المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : من خبراء السسكو .. الفايبر اوبتك

سحر العين
03-01-2008, 19:02
السلام عليكم احبتي

انا مقيم في فلسطين وان شاء الله متاح لي فرصه عمل في دوله الامارات

لكن هناك يستخدمون الفايبر اوبتك في توصيل الشبكات .. وبصراحه انا الفايبر ابوتك معرفش عنه اي حاجه لانه مش موجود عندنا خالص ولا ازاي بتوصل او بتركب ولا ايه انواعه ولوازمه وكل تفصيلاته الممله

حد يقدر يساعدني لو في اي كتاب او ماده تعليميه باي لغه كانت

ارجوكم .. وشكرا

سحر العين
06-01-2008, 14:51
ولا واحد ؟؟

رجاءا يا شباب الي عنده اي معلومات

mavie
06-01-2008, 17:17
آسف أخي أنا أملك معلومات لكن صعب ان انقلها فقط بالكتابة المهم هو ان هاته التقنية هي ليست معقدة لكن يلزمها معدات شيء ما باهضة الثمن لكن أنا اقصد فقط معدات تركيب شبكة من هذا النوع لكن فيما يخص التعامل معها فالأمر سهل يلزمك فقط الحيطة و الحذر لأنها جد حساسة و كي أساعدك اكثر فسر لي طبيعة عملك و السلام

هندسه العاشر
06-01-2008, 19:14
والله يا باشا فيه معلومات وهقولك علي اسم كتاب
بس لو عاوز عملي يبقي عليك وعلي مركز فيه اجهزه لانها لها انظمه للتقريش
وحسابات بقوانين
واستخدام قانون سنل
وهكذا
قريبا يكون لديم اسم الكتاب

سحر العين
07-01-2008, 00:38
آسف أخي أنا أملك معلومات لكن صعب ان انقلها فقط بالكتابة المهم هو ان هاته التقنية هي ليست معقدة لكن يلزمها معدات شيء ما باهضة الثمن لكن أنا اقصد فقط معدات تركيب شبكة من هذا النوع لكن فيما يخص التعامل معها فالأمر سهل يلزمك فقط الحيطة و الحذر لأنها جد حساسة و كي أساعدك اكثر فسر لي طبيعة عملك و السلام
اخي الحبيب انا لم اعمل بعد لكن بشكل عام اريد ان اكون على علم بكل جوانب تركيب الفايبر اوبتك ... واجزائها ومعداتها وانواععها والمسافات وتلك الامور ..

ارجوك ان كنت تملك كتب pdf ان ترفعها لنا او تعطينا من اين انزلتها

وفقك الله

سحر العين
07-01-2008, 00:40
والله يا باشا فيه معلومات وهقولك علي اسم كتاب
بس لو عاوز عملي يبقي عليك وعلي مركز فيه اجهزه لانها لها انظمه للتقريش
وحسابات بقوانين
واستخدام قانون سنل
وهكذا
قريبا يكون لديم اسم الكتاب
اخي الكريم .. الصراحه انا مش فاهم اي قوانين تخص الفايبر اوبتك ..

وثانيا في غزه للاسف لا يوجد مركز يستخدم الفايبر او حتى لا يوجد الفايبر نفسه هنا او معداته فلذلك لا استطيع الذهاب لاي مختبر لاتدرب

فارجو منك اخي العزيز اعطائي الكتاب سواء انجليزي او عربي ..

وشكر لك على ردك الكريم

Nightspy
07-01-2008, 11:43
على ما اظن الفايبر يكون له شخص مختص بتركيبة بمعنى انة يكون فنى
لانة يحتاج لدقة فى تركيبة

سحر العين
07-01-2008, 11:50
على ما اظن الفايبر يكون له شخص مختص بتركيبة بمعنى انة يكون فنى
لانة يحتاج لدقة فى تركيبة
شوقتني له اكثر واكثر

يا جماعه الله يخليكم الي عنده ما يبخل

قاهري
07-01-2008, 21:35
يا اخي الكريم ...
اذا كانت الوظيفة مهندس شبكات فانت لا تحتاج ان تعرف علي الاطلاق كيفية عمل ال Termination للفايبر. هذه مهمة فني الكابلات. لكن فقط عليك معرفة انواع كابلات الفايبر المختلفة واستخداماتها وانواع ال Connectors المختلفة وتطبيقاتها ...
اما كيفية التركيب فهذه مهمة فني الكابلات وهي مهارة لا تحتاجها لتكون مهندس شبكات .... لكن لو رغبت في تعلم هذا فستكون نقطة في صالحك بالتأكيد ...

