المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شباب أرجو المساعده

therebel
23-02-2008, 08:31
شباب أنا أشتريت vga card جديد N ViDIA geforce fx5500 طبعاً 256 mb و جربت أدخل أشوف توافق الكارت مع الأبعاب الجديد لقيت معظم الألعاب بتطلب كارت vga أكبر من كده خصوصاً الألعاب الثقيله ( fifa 08 ) و غيرها من الألعاب فهل الكارت اللي معايا كويس يعني لمثل هاذي الألعاب أو أروح أبدل الكارت بواحد أحسن منه و يكون بيشغل كل الألعاب و برامج الجرافيكس و غيره يعني مش راح أغيره مره تانيه ( بس يكون سعره مش غالي قوي ) و أسف للإطاله و أرجو لانصيحه و الإفاده

White h@cker
23-02-2008, 08:47
مانوع المازربورد لديك

therebel
23-02-2008, 12:55
نوع الماذر بورد لديا intel و هذا هوه الموديل تاع الماذر بورد d865perl أرجو المساعده

therebel
23-02-2008, 16:46
شو يا شباب ما في أي حد ممكن يفيدني بالموضوع ده بجد محتاج نصيحتكم بسرعة

White h@cker
23-02-2008, 17:43
الكروت الحديثه بشق AGP اسعارها غاليه الى حد ما
بالنسبه لفيفا 2008 تشتغل على الكارت اللى عندك لكن فى وجود رامات 1 جيجا

ممكن تذكرلنا باقى الالعاب اللى عايز تشغلها

data
23-02-2008, 18:11
هذا الكارت من الجيل القديم ومن الفئة الضعيفة ايضا ولايصلح للالعاب الحدبثة .. ممكن تشغيل لعبة الفيفا بدقة واطئة.

therebel
23-02-2008, 19:28
يعني أنتوا برأيك اني اغير كارت vga طيب أي كارت يشغل معظم الألعاب الثقيله يعني زي call of duty و madel of honer و silkroad و غيرها من الألعاب الكبيره فبأي كارت vga تنصحوني كي أشغل هذه الألعاب و بكون سعره في متناول اليد . يعني مستني ارأئكم .
و سؤال أخر أيضاً أريد فيه الإفاده منكم أنا الماذر بورد بتاعتي Intel d865perl و حاولت أشغل عليها رام 1 gb لكن الجهاز لم يعمل و شغلت عليه رام 512 mb فهل هناك طريقة لمعرفه ما إذا كانت هذه الرام متوافقه مع الجهاز أم لا ، و كذلك هل لو تم إضافه رام أخرى 512 Mb هل يمكن أن يعمل الجهاز ؟
أرجو الإفاده و أسف للإطاله ...............

therebel
24-02-2008, 07:23
شباب وين الردود و ين النصيحه

therebel
27-02-2008, 02:38
يعني أنتظرت ثلات أيام من أخر رد ألي و لا واحد رد على الموضوع هل كتير أسألتي صعبه

baherbadr
27-02-2008, 03:38
اخى العزيز ... الشق الخاص بكارت الفيجا عندك هو AGP والكروت الحديثة كلها مخصصة لشق PCI الموجود فى اللوحات الأم الحديثة..
أذا لم تكن تنوى تغيير اللوحة الأم الحالية عندك أبحث عن كارت فيجا 6200 256 رام موجود بالسوق المصرى وسعره رخيص نسبيا
وسيعطيك أداء اقوى من الموجود عندك مع ملاحظة انه ليس قويا بما يكفى لتشغيل الالعاب الحديثة
وفقك الله

therebel
27-02-2008, 13:46
شكراً على الرد و تعبك معايا بس ممكن اسألك سؤال انت كيف عرفت أن شق كرت vga هو agp مش pci ؟

