المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لغز اينشتاين........ هل يمكنك حله؟

الصفحات : [1] 2

Tiina
13-02-2008, 23:43
وهو يقول أن ٩٨% من العالم لايمكنهم حله هل أنت من الــ٢% المتبقين

تلميــــــــــــــــــح :-
* هناك خمسة بيوت بألوان مختلفة .
* في كل بيت يسكن شخص جنسيتة مختلفة عن الأخر .
* ملاك البيوت الخمسة لكل منهم مشربه المفضل.سيجارته المفضلة..حيوانه المفضل .
*ولا شخص من الخمسة يشرب أو يدخن أو يمتلك حيوان نفس الأخر .
تلميــــــــــــــــــح:-
* البريطاني يسكن في بيت لونة أحمر .
* السويدي يربي كلب .
* الدنماركي يشرب الشاي .
* البيت الأخضر يقع على يسار البيت الأبيض .
* مالك البيت الأخضر يشرب القهوة .
* الشخص الذي يدخن (pall mall ‎‎‏)‏ يربي عصفور .
* مالك البيت الأصفر يدخن (Dunhill ) .
* الشخص الذي يسكن البيت في البيت الواقع في الوسط يشرب الحليب .
* النرويجي يسكن في الأول.
* الشخص الذي يدخن (Blend ) يسكن بجانب الشخص الذي يربي قطط .
* الشخص الذي يربي خيول يسكن بجانب الشخص الذي يدخن (Dunhill ) .
* الشخص الذي يدخن ( Blue Master)يشرب بيرة.
* الألماني يدخن (Prince )
* النرويجي يسكن بجانب البيت الأزرق .
* الشخص الذي يدخن (Blend ) لدية جار يشرب الماء .
الســــــــــــــــــؤال :-

من يربي السمـــــــــك ؟

منقول من الايميل

Iraq IT
13-02-2008, 23:52
منو؟

سيف المدرس
13-02-2008, 23:59
سهله اذا عرفت عادات الشعوب وسكائرهم وحيواناتهم..

Brigadier
14-02-2008, 00:26
يحتاج تركيز قوي ورح احاول فيه لاحقا ً

سيشرق فجر القدس
14-02-2008, 00:55
الألمانى هو اللى هيربى السمك(z)

أحمد م. أبوزيد
14-02-2008, 02:06
لو حد قرى عن اينشتاين هيعرف ان الحل :rolleyes:

و هيصدق فعلا ان استنتاج اينشتاين في محله و ان مفيش اكتر من 2% هيقدروا يحلوا السؤال ...

و يستحسن تقروا الموضوع بالانجليزي عشان يكون واضح اكتر ,,

سيشرق فجر القدس
14-02-2008, 02:15
وده شرح الحل

حنفترض ان البيوت دى مرسومة قدمنا على ورقة حيبقى ترتيبها من الشمال لليمين كالتالى:-

yellow - blue-red - green- white -

خلى بالكوا الترتيب مهم علشان فى معطيات معتمدة على الترتيب زى ان البيت الاخضر على شمال البيت الابيض وان البيت اللى فى النص فى واحد بيشرب حليب ...وهكذا

المهم الحل حيكون كالتالى:-

1- البيت الاصفر- الجنسية نرويجي- يشرب الماء- يدخن سجائر(Dunhill )- لديه قطة

2- البيت الازرق - الجنسية دنماركى- يشرب الشاى- يدخن سجائر(Blend )- يربى خيل

3- البيت الاحمر- الجنسية بريطانى- يشرب الحليب- يدخن سجائر(pall mall‎‎‏)- يربى عصفور

