المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف احمي الشبكه من الدخلاء؟؟؟

yasser_gouda
31-12-2007, 01:43
بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله . أما بعد ،
السادة الاعضاء كل عام وانتم بخير وبصحه دائما إن شاء الله وحياكم الله .

أنا املك شبكه مكون من 5 اشخاص انا عايز اعرف انا ممكن اشغل الـ 5 بس بدون ما حد يحت سوتش بحيث ان يكون واحد خد مني وصله ممكن يحط عنده سوتش ويطلع وسلات أنا عايز أقفل على الخمسه بحيث امنع الدخلاء . ياريت لو في حد عنده حل فعلي يكون جربه يتقدم في تقديمه لي .

Iraq IT
31-12-2007, 12:44
عليكم السلام اخي وكل عام وانت بخير

عادي شبكة Bus واذا 5 حاسبات يعني تحتاج 3حاسبات فيها 2 كارت شبكة وتربطهما بـ crossover cable .

أتصور تحتاج الى terminator بنهاية كل طرف.

تحياتي

memoragaa
31-12-2007, 13:35
اعتقد هذه فكرة صعبة شوية على اللى عامل شبكة فى مصر ولكن توجد طريقة اخرى وهيا عمل فلترة للأجهزة التى تعمل على الراوتر وذلك عن طريق ال MAC Address الخاص بكل جهاز ووضعهم داخل الراوتر مثل ما يفعل السويتش ال Cisco للتأكد من ان كل جهاز على ال Port الصحيح الخاص به

mohamed2121
31-12-2007, 14:53
ن توجد طريقة اخرى وهيا عمل فلترة للأجهزة التى تعمل على الراوتر وذلك عن طريق ال MAC Address الخاص بكل جهاز ووضعهم داخل الراوتر مثل ما يفعل السويتش ال Cisco للتأكد من ان كل جهاز على ال Port الصحيح الخاص به

أنا معاك أخى بس مش كل الرواتر تدعم هذه الخاصيه

aley_mcsd.NET
31-12-2007, 15:10
اخى الفاضل
كما ذكر الاخ الفاضل memoragaa لكن مع عمل بعض الاشياء و هى:
1- قم بايقاف عمل الـ DHCP
2- قم بالفلترة الماك من على الراواتر او ADSL MODEM
3- قم باستعمال الـ ipsec و هذا اقوى حماية و بة عيب و هو يجعل تصفح الشبكة و تبادل الملفات يصبح ثقيل نوعا ما

وفقكم الله

yasser_gouda
01-01-2008, 03:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .
جزاكم الله خيرا
أخي الفاضل aley_mcsd.net انا مش فاهم قصدك ياريت توضح ليه اقف عمل DHCP مع انه محددلي العدد الي عايزه على الشبكه ده اولا اما ثانيا ما هي فلتره الماك من الروتر وما هو ipsec ياريت التوضيح اكتر لو سمحت
وجزاء الله خيرا

م/ أحمد بخيت
01-01-2008, 16:15
بص ياعم الحج، انت ممكن تستخدم السيرفر في عمل شئ زي الهوت سبوت، بصراحة انا عامل الفكرة دي بس ع اللينكس واسم السيرفر هو المايكروتك ولكل مستخدم عندي يوزر نييم وباسس وورد، وبكده انا متأكد 200 المية ان اللي بيدخل الشبكة هو بس اللي انا بأسمح له بس.

yasser_gouda
04-01-2008, 03:54
ياعم الحج انت عايز طريقة اسهل من دي

mr_dos5
04-01-2008, 05:21
انت يا عمي رح تلاقي بالراوتر شي اسمو FIREWALL جوا الفير وول حتلاقي mac ADDRESS FILTERING هون انت يتحط الماكات الي بتخص الخمس اجهزة و هيك ما حد رح يقدر يدخل إلا الخمس اجهزة

yasser_gouda
04-01-2008, 20:54
اخي الكريم . mr_dos5
جزاك الله خير ، في حاله عمل mac لازم اقفل DHCP لا اخليه مفتوح و احدد عدد الاجهزة . في هذا الحاله مش هيقدر حد يدخل سوتش ويوزع للاجهزة.

yasser_gouda
11-01-2008, 03:23
السلام عليكم
انا جربت التجربه ، اقفلت ال DHCP وعمل MAC Addriss بس لما عملت IP وحدتيت الDNS لقيته اشتغل ، كيف تكون حل هذه المشكله

alaa2008
12-01-2008, 00:26
اخي
هل ممكن نعمل هطريقه في روتر speedtouch 530
يعني ممكن اعطي لكل جهاز رقم في الروتر بحث لو غيره يفصل عنه الخدمه
المهم اي طريق لروتر اضع فيه بس المشتركين الي انا موصل لهم ولو حد برده دخل جديد ابقي ادخل له رقم في الروتر