abou_914
27-02-2008, 14:37
شكراً على الرد و تعبك معايا بس ممكن اسألك سؤال انت كيف عرفت أن شق كرت vga هو agp مش pci ؟
اخي العزيز اري انه يجب عليك الدخول وقراءة اللينك التالي الموجود لدينا هنا فى المنتدي كي تتعرف اكثر على كروت الشاشة قبل القيام بأى عملية تبديل ولا تكون -لاقدر الله - موفقة
1- https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=50416&highlight=agp+pci
اقرأ جيدا الموضوع الخاص بكروت الشاشة وان شاء الله تكون مفيدة لك
:up:

therebel
27-02-2008, 15:31
اشكرك على الرد يا أخي و أشكرك على link أنا قرأت الشيء المخصوص فيه بكروت الشاشه بس أنا نفسي حد يكون مجرب يرد عليا يعني من خلال التجربه و كمان أنا مش عارف أجيب كل القيم اللي أتكلم عنها في موضوع كرت الشاشه

abou_914
27-02-2008, 16:09
اشكرك على الرد يا أخي و أشكرك على link أنا قرأت الشيء المخصوص فيه بكروت الشاشه بس أنا نفسي حد يكون مجرب يرد عليا يعني من خلال التجربه و كمان أنا مش عارف أجيب كل القيم اللي أتكلم عنها في موضوع كرت الشاشه
العفو يا فندم على اية انا نفسى افيدك والله خصوصا ان انا بستخدم دلوقتى كارت اقل من اللى عندك MSI FX5200 128 وبشغل علية call of dutty 2 و medal of honor pacific assault و prence of perssia sands of time and tow thorns
بس طبعا مش اى حاجة من الحاجة الجديدة زى crysis او call of dutty 4 او pro street علشان تبقى عارف مش هاتشتغل غير لما تغير جهازك كلة بالكامل علشان ما فيش كروت Agp هاتشغلها
انا رأيي انك تشوف امكانياتك اية وتتصرف على اساسها يعنى تشوف اية اللى ممكن يشغل اللى انت عايزة سواء كارت او رامات لأني بخبرتي القليلة اقدر اقولك ان التكلفة هاتبقى عالية جدا لو قررت تبيع الجهاز اللى عندك وتجيب جهاز يشغل كل حاجة لأن ببساطة بعد ما تعمل كدة هاتطلع العاب اقوى وتفضل تجرى ورا السراب وتدفع فلوس اكتر
فكر كويس وشوف اداء جهازك مع الالعاب اللى انت فعلا بتحبها لو بيشغلها بس ببطء حاول تزود رامات Wink:

therebel
27-02-2008, 17:23
طيب بس هوه في حاجة أنا مش عارفها لحد دلوقتي انا عندي 4 slots للرام تمام جربت أحط فيها رام 1 gb الجهاز مشتغلش و بعدين حطيت فيها 512 mb أشتغلت أنا عايز أعرف هل الجهاز بتاعي مبيقبلشي اكتر من 512 ولا هل ممكن أجيب كمان رام 512 للجهاز فيشتغل ؟ ديه حاجة و الحاجة التانيه أني خلاص ناوي أجيب كرت تاني لو حته لفتره ما لحد لما أعمل up garde للجهاز كله طيب تتنصحني بأيه بقى كرت شاشه كويس و يشغل معظم الألعاب ؟ و شكراً مرة تانيه على ردك ...........

therebel
27-02-2008, 21:17
يا شباب فين ردودكم على الموضوع أتمنى الإفاده

abou_914
02-03-2008, 12:45
يا شباب فين ردودكم على الموضوع أتمنى الإفاده
معذرة عن التأخير فى الرد بس كنت مشغول جدا جدا
بداية معلش حضرتك دلوقتى بتتكلم فى موضوعين رقم 1 ان انت عايز تغير كارت الشاشة رقم 2 ان انت عايز تعرف اية قصة الماذربورد اللى عندك مع الرامات ، يبقي حضرتك رقم واحد تقولى انت محتاج تشغل لعب اية بالظبط علشان نعرف انت هتغير الكارت وتجيب كارت اية اساسا ؟
رقم اتنين معلش ممكن تجيبلي بالظبط نوع الماذربورد اللى عند حضرتك اية ؟؟؟
وعلى الاساس دة ممكن ان شاء الله احاول اساعدك على اد ما ربنا يقدرني :)