المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو المساعده قفله في الذاكره مع كارت الشاشه اعتقد

mesho20100
26-12-2007, 07:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اولااا واخيراا انا يعتبر قديم في المنتدي لاكن ماكنتش بشارك :( بس باذن الله ابقا معاكو هنا دايمن بعد كده المهم انا عندي مشكله من اسبوعين جبت رامه 512 علي الرامه 256 بتاعتي فا شيلت ال256 وحطيط ال512 الجهاز ماكنش بيدخل علي الويندوز يقوم يعد التشغيل تلقائي شيلت ال 512 وحطيط 256 الجهاز قام زي الفل رجهت للمحل وغيرت الرامه ونفس المشكله رجعت للمحل تاني وغيرت الرامه الرامه الجديده اشتغلت 3 ايام ثم حدثت المشكله القديمه ورجعت للمحل تاني قالي عايز الباس بالظبط قولتلو مكتوب في الموزر pc 533 وبلفعل جابلي 533 ddr2 وكانت نفس المشكله والان مافيش مشكله باسات رجعتلو قولتلو بردو مش شغاله راح حاططلي king ston 512 ddr1 لان انا الموزر بورد بتاعتي ga-8i9 duo جيجا بايت ياعني فا لو بصينا هنلاقي الموزر تركب اتنين نوع من الرامات ddr & ddr2 ال ddr2 الاصفر وddr الاحمر المهم الرامه اشتغلت عندوو تمام لاني الجهاز كان عندو وشغلهالي الجهاز اشتغل رجعت المنزل وجربت الجهاز عمل ريستارت روحت منزل ويندوز جديد وعادي قعدت استب برامج واشغل حاجات وعادي الجهاز ماعملش اي حاجه بس بعد ماعرفت وعملت ريستارت الجهاز هنا عمل قفله اعتقد مع كارت الشاشه لاكني لا اعلم ارجوكم ساعدوني ما العمل ؟؟؟ ارجو الرد السريع شكرررر

mesho20100
26-12-2007, 11:23
uppppppppppppppppppp

النديم
26-12-2007, 12:05
فا لو بصينا هنلاقي الموزر تركب اتنين نوع من الرامات ddr & ddr2 ال ddr2 الاصفر وddr الاحمر
هذه العبارة غير دقيقة، فشركة Gigabyte تتبع هذا النظام من الألوان للتمييز بين قناة الذاكرة الأولى والثانية وليس بين أنواع الذاكرة. لو ذكرتَ الطراز الكامل للوحتكَ يمكن القول بدقة أي نوع تدعم.
النديم

salah1234
26-12-2007, 12:38
المشكلة اكييد في كرت الشاشة :

شغل الكمبيوتر بالرامات الجديدة ولكن بدون كرت الشاشة واذا اشتغل قول لنا عشان نبداء في الخطوة الثانية.

LIBYAN SNIPER
26-12-2007, 13:20
حاول تعريف الهردوير واحد تلو الاخر لكي تستقطب المشكله من اي تعريف

جرب ادخل بالسيف مود ادا دخل معك دالك يعني ان هوناك احد التعريفات فعلا به مشكله

و خبرنا ايش ايصير معك

mesho20100
26-12-2007, 15:52
حاول تعريف الهردوير واحد تلو الاخر لكي تستقطب المشكله من اي تعريف

جرب ادخل بالسيف مود ادا دخل معك دالك يعني ان هوناك احد التعريفات فعلا به مشكله

و خبرنا ايش ايصير معك

اخي الكريم بلفعل دخلت علي السيف مود وبيرستر بردو شكر لردك

mesho20100
26-12-2007, 15:53
فا لو بصينا هنلاقي الموزر تركب اتنين نوع من الرامات ddr & ddr2 ال ddr2 الاصفر وddr الاحمر
هذه العبارة غير دقيقة، فشركة Gigabyte تتبع هذا النظام من الألوان للتمييز بين قناة الذاكرة الأولى والثانية وليس بين أنواع الذاكرة. لو ذكرتَ الطراز الكامل للوحتكَ يمكن القول بدقة أي نوع تدعم.
النديم
لا اخي انا الموزر عندي بتركب نوعين من الرامات ddr2 و ddr وفعلا انا جربت 4 مرات رامات ddr2 وكانت نفس المشكله واخر رامه ddr اللي انا شغال بيها الان اللي هي king stoon شكر لردك

mesho20100
26-12-2007, 15:54
المشكلة اكييد في كرت الشاشة :

شغل الكمبيوتر بالرامات الجديدة ولكن بدون كرت الشاشة واذا اشتغل قول لنا عشان نبداء في الخطوة الثانية.

ازااي مش فاهم ارجو مزيد من التوضيح