المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب ماذربورد و معالج داعم لها؟! (عنوان معدل)

mahmoud20070
19-01-2008, 02:21
بسم الله الرحمن الرحيم

انا حجبلكم الموضوع من الاخر انا بصراحه فى ناس قريبى وكلونى عشان اجبلهم واسئلهم على جهاز جديد والمشكله تكمن انى بقالى فتره كبيره اوى سايب المجال بتاع السوفت وير والهارد وير بتاع الكمبيوتر واتجهت للبرمجه لذلك مكنتش متابع اخر التطورات

عشان كده انا بطلب من الخبراء والمحترفين انهم يعرفونو بعد المبادأ من الحاجات اللى نزلت كتيريعنى مثلاً انا كنت لسه النهارده بسأل محل معين هى المازربورد Gigabyte inte core 2 duo بكام فقلى عوزها مش عارف p13 ولا حاجات غريبه كده ولا Intel by intel فأنا مش فاهم اى حاجه من الحاجات ديه وكذلك بردو البروسيسور فأرجو منكم توضيح بسيط اوى عن الحاجات ديه بسيط اوى والفرق بينهم والافضل وجزاك الله كل خير

اخوكم اصله مزنوق واللى حيجوبنى بأذن الله وعد منى ليه دعوه صالحه فى ظهر الغيب وساعه صلاه الجمعه كمان وعد والله ان شاء الله بس ارجوكم متأخروش عليا

| Fusion |
19-01-2008, 03:22
السلام عليكم..

اخي ان شاء الله خير, كل ما عليك هو انك تقللي اقصى ميزانية معاك قد ايه, و استخدام الجهاز هيكون ايه؟؟

و ان شاء الله ارشحلك القطع المناسبة و اشرحلك كل حاجة بالتفصيل, و هقارنلك بينها و بين غيرها من اللي في السوق المحلي و هقللك تشتري منين بالظبط و اضمن الاماكن و اقل الاسعار عشان تكون شاري و انت مرتاح باذن الله..

منتظر ردك على السؤالين.. و اهلا بيك في المنتدى :)

mahmoud20070
19-01-2008, 12:15
جزاك الله خيراً واشكرك جداً وكما وعدتك دعوه لك

انا حدود ميزانتى بصراحه 2000 جنيه مصرى

واريد ان اشترى كل شئ فى الجهاز عدا الشاشه والماوس والكيبور والسيدى رايتر والفلوبى والسماعات لانه
هذه الاشياء عندى مسبقاً

اما ما اريده جهاز يعمل عليه يندز الفيستا بشكل جيد فسقول لك بعد المكونات التى اراها Gigabyte intel core 2 duo 3.6
Cache 2 m
Ram 512 اوانا اعلم ان الفيستا يبدأ من 2 جيجا
Vga 256 nivida
فقط اريد ان اعرف ماهى الارقام التى تتخلها وهل هذا سيكفى مبلغى

mahmoud20070
19-01-2008, 12:17
جزاك الله كل خير والله اخى wmgc والله كما وعدتك لك دعوه حلوه فى صلاه الجمعه القادمه ان شاء الله اشكرك ولكن انا والله محدد اختيارى وهو Gigabyte intel core 2 duo ولكن مشلكتى انا لا اعرف فى الارقام التى تكون بجانب المازربورد الجيجا بايت مثلاً سأعطيك مثال

GIGA-BYTE 965P-DS4 او motherboard 945 intel by intel اوcore2duo e6600

فهذه الانواع لا اعرف ما هى وظيفه هذه الارقام هل للسرعه اما نوع اضل واحدث اما ماذا وانهى الافضا
ومعنى الثانيه مثلاً Intel by intel هذه هل يقصد بيه تركب على الانتل فقط

واما بالنسبه للبرسيسورIntel® Core™2 Extreme اوIntel® Core™2 Duo Processor E4300 او Intel® Core™2 Duo Processor E6420