4- البيت الاخضر- الجنسية المانى - يشرب القهوة- يدخن سجائر(Prince )- يربى سمك

5- البيت الابيض- الجنسية سويدى- يشرب بيره- يدخن سجائر( Blue Master)- لديه كلب

شرح لحل اللغز

طبعا المسألة كلها عبارة عن تخمينات او تبادليل وتوافيق ...وازاى بقى عرفت ان الالمانى هو الذى لديه السمكة يتطلب شرح حل المسألة ككل لان كل الافتراضات ترتبط ببعضها البعض ..
اول خطوة فى الحل هو وضع ترتيب الالوان كما سبق واشرت فى الرد حيث يكون البيت الازرق هو ثانى البيوت لان النرويجي الذى يسكن فى اول بيت يسكن بجوار البيت الازرق ....وبعدها نبدأ فى تحديد البيتين الابيض والاخضر ...ويكون لدينا احتمالين اما ان يكون الابيض رقم 5 والاخضر - الذى هو على يسارة - رقم 4 او ان يكون الابيض رقم 4 والاخضر رقم 3 ، ولكن المعطيات عندنا تقول ان الرجل الساكن فى البيت الذى فى المنتصف يشرب الحليب كما ان المعطيات تقول ان ساكن البيت الاخضر يشرب القهوة اذن لن يكون هناك غير احتمال وحيد ان البيت الاخضر هو رقم 4 وباتالى الابيض رقم 5 ياتى بعد ذلك تحديد اللونين الاصفر والاحمر ...المعطيات تقول ان النرويجي يسكن فى البيت الاول ...كما انها تقول ان البريطانى يسكن فى البيت الاحمر اذا يستحيل ان يكون البيت الاحمر هو الاول ...ولكنه يصبح الثالث ..ويكون البيت الذى يسكنه النرويجي هو البيت الاول والذى يكون لونه اصفر وبهذا تتتحدد الالوان ....من اليسار اصفر ازرق احمر اخضر ابيض ....كما تتحدد جنسية ساكن البيت الاصفر وهو نرويجي والاحمر وهو بريطانى ...

فى هذه النقطة تبدأ مرحلة تحديد الثلاث جنسيات المتبقية.....(السويدي/ الدنماركى/ الامانى) ومعرفة كل جنسية تسكن فى اى منزل (الازرق/ الاخضر/ الابيض)..

اول علامة هى ان مالك البيت الاصفر يدخن سجائر (Dunhill ) ...وفى نفس الوقت يقول لك أن الرجل الذي يربى خيول يسكن مجاورا لمن يدخن سجائر (Dunhill )....وبالتالى يكون ساكن البيت الازرق يربى خيل..وطالما يربى خيل فإنه لن يكون ابدا السويدى لان حسب المعطيات السويدى لديه كلب ...إذن ساكن البيت الازرق اما ان يكون دنماركى او المانى....فى نفس الوقت صاحب البيت الاخضر لن يكون ابدا النماركى لان المعطيات تقول ان الدنماركى يشرب الشاى كما انها تقول ان صاحب البيت الاخضر يشرب القهوة.....إذن يكون الارجح ان صاحب البيت الازرق هو الدنماركى ويربى خيل ويشرب الشاى ...ويتبقى السويدى والالمانى فى البيتين الاخضر والابيض..والمعطيات لدينا ان الالمانى يدخن (Prince ) بينما السويدى لديه كلب ...وبناء على هذه الفرضية وأيضا على ما تم التوصل اليه من ان النرويجي فى البيت الاول يدخن (Dunhill ) والدنماركى فى الثانىيربى خيول لا يكون هناك سوى احتمال وحيد بإن البريطانى فى البيت الاحمر هو الذى لديه عصفور ويدخن(pall mall ‎‎‏).. وفقا لما هو معطى لدينا..أن مدخن سجائر( Blue Master)يشرب بيرة..وهو لن يكون النرويجي لانه يدخن(Dunhill )ولن يكون الدنماركى لانه يشرب الشاى ولن يكون البريطانى الذى تم تحديد جميع معطياته كما انه لن يكون الرابع (الاخضر) لان صاحب هذا البيت يشرب القهوة...إذا ساكن البيت الاخير هو من يشرب بيره ويدخن سجائر ( Blue Master) ....وحيث انه يدخن سجائر ( Blue Master) فإنه لن يكون الالمانى...لان المعطيات تقول ان الالمانى يدخن (Prince )...ومن ثم يصبح ساكن البيت الاخضر هو الالمانى ويدخن(Prince )ويشرب القهوة....ويسكن السويدى فى البيت الابيض ولديه كلب ويدخن ( BlueMaster) ويشرب بيره...ويتبقى بالنسبة لانواع السجائر (Blend )ومن ثم لا يكون هناك احتمال اخر سوى ان يكون صاحبها هو الدنماركى فى البيت الازرق.. وتقول المعطيات ان مدخن (Blend ) يسكن بجوار من لديه قطة..وحيث أن الدنماركى الذى يدخن (Blend ) يسكن بجوارة يمينا البريطانى الذى لديه عصفوراذن يكون النرويجي الذى يسكن على يسار الدنماركى هو الذى تكون لديه قطة...ويكون هو ايضا الذى يشرب الماء لان المعطيات تقول ان مدخن سجائر (Blend ) لديه جار يحب شرب الماء ...وبذلك تكون كل المعطيات قد تحققت ولم يتبقى سوى معرفة نوع الحيوان الذى لدى الالمانى ...ولا يكون هناك سوى احتمال واحد وهو السمك

