المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دعوة للنقاش **هل يشترط شهادة هندسية لكي تعمل في الشبكات ؟؟؟؟ (احكي لنا تجربتك)

الصفحات : [1] 2

ahmedhalo
07-01-2008, 06:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا النهاردة كاتب مقال ممكن تستغربوا منه شوية لكن انا شايف انة مهم جدا يا جماعة في سؤال مهم بيجي في دماغ اي واحد مننا قبل ما يفكر انة يدخل في مجال الشبكات ويجتهد فيه وهو:-

((((((((( هل يجب ان اكون حاصل على شهادة هندسة مثلا (اتصالات - كمبيوتر ) او اي شهادة جامعية تخصص علوم كمبيوتر مثلا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ )))))))))))

بصو يا جماعة انا عاوز اقول كلمة حق مش اي حد بيقولها انت ممكن تسال مهندسين تقول ليهم
لازم اخد شهادة هندسة يقولك اه لازم امال حتفهم الشبكات منين يعني Con: ؟ وممكن تسال واحد تاني يقولك لا مش لازم ؟؟؟ طب اله لازم ولا مش لازم طب الكليات الهندسة دي بتدي شبكات ولا لا ؟؟؟ اسالة كتير يعد الواحد يشتت دماغة بيها وممكن يجيلو احباط وميعرفش المجال عن حق وممكن يسبة خالص وواحد يجي يقولك مفيش شغل شبكات الا بالواسطة Con:

طيب انا بقى عاوز اقول كلمة حق بغض النظر عن اي حاجة بس ارجو انكم مبدئيا تكونو متفقين معايا على الحاجات دي :-
1- التعليم عامة في الدول العربية فاشل ودة واقع وان الطالب لما يتخرج
سيلاحظ انة محتاج اعادة تاهيل محتاج لغة وكمبيوتر وكورسات وبلاوي كائنة بيبتدي
من اول وجديد .
2- ان الفكر التكنلوجي عندنا انا حكلم عن مصر انا شايف انة مش منعدم لا احنا عندنا
فكر تكنولوجي بس متدني
3- سياسة الدولة وفكرها لا يشجع على انتشار الفكر التكنلوجي هذا بخلاف التخلف
والرجعية بدليل ان من اهم الكورسات في مصر المتداول ذكرها ICDL هذة الشهادة
الي انا واثق ان اي طفل في دولة متقدمة عندة 10 سنين يبقى عارف ال icdl هذة الشهادة
الي اساسا معمولة لمحو امية التكنلوجيا في الدول النامية تخيل ودي من اهم الشهادات في
مصر دلوقتي واكيد انت عارف وشايف طب دة دليل على ايه الا ان احنا متخلفين عن بلاوي
زي الشبكات وقواعد البيانات والحماية وانظمة التشغيل والبرمجة وبنتعلم icdl ازاي تكتب
وتستعمل وتفتح وتقفل الكمبيوتر g:
4- ان الشركات الكبيرة بتبحث عن عمالة ماهرة وكفاءة حتى تستطيع انها تنافس وتستمر في
السوق فمش معقول بل ابدا مش حيجيبو واحد معاه الشهادة الرهيبة Icdl ويدوله وظيفة
مهندس شبكات او يمسكوة ادارة شبكة رهيبة في فرعين او يعمل قاعدة بيانات اتحدى
حتى لو كان معاه واسطة :) ايوة يا جماعة بجد الواسطة موجودة وانا عارف انها المعيار الاول
حاليا في مصر للوظائف الا وظائف تكنولوجيا المعلومات من وجهة نظري الواسطة تنفع في
انها تخلي الشركة تعمل معاك مقابلة لكن في القابلة قول ليهم انا معايا icdl انصحك بلاش
تسمع الرد :) دة بالنسبة للواسطة

طيب جميل طبعا انا بقول الكلام دة عن خبرة مع انها صغيرة شوية بس عاوز اوصلهالكم علشان
تستفادو انا شخصيا في هندسة اتصالات اوكي وداخلها كنت اتمنى اعرف ولو معلومة في الشبكات
احب اقولكم انا في سنة رابعة حاليا وللاسف الشديد وربنا يعلم ان محدش قال ولا كلمة ولا معلومة
ولا حرف في الشبكات وصحبي برضة في رابعة ولا قابو حرف ولا كلمة ومادة الشبكات عندة في ترم واحد في اخر سنة تخيل مادة واحدة وفي ترم بس في الخمس سنين كليه وباقي الكليات على هذا الحال وانا متاكد بعض كليات الحاسبات والمعلومات هيا الي بتدرس شوية كورس كويس بس ميخلكش تشتغل او تشتغل network administrator طيب يا جماعة شوفو ودة الي انا شايفة
وعاوز رايكم فيه ان مجال تكنولوجيا المعلومات دة بفروعة : (Network- Databse - programming )
محصور في الدول العربية على الكفائات الفردية !Clap الدليل لا كليات الهندسة ولا الكمبيوتر بتدرس شبكات ولا اي حاجة بدرس مناهج بجد قديمة تخيلو علشان تقدرو تفهمو وتعرفو المعاناه الي انا فيها احنا بندرس مادة صعبة بتعلمك فيها ازاي تصنع كمبيوتر فيها كلام حشو وافكار وصور ورسومات وبلاوي في بلد لو اعدت من دلوقتي ل1000 سنة قدام مش حتصنع كمبيوتر زي intel
فبتالي هذة المعلومات قديمة وحشو دماغ وملهاش لزمة تيجي تتخرج تعمل فيها مهندس على ايه
انا مش عارف دة لا حيعرف يعمل ادارة لشبكة ولا يبرمج ولا يصمم قواعد بيانات ده واحد عارف تصميم كمبيور وبس g: يا عيني على الهندسة انا مبعيبش على المهندسين لا سمح الله انا راجل بتكلم بواقعية يمكن انا بكرة الكلية علشان عشقي للشبكات لكن دة واقع هندسة الاتصالات دي ما هي الا الكترونيات وبس لكن شبكات كمبيوتر انسى

