المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : السماعات:النقاط على الحروووف يا كرييييتف...؛ و معاك لوجيتيك..

الصفحات : [1] 2

a_fouda88
03-03-2008, 10:27
شباب قرأت ما كتب عن سماعات كرييتف و لوجيتيك و مشكورييين جمييعا على المجهوداتhttps://arabhardware.net/forum/images/smilies/Thumbs%20Up.gif

المتفوقة و لكني ما زلت أشعر بأن النقاط الأساسية مما أبحث عنه لم أعرفها بعد..

أود أن أبدأ هذا الخيط كمناقشة آمل أن تكون فاصلة لكثيير ممن يبحث في هذا الموضوع..
سأذكر هذه النقاط على شكل نقاط rule:

ّّّ**النقطة الأولى:هذى تجربتي الشخصية و ما أعجبني و ما كرهته؛

أنا جربت نوعين inspireز (4,1 , 4400) و (5.1 ,T6100) لكني غير راض عنها اطلاقا..

ما أعجبني:في أول عمرها صوتها حقيقي نقي و مثير للاعجاب.. في أواسط عمرها هذه الجودة تنخفض قليلا.. و عمرها بالمناسبة سنتين معي.. و ان كنت أعترف أني عاملتها بقسوة في الثلاثة شهور الأخيرة lolo: من جهة انني نقلتها معي في بعض سفرياتي بطرق غير انسانية(z)

أما العيوب التي أتحدث عنها فهي: 1- الذبذبة المزعجة (sharpness) في الصوت عند رفعه إلى النصف أو أعلى قليلا في السماعات الستلايت.

2-الصب جودته منخفضة بشكل محبط حقيقيا غالبا ما يكون ضعييف من أول لحظة أما القوي عن جد منها فمهمته الأساسية بعد أول يومين استعمال هي اصدار الزن المزعج (أو عدم اصدار شئ في حالات عدةhttps://arabhardware.net/forum/images/smilies/Thumbs%20Up.gif) ثم في الخلفية من هذا يوجد bass و رصاص و انفجارات و خبط و ما إليه(BB).

3- و الآن بعد السنتين المبروكتين و كل الميتال جير و البلاي ستيشن و الأفلام الدولبي أصبح استخدامها المثالي الشياكة و لا غيرها.. حطها عالمكتب و فرجها اللي داخل و اللي خارج :cool: بس اصحى تشغلها :eek:. (و حتى الشياكة أذواق(H)).

** النقطة الثانية:مين عنده ميجاووركس أو جيجا ووركس؟؟ أموووت نعرف تجربته بالتفصيل.. بالتفصييييل.. يعني: 1-أي عيوب في نظره مهما كانت صغيرة. 2-مستوى احساسك بأن نقاء و قوة صوتها هي أروع ما يمكن (من مية, يعني مثلا 90% 80% عشان يكون مفهوم للجميع) 3-مع شو قارنتها.

**النقطة الثالثة:اللي عنده لوجيتيك: مشكورا نفس المعلومات في النقطة الثانية.

النقطة الرابعة و الأهممم: اللي عنده النوعين أو اللي خبر بالنوعين: ملاحظاتك بالتفصييييييل: نفس المطلوب في النقطتين 2 و 3. لأنه إلا الآن ما حصلت إنه تم الفصل فعليا في ها الموضوع.. كل واحد بيوصف نوع واحد و ما أحد قال إنه جرب الإثنين و قارن و إن الفلانية هي الأفضل.

**النقطة الخامسة: الأسعار: عندك كرييتف؟؟ ممتاز النوع و السعر من فضلك.. عندك لوجيتيك؟؟؟ ووى, السعر و النوع دخلك.. عندك الإثنين؟؟ اطلع بره هذا مو موضوعك أصلا :D pls:(عيوني.. انت الموضوع).