Tiina
14-02-2008, 13:22
وده شرح الحل

حنفترض ان البيوت دى مرسومة قدمنا على ورقة حيبقى ترتيبها من الشمال لليمين كالتالى:-

yellow - blue-red - green- white -

خلى بالكوا الترتيب مهم علشان فى معطيات معتمدة على الترتيب زى ان البيت الاخضر على شمال البيت الابيض وان البيت اللى فى النص فى واحد بيشرب حليب ...وهكذا

المهم الحل حيكون كالتالى:-

1- البيت الاصفر- الجنسية نرويجي- يشرب الماء- يدخن سجائر(Dunhill )- لديه قطة

2- البيت الازرق - الجنسية دنماركى- يشرب الشاى- يدخن سجائر(Blend )- يربى خيل

3- البيت الاحمر- الجنسية بريطانى- يشرب الحليب- يدخن سجائر(pall mall‎‎‏)- يربى عصفور

4- البيت الاخضر- الجنسية المانى - يشرب القهوة- يدخن سجائر(Prince )- يربى سمك

5- البيت الابيض- الجنسية سويدى- يشرب بيره- يدخن سجائر( Blue Master)- لديه كلب

شرح لحل اللغز

طبعا المسألة كلها عبارة عن تخمينات او تبادليل وتوافيق ...وازاى بقى عرفت ان الالمانى هو الذى لديه السمكة يتطلب شرح حل المسألة ككل لان كل الافتراضات ترتبط ببعضها البعض ..
اول خطوة فى الحل هو وضع ترتيب الالوان كما سبق واشرت فى الرد حيث يكون البيت الازرق هو ثانى البيوت لان النرويجي الذى يسكن فى اول بيت يسكن بجوار البيت الازرق ....وبعدها نبدأ فى تحديد البيتين الابيض والاخضر ...ويكون لدينا احتمالين اما ان يكون الابيض رقم 5 والاخضر - الذى هو على يسارة - رقم 4 او ان يكون الابيض رقم 4 والاخضر رقم 3 ، ولكن المعطيات عندنا تقول ان الرجل الساكن فى البيت الذى فى المنتصف يشرب الحليب كما ان المعطيات تقول ان ساكن البيت الاخضر يشرب القهوة اذن لن يكون هناك غير احتمال وحيد ان البيت الاخضر هو رقم 4 وباتالى الابيض رقم 5 ياتى بعد ذلك تحديد اللونين الاصفر والاحمر ...المعطيات تقول ان النرويجي يسكن فى البيت الاول ...كما انها تقول ان البريطانى يسكن فى البيت الاحمر اذا يستحيل ان يكون البيت الاحمر هو الاول ...ولكنه يصبح الثالث ..ويكون البيت الذى يسكنه النرويجي هو البيت الاول والذى يكون لونه اصفر وبهذا تتتحدد الالوان ....من اليسار اصفر ازرق احمر اخضر ابيض ....كما تتحدد جنسية ساكن البيت الاصفر وهو نرويجي والاحمر وهو بريطانى ...