طيب بعد الكلام الي انا قلتة هل وظيفة الشبكات تتطلب خريج هندسة انا اقلكم رايي:::
انا شوفت ناس كتير من غير ذكر اسامي معاهم mcse و ccna ومش في هندسة وبيشتغلو في المجال انا اقول تلاتة اعرفهم واحد بيشتغل مدرب والتاني administrator وتالت ساب التعليم الجامعي والله وفاتح شركة كويس وربنا يكرم الجميع رغم اني حكون مهندس الا ان انا بحب الناس
دي جدا للانهم سابو الواقع الاليم واجتهدو وربنا كرمهم طيب واحد حيقولي في الجرنان بيطلبو مهندسين انا اقلك يا سيدي الشركات الكبيرة بتطلب مهندسين بس علشان شكلها ومبيخدوش اي حد الا المتمكن حتى لو مش معاه شهادة هندسية لكن في الاعلان بيكتب كدة والناس بتقدم على ضوء السي في هو بيختار افترض جدلا في وظيفة شبكات وقدم اتنين واحد مهندس اتصالات ومعاه كورس icdl وواحد تجارة معاه mcse ccna ccnp تفتكر حياخد مين حيجي واحد انا عارف حيقول الي معاه واسطة :):Big::Big: ماشي بغض النظر حياخد المتمكن الي يقدر يفيدة

باختصار الشهادات التقنية فهمها وتحصيلها والاجتهاد فيها مكسب في جميع الاحوال
وارتقاء فكري وربنا مبيضيعش مجهود حد ومحدش يقول واسطة ويوكن واسطتى ربنا ويكون حسن الظن بالله وبقدراتة ويجتهد ويسب الباقي على ربنا وبالنسبة للواسطة مش عيب يكون معاك واسطة بس تكون متمكن من مجالك تقدر تفيد لكن تاخد مكان انت مش عارف عنة اي حاجة وتقول حاخد فترة واعرف ده كلام بياخر البلد مليون سنة ورا للاسف لان مش حيبقى في تقدير للكفاءة :mad:

معلش طولت عليكم طيب علشان نعرف الواقع طالب طلب كل واحد يكتب الاتي:-
1- الشهادات الي حاصل عليها او الي فاهمها كويس ولسة عاوز يمتحن
2- الكلية مجال دراستة
3- يعرف ناس معندهمش شهادة هندسية وبيشتغلو ايه وفين
4- عمل ايه بالشهادات وهل فادتة ولا لا (بس علشان نعرف الواقع وطبعا يكتب البلد)
ويقولنا عمل ايه في الماقبلة الشخصية وكدة
5- اشتغل بالواسطة ولا لا :) عادي علشان نعرف برضة ايه الوضع

انا مثلا حبتدي
1- MCSE CCNA حاليا بالاضافة الى بعض الكورسات الاخرى بدون امتحان
2- رابعة هندسة اتصالات
3- كتييييييييير منهم مدرب في نيورايزون ومدير شبكة في شركة وواحد في بنك وصاحب شركة
حلول وتطوير انظمة
4- فادتني كتييييييير واتمنى اتعلم المزيد علشان افيد نفسي وغيري حاليا instructor في
شركة synergy بعض الوقت لظروف الدراسة
5- الحمدلله رب العالمين بالمجهود الذاتي ونصائح الاصدقاء واعضاء والمشرفين الافاضل

اتمنى ليكم التوفيق ويا ريت كل واحد يشارك ويدينا حتى رايه علشان نعرف الواقع ونستفيد من تجاربكم ان شاء الله نصحيتي ليكم انكم تجتهدو بغض النظر عن اي ظروف ويكون عندكم ارادة لانكم
مش اقل مني ولا من ناس تانية كتير مغرورة وكدة :) ومفيش حاجة اسمها حظ خد مني حاجتين
انا مقتنع بيهم:

1 - انك تكون طموح جدا + مغامر (مغامرة محسوبة) انت مش خسران حاجة لكن حتخسر اوي لو انت معلافتش معلومة جديد في مجال كل يوم بيطور وفي جديد (ان لم تكن في تقدم فانت في تاخر)

2- الحظ =(استعداد + فرصة) بمعنى الي تقدر تخدة وتجتهد فيه وتخلصة سواء من كورسات او دورات
يبقى توكل على الله وباذن الله حتكون كويس + علشان لو جتلك
الفرصة باذن الله وهي موجودة (وما من دابة في الارض الا وعلى الله
رزقها ) يبقى تستغل الفرصة وانت مستعد وباذن الله ربنا يكرمكم

اتمنى ليكم التوفيق من قلبي وربنا يوفقني ويوفقكم

اخوكم:-
AHMEDHALO

yassir1248
07-01-2008, 11:04
بصراحة مقالك مشجع جداا لى
وانا أوفقك تماما فى ان الأجتهاد الشخصى هو الفيصل لأن الدراسه لا تغنى ولا تسمن من جوع الأن فى مصر
1 - بالنسبة للشهادات التى حصلت عليها: - للأسف أنا لسه ببتدى فى شهادة mcse ولسه بذاكر فى ويندوز xp دراسة ذاتيه نظرا لضيق الوقت الحالى
2 - بالنسبة للدراسة :- كلية اللغات والترجمة -قسم الدراسات الإسلامية باللغة الألمانية
3 - معرفتى بهذا المجال حديثة العهد ولا أعرف إلا الذى نصحنى به وهو يعمل فيه من 13 سنه وسخص أخر دخل المجال بالواسطه وعلى أساس ان اللى معاه فى الشغل هيعلموه وهوا هيحاول يبقى يدرس بعدين