msab999
08-01-2008, 00:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخي احب اقدم للك هذا الرابط اللي ممكن من خلاله تعرف اشياء بسيطة عن الفايبر اوبتك

https://www.youtube.com/watch?v=PqmFne1gel4

سحر العين
08-01-2008, 13:15

أخي احب اقدم للك هذا الرابط اللي ممكن من خلاله تعرف اشياء بسيطة عن الفايبر اوبتك

https://www.youtube.com/watch?v=PqmFne1gel4
شكرا لك يا غالي

هل من مزيد ؟

سحر العين
08-01-2008, 13:16
يا اخي الكريم ...
اذا كانت الوظيفة مهندس شبكات فانت لا تحتاج ان تعرف علي الاطلاق كيفية عمل ال Termination للفايبر. هذه مهمة فني الكابلات. لكن فقط عليك معرفة انواع كابلات الفايبر المختلفة واستخداماتها وانواع ال Connectors المختلفة وتطبيقاتها ...
اما كيفية التركيب فهذه مهمة فني الكابلات وهي مهارة لا تحتاجها لتكون مهندس شبكات .... لكن لو رغبت في تعلم هذا فستكون نقطة في صالحك بالتأكيد ...
مش حلوه تكون مهندس شبكات وسسكو وفي الاخر متعرفش تشبك او تعمل كيبل فيابر ؟؟

ايه احساسك لو فرضا مكنتش تعرف تركب الارجي بتاعت كيبل الشبكه العادي او متعرفش انواعه ومسافاته والحجات دي ؟؟

اظن منظرنا حيبقى مش تمام

قاهري
09-01-2008, 19:58
ما اقوله لك هو عن خبره ... وسيبك من حكاية مش حلوة هذه احنا مش رايحين نشتغل في الشركات علشان نتمنظر ....
عمل ال Termination للفايبر هو شيء غاية في الدقة ويحتاج لمهارة يديوية شديدة ... تحت يدي العديد من فنيي الكابلات وعلي الرغم من خبرتهم الطويلة لا يوجد فيهم الا واحد فقط يستطيع التعامل مع الفايبرز .....
المهم كما قلت لك ان تعرف الكونكترز المختلفة وتعرف كيف توصلها في اجهزة سيسكو واشكال منافذ الفايبر في اجهزة سيسكو والفروقات بينها ..... وعنده ستسطيع ان تطلب من فني الكابلات شكل التوصيل الذي تريده والذي يلائم احتياجك لانه تعلم ما تطلبه والغرض منه.

ccnp
25-01-2008, 05:04

الاخ سحر العيون بصراحة هو سؤالك مهم اوي طبعا

والاخ القاهري كلامه في جزء صغير من الصحة

ولكن فعلا مينفعش متكنش عارف حاجة عن كبلات الفيبر لو انت حتشتغل مهندس شبكات

ولكن فني الشبكات هو متخصص في لحم الكبلات وليس في انوعها وتركبيها واستخدمها

وكبلات الفيبر مهمة جدااا خصوصا لو كنت حتشتغل في شركة (( ISP))

او في شركة تحتاج الي سرعات عاليا جداا

فالكبلات العادية مينفعش تنقل الترفيك دة كله من خلال كابل واحد الا عن طريق كابل الفيبر

بصراحة من خلال تجربة عملي فشغلي جزء كبير منه في اكبلات الفايبر

وهية مش معقدة اوي علي فكرة

كل اللي حتحتاجة منها انك تعرف انواع ال Fiber Connectors

وهما حوالي خمس انواع

وطبعا انت بتحدد النوع علي حسب ال ODF اللي حتستخدمه

ال ODF دة عبارة عن صندوق بيكون نفس الشكل دة

https://www.supplierlist.com/photo_images/17963/Fiber_Optic_Distribution_CaseRack_Mounted_ODFFib.j pg
اللي في الصورة دة طبعا لو لاحظت ان نوع البورتات اما FC او ST

الصندوق دة طبعا بيكون عندك في الشركة واحد وفي شركة الاتصالات اللي مقدمالك الخدمة واحد زية والاتنين متوصلين ببعض عن طريق كابل فيه شعيرات بعدد البورتات (( ودة بئي شغل لحام الكبلات دي)))

انت بئي بتستخدم البورت اللي جيالك عليه الخدمة علي حسب ما يحددلك المهندس اللي وصلك الخدمة

وطبعا انت بتستخدم نوعFiber Connectors علي اساسين

1- نوع البورت اللي يستخدمة ال ODF
2- نوع البوت اللي في الروتر او في السيرفر

فعلي الاساسين دول ان بتقوم بتحديد

والانواع اشكلها واسمائها كالاتي في الصورة

وانت طبعا بتوصل بين الجهاز بتاعك وال ODF ,بالفيبر ودي بيكون اسمه

Fiber Patchcords

ودة زي اللي في اصورة دي

Fiber Patchcords

Yellow: Single mode

Orange: Multimode

الفرق بين ال Single mode وال Multimode دة موضوع تاني وطويل

بس اللي اقدر اقللك عليه ان التوصيل بين ODF ,والجهاز الخاص بك عادة بيكون Single mode

اما اذا وصلت بين سيوتش وروتر او سيرفر فبيكون Multimode

يارب اكون قدرت اشرح كويس

وربنا يوفقك

سلام

HPOV2006
27-01-2008, 13:39
أنا أوافق الاخ قاهري فكلامه صحيح

والاخ ccnp لم يأتي بجديد فهى نفس المعلومات التي طالب بها الاخ قاهري ان يعرفها مهندس الشبكات

وبعدين يا جماعة نحن ما ذبحنا غير شغله وحده وهي ان كل واحد يريد ان يكون "بتاع كله" وهذا الخطأ بعينه.
هذا رائي في الموضوع وقد يكون خاطئ.