فى هذه النقطة تبدأ مرحلة تحديد الثلاث جنسيات المتبقية.....(السويدي/ الدنماركى/ الامانى) ومعرفة كل جنسية تسكن فى اى منزل (الازرق/ الاخضر/ الابيض)..

اول علامة هى ان مالك البيت الاصفر يدخن سجائر (Dunhill ) ...وفى نفس الوقت يقول لك أن الرجل الذي يربى خيول يسكن مجاورا لمن يدخن سجائر (Dunhill )....وبالتالى يكون ساكن البيت الازرق يربى خيل..وطالما يربى خيل فإنه لن يكون ابدا السويدى لان حسب المعطيات السويدى لديه كلب ...إذن ساكن البيت الازرق اما ان يكون دنماركى او المانى....فى نفس الوقت صاحب البيت الاخضر لن يكون ابدا النماركى لان المعطيات تقول ان الدنماركى يشرب الشاى كما انها تقول ان صاحب البيت الاخضر يشرب القهوة.....إذن يكون الارجح ان صاحب البيت الازرق هو الدنماركى ويربى خيل ويشرب الشاى ...ويتبقى السويدى والالمانى فى البيتين الاخضر والابيض..والمعطيات لدينا ان الالمانى يدخن (Prince ) بينما السويدى لديه كلب ...وبناء على هذه الفرضية وأيضا على ما تم التوصل اليه من ان النرويجي فى البيت الاول يدخن (Dunhill ) والدنماركى فى الثانىيربى خيول لا يكون هناك سوى احتمال وحيد بإن البريطانى فى البيت الاحمر هو الذى لديه عصفور ويدخن(pall mall ‎‎‏).. وفقا لما هو معطى لدينا..أن مدخن سجائر( Blue Master)يشرب بيرة..وهو لن يكون النرويجي لانه يدخن(Dunhill )ولن يكون الدنماركى لانه يشرب الشاى ولن يكون البريطانى الذى تم تحديد جميع معطياته كما انه لن يكون الرابع (الاخضر) لان صاحب هذا البيت يشرب القهوة...إذا ساكن البيت الاخير هو من يشرب بيره ويدخن سجائر ( Blue Master) ....وحيث انه يدخن سجائر ( Blue Master) فإنه لن يكون الالمانى...لان المعطيات تقول ان الالمانى يدخن (Prince )...ومن ثم يصبح ساكن البيت الاخضر هو الالمانى ويدخن(Prince )ويشرب القهوة....ويسكن السويدى فى البيت الابيض ولديه كلب ويدخن ( BlueMaster) ويشرب بيره...ويتبقى بالنسبة لانواع السجائر (Blend )ومن ثم لا يكون هناك احتمال اخر سوى ان يكون صاحبها هو الدنماركى فى البيت الازرق.. وتقول المعطيات ان مدخن (Blend ) يسكن بجوار من لديه قطة..وحيث أن الدنماركى الذى يدخن (Blend ) يسكن بجوارة يمينا البريطانى الذى لديه عصفوراذن يكون النرويجي الذى يسكن على يسار الدنماركى هو الذى تكون لديه قطة...ويكون هو ايضا الذى يشرب الماء لان المعطيات تقول ان مدخن سجائر (Blend ) لديه جار يحب شرب الماء ...وبذلك تكون كل المعطيات قد تحققت ولم يتبقى سوى معرفة نوع الحيوان الذى لدى الالمانى ...ولا يكون هناك سوى احتمال واحد وهو السمك

بصراحة شرحك جميل جدا و منطقي

شكرا جزيلا

أحمد م. أبوزيد
14-02-2008, 15:06
طيب اقروا عن اينشتاين اكتر و هتعرفوا هو ليه عمل لغز زي ده ,,