فما طبيعيه هذه الاقام وما عملها كيف احد الافضل بالسعر المناسب وهكذا ايضاً بالنسبه لكارت الشاشه

اذا فسوضح لك اخى wmgc ماذا اريد بالضبط اريد ان اتعرف عن كل تفصيله عن الانواع التى نزلت حديثاً برقمها وانواعها انا لى فى هذا المجال ولكن سابقاً فكت تركت هذا المجال وكانت لم يتغير الكمبيوتر هكذا

فكانت على ايامى فتحه كارت الشاشه تسمى AGP وليست Pci express والرمات كانت DDR الان اصبحت DDR2 وهكذا هذه هى مشكلتى فقط اريد ان اتعرف لى الانواع الجيد وبكل تفصيله وانا اسف على الازعاج وجزاك الله كل خير واشكرك

| Fusion |
19-01-2008, 16:33
ارشحلك الآتي:

بروسيسور: AMD Athlon64 X2 4200 2.2GHz, Cache 1MB .. سعره 420جنيه
و دا بروسيسور ثنائي النواة من شركة AMD و يعمل على تردد 2.2GHz و الكاش 1ميجا و اداؤه ممتاز بالنسبة لسعره.. و يقابله في الأداء من معالجات انتل المعالج Core2Duo E4300 و دا سعره حاليا 670جنيه,, فبالتالي الاختيار الأفضل بلا شك هو ال AMD X2 4200

ماذربورد: MSI K9N Neo V3 .. سعرها 420جنيه
بوردة داعمة لمعالجات AMD و دي لينك بمواصفات الماذربورد بالكامل: https://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=K9N_Neo-F_V3&class=mb

رامات: Kingston 2GB(2x1GB) DDR2 bus 667MHz .. سعرهم 230جنيه
رامتين كينجستون كل واحدة 1جيجا..

فيجا: GIGABYTE Radeon HD 2600Pro 512MB .. سعرها 560جنيه
و دا كارت فيجا من AMD بحجم ذاكرة 512MB و يدعم DirectX 10 و متوافق مع فيستا تماما, و مناسب لتشغيل الألعاب العادية, و لو اردت تشغيل العاب من العيار الثقيل فسوف تضطر الى تقليل الجرافيكس. و يقابل هذا الكارت في السعر من شركة NVIDIA كارت الفيجا 7300GT و سعره 565جنيه و هو 256MB و لا يدعم DirectX10 و بالنسبة للأداء بشكل عام,ف طبعا ال HD2600Pro من AMD يقدم اداء افضل..

هارديسك: WD 160GB SATAII .. سعره 285جنيه

كيسة: GIGABYTE عادية.. سعرها 200جنيه, و الباورسبلاي بتاع الكيسة دي مناسب جدا لامكانيات جهازك..

كدا المجموع: 2115جنيه, و اداء الجهاز دا هيكون مناسب جدا لاستخدامك و يمكن زيادة شوية كمان, و طبعا لما تشتري الجهاز كله من مكان واحد هينزل السعر عن كدا كمان..

اريد ان اتعرف عن كل تفصيله عن الانواع التى نزلت حديثاً برقمها وانواعها انا لى فى هذا المجال ولكن سابقاً فكت تركت هذا المجال وكانت لم يتغير الكمبيوتر هكذا
صعب جدا اخي الكريم ان احصر لك كل ما نزل مؤخرا لانه سنة 2007 حدث فيها تطورات كبيرة جدا في تكنولوجيا تصنيع قطع الكمبيوتر و زادت المنتجات في الأسواق بطريقة كبيرة جدا و سريعة.. لذلك خلينا نتكلم في حدود ميزانيتك و دي انا شايفها افضل تجميعة ممكن تتجاب في حدود ال 2000جنيه..