وشكرا للجميع

osama_zekry
28-01-2008, 07:54
اخي العزيز كما سبق وقد اشار لك الاخوة بانه ليس من الضروري ان تعلم كيف تقوم بعمل termination ولكن يكفي ان تكون ملم بتقنيات الفايبر وانواع الكابلات وانواع الكونيكتورز ولكن اذا تعلمت كل شيئ بخصوص الفايبر ستكون اضافة جيدة جدا لك و ساحاول ان ان اذكر لك بعض المبادئ البسيطة بخصوص الفايبر
اولا : تنقسم كابلات الفايبر الى نوعين
-MM (multi mode) وهو اساسا مخصص للمسافات القصيرة التي لا تزيد عن 550 متر (short distance sx)
2-SM (single mode) وهو مخصص للمسافات الطويله والتي تزيد عن 550 متر (long distance LX)
اما انواع الكونيكنورز فهي كثير وقد سبق للخوة الاشارة اليها ولكن الاكثر استخداما الان هو SC,ST,LC,mtrj
اما بخصوص ال termination فهناك كما اعتقد 3 طرق
1-Epoxy وهي التي تعتمد على العمل اليدوي والعدد اليدوية
2-hotmelt وهي التي تعتمد عى عدد تحتوى على سخان
3-الثالثة بصراحه لم اراها او اعمل بها ولكن اعتقد انها تسمى crimplock
هذه معلومات بسيطة وسوف اقوم برفع كتاب مهم جدا عن الفايبر

osama_zekry
03-02-2008, 11:19
الكتاب اهه يا رجاله
https://www.4shared.com/file/36387435/cbd8beea/Fiber_Optics_-_Technicians_Manual2nd_Edition_ecstudentscom.html

mr.network
07-12-2009, 17:30
السلام عليكم
ردا علي سؤال الاخ سحر العين

كلام العضو ccnp كلام صحيح تمام بس للاسف نظري
انا حاليا شغال في اتصالات الامارات في مشروع ال (GigaBit Passive Optical Networks)GPON و وبيستخدم نظام الFTTH (Fiber to the Home)

النظام ده بيتيح نقل كميات معلومات كبيرة بالنظر للموجود حاليا.....و بيقدر ينقل الخدمات التلاتة (Triple Play Services) اللي هي الصوت و الانترنت و كمان كابيل التليفزيون

بالنسبة للفايبر نفسه فزي ما قال ccnp في منه Single mode و Multi mode بس ال Single mode هو المستخدم حاليا نظرا لانه بيقدر ينقل كميات كبيرة من المعلومات لمسافات اطول من Multi mode توصل لغاية 20 كيلو متر

بالنسبة للconnector بتاع الفايبر انواعه كتيرة .....ٍSC-APC و ST وانواع تانية كتير , اسم ال connector علي العموم هو FC او Fast Connector
لعمل الفاست كونيكتور لازم من وجود اداوت معينة ....بتبقي موجودة في مجموعة علي حسب الشركة المصنعة للفايبر نفسه و بيبقي اسمها tool kit

اما بالنسبة لختبار الفايبر فاحسن جهاز موجود حاليا هو OTDR Optical Time Domain Reflectometer وده بتقدر تحدد منه عيوب كتيرة زي الفاقد في الكونكتور قد ايه ولو الكابل فيه قطع حيكون فين

و الفايبر لما يتم تمديده للبيوت لازم يكون قطعة واحدة و ميكونش فيه اي وصلات.....انما لو كان كابلات رئيسية ممكن يتم عمل وصلات Joints بس لازم الفاقد في كل وصلة لا يزيد عن -0.01 db

كابل الفايبر الواحد في GPON بيقدر يشيل معلومات حتي 32 مستخدم وبيتم عمل الTermination ليه اما في ODF او FDH
الFDH عبارة عن 19" Uni Rack Closet و بيتم فيه وضع الSplitter وكمان Fiber Patch Panel وبيتم التوصيل بينهم عن طريق Optical fiber Patch cords وده بيكون فايبر من نوع Single Mode و بيتراوح طوله من 2 الي 5 متر علي حسب مسافة التوصيل اللي بتكون في ال Closet نفسها...و بتستخدم الFDH لما يكون عدد المستخدمين في البناية اكتر من 32 مستخدم

اما ال ODF مش بيكون فيه Patch Cord لانه الفايبر اللي بيجي من عند المستخدم بيتوصل علطول بالSplitter و بيستخدم لو عدد المستخدمين اقل من 32 مستخدم

دي معلومات مبدئية و مختصرة عن الفايبر وارجو انها تنال اعجابكو ولو فيه اي تعليقات او اسئلة يا ريت ما تترددوش
شكرا