وأخيرا أتمنى للجميع التوفيق

سحر العين
07-01-2008, 11:30
نصيحه لوجه الله

شهاده الجامعه اولا ثم اولا ثم اولا

وليس مهم باي تخصص المهم باكلريوس والسلام

وبعد ذلك غز على شهادات العالميه

الجـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــامعه اولا .. واي جامعه حتى لو كانت بالمراسله

m4design
07-01-2008, 11:34
أنا عن أنفسي أفكر بأني أترك الدارسة في الجامعة منذ مدة.. لأن الوضع فعلاً مؤسف والمشكلة إذا كان الطالب عنده طموح أكبر من واقع الجامعة..
وفعلاً الشخص يريد ان يتخصص في مجال معين لكنك تجد مواد كثيرة ومشتتة وقديمة.
أنا في السنة الثانية قسم حاسب آلي..
ؤأفكر بجد إني أحصل على معاهد ممتازة وأختار مجالات قوية في الشبكات والبرمجة (أتمنى خارج السعودية)..

lumark_s
07-01-2008, 12:21
نصيحه لوجه الله

الجـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــامعه اولا .. واي جامعه حتى لو كانت بالمراسله

السلام عليكم

بالنسبة لي الجامعة ليست مقياس على الإطلاق، الجامعة هي وسيلة لفرز الناس التي لديها علم ومنطق عن الناس التي ليس لديها أي علم وتحاول الدخول في هذا المجال.

انا لست حاصل على أي شهادة جامعية على الإطلاق، ولكني والحمد لله أعمل الأن ومنذ ثلاثة أيام ترقيت والحمد لله لوظيفة Network Consultant، هل الشهادة الجامعية هي السبب؟؟؟ لا طبعاً، السبب في ترقيتي هو فهمي لتكنولجيا المعلومات، ومقدرتي على تطيبق هذا الفهم على أرض الواقع، على الرغم من أن اللي يعملوا معاي هم من أصحاب الشهادات الجامعية، ولكنني والحمد لله أثبت تفوقي عليهم جميعاً.

أيضاً السبيل لدخولي لهذا المجال وهو مجال تكنولوجيا المعلومات هي الشهادات العلمية ، أنا (والعياذ بالله من كلمة أنا) متخصص في سيسكو، ومايكروسوفت و Red Hat Linux ، و Virtualizaion ، والأمن والحماية، ومؤخراً في ال SAN وقنوات الفايبر، وغيرها، ولكن هذه الشهادات العلمية كانت السبب في حصولي على المقابلة، أما إجتياز المقابلة فكان بجهدي وعلمي.

خلاصة لا يشترط الحصول على الشهادة الجامعية إذا كنت متخصص لدرجة الإحتراف في مجال معين، شهادة الجامعة هي لفصل المتعلمين عن غير المتعلمين.

سأعقب بشكل موسع لاحقاً بعون الله نظراً لضيق الوقت الأن.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

ahmedscondo
07-01-2008, 12:21
نصيحه لوجه الله

:up::up::up::up::up:

ZaraLinks
07-01-2008, 12:38
للشهاده الجامعيه اهميتها فانا مثلا لن اتمكن من الحصول على فرصه ان اكون مدرس جامعي بدون شهاده جامعيه وماكنت حتى لاتمكن من طلب فيزا في ظروف معينه الا لكوني اكملت الدراسات العليا

قناعتي ببساطه ان كلا الامرين مهمين وان الانسان عليه السعي دوما

سحر العين
07-01-2008, 13:25
السلام عليكم

بالنسبة لي الجامعة ليست مقياس على الإطلاق، الجامعة هي وسيلة لفرز الناس التي لديها علم ومنطق عن الناس التي ليس لديها أي علم وتحاول الدخول في هذا المجال.

انا لست حاصل على أي شهادة جامعية على الإطلاق، ولكني والحمد لله أعمل الأن ومنذ ثلاثة أيام ترقيت والحمد لله لوظيفة Network Consultant، هل الشهادة الجامعية هي السبب؟؟؟ لا طبعاً، السبب في ترقيتي هو فهمي لتكنولجيا المعلومات، ومقدرتي على تطيبق هذا الفهم على أرض الواقع، على الرغم من أن اللي يعملوا معاي هم من أصحاب الشهادات الجامعية، ولكنني والحمد لله أثبت تفوقي عليهم جميعاً.

أيضاً السبيل لدخولي لهذا المجال وهو مجال تكنولوجيا المعلومات هي الشهادات العلمية ، أنا (والعياذ بالله من كلمة أنا) متخصص في سيسكو، ومايكروسوفت و Red Hat Linux ، و Virtualizaion ، والأمن والحماية، ومؤخراً في ال SAN وقنوات الفايبر، وغيرها، ولكن هذه الشهادات العلمية كانت السبب في حصولي على المقابلة، أما إجتياز المقابلة فكان بجهدي وعلمي.

خلاصة لا يشترط الحصول على الشهادة الجامعية إذا كنت متخصص لدرجة الإحتراف في مجال معين، شهادة الجامعة هي لفصل المتعلمين عن غير المتعلمين.

سأعقب بشكل موسع لاحقاً بعون الله نظراً لضيق الوقت الأن.