و اي استفسارات عن القطع اللي رشحتهالك او اي قطع تذكرلي اسمها بالتحديد, انا جاهز ان شاء الله..

mahmoud20070
19-01-2008, 17:29
اشكرك جداً اخى فى الله ومشرفنا العزيز wmgc على سرعه ردك والله مش عارف اردلك جميلك ازاى لكن لى بعض التعقيبات بخصوص كلام حضرتك

اولاً انا مبحبش ال AMD لذلك حستبعده مفيش احلى من الانتل ثايناً بخصوص المازربورد بردك مبحبش اللى اسمه msi مفيش احلى من GIGABYTE بس انا اصلى متعود على حاجه

لذلك انا جتلى فكره افضل انا حقول لحضرتك على الجهاز اللى فى احلامى وحضرتك تديه رايك بعدين سواء على الامكانيات او السعر

اريد فقط ان اعرف بعد المعلومات فقط واشكركم بس اريد الرجاء النظر فى الاتى:

Processors

1.Intel Core2Duo E4300 1.8 GHz, Cache 2MB, Bus 800MT/s

بصراحه انا لا اعرف مهو الافضل لذلك سأكتب لكم الذى اشك بهم انهم الافضل

1.GIGABYTE GA945GCM

Or

2. Intel by Intel

Or

3. GiGABYTE P31-DS3L

طبعاً Plat Out

512 DDR2 لكن محددتش ولا نوعها ولا عدد الباصات بتاعتها

حجيبه ان شاء الله 256 لكن مش عارف اجيبه ايه بعض الاخوه نصحونى لتشغيل الالعاب جيد جيب Geforce ولكن مش عارف اى انواع منه اوانهى افضل من هذا النوع فأرجوكم اخبرونى بشرط الا يزيد عن 360 جنيه مصرى تقريباً

Hard disk 160 Sata Western Digital

مش مهمه ديه دلوقتى

الاوله

انى واد اعرف هذا الرقم الموجود فى نوعيه البرسيسور ما فأئدته مثل هذا E4300

ايضاً فى نوعيه المازر بورد ما معنى كلمه Intel By Intel هذه واى من نوعيه المازر بورد التى كتبته افضل وارخص نسبياً وتعمل بصوره جيده مع معالج Intel Core 2 Duo

وما اناوع كرت الشاشه Geforce وايهما ارخص وافضل فى نفس الوقت

واخيراً واد ان اعرف رأيكم بصراحه هل مكونات الجهاز التى كتبته هذه جيده نسبياً ام لا

وهل ستكلفنى كثيراً فيما يزيد عن 1580 جنيه ام لا مع العلم انى لا احتاج لا للشاشه وللسماعات وللكيبورد والماوس وللسيدى رايتر ولا للفلوبى لانهم عندى مسبقاً

وجزاكم الله كل خير

وجزاك الله خير الجزاء والله ومعلش انا اسف على الاطاله وياريت حضرتك متشغلش نفسك بيه لو مشغول انا اسف

وجزاك الله كل خير

| Fusion |
19-01-2008, 20:32
العفو اخي الكريم..

اولاً انا مبحبش ال AMD لذلك حستبعده مفيش احلى من الانتل

حضرتك ماشي بفكرة اللي تعرفه افضل و احسن من اللي متعرفهوش, و الموضوع دا مينفعش ابدا في عالم الهاردوير لانه هيضيع عليك فرص كتير جدا, زي دلوقتي كدا بالظبط..

انما لو عندك اسباب تانية يا ريت تقلهالي عشان اصلحلك وجهة نظرك بخصوص AMD .. لانه مفيش شك انه تجميعات AMD لاصحاب الميزانيات المحدودة افضل بكتيييير جدا من تجميعات انتل بنفس السعر..

