المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل ممكن شبك اكثر من جهاز على مودم ادسل USB

nemer2017
25-02-2008, 10:24
السلا م عليكم
لدي جهاز موصل عليه انترنت ادسل بس المودم USB وليس راوتر ، هل من الممكن ان اشبك اكثر من جهاز على نفس الخط والمودم USB وممكم اجيب HUB او swch بس كيف الطريقه طبعا خط الانتر نت 512
هل في طريقة غير اني اجيب راوتر وشكرا

kood
25-02-2008, 12:33
انا اعتقد واكررهنا انا اعتقد
ان لازم سلك يطلع من جهازك الا سوتش ومن هذا لسوتش توزع الخطوط للاجهزه اللي تبقاها
وبعدين لما تعمل للاجهزه تنصيب شبكه جديده تختار النوع اللي فيه اشتراك النت من جهاز اخر شي زي كذا والله اعلم
ياريت الاداره والمشرفين يفودونا لاني فكرت فيها بس ماطبقتها

bakeer007
26-02-2008, 02:53
السلا عليكم
اخي العزيز في حلين للمشكلة دي
1 انك تعمل sharing للconnection بتاعة الأنترنت و بعدين تخلي الأجهزة التانية تدخل عن طريق الجهاز بتاعك و يبقي هو ال gateway بتاعهم
2 دي مش مجربها بس انت ممكن تجربها انك تجيب usb switch و توصل بية الأجهزة بتاعتك وممكت تشتغل ان شاء اللة

memoragaa
26-02-2008, 14:53
السلا عليكم
اخي العزيز في حلين للمشكلة دي
2 دي مش مجربها بس انت ممكن تجربها انك تجيب usb switch و توصل بية الأجهزة بتاعتك وممكت تشتغل ان شاء اللة

الحل الاول ممكن لكن الحل الثانى لا ينفع خالص لأن الموديم ليس له IP ولكن الأجهزة هتاخد ال IPS من الجهاز بتاعك الواصل عليه الموديم ومن الجهاز بتاعك هتوصل كابل Ethernet للسويتش من السويتش ده للأجهزة اللى انت عاوز توصلها بس كده وتعمل Sharing Connection للموديم وتحدد له يطلع الإنترنت من Ethernet شوف ولو فى جادة ابقى بلغنى