مشكلة اينشتاين الاساسية مع علماء عصره انهم بيفترضوا افتراض ليس له اساس !! ,, يعن بيفرضوا الفروض وفقا للثواب اللي عندهم ,,

لو جبت السؤال بالانجليزية هتلاقي ان السؤال بيديك معطيات و في الاخر بيقول مين اللي بربي السمك ,,

هو بيشتتك عشان تبدأ تحل في المسأله و تنسى السؤال الاساسي ,, و هو مقالش ان حد بيربي سمك اصلا بس هو سأل سؤال في الاخر عشان متأكد انك هتفترض ان الشخص الاخير الذي لم يتم ذكر حيوانه الاليف هو اللي بيربي السمك !!

هو بيربي حاجة بس مش شرط تكون السمك ,,

يعني الفكرة الاساسية انه بيشتتك عشان تنسى السؤال الاساسي ,,

مثال بسيط ,,,

روح جنب صاحبك و اكتب على ورقة الارقام من واحد لـ سته - طبعا لازم صاحبك يكون شايفك و انت بتكتب الارقام - و قوله اختار رقم من غير ما تشاور على الورقة ولا حاجة ,, غالبا هيختار رقم ما بين 1 و 6 ,,, مع انك لم تشترط عليه انه يختار من الارقام المكتوبه ,,

مثال تاني ,,, فاكرين الخدعة الظريفة اللي كانوا بيعملوا الاجانب ,,

لما يكونوا بيكلموا واحد و يقولوا ليه

silk silk silk what does cows drink

فغالبا الشخ بيقول " milk " - لانه بيربط ما بين البقرة و الشيء اللي بتنتجه و متناسق مع سياق الجملة " silk - milk "

مثال تالت يمكن يكون معروف للمصريين اكتر ,,

طبعا الاب و الام ليهم دور كبير كبير في توعية و تثقيف الطفل و لازم يكونوا متفاعليم معاه و مفيش حاجة اسمه دا لسه صغير ,,

كان دايما والدي و والدتي يسألوني و انا صغير عن الغاز و كتير من الاحيان مش بقدر احلها بس فعلا كان ليها دور مهم جدا في بناء عقليتي :) ,,, - اللهم ارزقهم الصحة و طول العمر ,, و ارحمهم في الدنيا و الاخرة -

المهم ,, كان من ضمن الاسئلة و الالغاز اللي بيسألوها

" في مستشفى فيها حريق و في مدرسة فيها حريق .... عربية الاسعاف تطفي مين الاول ؟ "

طبعا احنا كنا بنغرق في التفكير يا ترى نطفي المستشفى اللي فيها المرضى و ناس مش هتقدر تتحرك ولا نطفي المدرسة اللي فهلا تلاميذ و ممكن ميعرفوش يهربوا من الحريق ,,, و نفكر و نفكر و ننسى اصلا السؤال اللي بيقول " عريبة الاسعاف تطفي مين الاول ؟ " ,,, هل يوجد عربية اسعاف بتطفي الحريق :D ؟
طبعا عربية الاطفاء هى اللي بتطفي الحريق بس احنا مفكرناش في السؤال كويس ,, :)

كان في كتاب لاينشتاين جميل جدا يا ريت تقرأوه ,,, اسمه " العالم كما اراه " - " The World as I See it "

بس كدا ,, و السلام ختام ^_^

ramy
15-02-2008, 03:19
لغز ممتع جدا ...استغرق معي حله ساعة كاملة ..ولكنني وصلت لنتيجتين وكلاهما يقولان ان الالماني يربي السمك..ها هما:
الاولى: مطابقة تماما لشرح الاخ نو فور دينمارك
الثانية:تختلف في انالعد يبدا من اليسار عوضا ان يبدا من اليمين ..حيث انه لاشيء في التلميحات ىيشير الى ان العد يبدا من اليمين وعندها يصبح لدينا حلين فرعيين هما:
1 الاصفر
2 الازرق
3 الاحمر
4 الابيض
5 الاخضر
او
1 الاصفر
2 الازرق
3 الابيض
4 الاخضر
5 الاحمر

ربما اكون مخطا في ذلك ولكن لا اعتقد..وفي حال كنت كذلك ارجو التصحيح من يملك دليل...