ثايناً بخصوص المازربورد بردك مبحبش اللى اسمه msi مفيش احلى من GIGABYTE بس انا اصلى متعود على حاجه
MSI تعتبر من اقوى الشركات المصنعة لبوردات AMD و مينفعش تقول الشركة دي افضل و الشركة دي اوحش, المفروض انك تجيب موديل معين من الشركة الفلانية و تقارنة بموديل من الشركة التانية يكون قريب في السعر, و ساعتها تحكم و تقول الموديل دا افضل او اوحش من دا..

زي ما قلت لحضرتك قبل كدا, دا سعره حوالي 670جنيه و اداؤه زي ال X2 4200 من AMD اللي سعره 420, انا شايف انه الموضوع مش محتاج حيرة في النقطة دي, الفرق كبير في السعر !!

GIGABYTE GA945GCM
هذه الماذربورد من اضعف البوردات الموجودة حاليا في السوق و هي مبنية على الشريحة القديمة 945 Chipset من انتل و البوردة دي سعرها حوالي 270جنيه و اداءها متواضع طبعا مقارنة بباقي البوردات المتوفرة..

2. Intel by Intel
الأسم دا بيطلق على البوردات اللي مصنعاها شركة Intel بنفسها و طبعا فيه موديلات كتيرة جدا, و بتكون امكانياتها و ال Options اللي فيها اقل بكتير من اللي في البوردات المصنعة بواسطة شركات اخرى زي GIGABYTE او ASUS او غيرهم..

3. GiGABYTE P31-DS3L
البوردة دي كويسة, بس انا مش بنصح بيها بسبب التحذيرات اللي كاتبينها جيجابايت في موقعهم نفسه عند استخدام بروسيسور بباص 1333MT/s و بعض المشاكل في التوافق مع الرامات, عشان كدا بلاش منها..

Ram
512 DDR2 لكن محددتش ولا نوعها ولا عدد الباصات بتاعتها

طبعا الرامات قليلة جدا جدا جدا, ليه 512MB , دلوقتي اي جهاز بيتجمع يفضل تكون راماته 2جيجا عشان فيستا تشتغل براحتها و عشات الألعاب لو انت غاوي, 512MB قليل اوي في الوقت الحالي و افضل حاجة تجيبها دلوقتي رامتين كل واحدة 1جيجا من كينجستون باص 667MHz ...

VGA(PCI EXPRESS)

حجيبه ان شاء الله 256 لكن مش عارف اجيبه ايه بعض الاخوه نصحونى لتشغيل الالعاب جيد جيب Geforce ولكن مش عارف اى انواع منه اوانهى افضل من هذا النوع فأرجوكم اخبرونى بشرط الا يزيد عن 360 جنيه مصرى تقريباً

فيه كروت فيجا في حدود السعر دا, بس طبعا اداءها ضعيف جدا !!!

هذا جهاز الاحلام لدى الذى سأستريه بأذن الله عما قريب ولكن اريد السؤال فى نقطتين

طيب يا باشا لو اللي حضرتك ذكرته دا جهاز الأحلام, فالجهاز اللي انا مرشحهولك على كدا جهاز احلام خرافي !!!!

انى واد اعرف هذا الرقم الموجود فى نوعيه البرسيسور ما فأئدته مثل هذا E4300
هذا الرقم لا يعبر عن اي شيء من امكانيات المعالج, الرقم دا بس هو رقم الموديل بتاعه و تعرف منه انه من السلسلة الثالثة اللي هي بباص 800MT/s .. (باختصار)

واخيراً واد ان اعرف رأيكم بصراحه هل مكونات الجهاز التى كتبته هذه جيده نسبياً ام لا

انت طلبت الصراحة :) , مكونات متواضعة اخي الكريم في الوقت الحالي..

وهل ستكلفنى كثيراً فيما يزيد عن 1580 جنيه
لا مش هتكلفك كتير, بس انت حاطط ميزانية 2000جنيه, لازم تستفيد بيها, و عايز اقللك انك لو زودت على ال 1580جنيه دول 500جنيه كمان, هتاخد اداء قرب الضعف في التجميعة اللي رشحتهالك..

