المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد جهاز لاستخدام الاوراكل

hmadacompaq
01-03-2008, 22:05
ا انا محتار فى شراء جهاز وعاوز اجيب حاجه جامده فى بروسيسور جديد اسمه quad وهو 8 ميجا كاش ونظرا انى درست اوراكل فى كورس يعنى فا محتاج جهاز جامد واهم حاجه عندى اللى هاقولهولك دا فياريت تشوفولى حاجه وتنصحونى بيها
1-البروسيسور
2-الكاش ميمورى
3-الرام
وبعد كدا يبقى يجى الفيجا وبخصوص الفيجا انا سمعت ان فى حاجات مهمه لازم نشوفها فى الفيجا مش مجرد انه 512 او 256 بس على ما افتكر حاجه زى GPU وحاجات تانيه تبع الفيجا فياريت تنصحنى انا البروسيسور الكواد دا جامد لانه 2.4 زائد انه 8 ميجا كاش وهو ب1500 جنيه مصرى اما بقى بخصوص البوردا فادى انا محتار فيها لانى شفت جيجا بايت ب900 جنيه وبيقولوا جامده فياريت تنصوحنى فى الموضوع دا وطبعا عاوز شاشه تكون جامده فى الضوء وكل حاجه

والميزانيه 4000 جنيه مصرى حتى 4500 بالكتير ودا اخر حاجه ممكن اوصلها

ramy
01-03-2008, 22:34
1-البروسيسور
حددته بنفسك

2-الكاش ميمورى
يلحق بالبروسيسور

3-الرام
kingston value ram bus 800

وبعد كدا يبقى يجى الفيجا وبخصوص الفيجا انا سمعت ان فى حاجات مهمه لازم نشوفها فى الفيجا مش مجرد انه 512 او 256 بس على ما افتكر حاجه زى GPU وحاجات تانيه تبع الفيجا
طبعا اخي هذا كلام صحيح تماما...سارشح لك الكروت التالية
الاول ati readon 1950 pro وثمنه حوالي الـ 700 جنيه ولكنه لا يدعم دايركت اكس 10
الثاني 8800gt وثمنه 2000 الى 2500 ...لا ينقصه شيء
الثالث ati readon 3850 ثمنه حول ال 1500 جنيه ...لاينقصه شيء ولكنه اضعف قليلا من 8800gt
وبخصوص الشاشة راجع قسم ملحقات الحاسب وكمالياته في المنتدى

Sh@rk
02-03-2008, 16:28
المعالج:

AMD Athlon X2 6000+

او

Intel Core 2 Quad 6600

اللوحة الام:

لـ AMD

ASUS M3A

or

Gigabyte MA790X-DS4

الاختلاف في السعر كبير, يصل الى 200 جنيه تقريبا لصالح الجيجا بايت, بس شريحة الجيجا بايت فيها تقنيات اكبر من الاسوس, سعر الجيجا تقريبا 700 جنيه, و الاسوس 500

لـ Intel

ASUS P5K

or

Gigabyte P35C-DS3R

الاسوس بـ 600 جنيه, و الجيجا بـ 650

الرام:

Kingston ValueRam 2x1 GB 800MHz

كرت الشاشة:

ATI HD 2600XT 256 MB GDDR3 (لانك لم تذكر الالعاب بشكل اساسي)

or

nVIDIA GeForce 8600GT 256 MB GDDR3

و لا داعي لزيادة رام الكرت اكثر من 256 الا اذا كان عندك شاشة اكبر من 22", و لا تقبل بذاكرة اقل من GDDR3

القارئ الضوئي:

بامكانك شراء مشغل LiteOn لكن اذا توفرت مشغلات Samsung فأنا احبذها اكثر خاصة و انها بنفس السعر, مشغلات LG لا تقبل بها سعرها غالي و حودتها دون المستوى (ليس رأي شخصي)

القرص الصلب:

انت تريده للاوراكل, اذن تحتاج الى مساحة مبحبحة, مثلا: Seagate Barracuda 7200.10 320GB ST3320620AS و انتبه لارقام الموديل جيدا, فارقامهم متقاربة و تشبه بعضها شكليا, لكن لكل موديل مواصفات تحتلف بعض الشيء

او قرص ارخص: Western Digital WD3200AAKS نفس مواصفات السي جيت, الا ان السي جيت اسرع في الاختبارات (و ليس ذات اهمية كبيرة, القرصين سرعتهم كبيرة و ممتازة)

او اذا معك نقود اكثر, و تحب ان توفر سرعة كبيرة, تحتاج الى مصفوفة RAID0, و هذا بربط قرصين Hitachi 160 GB HDS721616PLA380 للنظام (فهما الاسرع و الارخص في هذه الفئة), و اضافة قرص واحد من اقراص 320 جيجا للتخزين

مزود الطاقة:

اهتم به جيدا, و لا تأخذ صندوق به مزود جاهز, لانها كلها "فالصو", على الافل تحتاج الى 550 واط ليعمل الجهاز بسلاسة و بدون مشاكل و قدرة على التطوير المستقبلي, مثلا Chieftec GPS-550AB-A, او ان كنت تملك نقودا اكثر, انصحك باحد مزودات ThermalTake على ان تزيد قيمة الواط عن 500

الصندوق:

الصندوق الكبير و مخارج التهوية و امكانياتها المتوفرة هو الصندوق الانسب للعمل بسلاسة و سرعة, حتى و ان اعتقدنا انه لا تأثير لقطعة الحديد هذه, لكن لها اثر كبير في اداء الحهاز

احد الشركات الموثوقة في المجال هي شركة ThermalTake, لكن كيساتها غالية قليلا, لكن صدقني لن تحصل على كيس محترم باقل من 250 جنيه على اقل تقدير

ارشح لك (ان وجد) كيس HEC 6A21 فهو بحق كيس متميز و فيه قدرات تبريد و كسر سرعة ممتازة, يعيبه وزنه الذي يصل الى 20 كغم مع محتوياته, ثمنه ليس اكثر من 300 جنيه

hmadacompaq
02-03-2008, 19:07
الف شكر للاستاذ رامى

وبالنسبه للاستاذ Sh@rk

لمعالج:

AMD Athlon X2 6000+

او

Intel Core 2 Quad 6600
'طب الاتنين الكاش بتاعهم 8 ميجا

او اذا معك نقود اكثر, و تحب ان توفر سرعة كبيرة, تحتاج الى مصفوفة RAID0, و هذا بربط قرصين Hitachi 160 GB HDS721616PLA380 للنظام (فهما الاسرع و الارخص في هذه الفئة), و اضافة قرص واحد من اقراص 320 جيجا للتخزين
دى مش فاهمها كويس طب تعرف دا سعره قد ايه وبعدين انت بتقولى خلى بالك من ارقام الموديلات يعنى لما يكون الرقم اكبر يبقى احدث لانى بصراحه اول مره اعرف ان لازم اشوف ارقام موديل الهارد انا كنت زى اى واحد بشترى وخلاص

القارئ الضوئي:

بامكانك شراء مشغل LiteOn لكن اذا توفرت مشغلات Samsung فأنا احبذها اكثر خاصة و انها بنفس السعر, مشغلات LG لا تقبل بها سعرها غالي و حودتها دون المستوى (ليس رأي شخصي)
انت تقصد الشاشه انا عاوز حاجه تكون جامده فى الريزيليوشن بتاعها وتكون قويه ومش مشكلها سعرها بس مايبقاش اكتر من 1200 دا اقصى حد

مزود الطاقة:

اهتم به جيدا, و لا تأخذ صندوق به مزود جاهز, لانها كلها "فالصو", على الافل تحتاج الى 550 واط ليعمل الجهاز بسلاسة و بدون مشاكل و قدرة على التطوير المستقبلي, مثلا Chieftec GPS-550AB-A, او ان كنت تملك نقودا اكثر, انصحك باحد مزودات ThermalTake على ان تزيد قيمة الواط عن 500

الصندوق:

الصندوق الكبير و مخارج التهوية و امكانياتها المتوفرة هو الصندوق الانسب للعمل بسلاسة و سرعة, حتى و ان اعتقدنا انه لا تأثير لقطعة الحديد هذه, لكن لها اثر كبير في اداء الحهاز

احد الشركات الموثوقة في المجال هي شركة ThermalTake, لكن كيساتها غالية قليلا, لكن صدقني لن تحصل على كيس محترم باقل من 250 جنيه على اقل تقدير

ارشح لك (ان وجد) كيس HEC 6A21 فهو بحق كيس متميز و فيه قدرات تبريد و كسر سرعة ممتازة, يعيبه وزنه الذي يصل الى 20 كغم مع محتوياته, ثمنه ليس اكثر من 300 جنيه

بالنسبه لدى انا شفت كيسات تمنها 700 جنيه بس دى غاليه قوى من الالومنيوم على ما اتذكر بس فى نوع اسمه جاما او اوميجا مش فاكر ب300 جنيه بس الباور ممكن ازوده فيها
فا انت ايه رايك

Sh@rk
02-03-2008, 21:10
لا الـ Q6600 الكاش 8 ميجا, و الاثلون 2 ميجا, بس الكاش مش مقياس, اكيد الرباعي (كواد) من انتل افضل من الثنائي من AMD, لكن سعر الـ AMD معقول اكثر و توفيري بنفس الوقت