" في مستشفى فيها حريق و في مدرسة فيها حريق .... عربية الاسعاف تطفي مين الاول ؟ "
طبعا احنا كنا بنغرق في التفكير يا ترى نطفي المستشفى اللي فيها المرضى و ناس مش هتقدر تتحرك ولا نطفي المدرسة اللي فهلا تلاميذ و ممكن ميعرفوش يهربوا من الحريق ,,, و نفكر و نفكر و ننسى اصلا السؤال اللي بيقول " عريبة الاسعاف تطفي مين الاول ؟ " ,,, هل يوجد عربية اسعاف بتطفي الحريق :D ؟

لم افهم الحل اخي.. هل لك ان توضح اكثر:)

amna_ali
15-02-2008, 13:26
طيب اقروا عن اينشتاين اكتر و هتعرفوا هو ليه عمل لغز زي ده ,,

مشكلة اينشتاين الاساسية مع علماء عصره انهم بيفترضوا افتراض ليس له اساس !! ,, يعن بيفرضوا الفروض وفقا للثواب اللي عندهم ,,

لو جبت السؤال بالانجليزية هتلاقي ان السؤال بيديك معطيات و في الاخر بيقول مين اللي بربي السمك ,,

هو بيشتتك عشان تبدأ تحل في المسأله و تنسى السؤال الاساسي ,, و هو مقالش ان حد بيربي سمك اصلا بس هو سأل سؤال في الاخر عشان متأكد انك هتفترض ان الشخص الاخير الذي لم يتم ذكر حيوانه الاليف هو اللي بيربي السمك !!

تحليل رائع

Iraq IT
15-02-2008, 13:43
في المسأله و تنسى السؤال الاساسي ,, و هو مقالش ان حد بيربي سمك اصلا بس هو سأل سؤال في الاخر عشان متأكد انك هتفترض ان الشخص الاخير الذي لم يتم ذكر حيوانه الاليف هو اللي بيربي السمك !!

ممكن توضح؟

السؤال يقول من يربي السمك؟

سيشرق فجر القدس
15-02-2008, 13:52

اتفق معك بمئه بالمئه(H)
وكان ممكن يبقى السؤال
انه المطلوب منك
تحدد اللون / الجنسيه / الحيوان / المشروب / نوع السجائر لكل واحد مع توضيح : من منهم لديه السمكة (على سبيل المثال)؟

White h@cker
15-02-2008, 16:49
اللغز ده انا حليته من فتره " ايام ماكنت بعرف افكر" ..... لكن حاليا اتوقع انى غير قادر على حله رغم معرفتى بالاجابه

Tiina
15-02-2008, 16:50

ارجوا التوضيح مع الشكر

AhmadAllRise
15-02-2008, 17:31
(H).............. :rolleyes:

White h@cker
15-02-2008, 17:55
ارجوا التوضيح مع الشكر

بجد لو الكلام ده محتاج توضيح يبقى انت حطيت اللغز ده ليه

Tiina
15-02-2008, 19:28
بجد لو الكلام ده محتاج توضيح يبقى انت حطيت اللغز ده ليه

حطيته اللغز من اجل نجد الحل

Tiina
15-02-2008, 19:34
اللغز ده انا حليته من فتره " ايام ماكنت بعرف افكر" ..... لكن حاليا اتوقع انى غير قادر على حله رغم معرفتى بالاجابه

اخي الكريم

الله يقدرك و تعطينا حل اللغز

تحياتي

Iraq IT
15-02-2008, 19:36
حطيته اللغز من اجل نجد الحل

هو يقصد استفسارك لسيارة الاسعاف لانه واضح الجواب :)

Tiina
15-02-2008, 19:40
هو يقصد استفسارك لسيارة الاسعاف لانه واضح الجواب :)

قصدت التوضيح بشان حل اللغز و ما علاقته بسيارة اسعاف ؟

Iraq IT
15-02-2008, 19:53
قصدت التوضيح بشان حل اللغز و ما علاقته بسيارة اسعاف ؟

الاخ يوضح مثال عن الالغاز وطريقة التفكير بالحل.