معلش اخي الكريم اني احبطتك شوية, بس لازم اقللك الصراحة من دلوقتي, عشان لما تجيب الجهاز تدعيلي و متدعيش عليا :):)

منتظر ردك, و انا متابع معاك لغاااية متكتبلي من جهازك الجديد ان شاء الله..

mahmoud20070
20-01-2008, 16:06
شكر خاص ليك يا باشا wmgc على سرعه ردك وعلى اهتمامك بموضوعى والله انا مش فاهم هما لغايه دلوقتى متدكوش الاشراف النهائى والله تستحقها وبجداره ولو طلبوا استفتاء على مين اللى يمسك اشراف قسم البيع والشراء حقولهم بدون شك wmgc والله مشعشان حلقتلى مشكلتى وبص لا ده لمجرد انك بتهتم بموضوعى وكمان مش

عاوز تسبنى الا وانا فاهم ومقتنع بالرغم انى عارف انك مشغول فده لوحده كفايه على انك تستحق درجه الدكاتره لترشيحك فى هذا القسم لانك تعتبر الوحيد اللى مهتم بموضوع مع انك متعرفنيش اى معرفه حتى اننى بحطتش اى مواضيع فى المنتدى عشان تعرفنى عموماً جزاك الله كل خير وان شاء الله الافاده ديه تعدلك فى ميزان حسناتك اضافه مضعفه

ديه مقدمه سريعه متواضعه لا تليق بشخصك الكريم

نخش بقه فى الموضوع اولاً بالنسبه لانى مصر على انواع معينه زى الانتل والجيجا بايت ده مش معناه انى بحسبه انه مش جيد ابداً انا عارفه انه كويس جداً والدليل ان حضرتك شغال بيه وعلى ويندوز فيستا كمان

بس انا حقولك حاجه انا والله برتاح للانتل لانى قريت كتير ان معالجا AMD مثلاً تفتقر لمش عارف ايه وان الانتل فاز عليها فعشان كده اخاف اشترىAMD بالاضافه انى جايب جهازى الجديد خصيصاً لتشغيل البرامج اللى بتحتاج مكونات عاليه زى الفوتوشوب والفيجوال ستديو 2008 وهكذا وطبعاًبلا شك شويه للالعاب فأخف ان ال Amd ميكنش كويس فى كده كمان فى بعض البرامج وانا متأكد من المعلومه ديه جداً مبتشتغلش غير على برسيسور الانتل زى برنامج البلاى ستيشن اللى عندى مبيشتغلش غير على الانتل وكمان البانتيوم ومش السيلرون

ده حاجه وكمان بالنسبه للرامات انا عارف انها قليله ديه افتراضيه بس ممكن لو كمل معايا وقتها اجيب اعلى ان شاء الله

وبالنسبه للمازر بورد اكيد نازم اجيب جيجا بايت ان شاء الله لانى فعلاً بحب جداً النوع ده فعلاً الكل بيشكر فيها مش زى الاسوس والفوكس كون بس كنت عاوز حضرتك تقولى نوع مازربورد كويس تقبل على البرسيسور اللى كتبه فوق اللى هو

Intel Core2Duo E4300 1.8 GHz, Cache 2MB, Bus 800MT/s

وتكون كويسه اوكى

عاوز اقولك حاجه مهمه جداً يا باشا بالنسبه لاصرارى على نوع معين اولاً لانى مجرب النوع ده ومرتحله زى المازربورد من جيجيا بايت والبرسيسور من انتل ثانياً لانى لو سألت اى شخص كان مش حستفيد منه حاجه ليه لانى لو سألت اصحابى كل واحد حيقولى افضل مازربورد كذا اللى هو مشتريها ليه لانه مجربها ولو سألت محل نت او مول زى سوق العصر حيقولى افضل مازربورد هى اللى عنده واغلى حاجه مش معقوله حيقولى افضل مازربورد هى فوكس كون مثلاً ومكنش عنده