اخي لومارك .. نعم الخبره جميله .. لكن اخي الوظائف قاتله اخي

ومعظم من تتقدم لهم بالطلبات لا ينظرون الى باقي السي في تبعك بعد لا يروا انك حاصل على درجه باكلريوس

وخاصه في دول الخليج .. سيظرف النظر عن طلبك لو لم تكن حاصل على بكلريوس في اي مجال والا اقول مجال الكترونيات او اتصالات ... المهم الدرجه العلميه

وبعد ذلك ينظرون الى باقي مواصفاتك وخبراتك

انا قدمت لاكثر من مركز عمل ومؤسسه كبيره كالاتصالات وشركات اجنبيه هنا في فلسطين .. وكان يصرف النظر فورا عن طلبي ( رغم انه السي في تبعي بشرح القلب ) والخبره كبيره في لمجال الي بتقدمله .. لكن كان يصرف النظر عني لعدم حصولي على بكلريوس

وبعد حصولي على البكلريوس .. انفرشلتي الارض ورود :)

فيا اخي البكلريوس عشان الوظيفه مطلوب مليون بالميه

حضرتك قد تكون عينت بالواسطه .. وبعد ذلك اثبت وجودك بخبرتك وطبعا ستستحق العلاوات والمناصب .. لكن المهم هي الخطوه الاولى .. وضع قدمك في الشركه يحتاج لشهاده بكلريوس ( او واسطه :) )

Iraq IT
07-01-2008, 13:45
للشهاده الجامعيه اهميتها فانا مثلا لن اتمكن من الحصول على فرصه ان اكون مدرس جامعي بدون شهاده جامعيه وماكنت حتى لاتمكن من طلب فيزا في ظروف معينه الا لكوني اكملت الدراسات العليا

ومعظم من تتقدم لهم بالطلبات لا ينظرون الى باقي السي في تبعك بعد لا يروا انك حاصل على درجه باكلريوس وخاصه في دول الخليج .. سيظرف النظر عن طلبك لو لم تكن حاصل على بكلريوس في اي مجال والا اقول مجال الكترونيات او اتصالات ... المهم الدرجه العلميه وبعد ذلك ينظرون الى باقي مواصفاتك وخبراتك

كلام منطقي ...

حضرتك قد تكون عينت بالواسطه

!!! لومارك تعين بواسطة !!! نكتة الموسم :D

lumark_s
07-01-2008, 13:49
اخي لومارك .. نعم الخبره جميله .. لكن اخي الوظائف قاتله اخي

حضرتك قد تكون عينت بالواسطه .. وبعد ذلك اثبت وجودك بخبرتك وطبعا ستستحق العلاوات والمناصب .. لكن المهم هي الخطوه الاولى .. وضع قدمك في الشركه يحتاج لشهاده بكلريوس ( او واسطه :) )

أنا عينت بالواسطة؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
هذا كلام مردود عليك أخي الحبيب!!!!

انا ماني بتاع واسطات!! علمي وعقلي وخبرتي هي أحسن واسطة لي!!

أقول لك أعمل إستشاري شبكات وتقول لي عينت بالواسطة!!! ووين في معقل بلاد تكنولجيا المعلومات !!!

الله المستعان، إلى هنا وتنتهي مشاركتي في هذا الموضوع.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سحر العين
07-01-2008, 13:54
أنا عينت بالواسطة؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
هذا كلام مردود عليك أخي الحبيب!!!!

انا ماني بتاع واسطات!! علمي وعقلي وخبرتي هي أحسن واسطة لي!!

أقول لك أعمل إستشاري شبكات وتقول لي عينت بالواسطة!!! ووين في معقل بلاد تكنولجيا المعلومات !!!

الله المستعان، إلى هنا وتنتهي مشاركتي في هذا الموضوع.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي لو مارك ما تفهمني غلط وما رميتك بشيء واعتذر لسوء توصيلي للفكره

يعني حتى وان عينت بالواسطه فهذا ليس عيبا .. ياريت حد يوسطلي واتعين وبعد ذلك اثبت وجودي

بيت القصيد انه اصحاب الشهادات العالميه دون شهادات جامعيه صعب جدا ان يجدوا فرص عمل حتى يثبتوا جدارتهم في ما يتقنون

واعتذر لك من كل قلبي اخي لومارك

سحر العين
07-01-2008, 13:56
!!! لومارك تعين بواسطة !!! نكتة الموسم :D

تراك منت هين ... كون محضر خير .. انت ما صدقت يا سيد :D:D:D:D

Iraq IT
07-01-2008, 14:10
على العموم اخ سحر العين ... استاذ لومارك اكبر من ان يتعين بواسطة والمنتدى والوطن العربي يشهد له بدروسه وخبرته ... والاهم حكمته بترك الموضوع وعدم التعليق عليه حتى لايتجاوز الموضوع عن سياقه لذا شكرا له على رزانة عقله ...

بالتوفيق للجميع ...

shacky_4
07-01-2008, 15:25
احم احم
السلام عليكم ياشباب
اولا احب اقول انى محاسب وفاشل كمان مش مهندس لكنى دخلت تخصص الشبكات بناء على اولا حب منى ثم على نصيحه مثلى الاعلى شخص يدعى فؤاد مين بقى فؤاد ده
الاسم : فؤاد خيرالله من الاسكندريه : محاسب (مثلى بالظبط) وفاشل لانه تخرج بتقدير مقبول (مثلى) ده بدايته تعالوا بقى نشوف هو ايه دلوقت:
حاليا يشغل مدير نظم المعلومات فى شركه فى العجوزين بالقاهره وقبلها كان مدير نظم المعلومات فى شركه كيمياويات فى باكوس باسكندريه وقبلها كان المسئول عن سرفر البث فى قناه المجد الاجنبيه (قبل اما تقفل) دى بعض الوظائف اللى فاكرها لفؤاد : طبعا زى ماحضرتكم شايفين انه مش مهندس بالاساس لكن فهمه للشبكات هو اللى وصله مع انه كان ممكن يوصل بالواسطه (والده يمتلك شركه مقاولات معاها حاليا عقد اعمار بالعراق ) لكنه اصر انه يعتمد على نفسه من دون واسطه وفعلا وصل
ان شالله انا رايح ازوره فى القاهره هو وصاحبنا اللى فى المنتدى معانا هنا Ahmed scondo وان شالله اجيب منه بعض النصائح اللى تفيدنا جميعا
تقبلوا تحياتى