سيشرق فجر القدس
15-02-2008, 19:54

ولكن الفرق هنا انا هذا سؤال تعتمد اجابته على قوة الملاحظه واكتشاف الخدعه لا اكثر ولا اقل
فهو مختلف تماما
فهذا سؤال من باب المداعبه :D
فاجابتك تعتمد على انك لاحظت ان والدك مثلا خدعك وقال لك سيارة اسعاف وليس سيارة اطفاء

ولكن لغز اينشتاين وان كان فعلا شتتك فيه
ولكنك استعملت المنطق والحسابات وفكرت كثيرا حتى تصل الى الحل

أحمد م. أبوزيد
15-02-2008, 20:56
السلام عليكم ,,

انا بس بدي امثله لطرق التشتيت ,,, يعني في تشتيت مبني على وقائع مادية زي المثال الاول ,,, انت فعلا شتته لما شافك ماسك الورقه و القلم ,,

و في تشتيت معنوي - لفظي - زي المثال التاني بتاع " silk silk silk what does cows drink " ,, انت بتشتت الشخ اللي قدامك لانه بيربط ما بين البقرة و سياق الجملة - القافية - ,,, silk - milk ,,

و في المثال التالت مثال للخطأ في المعطيات و بتالي يؤدي الى خطأ في النتيجة - ده طبعا مش موجود في مثال اينشتاين بس حبيت اعرضه عشان نشوف اشكال الاخطاء و التشتيت -

و لو عاوزين مثال رابع مفيش مشاكل :)

و في السؤال بتاع اينشتاين اعتمد على عاملين اساسين ,,, 1 : التشتيت .... 2 : افتراضك لفرض بديهي ,,

1 : التشتيت ,,

- اولا شتتك لما قال ان مفيش غير 2 % هيعرفوا يحلوا السؤال ,, فأنت قولت يلا بسرعة عشان اكون من الـ 2 %
- ثانيا شتتك لما حسسك ان الموضوع صعب و عاوز تفكير - اعطاك العديد من المعطيات المترتبه على بعض ,, فانت بتعتقد انك امام مسأله حقيقة

2 : افتراضك لفرض بديهي

- اولا انت افترضت ان الشخص الاخير الذي لم يتم ذكر حيوانه المفضل هو الذي يمتلك السمك بالرغم من ان السؤال لم يقول ان احد منهم يمتلك سمك اصلا - راجع السؤال كويس -
- ثانيا انت افترضت ان لكل شخص حيوان واحد فقط ... و السؤال بيقول ان لكل شخص حيوان مفضل و ليس حيوان واحد ,,, يعني ممكن يكون عندي 3 حيوانات منهم واحد فقط مفضل ليا بس برده عندي نوعين من الحيوانات تانين ,,

اخيرا انا لا ادرس المنطق او الفلسفة ,, انا مجرد طالب في كلية القانون - الحقوق - ,, يعني ده رأيي الشخصي اللي انا استنتجته بناء على المنطق ,, يعني انا مش عالم ولا خبير ,, و لو حد عنده راي تاني اتمنى انه يعرضه :)

و يستحن تشوفوا الموضوع بالانجليزي عشان يكون واضح اكتر ,, :rolleyes:

و بالتوفيق ان شاء الله :)

Tiina
15-02-2008, 21:05
السلام عليكم ,,

انا بس بدي امثله لطرق التشتيت ,,, يعني في تشتيت مبني على وقائع مادية زي المثال الاول ,,, انت فعلا شتته لما شافك ماسك الورقه و القلم ,,