فكل واحد بيقول لى اللى شافه يا باشا ده انا شوفت ناس بيشكروا فى كارت الشاشه اللى نوعه ده
S3 Graphics ProSavage DDR وده الكارت اللى عنده مشفتش ازبل منه

فأكيد محدش حيدينى جواب شافى غير مهندس زى حضراتك لاحيبعلى حاجه ولا هو مجرب نوع واحد بس هى ديه كل الحكايه بالنسبه لتمسكى بأنواع معينه

جزاك الله كل خير مشرفنا Wmgc

| Fusion |
20-01-2008, 20:26
اولا شكرا على ذوقك و كلامك الجميل..

طيب, بص يا باشا, من العوامل المهمة اللي بتحسسك بأن جهازك كويس هي راحتك النفسية للقطع اللي بتجمعها, و انا عشان كدا خلاص هحاول معاك اننا نجمع تجميعة من انتل عشان تكون مرتاح, بس عايز اقللك انها هتكون اضعف في الأداء من التجميعة الأولى بس مش وحشة..

شوف كدا:
بروسيسور: Intel E4300 .. سعره 660جنيه
ماذربورد: GIGABYTE P31-DS3L .. سعرها 540جنيه
رامات: Kingston 1GB DDR2 bus 667MHz .. سعرها 115جنيه
هارديسك: Western 160GB SATAII .. سعره 285جنيه
فيجا: GIGABYTE Radeon HD 2600Pro 512MB .. سعرها 560جنيه
كيسة: GIGABYTE عادية .. سعرها 200جنيه

كدا المجموع: 2360جنيه.. و زي ما حضرتك شايف, الأداء هيكون اقل من تجميعةAMD و السعر اعلى !!!!! و لازم هتضطر تزود الرامات ل 2جيجا عشان فيستا تشتغل معاك مرتاحة..

و عايز اقللك حاجة مهمة, مش عشان عندي جهاز AMD عشان كدا برشحهولك, انا برشحلك التجميعة دي من واقع خبرة, و غير كدا من واقع عملي زي منت شايف كدا, تجميعة AMD هتديك اداء اعلى بسعر اقل من تجميعة انتل...

احسبها صح, و منتظر ردك :)

اخوك محمد..

GAMOR
20-01-2008, 20:49
اخي wmgc

هات اي رابط يبين تفوق X2 4200 على E4300 بشكل عام

وبعدين E4300 حاجه قديمه وتوقف تصنيعها ... فيه اللي افضل منه وارخص مثل E4500 و E2200

SeriousSam
20-01-2008, 21:07
انا مع خيار amd

| Fusion |
20-01-2008, 21:20
GAMOR

هات اي رابط يبين تفوق X2 4200 على E4300 بشكل عام

انا لم اقل تفوق, و لكن قلت:

دا سعره حوالي 670جنيه و اداؤه زي ال X2 4200 من AMD اللي سعره 420, انا شايف انه الموضوع مش محتاج حيرة في النقطة دي, الفرق كبير في السعر !!
و قلت ايضا:

و دا بروسيسور ثنائي النواة من شركة AMD و يعمل على تردد 2.2GHz و الكاش 1ميجا و اداؤه ممتاز بالنسبة لسعره.. و يقابله في الأداء من معالجات انتل المعالج Core2Duo E4300 و دا سعره حاليا 670جنيه,, فبالتالي الاختيار الأفضل بلا شك هو ال AMD X2 4200

انا قلت ان تجميعة AMD بشكل عام تتفوق على تجميعة انتل و هذا واضح جدا في التجميعتين..

وبعدين E4300 حاجه قديمه وتوقف تصنيعها ... فيه اللي افضل منه وارخص مثل E4500 و E2200
ال E4300 وال E4400 وال E4500 و ال E6300 و ال E6320 و ال E6400 و ال E6420 اوقفت انتل انتاجهم منذ فترة لذلك اسعارهم ثابتة على الأسعار القديمة..

