المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : برجاء المساعده

zerocode
14-02-2008, 13:14
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

اولا انا احب احييى المنتدى الجميل ده و اتمنى انى الاقى عندكم حل لموضوعى و اكون شاكر تعاونكم

الموضوع و اسف للاطاله

انا فى شركه رافضه تدخل خدمه الانترنت علشان مش عايزين الناس تضيع وقت على الانترنت و يسيبو الشغل و بمعنى اكثر دقه مش عايزين يدفعو
فاتفقت انا و اتنين زملاء معايا اننا ناخد وصله من سيبر كافيه و نزود كارت لان على جهازى ندخل عليه الوصله و ابقى اعمل شير للكونكشن و هما يبقو يعملو ايبهاتهم اوتوماتيك و ياخدو النت عن طريقى
لكن للاسف الزملاء الاخرين اللى معانا على شبكه الشركه بقو هما كمان يعملو ايبهاتهم اوتوماتيك و ياخدو عن طريقى النت بردو و كل ما اطلب منهم يدخلو ايبهات الشركه يدخلوها شويه و يرجعو يعملوها تانى اوتوماتيك و ياخدو النت

مع العلم ان كل الشركه ويندوز اكس بى و اننا 10 اجهزه و انا بس اللى عندى 2 كارته لان
واحد للشركه متوصله على السويتش الداخلى
و واحد تانيه واخد بيها النت من السيبر

فهل من حل للمشكله دى خصوصا ان السيبر بدأ يشتكى من ان الاى بى بتاعى ساحب سرعه كبيره و طبعا دى سرعه اللى ساحبها الاجهزه اللى بتاخد عن طريقى النت فى الشبكه و انا مش حاسس
فبرجاء المساعده و شكرا

ahmed magdy
14-02-2008, 16:40
هو في حل بس في ا جهزه سيسكو مش عارف موجود في اجهزه تانيه و لا لأ . انك في السويتش ممكن في كل port تحدد عدد ال hosts التي تدخل على هذا الport .

zerocode
17-02-2008, 14:53
مش ممكن ميكونش حد فى المنتدى العظيم ده معندوش حل للمشكله اللى كنت اعتقد انها تافهه يبدوا انه لا يوجد حلول
شكرا