**و النقطة الأخييرة مطلب لي شخصياrule:(و عاجل ها اليومين قبل ما الفلوس تطيير :D):

شباب جده و مكة: مين وكيل كرييتف هناك (أو اللي عنده ضمان مضمون)؟

شباب مصر و الاسكندرية حد عنده فكرة عن سعر ميجا أو جيجاووركس أو لوجيتيك 4.1 أو 5.1 مع المكان

بارك الله فيييكم

جميييعا و مشكوريييين جميييعا:Dhttps://arabhardware.net/forum/images/smilies/Big%20smile.gifhttps://arabhardware.net/forum/images/smilies/Big%20smile.gif

Y.S.A
03-03-2008, 13:32
السلام عليكم ورحمة الله
بصرراحة انا من عشاق كريتف الى النخاع .....
ومعاي السمعات 4.1 ومشاء الله مكملة الثلاثة سنين وبصراااحه شي عجب صوت طبيعي وسرواند بس اهم شي يكون معاك الكرت تبعهم .... لاانه بدونه ماتسوى شي ... بس الصب حق الكرايتف حق ناس عادي يعني ماتحب الازعاج ويعطيك صوت وايفكت حقيقي .....

جرب التك (ِALTEC ) بصراحه شي عجب
https://www.altecmm.com/index.php?file=north_listing&icat_id=All&iparent_id=2

a_fouda88
03-03-2008, 16:10
مشكووووووووور أخي عالمرور..
ربما الجودة في السعودية تختلف عن مصر..
أنا على أي حال كما قلت أعرف أن هذا حالها و لكنه معي كان كذلك في الخمسة أو 6 شهور الأولى فقط..
أنا في مكة و ودي أعرف بشددة من الوكيل أو من عنده الجودة و الضمان الأفضل في مكة أو في جدة...
تكررررم...

a_fouda88
03-03-2008, 19:29
pls: شباب ويينكم ؟؟ وين راحوا عشاق الصوت و السماعات?? وين محترفين الصب ووفرات؟؟ أفااا كده أول يوم ليا في المنتدى؟؟ ما حد يساعد في الاختيار؟؟ وين المهتمين و اللي يدورون أفضل السماعات؟؟
ابداعاتكم يا شباب(H)

meru
03-03-2008, 20:34
انا معايا الكرياتيف من 5سنوات معملتش اي حاجة خلاص زي الرعد
بس انا مشغله علي كرت صوت نفس النوع sound blaster 5.1

ayma4d
04-03-2008, 11:35
السلام عليكم

انا ايضا اخى من عشاق المؤثرات الصوتية وخاصة DTS منها فهى تشعرنى باننى وسط الحدث فعلا

انا جربت كرييتف والتك لانسنج عدة موديلات وايضا كان معى المجموعة العملاقة حينها كرييتف كيت 700 التى كانت تحتوى على سماعات كبريدج سوند ووركس

المهم مطولش عليكم

انا الآن عندى ميجا ووركس Megaworks THX 550 ولا اقل لكم عن قوة وجودة الصوت حين تشغيل الافلام والأغانى والتى تحتوى على خاصية DTS طبعا التجربة اكتملت حيت شراء X-FI sound card

أشتريت الكثير من السماعات ولكن هذه المجموعة أخرجت من ذهنى شراء غيرها يعنى مثلا 500 وات كافية لتدمير جدار المنزل :Big::Big:

طبعا لأسف ان هذه المجموعات كانت تزل السوق وتنتهى بسرعة ولكن الحمد لله لحقتها آخر مرة نزلت فيها

انا أنصحك وبشدة بها فهى خاليه من اى ضوضاء مستوى التريبل والباس فوق الممتاز حتى وصول الى 85% من مستوى الصوت

مستوى الصوت ونقاءة بتقنية DTS تصل الى 95%

واى استفسار انا فى الخدمة

akrumcs
04-03-2008, 14:46
انا عندي سماعات لوجيتك
Logitech X-350
طبعا هيا 5.1
بصرااااحه هيا ليها عندي سنتين لغاية دلوقتي
بجد راااااااااااااااااااائعه جداااااااااا
وماحستش بأي فرق مع زيادة الإستخدااام او مرور الوقت عليها
انا مشغلها على كارت كريتف 5.1 ومش حاسس انها واخده كفايتها وممكن تدي أكتر
وعلى فكره انا من هواة الصوت العالي والبيز العميق القوي وفعلا الصب بتاعها راااااااااائع
انا شاريها من سنتين ب 600 جنيه
واي استفسار انا حاضر

akrumcs
04-03-2008, 15:14
ونسيت اقولكم كمان ان مهما تعلي الصوت الصب ووفر مابيديش صوووت زن تماما

meru
04-03-2008, 20:09
السلام عليكم

انا ايضا اخى من عشاق المؤثرات الصوتية وخاصة DTS منها فهى تشعرنى باننى وسط الحدث فعلا