و بالمناسبة ال E4500 سعره 840جنيه

و لو شايف في كلامة حاجة مش مظبوطة يا ريت تصححلي.. و شكرا على تعقيبك..

mahmoud20070
20-01-2008, 21:40
مش حقدر اوفيك حقك والله لكن كل اللى اقدر اقولهولك ان ديه اخر مره حكتب فى الموضوع ده انا عارف انى دوشتك جداً جداً بس والله انا شايف ان النوضوع مهم خصوصاً لو واحد مبتدأ زى يعنى لو من الاول وجدت موضوع زى ده فى اى منتدى كنت علطوةل بمجرد ما قريت كنت قررت حجيب ايه بس انته عارف ان شراء جهاز ده مش حاجه بسيطه خصوصاً مع غلاء الاسعار زى ما انته شايف

بس انا ان شاء الله نويت والنيه لله ان اجل شراءه فى الوقت الحالى واشتريه فى بدايه شهر 6 كده ان شاء الله

لان اكيد حتحصل تغيرات فى الاسعار كتير اما بالزياده او النقصان المهم اياً كان اى لو لق الاعار لازل غاله حرى ا اء الله جهاز ى على برسيسور AMD وازربورد MSI لكن كن عاوز اعرف من حضرتك للمره الاخيره ايه هو الفرق مبينم

يعنى مثلاً حضرك قولتلى ان البرسيسور اللى مختاره من انتل بيماثل البرسيسور من AMd طب اوكى ايه بقه هى الفرق لانى انا متأكد ان AMD فيه فرق عن الانتل كنت عاوز اعرف ايه الفرق او عيب متهأيلى لانى انا فأكر انى قريت حاجه زى كده يعنى هل بتصدر صوت غريب ولا مبتدعمش كل البرامج والالعاب ولا ايه بالضبط ارجوك قولى لانه ستفرق معى جداً قولى من ناحيه انك مجرب ولست طبيب

ده نقطه والنقطه التانيه انا زى محضرتك قولتلك كنت عاوز برسيسور نوعه INTEL CORE2DUO 4300 طب ايه هى المازر بورد المناسبه ليه اوى اوى جداً عشان حضرتك قولتلى انه النازربورد اللى اخترتهم مش كويسين

النقطه الاخيره وخلاص كده حقفل على الموضوع ده ان شاء الله المواصفا اللى قلتلك عليها فى الجهاز اللى عوزه ايه المواصفات اللى بتمثلها فى Amd وحكتبهالك تانى للمره الاخيره بردك ان شاء الله

Processors

ما الماثل لها بالضبط جداً فى عائله AMD وكم سعره بتاعت الوقت الحالى ان شاء الله

بصراحه انا لا اعرف مهو الافضل لذل اود حضر ا ذرت لك ان تكتب لى البورده المناسبه لنوع المعالج الذى اخترته للانتل

وايضاً اكتب لى من فضلك النوع الممثال له بالضبط فى MSI بالضطب وكم سعره فى الوقت الحالى لو امكن

الى الان سأحضرها 512 لانى لا اود ويندور فيستا ل العل عد الله وقت الشراء اغير تفكيرى وياريت ذكر سعاره بتاعت الوقت الحالى ان شاء الله

هل ترى حضرتك كروت الشاشه من GIGABYTE افضل اما Geforce واود ان يكون 256 وسأعليه قريباً ان شاء الله وما هو النوع الافضل للكرت الذى سترشحه لى بأنه الافضل لتشغيل الالعاب والبرامج التى تحتاج لمكونات خاصه