و في تشتيت معنوي - لفظي - زي المثال التاني بتاع " silk silk silk what does cows drink " ,, انت بتشتت الشخ اللي قدامك لانه بيربط ما بين البقرة و سياق الجملة - القافية - ,,, silk - milk ,,

و في المثال التالت مثال للخطأ في المعطيات و بتالي يؤدي الى خطأ في النتيجة - ده طبعا مش موجود في مثال اينشتاين بس حبيت اعرضه عشان نشوف اشكال الاخطاء و التشتيت -

و لو عاوزين مثال رابع مفيش مشاكل :)

و في السؤال بتاع اينشتاين اعتمد على عاملين اساسين ,,, 1 : التشتيت .... 2 : افتراضك لفرض بديهي ,,

1 : التشتيت ,,

- اولا شتتك لما قال ان مفيش غير 2 % هيعرفوا يحلوا السؤال ,, فأنت قولت يلا بسرعة عشان اكون من الـ 2 %
- ثانيا شتتك لما حسسك ان الموضوع صعب و عاوز تفكير - اعطاك العديد من المعطيات المترتبه على بعض ,, فانت بتعتقد انك امام مسأله حقيقة

2 : افتراضك لفرض بديهي

- اولا انت افترضت ان الشخص الاخير الذي لم يتم ذكر حيوانه المفضل هو الذي يمتلك السمك بالرغم من ان السؤال لم يقول ان احد منهم يمتلك سمك اصلا - راجع السؤال كويس -
- ثانيا انت افترضت ان لكل شخص حيوان واحد فقط ... و السؤال بيقول ان لكل شخص حيوان مفضل و ليس حيوان واحد ,,, يعني ممكن يكون عندي 3 حيوانات منهم واحد فقط مفضل ليا بس برده عندي نوعين من الحيوانات تانين ,,

اخيرا انا لا ادرس المنطق او الفلسفة ,, انا مجرد طالب في كلية القانون - الحقوق - ,, يعني ده رأيي الشخصي اللي انا استنتجته بناء على المنطق ,, يعني انا مش عالم ولا خبير ,, و لو حد عنده راي تاني اتمنى انه يعرضه :)

و يستحن تشوفوا الموضوع بالانجليزي عشان يكون واضح اكتر ,, :rolleyes:

و بالتوفيق ان شاء الله :)

اسرني كثيرا مرورك و شكرا جزيلا على الشرح الجميل

و بالنسبة للموضوع بالانكليزي لا يوجد لدي لانه وصلني عبر اللايميل هذا اللغز بالعربي

بالتوفيق

shacky_4
15-02-2008, 22:49
سمك لبن تمر هندى

ramy
16-02-2008, 00:16
فهذا سؤال من باب المداعبه :D
فاجابتك تعتمد على انك لاحظت ان والدك مثلا خدعك وقال لك سيارة اسعاف وليس سيارة اطفاء
بجد.. قرات السؤال عدة مرات ولم الاحظ ان السيارة المذكورة سيارة اسعاف وليس سيارة اطفاء..فعلا شتتني السؤال

Tiina
16-02-2008, 00:39
Albert Einstein)ألبرت أينشتاين

https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A3%D9%84%D8%A8%D8%B1%D8%AA_%D8%A3%D9%8A%D9%86% D8%B4%D8%AA%D8%A7%D9%8A%D9%86

ramy
16-02-2008, 01:01

اخي اذا استعدت ثقتك بنفسك ستستعيد قدرتك السابقة على التفكير بل وتتفوق عليها...صدقني

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kisho https://arabhardware.net/forum/images/arbhrd/buttons/viewpost.gif (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?p=512912#post512912)

اخي الكريم

الله يقدرك و تعطينا حل اللغز

تحياتي

؟؟؟؟؟
اليس الجواب موجود في المشاركة 6 بالتفصيل..

White h@cker
16-02-2008, 04:52
ليه افكر فيه تانى طالما انى حليته قبل كده وكمان انا عارف الحل:Big: