتوكولات الراوتنج مثل RIP و OSPF و EIGRP ... الخ

بالنسبة للسؤال الثاني نظرا لانه من غير المنطقي ان تعمل كونفجريشن للراوتر بكل ال routes الموجودة في العالم فالحل هو ان تحدد default route او default network و مهمتهما انك تقول للراوتر ارسل اي باكيت لا تجد لها route في ال routing table لهذه ال default network و سيقوم الراوتر الموجود في هذه ال default network بايصال الباكيت للجهة المطلوبة ,اي بعبارة اخرى تعمل ال default network في ال classfull routing كـ Gateway لشبكتك
طيب كيف تعرف ال default network ال route لكل هذه الباكيتس الجواب هي لا تعرف بالضرورة و لكنها تقوم بارسال الباكيتس لراوتر مزود خدمة الانترنت Internet service Provider وهو يقوم بارسال الباكيتس للجهة الصحيحة
ip default network هو الامر الذي يستخدم في ال classfull routing لعمل كونفجريشن لل default network
ارجو ان تكون الامور قد اتضحت قليلا و لا تتردد في السؤال اذا كانت هناك نقطة لا تزال غامضة

Nightspy
27-11-2007, 13:34
شوف يا ابو المقاومة ان مش هقولك كلمات ومصطلحات ان هفهمك الفكرة فكرة ال (routing)
تخيل كدة لما ربنا يفتح علينا وعليك وتشتغل فى شركة كبيرة وواسعة انت موجود فى الدور الاول تمام قالولك فجاة الحق المدير عايزك ركز فى الحتة دى اوى انت موجود فى الدور الاول ومش شايف الا زميلك فى الشغل
الى هما فى نفس الغرفة فقط (direct connect )دماغك هتفكر هو فين المدير !!!!! فى انهى غرفة وبعد كدة هتفتكر من معلومات سابقة عندك انك للوصول الى مكتب المدير هتروح عن طريق السلم الفلانى ومن ثم الطابق الثالث ومن ثم الغرفة الفلانية ومن ثم
المدير يبقى انت كدة عن طريق برتوكول معين فى دماغك قدرت بمعلومات سابقة وصلتلك من خلال تواجدك فى المكان حددت انهى طريق تستطيع ان تسلكة الى المدير هو دا routing البشر ههههههههه
ونفس الفكرة معى الروترات تعالى ناخد نفهم دى
الروتر ما بيشوف الا الشبكات direct connect بيه تمام
الناس بتوع الشبكات قالوا اية طيب لية ما نعمل برتوكول او عدة من البرتكولات يستطيع من خلالها الروتر معرفة الشبكات التى تبعد عنه
فى نوعين من الروتنج
static عن طريق ال static routes ودة ممل للغاية بمعنى انك تمسك كل روتر وتقولة لو عايز تروح للشبكة الفلانية اطلع من هنا ولو عايز 192.50.60.0 اطلع من هنا يعنى لو عندك مثلا مئة شبكة يبقى حضرتك هتمسك الروتر وهتشتغل للصبح
dynamic عن طريق بروتوكولات الراوتنج مثل RIP و OSPF و EIGRP دول بئة دماغ تانية خالص هنا الفكرة فى انك تخلى كل روتر يعرف عن الشبكات الى هو شايفها للروترات الاخرى يعنى مثلا عندك اربع روترات كل واحد شايف ثلاث شبكات مثلا كل واحد منهم هيقول للروترات التانية يا جماعة انا جنبى الشبكات الفلانية الى عايزهم يجينى وهكذا
طبعا RIP و OSPF و EIGRP كل واحد لية فلسفة خاصة للوصول الى الشبكات الاخرى
اظن مافيش اسهل من كدة توصيل للفكرة

هذا والله اعلم

مقاوم مسلم
29-11-2007, 05:11
اه جزيتم خيراً يا اخوة الامور اتضحت الان بشكل كبير....
انا كنت اعلم بعض هذه الاشياء ولكن كان ينقصنى الربط بينها فقط...

جزيتم خيراً... ومتخافوش هتلاقوني كتير الايام الي جاية لاني باذن الله داخل الامتحان خلال الاسبوعين او الثلاثة القادمين باذن الله :D:D:D:D

دعواتكم باة:)

ser3oof
29-11-2007, 13:17
ربنا يكرمك ان شاء الله
وتنجح وتكمل اللي بعد ال CCNA

amrday5
10-12-2007, 01:59
يارب يخليكم لنهضه العرب كلهم يارب يوفقكم من قلبى والله نصر لسه كيجى ون شبكات