alasmer68
07-01-2008, 16:30
افتقدنا مثل هذه المواضيع منذ مده...
افتقدنا مثل هذه النقاشات المفيده....
ولكن يبدو أنه لابد من بعض الشوائب!!! ما علينا..
بالنسبة لموضوع الشهادات.....
أعتقد أنه فعلا مهم. ليس لأن الشركات ترفض تعيين من لا يمتلك البكالوريوس كما طرح أخي سحر العين. ولكن لنقل أن الإنسان المتوسط القدره لا يستطيع أن يلفت الأنظار إليه دون هذه الورقه.
مثلي أنا على سبيل المثال. قدراتي متوسطه فلا تميز كبير لدرجه أن يظهرني على السطح فأبقى غارقا على أمل أن تساعدني البكالوريوس في الوصول إلى نسمه من الهواء أتنفسها وعندها يبقى الأمر منوطا بقدرتي على إثبات معرفتي.
ولكنه إن كان متميزا بعبقرية مشهود لها فإن عبقريته هذه كفيله بأن تومن له يختا يتفرد عليه بالجلوس كيفما يشاء بعيدا عن الغرقى ممن هم مثلي فمثالنا هنا الأخ لومارك لا شهاده بكالوريوس والوظيفة مستشار فعقله وعبقريته وقدرته الابداعية يخته الذي يتمغط في الجلوس عليه إن صح التعبير. والله لست حاسدا والله يزيده.
إذن المسألة هنا نسبية...
فمن كان عبقريا وهم كثر بالتأكيد لن يحتاج إلى البكالوريوس وليوفر الجهد والمال ويتبع الشهادات التقنية والتدريب الفعلي العملي.
أما من كان حاله من حالي فعليه بالبكالوريوس أولا حتى يقولوا أنه متعلم فيبحثوا في سيرته عن ما قد يبدع.
تحياتي للجميع وشكرا لصاحب الموضوع

Tech_Admin
07-01-2008, 16:41
كلام الاخ سحر العين مضبوط
مشكور كلام فى الجون

amna_ali
07-01-2008, 17:51
اعتقد ان الدول العربية تهتم بالشهادة الجامعية اكثر من الدول الغربية في اوروبا و امريكا لا مكان للواسطة في الغالب لذلك تعتبر قدرتك على انجاز العمل و معرفتك اهم من اي شهادة
في الدول العربية الوضع مختلف للواسطة دور كبير في الحصول على الوظيفة و يتنافس البقية ممن لا واسطة لديهم و هم كثيرين على باقي الوظائف لذلك يشترط عليهم اصحاب العمل شهادة البكالوريس و الشهادات الدولية و الخبرة و و و و لذلك تعتبر الشهادة الجامعية عامل مهم للحصول على الوظيفة المنشودة

ahmedhalo
07-01-2008, 17:58
شكرا يا جماعة على الردود انا شايف اذن ان المعيار في الشغل هو الارادة بانك عاوز تكون كويس في المجال وانك تجتهد انا مع كلام سحر العيون خد اي بكالريوس في تخصص لان دي مرحلة مفروضة عليا وعليك لكن محدش يقول ان المجال محصور على المهندسي فقط بدليل الاتنين iraq it و lumark_s ما شاء الله عليهم مهندسين عن حق في سيسكو وقدرو يكسبو احترام الجميع والله شيء يشرف ويرفع المعنويات بجد اذن حتى الان ملخص المناقشة تقريبا (المجال لا يتطلب شهادة جامعية هندسية المجال يتطلب اي جامعة+ الكفاءة الشخصية ) يا سلام هو دة الكلام ربنا يوفقكم وبالنسبة لموضوع الواسطة الواسطة اكيد في كل زمان ومكان اذن ادامك طريقين يا تعد تكلم وتشد في شعرك ويجيلك احباط وتشتم في المجتمع والسياسة وتاخد زنوب على الفاضي يا اما تتوكل على الله وتجتهد ويبقى عندك دافع وعلى يقين بان ربنا مبيضيعش مجهود حد وباذن الله تجيلك الفرصة وهو الحمد لله من كلام الناس لغاية دلوقتي والي انا شايفة ان المجال مفتوح للجميع مش عاوزين نعقد الامور عاوزين نبسطها اذن الخلاصة (اي شهادة جامعية والسلام+ كفاءة شخصية وشهادة عملية وايمان بالله وقدرات نفسك)

_booody_
07-01-2008, 18:03
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
إن هذا الموضوع قد يختلف من دوله إلي أخرى و في أنواع مجال العمل

بالنسبة إلي مصر قد يكون الموضوع محسوم بالنسبة للقطاع الحكومي وذلك يعني انه لابد من الإلتزام بالشروط المستوفاه عن الوظيفة من يث المؤهل الدراسي و الدرجه العلمية............................ و غيرها
و تكون الواسطه في المقام الأول و الأخير ......... و في الوسط أيضا lol

أما بالنسبة للقطاع الخاص فهذا تقريبا لايلتزم نهائيا بالمؤهلات إلا القليل من بعض الشركات و لا يلتزم أيضا بالوسائط و ذلك نظرا للإستقلالية و لاكن تكون في المقام الأول الخبره العملية و العلميه ........
وشكرا

yassir1248
07-01-2008, 22:11
اليوم تحدثت مع صديق لى وكان له رئى وهو
انه فى بعض الأحيان يأخذ صاحب العمل المهندس الذى لم يتخرج من هندسه
لكن براتب أقل لأنه ليس خريج هندسه (وهذه فرصة لصاحب العمل)
وده بيقلل ويؤثر على قيمة الراتب بالنسبة للمهندسين
صديقى كان خريج هندسة ومتضايق من اللى دخلوا المجال من خارج الهندسة

محمد نزال
07-01-2008, 23:11
إخوتي جميعاً السلام عليكم والله يمسيكم بالخير:
لا ننكر ان الشهادة الجامعية هي مطلب يتمناه الكثيرون, ولا ننكر أيضاً أن لها دوراً مهماً في التعيين (بالأخص في مجتمعاتنا العربية) ولكنها وبكل صراحة لا تساوي شيء مع الخبرة العملية والممارسة الحقيقية والتي تعادل برأيي ألف شهادة جامعية, قد تكون الشهادة الجامعية وسيلة سريعة لمعرفة الجوانب العملية والأسس العامة في العمل, ولكن هذا لا يمنع من لا يملك الشهادة من معرفته وإدراكه لهذه الأسس والإحاطة بها.
وأنا لست بالطبع مع ما ذكره الأخ سحر العين وبالذات (إقتباس)-الجـامعه اولا .. واي جامعه حتى لو كانت بالمراسله- وقد يفسر ذلك على أساس :شهادة الجامعه وبأي شكل من الأشكال حتى لو كان ذلك بشراء الشهادة..., وأثني على ما تفضل به أخي لومارك وأنا أعرف عنه الكثير في الأردن حتى قبل إنضمامي لهذا المنتدى ولا أعلم إن كان يعرفني أم لا رغم أنني إلتقيت به أكثر من مرة, وأؤكد أن كثيراً من أمثاله ممن شقوا طريقهم في الحياة العملية وأثبتوا وجودهم لا يملكون أي شهادة جامعية على الإطلاق.
وللعلم فأنا حاصل على شهادة الماجستير في هندسة الإتصالات (مؤخراً), ومع ذلك فإن ما حصلت عليه من الشهادات الجامعية لا يعادل 10% مما حصلت عليه من الخبرة العملية والدورات العلمية المتخصصة.
مع جزيل شكري لصاحب الموضوع...

عباس شاهين
08-01-2008, 00:33
السلام عليكم
في الوظائف الحكومية في البلاد العربية يتم التعيين عن طريق الشهادة الجامعية .
اما في القطاع الخاص فليس مهم الشهادة الجامعية بقدر الشهادات الدولية .
لي صديق كان يدرس في فلسطين وهو من سكان احدى الدول الخليج وفي سنة التخرج تم ترسيبه في ماده ليست تخصص وكان معاه MCSE فرجع الى بلد اقامته وقدم على وظيفة وبالفعل تم تعيينه على شهادة MCSE وبعدها بسنه عاد الى الجامعة وقدم المادة ونجح فيها .

shacky_4
08-01-2008, 04:01
ياجماعه هنروح لبعيد ليه
تعالوا نشوف وزيره القوى العامله المصريه ايه هى مؤهلاتها معاها وبلا فخر الابتدائيه فقط ومع ذلك حاليا وزيره . وهى لا تستحى ان تقول اننى لا املك الا الابتدائيه لكن عندها عقل يساوى الف شهاده جامعيه والدليل المناصب التى شغلتها . فقد شغلت قبل الوزاره انها كانت تقريبا رئيسه اتحاد عمال العالم او النائبه لا افتكر . لكن الذى افتكره جيدا انها حصلت على 123 صوت من مجموع 125 صوت فى الاستفتاء على هذا المركز ..
يعنى من الاخر الشهاده الجامعيه هذه الايام ليست مقياسا مطلقا

2M-LOvers
08-01-2008, 05:24
نظرة الشرق الاوسط لاتتغير ابدا وعرف المجتمع ثابت فى هذه الامور

لانك اذا حصلت على ووظيفه بدون بكالريوس فلن تحصل على زواج يليق بك الا اذا ارد الله فكل الناس عمل وغير عمل تسأل عن ماهى شهادتك الجامعيه ومستواك بين الناس وخريج ايه كل ده بينعكس فى اذهان غالب الناس

فلو كانت الشهاده الجامعيه ليست مهم الان فى العمل واكرمك الله بعمل يليق بك بدون شهاده فتذكر بيتك الذى ينشأ فيه ابنائك ويسئلو ماذا كانت كليتك الجامعيه وكيف حصلت عليها لكى يكتسبوا خبرتك فى التعليم ويفخروا بك امام اصدقائهم ونظرة زوجتك لك اذا كانت هيه جامعيه وانت ليس حاصل الا على دبلوم متوسط

الكلام فى الموضوع كتير ومش متعلق بمجال العمل فقط ولكن يؤثر من وجهة نظرى اجتماعيا بين الناس فى المجتمع فنصحيتى لاتترك اى شهاده حتى وان كنت تقول لا استفيد من الجامعه شيئا فممكن صدى الشهاده يسمع بعدين فى المجتمع

ولااحد يقول انك مستفدتش فى الجامعه ولكن يقولوا انه خريج جامعه فالناس لها الظاهر والنتيجه النهائيه فى مرحلتك الحياتيه ولايتدحلون بتفاصيل ازا كانت الجامعه مفيده لكل علميا ام لا

وجزاكم الله خير كثيرا لهذا الموضوع الشييق والمفيد ايضا

bkbk20032003
08-01-2008, 06:15
والله ياجماعه فعلا كلام الاخ احمد بجد جميل جدا جدا بس صدقني ياأخ احمد لو بيدرسولك ازاي تعمل كمبيوتر في الاول هوة اي نعم مش هاتفيدك خالص بس مش خالص قوي هية معلومة ويمكن قدااااااااااااااااااااااااااام بعد زمن طويل تيجي كدة في حتة ولا حاجة المهم بالنسبة لحكاية البكالورويس انا شايف انها فعلا حاجة زيادة زيها زي اي شهادة بتميزك عن غيرك بمعني انت لو متقدم لشغلانة وعاندك تلاتة اتقدموا وواحد معاه MCSE , CCNA والتاني معاه MCSE , CCNA , CCNP والتالت معاه MCSE , CCNA , CCNP ومعاه البكالوريوس اي كان يهتيالي هاتفرق معاه شوية انا مش بقول ان قالي معاهوش شهادة جامعية مابيعرفشي بس هية بتميز لية ياجماعه لأنك لما بتدرس في كلية من الكليات مش شرط تدرس اسمها ياعني يمكن اخونا احمد في هندسة مش كل قالي بيدرسوا هندسة ممكن يدرس اقتصاد محاسبة قانون اي مواد تانية انا في حاسبات ومعلومات وخلصت وكنت بدرس اقتصاد وتسويق مثلا اكيد مش هاتخسر اني ادرس تسويق بالعكس فايدني جامد جدا جدا جدا
همة بيركزا علي الشاب المهاردة قالي معاه اكتر من حاجة علشان يقدروا يميزوة
علي العموم انا مش عارف انا طولت ولا اية بس الشهادات العالمية مافيش احسن منها والتعليم في مصر في الناااااااااااازل

ahmedhalo
08-01-2008, 06:36
اليوم تحدثت مع صديق لى وكان له رئى وهو
انه فى بعض الأحيان يأخذ صاحب العمل المهندس الذى لم يتخرج من هندسه
لكن براتب أقل لأنه ليس خريج هندسه (وهذه فرصة لصاحب العمل)
وده بيقلل ويؤثر على قيمة الراتب بالنسبة للمهندسين
صديقى كان خريج هندسة ومتضايق من اللى دخلوا المجال من خارج الهندسة

كلام جديد والله يأخذ صاحب العمل المهندس الذى لم يتخرج من هندسه
لكن براتب أقل لأنه ليس خريج هندسه (وهذه فرصة لصاحب العمل) والله انا مش فاهم :)
هل تعتقد ان الطالب لو في سنة تالتة قادر على انة يفيد صاحب العمل بالي اخدة في التلت سنين :Big: على فكرة لو كانت الكليات الهندسة جامدة اوي كدة كنت انا تعبت نفسي واخدت دورات اصلا مكنت اتخرجت واشتغلت بشاهدتي وخلاص اخي العزيز كلمة شبكات كبيرة تخصص لا يدرس في شهر ولا شهرين ده اكبر من كدة لكن احنا للاسف متخلفين ربنا لا يوريك يا رب ولا يحكم عليك بانك تتعامل مع العقم الفكري ودكاترة الجامعات الي الدكتور يفتخر بانة بيدرس نفس المنهج من 30 سنة هوهو والعالم كل يوم اساسا في جديد الشبكات نوعين hardware و software
وفي wired و wireless و في نظم حمايتها security وفي نظم تشغيل زي linux و unix حبيبي احنا مسمعناش ولا حنسمع عن الحاجات دي في الكليه واسال حتى صحبك المضايق وفي اخونا برضة قال انة حاصل على ماجستير ما شاء الله في هندسة الاتصالات لكن ميسويش 10% من الدورات والشهادات التقنية وصحبك مضايق من الي دخلو مجال خارج الهندسة احب ارد علية اخي الحبيب
في نوع من الارهاب الفكري في الدول العربية من وجهة نظري يمارسة دكاترة الجامعة اصحاب الفكر القديم والمتخلف وهم كثر بدليل ان الشباب من الجامعات بيتخرجو ويعدو في القهوة بيمارسو ارهب وهو ان لا علم الا على ايديهم ان لا فرصة للتقدم الا على ايديهم ان لا شخصية مكتسبة الا من الجامعة ان لا يمكن ان تصبح مهندسا الا على برضة ايديهم طب استحلفك بالله انت لو بتستخد موبايل من عشرين عاما حتى الان والان انت تدرس نفس هذا الموبايل الي هو من عشرين سنة ولا تعرف الا الموبايل دة وطلب مثلا في وظيفة واحد قادر على استعمال موبيال 2008 حاليا هل ستستعملة بكفاءة عالية ؟؟؟؟؟؟؟؟:confused: طبعا لا حتاخد فترة عقبال ما تتعلم طب الناس الي بدرس منهج من 20 سنة وبدرسة بنفس الطريقة هل بعد ما تتخرج حتبقى مهندس زي واحد معاه mcse 2008 طبعا لا اذن خلاصة الكلام لا سبيل للتقدم الا بدراسة العلوم المتطورة الحديثة لكي تستطيع ركب التكنولوجيا المتطورة كل يوم (ابتدي حيث انتهى الاخرون ) مش تبتدي من حيث ابتدى الاخرون (BB) زي الجامعات وصديقك الي مضايق من الي دخلو مجال من خارج الهندسة انا شخصيا بحترمهم وبقدرهم مش لاني مبحبش كليتي مثلا لا علشان انا احترم كل انسان متطور وصاحب علم واخلاق بغض النظر عن كليتة ودينة وشكلة ومظهرة الاجتماعي

اخي العزيز اخواني الاعزاء في 3 حاجات انا في رايي لو اخدنهم من كليتك يبقى صدقني كليتك ناجحة جدا
مفيش في رايي الا الجامعة الامريكية في مصر هيا الي بتحقق ده :
1- انك تتخرج من الكليه لبق في الانجليزي ومتقن هذة اللغة تحدثا وكتابة
2- انك تكون على كفاءة عاليه في استخدام الكمبيوتر والانترنت والتكنولوجيا الحديثة
3- ان تكون شخصيتك قوية ومتحدث لبق وعندك فكر عالي وتقدر قيمة العمل الجماعي
وتكون قادر وعارف سبل التعليم الذاتي والاستمرار في تحصيل العلم

