المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله جهازى مع الفيستا..... ارجو منكم حلها

Medo_Basky
08-02-2008, 03:29
السلام عليكم يا شباب

كنت جمعت جهاز من فترة قصيرة

وامكانياته كالتالى

CPU: core2Quad6600 2.4/8/1066
M.B: Gigabite P35-DS3R
RAM: Kingstone 2X1G /800
VGA: Radeon HD 2600 XT 256 DDR3 128bit
CASE: Gamma 350w

وكنت مسطب نسخه من النسخ الموجوده فى السوق مثل نور عينى ولاست اكس بى

واتسطب الويندوز عادى واتعرفت الكروت كلها تمام الحمد لله وحتى الاخوة جزاهم كل خير وصلونى لاخر تحديث لكرت الشاشه

ولكن كانت تحدث مشكله معى فى وانا الجهاز يتوقف للحظه- وطبعا لو مشغل فيلم يقطع او لعبه تقطع و.....) وهذا التوقف لا اعرف سببه

فشكيت ان النسخ مضروبه فجيبت نسخه فيستا اصليه 2.5 جيجا تقريبا
بدون اى اضافات

وانا بسطبها حدث الاتى:

فى نص التسطيب الشاشه تنطفى , ولمبه الهارد شغاله على الاخر , والسيدى روم ينور ويطفى

ومفيش اى استجابه فى الجهاز حتى انى حاولت اخرج الاسطوانه ولكن مفيش فايدهز
حتى زرار الباور لا يعمل..... فضغط على الريستارت فطفى الجهاز تماما ثم اعيد تشغيله تلقائيا

وبعد عديد من التجارب تم تسطيب الويندوز بأعجوبه

ولكن الان يحدث الاتى:

عند تشغيل الجهاز..... يمكن ان يقف قبل التحميل ويحدث مثل ما حدث سابقا.
او يحمل الويندوز وعند فتح اى شىء فى الكمبيوتر اجد ان الجهاز توقف تماما ماوس وكيبورد
واجد لمبه المازر بورد ( التى تنور عند البدايه فقط) منوره وصوت انذار يصدر من الكيسه

واذا تركتها تقوم بطفى الجهاز بعد عده دقائق.....
او اقوم انا بعمل ريستارت

......

ملحوظه تم تجربه هذه النسخه عند كذا واحد من اصحابى امكانيات جهازهم اقل بكتير واشتغلت واتسطبت بدون ادنى مشكله

ملحوظة كمان انا عندى هارد 120 جيجا كان عندى فى الجهاز القديم وركبته وشغلته على الجهاز الجديد هو عادى مش ساتا

فيا ريت حد يقولى المشكله دى فى اى جزء بالظبط عشان اقدر اروح بيها الضمان
او لو فيه حل او حاجه مش متوافقه عاوزة تتغير؟؟؟

ارجو منكم الافاده باسرع وقت

لان شغلى متعطل

وجزاكم الله كل خير

اخوكم احمد

khallodah
08-02-2008, 04:13
حبيبي ألبي , حياك الله ياباشا ,
اولا مبروك على الجهاز ماشاءالله تبارك الله تحفة .
موضوعك بسيط أتوقع ان المشكلة في الباور ولو ماكانت في الباور برضو لازم تغير الباور .
أولا مركب معالج رباعي وكرت الشاشة خاصة هذه الفئة تحتاج باور كثير , ضعف الباور سبلاي برضو بيسوي نفس الحركات والاعراض , خدلك واحد بقوة 550watt على الاقل ولو استمرت المشكلة (واتصور انها حتنحل ان شاءالله) كلمنا هنا وما حنقصر معاك ياجميييييل .

أسئل عن أي شي تريد معرفته

موفق
مبروك لفوز المنتخب المصري على ساحل العاج بصراحة يعنى تستاهلواا مبدعين ماشاءالله

| Fusion |
08-02-2008, 11:20
مبروك لفوز المنتخب المصري على ساحل العاج بصراحة يعنى تستاهلواا مبدعين ماشاءالله
انا مكنتش هكتب رد في الموضوع, بس لما شفت الجملة دي, قلت لازم ادخل احييك اخي khallodah على روحك الجميلة دي, بجد انت انسان محترم :frnd"

XFX5500
08-02-2008, 13:20
اعتقد ان المشكلة في البور الي عندك الانه ضعيف و انت تستخدم قطع تحتاج الى بور كبير

انا افضل انك تاخذ 1000 واط علشات و قت تبي تطور
او انك تاخذ 800 واط او اقل

Medo_Basky
08-02-2008, 15:12
يا جماعه اشمعنى مع الفيستا بيحصل كده

مانا كنت مسطب كذا نسخه تانيه وكانا شغالين هما اه فيهم تقطيع شويه بس كانوا اشتغلوا بدون اى مشاكل

هل الفيستا عاوز باور عالى ولا ايه؟؟؟

انا مش فاهم العلاقه بين الباور والفيستا؟؟؟؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Mezoxin
08-02-2008, 17:25
el power maloosh 3elaka be vista

laken 3ashan el 7agat elly enta shareeha teshtaghal bekamel kowetha lazem yeb2a 3andak power 3aaly , we zay manta 2olt en sa3et lama bet7amel 3al gehaz (meshaghal game mathalan aw athana2 el loading beta3 el windows ) el gehaz beye3mel mashakel , ana ma3andeesh fekra el power supply elly yenaseb el quadcore bas shoof el K-mex 500 watt be 200 LE we law te2dar tab3an tgeeb 7aga 3alya zay HEC 580 watt yeb2a a7san tab3an bas da a3taked se3ro foo2 el 500 LE

القاتل المجرم
09-02-2008, 02:50
حصلت معايا مشكلة زى دى وكان سببها كااااااااااااااااااااااارت الشاشة. فى نص تسطيب النسخة كان الجهاز بيتجمد تماما . صدقنى انا كنت هاقرب من الانتحااااااااااااااااااااااار بس الحمد لله حليت الكارت وركبتو نانى كل حاجة اشتغلت تماااااااااااااااام
القاتل المجرم
مصر

القاتل المجرم
09-02-2008, 02:55
حصلت معايا مشكلة زى دى وكان سببها كااااااااااااااااااااااارت الشاشة. فى نص تسطيب النسخة كان الجهاز بيتجمد تماما . صدقنى انا كنت هاقرب من الانتحااااااااااااااااااااااار بس الحمد لله حليت الكارت وركبتو نانى كل حاجة اشتغلت تماااااااااااااااام
القاتل المجرم
مصر