المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الهارد بيطلع صوووت

almoha
05-12-2007, 12:29
السلام عليكم

المشكله ان الهارد بيطلع صوت بس شغال الصوت مش عالي بس لما بيبقي في تحميل علي الهارد ديسك بيطلعه الصوت تقريبا منشار بس الصوت واطي يعني لو في ضجيج خفيف حوليك مش حتسمعه اصلا بس انا خايف ان يكون في مشكله في الهارد ديسك

تقرير ايفرست عن الهاردديسك

شكرا علي الاهتمام

Om51
05-12-2007, 12:44
أول شيء حجربه هو فك الهاردسك من الكيس ووضعه على أي سطح مستوي ثم تشغيل الجهاز والتجربة

mzaila
05-12-2007, 13:24
تم النقل إلى قسم المشكلات المقصود ،،
أرجو ان تجد من يحل المشكلة في اسرع وقت

almoha
05-12-2007, 15:36
أول شيء حجربه هو فك الهاردسك من الكيس ووضعه على أي سطح مستوي ثم تشغيل الجهاز والتجربة

جربتها ... لا تاثير Con:

almoha
05-12-2007, 15:38
mzaila
شكرا علي وضعه في المكان الصحيح

dishna66
05-12-2007, 15:59
أرجو أن تتوقف عن استعمال الهارد بشكل عاجل ....... وتتقوم بعمل فحص للباد سيكتور بشكل مبدئى وسريع .. ويفضل لو فحص سريع ببرنامج partition magic من الدوس من خلال أمر partition info وفحص أكثر عمقا ببرنامج Hdd regenerator .. فالهارد عادة قد يصدر تكة صغيرة عند بدء تشغيل الجهاز وعند اطفائه ... وخاصة فى الهاردات القديمة ويمكن ان نسمع صوتا ناعما متواصلا كما لوكنت تحك راحة يدك بأصابعك أو تمرر أصابعك على قماش ناعم تحت الضغط .... أما صوت منشار فأخشى أن تكون رؤوس القراءة والكتابة تحتك بقطاعات تالفةعلى الميديا داخل الهارد فدعنا نتأكد من الباد سيكتور أولا للاطمئنان ..... ثم ننظر فى فحص أخر
-------------
كابلات الداتا السيئة صنعا أو بها بعض التلف أو غير موصلة بإحكام شديد وكذا كابلات الباور(الكهرباء ) الناعمة جدا قد تؤثر على الهارد بشكل سلبى مع مرور الوقت .. والصوت قد يبدو كطقطة خلال فترات متقاربة مع الكابلات أكثر .. أما كابلات الباور بهذه النوعيه قد تقوم بحرق إحدى المكونات الالكترونية لبوردة الهارد مثل أيسهاية الباور والصدمة الكهربية العالية قد تقضى على بوردة الباور والميديا فى نفس الوقت
------------------------------------
يرجع وضع مروحة تبريد للهارد والتأكد من عملها اذا كانت موجوده أصلا

almoha
06-12-2007, 14:42
انا فعلا فحصته بالبارتشن ماجيك .. مدنيش اي مشكله والدوس مينفعش لاني بستخدم نظام NTFS والدوس مش بيشوف البارتشنز لما بتبقي علي النظام المتطور ده

جاري تجربت ال Hdd regenerator وان شاء الله برد عليك

ملحوظه ... انت من دشنه الي في سوهاج ولا دشنه تانيه ؟؟؟؟

dishna66
06-12-2007, 14:59
اشارات كويسه فيما يتعلق بالهارد
------------------------------
دشنا - محافظة قنا ,مابين نجع حمادى --------دشنا------------ومدينة قنا نفسها .. ولو عندك معلومات أو متاكد أن فيه دشنه بسوهاج ياريت تقولى ؟؟؟

marefe
07-12-2007, 03:22
انا بدي اقلك انوا هاردك مافي اي مشكلة فيه اذا 160 جيجا لانوا كل الهاردات بتطلع صوت

Ab Techno
07-12-2007, 13:04
أنج سعد، فقد هلك سعيد...

إذا شككت ولو لبرهة في أن قرصك الصلب يُصدر أصواتاً، أكانت أصوات احتكاك أم أصوات مواءٍ أم غناءً بليل حالك، فانقل بياناتك المهمة بعيداً عنه. لا تدري متى "تُصنّف" للقرص الصلب فيقرر أن يدمّر أعمالك دون سابقٍ إنذار.

وقد قالت العرب حديثا، أخونُ من قرص صلب!

وفقكم الله،

عبدالله،،،

almoha
08-12-2007, 15:17
شكرا يا جماعه علي الاهتمام والواضح كده فعلا ان الهارد بيودع وحيبوظ

---------------------
مش عارف بالظبط بس انا فاكر حاجه زي كده يمكن بسبب قرب نجع حمادي علي سوهاج بس كويس برضو الواحد يعرف حد جيرانه :)

The Mysterious
08-12-2007, 21:28
راجع الموضوع التالي لمزيدٍ من التوضيح..

https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=61485

في أمان الله...