انا جربت كرييتف والتك لانسنج عدة موديلات وايضا كان معى المجموعة العملاقة حينها كرييتف كيت 700 التى كانت تحتوى على سماعات كبريدج سوند ووركس

المهم مطولش عليكم

انا الآن عندى ميجا ووركس Megaworks THX 550 ولا اقل لكم عن قوة وجودة الصوت حين تشغيل الافلام والأغانى والتى تحتوى على خاصية DTS طبعا التجربة اكتملت حيت شراء X-FI sound card

أشتريت الكثير من السماعات ولكن هذه المجموعة أخرجت من ذهنى شراء غيرها يعنى مثلا 500 وات كافية لتدمير جدار المنزل :Big::Big:

طبعا لأسف ان هذه المجموعات كانت تزل السوق وتنتهى بسرعة ولكن الحمد لله لحقتها آخر مرة نزلت فيها

انا أنصحك وبشدة بها فهى خاليه من اى ضوضاء مستوى التريبل والباس فوق الممتاز حتى وصول الى 85% من مستوى الصوت

مستوى الصوت ونقاءة بتقنية DTS تصل الى 95%

واى استفسار انا فى الخدمة
كلامك سليم واحد صاحبي شاريها من يومين وعامل بيها قلق
وكنت فاكر ان اصدار السليم افضل لكن الووركس طلع افضل مبارك عليك

a_fouda88
04-03-2008, 21:50
أخييي Ayma4d مشكوووووووووووووور مرووووووووررك....

حمستني فعلا لأن هذي السماعات تحدييييداااا هي اللي عيني عليها و لسة على فكرة راجع حالا من لفة هنا للأسف ما حصلتها و شكلي هأشتريها من مصر إن شاء الله...

ممكن أعرف كام سعرها و من فين؟؟ و متى كان هذا السعر؟؟؟

و يا ترى بعد 85% في زن أو ما شابه؟؟

والتى تحتوى على خاصية DTS

أود كذلك أن أعرف الخاصيات التي يدعمها هذا النظام لأنه ليس مذكورا في الصفحة الخاصة به في CREATIVE و لكن لابد و أن يذكر في الدليل و حتى على العلبة..

و إن كان في أي ملاحظات أخرى مهمة في رأيك يا ريت تزودنا بيها مشكووور..

بارك الله فيكم جميييعا و مشكوورييين :Big::Big:

a_fouda88
04-03-2008, 22:01
أخي Akrumcs مشكوووور مرووورك...

أنا واثق في خطورة و عمممق الصب بتاع اللوجتيك.. و أصلا أي واحد يشوف شكلة لازم يحني راسه و يستسلم...

لكن اللي عاملي قلق و ما أعرف عنه النقاوة...

يا ترى ايش رأيك فيها بدقة؟؟ كم تعطيها من مية و انت مرتااااح؟؟

و ياترى انت سمعت كرييتف؟؟ لو نعم أي نوع كانت و مين الأحسن في رأيك و بقد ايش؟؟؟

بارك الله فيكم و مشكوووور تعاونكم جمييييييعا

a_fouda88
04-03-2008, 22:09
أخي ميروو مشكوور مروووورك

يا ترى اشتراها بكام صاحبك

و يا ترى لك أي ملاحظات عليها أو شايف اللي أحسن منها؟؟

مشكوووووور و مشكوووووريين(z)

meru
05-03-2008, 00:15
اشتراها بكام بصراحة مسالتوش اسالة واقولك انت عارف الواحد مبيحبش يسال عن سعر حاجة حد اشتراها احسن لو جرالها حاجة يقولك اديتها عين
بصراحة لقيتها نقية عن الليم اللي سمعتها وكانت فعلا جبارة بس
السليم لما بتعلي الصوت للاخر بيبقي الصوت زي ماهوة نقي جدا
يمكن علشان السليم قديمة والووركس جديدة او ان الووركس وات اعلي

akrumcs
07-03-2008, 17:19
اخي aliloooz بوص انا حاقولك بالظبط
انا سمعت الكريتيف ال 4.1 Inspire
بصراحه لايوجد اصلا ماجال للمقارنه
لا في قوة الصوت او نقاؤه او قوة البيز
وليا اصحابي عندهم سماعات كريتيف 5.1 انسباير وايضا بي سي ووركس
وانبهاروا بأداء اللوجيتيك الي عندي
مع العلم اني كمان موصلها على كرت صوت مش مديها حقها وهوا 5.1 بلاستر
وبصرااااحه والله الصوت من انقى مايمكن ولا وش ولا زنه حتى عند ارتفاع الصوت لدرجه مرتفعه جدا
واي استفسار اخر انا حاضر