Hard disk 160 Sata Western Digital

وممكن اجيب Seagta مع انى عارف انه بطئ جداً وفى الغلاب بيصدر صوت لكن بيستحمل الخبطات
ومعلش اسف جداً والله ايه الفرق بين Sata / Sata2 وهل بيركبوا كل منهم مكان بعض ولا كل واحد ليه ماكن مخصص مختلف عن الاخر مع وياريت ذكر الاسعار بتاعت الوقت الحالى ان شاء الله

المهم فى النهائيه ان الجهاز اللى اجيبه يكون مكوناته التقريبيه كده معالج اي كان 2.4 GHZ وكاش 2 ميجا على الاقل ويكون شبيه بتقنيه Core2duo والمازربورد ياً كانت تكون متوافقه مع نوع المعالج ده وتكون كويسه ومن الاخر يكون الجهاز اللى عوز اشتريه حتى وان زاد عن 2000 جنيه قليلاً بش مش كتير اوى ويكون سريع وبيشغل الالعاب العاليه مثل Max Payne2 او Gta san andres ويشغل البرامج بكل كفائه زى PhotoShop Cs3 او Visual Studio 2008 Express بس يكون كويس ليهم مش زى جهازى يعنى انا جهازى بيشغل الحاجات ديه كلها لكنن ببطئ فظيع ارديد جهازى الجديد احس بالتغير فيه

بس ديه اخر مره حكتب فيها على الموضوع ده ان شاء الله

واسف جداً واللو وعدك انى مكتبش تانى غير شكر لان الموضوع ده طول اوى انا عارف وعلى الفاضى كمان معلش

وربنا يجزيك كل خير ويوصلك الى مشرف عام

اخوك فى الله
محمود ممدوح سعيد
مصر - القاهره

توقيع مؤقت

yazan soft
20-01-2008, 21:44
اخي الكريم عليك ب AMD فهو افضل اداء للسعر الي انتا ناوي عليه ولاتخلي هاي الفكرة عندك حتكسب فلوسك وجهازك كمان .
ماشاء الله اخي WMGC معلوماتك رائعة ومتابع للسوق المصرية مع اني في الاردن الا اني متابع مواضيعك ونزلت مجلات الاسعار تبعونك حاجة رائعة فعلا لجميع اعضاء المنتدى ,,الله يعطيك العافية .

| Fusion |
20-01-2008, 22:46
محمود ممدوح_969

بس انا ان شاء الله نويت والنيه لله ان اجل شراءه فى الوقت الحالى واشتريه فى بدايه شهر 6 كده ان شاء الله
طيب, طالما اجلت الشراء, يبقا شهر 6 ان شاء الله تفضل بكتابة موضوع مشابه, و اعدك بالمتابعة :)

لانه من الآن و لغاية شهر 6 ستصبح كلا التجميعتين اللي اتكلمنا فيهم راحت عليهم..

و شكرا اخي yazan soft على كلامك الجميل, و اتمنى ان تكون المجلة نالت اعجابك :)

mahmoud20070
20-01-2008, 23:49
عوكى تنت تحت امرك يا يا wmgc او محمد باشا نكلم بعدين مع انى احمس جداً للجهاز للمعالج من عائله AMD لكن برده ساتنى وبلاش اتسرع و اشترى دلوقتى وبعدين اندم ان الاسعار نزلت وانى مسنيتش بس ربنا يصبرنى وفعلاً مروحش اجيب بكره ولا حاجه اصلى عارف نفسى

ومتحرمناش بقه كعادتك اول بأول فى مجلتك انك تجبلنا اخر الاسعار لحسن انا بقالى مده عمال اسأل الناس اللى فوق سوق العصر ولا الكمبيوتر لدرجه انهم حفظونى صم بس مش فاهم انته ازاى علطول واول بأول بجيب الاسعار كده ربنا يخليك لينا يا محمد باشا وشكر خاص لكل من ساهم ايضاً (yazan soft - dwawen_jofe7 - GAMOR) شكراً لكم بما فيكم اخى وحبيبى المشرف احمد wmgc وجزاكم الله كل خير