الهارديسكات, انا اقصد انه في هارديسكين مثلا في السوق من نوع Seagate و سعة 320 جيجا, الاثنين نفس المواصفات تماما, بس واحد ساتا و الثاني IDE عادي, الفرق هو بحرف واحد في الموديل, ما فش حرف S في النهاية, و مش شرط كل ما كان الموديل اطول بيكون احسن, هذي اسامي لموديلات, كل شركة الها تسمية, على العموم, اذا انت حابب تكون السرعة تقريبا Full يعني توصل لـ 300 ميجا سرعة النقل تقريبا اشبك على Raid0 و خلي هارديسك مربوط عادي من غير RAID0 عشان اذا خربت المصفوفة ما تضيعش البيانات

بالنسبة لسامسونج و لايت اون, انا اقصد الديفيدي الرايتر

الشاشات اوعى تاخذ LG, خذ اما Samsung او ViewSonic الفيو سونيك غالية شوي, بس ادائها ممتاز, بكل الاحوال 1200 جنيه تجيب فيها شاشة 226BW 22" من سامسونج, و هي شاشة أ أ

الكيس, اذا انت تتكلم على ابو 700 جنيه, من النوعيات الكبيرة, يعني Antec ThermalTake Zalman HEC و غيرها هذي تستاهل, مع انك تقدر تجيب بـ 300 او 400 جنيه واحد ممتاز من هذي النوعيات, بس بدون زينة مثل ابو 700 او 1000 جنيه

اهم حاجة هي الوساع في الصندوق, يكون طوله على الاقل 50 سم, و من نوع Full-Tower, و يكون حديد يوزن, يعني سعره فيه, مش ابو المنيوم 3 ملم, الالمنيوم ممتاز للصناديق, بس تكون الماركة ممتازة

اتمنى تكون وصلت؟

ramy
02-03-2008, 23:36
الف شكر للاستاذ رامى
سويتني استاذ:D
الف عفو للاستاذ حمادة :D :D

hmadacompaq
03-03-2008, 15:12
الهارديسكات, انا اقصد انه في هارديسكين مثلا في السوق من نوع Seagate و سعة 320 جيجا, الاثنين نفس المواصفات تماما, بس واحد ساتا و الثاني IDE عادي, الفرق هو بحرف واحد في الموديل, ما فش حرف S في النهاية, و مش شرط كل ما كان الموديل اطول بيكون احسن, هذي اسامي لموديلات, كل شركة الها تسمية, على العموم, اذا انت حابب تكون السرعة تقريبا Full يعني توصل لـ 300 ميجا سرعة النقل تقريبا اشبك على Raid0 و خلي هارديسك مربوط عادي من غير RAID0 عشان اذا خربت المصفوفة ما تضيعش البيانات
فهمت شويه

طب بالنسبه للبورده انا شفت اتنين

الاولى جيجا بايت رقمها 31 ب500 والتانيه 33 بسعر 800 واللى رقمها 33 دى فيها حاجه اسمها ميرور عشان يعمل نسخه احتياطيه للبيانات

فا انت ايهرايك فى النوعين دول ولا انت شايف حاجه احسن

hmadacompaq
03-03-2008, 15:13
سويتني استاذ:D
الف عفو للاستاذ حمادة :D :D
هههههههههههههه عادى ياعمنا واهلا بيك وب اهل سوريا

Sh@rk
03-03-2008, 20:18
لا استطيع ان اضرب بالرمل هكذا, هناك عدة نوعيات تحمل الشريحة P31 او G31 او P33 او G33

لكن بكل الاحوال, و اذا كانت ميزانيتك تسمح لك بشراء اي لوحة برقاقات P35 ستكون افضل لك, ابتعد عن لوحات G لانها تحمل كرت شاشة مدمج و تزيد السعر بشكل كبير, بدون فائدة تحصل عليها بالنهاية, لانك تملك الكرت المنفصل

hmadacompaq
03-03-2008, 20:54
اه صح فعلا انت عندك حق انا فعلا عاوز البوردا تكون من غير فيجا طب بالمره لو تعرف مكان جامد ممكن اشترى منه يبقى كويس صل انا عاوز طبعا اشترى كل حاجه من مكان واحد احسن وانا نزلت مول سفنكس مافيش حد عنده كل حاجه فا لو تعرف واحد يكون تمام واسعاره كويسه ياريت تقولى حتى ولو على الخاص انا زى ماقلتلك مزانيتى تصل لحد 4500 جنيه

Sh@rk
04-03-2008, 21:15
ميزانيتك ممتازة, لكنني لست مصريا للاسف :Big:

راجع الاخ wmgc فهو خبير بالاسعار المصرية, له موضوع في قسم البيع و الشراء متجدد عن اسعار القطع في مصر

ramy
04-03-2008, 22:29
هههههههههههههه عادى ياعمنا واهلا بيك وب اهل سوريا
واهلا بيك وباهل مصر الشقيقة :)

khallodah
04-03-2008, 23:54
دا الجهاز للبيت , ولا للعمل؟