وهو دة المطلوب في سوق العمل يا شباب علشان كدة طلبة الجامعة الامريكية بيشتغلو علطول لكن في جامعاتنا الحكومية العريقة وبعض الكليات الخاصة دون ذكر اسماء هل ايها الخريج تمتلك واحدة من 3 اشياء دول ؟؟؟؟؟؟؟
نحن نفتقر للتخصص احنا في الكلية زي الاخ العضو الي قال انه في حاسبات ومعلومات وكان بياخد اقتصاد وسياسة وتسويق ومحاسبة طب ليه انا تخصص اتصالات واخدت ميكانيكا وعمارة ورسم هندسي والالات وقوى طب ليه انا شايفها تضييع وقت وحشو مناهج لكن انت لما تاخد شهادة زي mcse انت عارف انك كفء في xp و server 2003 وحاجات كتير وعارف راسك من رجليك لكن سياسة انك تاخد كل حاجة علشان تعرف كل حاجة سياسة لا تولد الا الجهل وتضيع عقول الشباب على الفاضي
احسن فترة للتحصيل العلمي فترة الشباب شوف انت بقى في الكلية مخك كان بيحصل ايه انا شخصيا شايف زيرووو لانك بتتخرج والواقع مختلف من الاخر الشهادات التقنية هي افضل بكثيييييييييييييير من الجامعات شوف في امريكا واوروبا عندهم جامعات زيينا بس هما عندهم تخصصات كتيرة انت داخل كمبيوتر يبقى ادرس كمبيوتر داخل تجارة يبقى ادرس تجارة صح والي يفيد التجارة لكن تاخد كلة على كلة وحاجات قديمة ده تخلف بدليل شوف احنا فين وهما فين
واسف على الاطالة وانا سعيد بشاركتم

بصو يا جماعة انا مش كاتب الموضوع ده علشان اعيب على حد او اقلل من قدرات حد دكاترة الجامعة مهما كان اساتذتنا ومن علمني حرفا صرت له عبدا لكن انا كاتب هذا الموضوع لاعطاء مزيد من الامل للاعضاء وتشجيعهم اكتر بالنسبة للناس الي كانت مقتنعة بان محدش بيشتغل في المجال الا المهندسين الجامعيين ودة كلام غلط انا شخصيا احب افيد الناس وساحاول ان افيدكم اكتر على حسب ظروفي باذن الله انا والاعضاء الافاضل والمشرفين الي مديلنا جو تعليمي جميل ومفيد في هذا المنتدى

ZaraLinks
08-01-2008, 08:23
توجد حاجات يتم اهمالها من قبلكم والمشكله فيكم لا في الجامعات
انا الاحظ الطلبه في الجامعات العربيه ماهو همهم همهم مصادقه الفتيات والفتيات يبحثن عن زواج وكانما التخرج من الجامعه ضمن الاحتراف ثم البحث عن وظيفه وانتظار المرتب كل شهر والتحول من عقل مبدع الى موظفي راتب

احكي انا عن تجربتي الشخصيه
الجامعه جعلتني متمكن من ناحيه ممكن الاخرون افتقدها وهي كيف انظم وقتي للتطوير وكيف ابحث عن المعلومه حتى اجدها
في دول الغرب والمؤسسات البحثيه خاصه يتم الاهتمام بمجال الدراسه وخاصه البحوث فالجامعه شهادتها اهم لمن يريد التركيز اكثر في فكره ان نخترع شي او نطور شي اما باقي انواع الشهادات فهي عباره عن منتج نحسن طريقه التعامل معه

العيب ليس في نمط الحياه الجامعيه او منهجهها انا اذكر احد المدرسين لي سئلته عن المناهج وانها لاتوافق ماموجود في السوق فكان جوابه ان الهدف من الامر هو البحث والتطوير في الجامعه وكان مدرسي في ماده البرمجه فقال وقتها ان تجيد استخدام لغه برمجيه مثلا يكون افضل من ان تجيد فقط اعدادات الكمبيوتر وفرصك كمبرمج على سبيل المثال على ان تثبت كفائتك تكون حتى بمرتبات اعلى من موضوع ان تكون مستخدم عادي لبرمجيات الاخرين

لااهاجم احد او انتقص من شهادات سيسكو ومايكروسوفت فانا من الذين يخوضون بهذا المجال لكن لربما ابواب حياتي فتحت لي من خلال البحث العلمي اكثر لاغير فينحاز رايي للشهاده الجامعيه

ahmedhalo
08-01-2008, 09:24
شوفو اذا اردتم الواقع هذا فيديو لما يتم شرحة يوميا تخيل في جامعة امريكية
تخصص شبكات وnetwork security شوف الناس دي بتعمل ايه في الكمبيوترات ويفتحوها اذاي وبيتعلمو اذاي انا شخصيا في كليتي اخدت q-basic ومحدش بيفتح الاجهزة ولو حبيت تفتح جهاز حتى علشان تعرف ايه الي جواه شوف الي حيحصلك :Big: مش ححرمكم من حاجة كله بالواقع

https://www.youtube.com/watch?v=2HDnzKgYnUI

https://www.youtube.com/watch?v=QxCJUynYHj4

تحيا الجامعات العربية

F_A_H_D
08-01-2008, 13:53
1- MCP CCNA
2- بكالوريوس زراعة \ الهندسة الزراعية
3- كثيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير
4- استفدت جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
5- توفيق اللًة فقط والحمد للًة

يا جماعة مشمهمتعليمك الحكومةاىي المهم توفيق ربنا وانت عارف ولا لا !

بالنسبة لامتحانالمقابلةكان معظمة من CISCO و ال VPN

ربنا يكرمنا جميعا

Nightspy
08-01-2008, 15:03
اولا البلاد العربية
1-البكالريوس اولا
2- عقلية مثقفة
3- شهدات دولية
4- واسطة يعنى واسطة وهذا للاسف الشديد

قبل كل هذا وهو الشئ الاساسى انك تتكل على الله وتستعين بة

ثانيا الدول الاجنبية

1- عقل مثقف