ASF
08-03-2008, 01:16
akrumcs
اخى الكريم كلامك حلو و عاجبنى بصراحه انا عندى انسباير 4.1 وكارت صوت اوجيجى zs وناوى اشترى سمعات لوجيتك
بس محتار بين موديلين ادامى دلوقتى
x540
x530

انت ايه رايك فيهم وفى الفرق بينهم
ولو انا فعلا اشتريت هحس بفرق جامد بينهم ولا فعلا لا ...؟؟؟

شكرا على الموضوع الجميل

akrumcs
08-03-2008, 21:42
بص يا أخ ASF
انا بصراحه ماسمعتش صوت ال X540
عن نفسي وعن تجربة الي عندي وهيا ال X530 بصراااحه صوتها اروع من الرائع
لكن لو على الفرق عن السماعات الي عندك فا ابصملك بالعشره ان الفرق واااااااااااااااااااااااااااضح جدا بين اداء الإثنين
ومبروك عليك مقدما
اي استفسار انا حاضر

ayma4d
09-03-2008, 11:29

حمستني فعلا لأن هذي السماعات تحدييييداااا هي اللي عيني عليها و لسة على فكرة راجع حالا من لفة هنا للأسف ما حصلتها و شكلي هأشتريها من مصر إن شاء الله...

ممكن أعرف كام سعرها و من فين؟؟ و متى كان هذا السعر؟؟؟

انا كنت شاريها من مصر ب1650 جنيه بس من سنه تقريبا

و يا ترى بعد 85% في زن أو ما شابه؟؟

اقتباس:
والتى تحتوى على خاصية DTS

أود كذلك أن أعرف الخاصيات التي يدعمها هذا النظام لأنه ليس مذكورا في الصفحة الخاصة به في CREATIVE و لكن لابد و أن يذكر في الدليل و حتى على العلبة..

و إن كان في أي ملاحظات أخرى مهمة في رأيك يا ريت تزودنا بيها مشكووور..

الصوت نفى حتى اعلى الدرجات بها وهذا يعتمد على تظبيط الترددات من الاكولايزر وعلى فكرة الزن بيعتمد على عدة اشياء مثل مكان وجود الوفر بالحجرة وبعدها عن الحائط ...الخ

اخى السماعات ليست تدعم نظام DTS دخل او خرج ولكنى اتحدث عن التقنية بكارت الصوت لدى فعند تشغيله تشعر انك تسمع نظام صوت مختلف تماما كما اننى احدد تردد البيز من الكارت نفسه لاحصل على انقى صوت بعيدا عن الزن

وأحب اشير انتى كنت محبط فى اول الشراء لاننى كان لدى كارت قديمsb live 256 4.1 لم يتيح لجودة الصوت ان تظهر وايضا جودة الملفات الصوتية وجودة الفلام ...الخ فلا تدع شىء واحد فقط يدعك تحكم على النظام هذه نصيحة وعن تجربة كان لدى سماعات التك لانسنج وهى من اقوى الشركات على مستوى العالم فى انتاج السماعات وكان مستوى البيز مبهر وقررت بيعها وعند وضعها بالمكتب لتجربتها للمشترى كان مستوى البيز بها كاد ان يخلع القلوب فهى لاول مرة اسمه هذه الشدة والنقاء منها وانتبهت حينها ان المكان المتواجد به السماعات وطريقه وضعها بالحجرة مهم جدا وندمت حينها بعد البيع بس مباركة للمشترى هههه

وانا فى تحت امركم فى اى استفسارات

ASF
09-03-2008, 13:15
موضوع حلو بصراحه جدا جدا
انا بس عندى سؤاين والاتنين بعاد عن بعض رقم واحد انا عامل مزانيه للسمعات لغايه 1500 جنيه ومش عارف اشترى ايه هتجنن ومش عارف اشترى ايه والمشكله كل حاجه فى مصر نادره جدا يا اما غاليه جدا ... مش معم ان كانت غاليه بس انا عاوز اعرف فعلا ان كان فى حاجه فى الحدود دى ولا لا ......
وترشحوا لى ايه بالمبلغ ده
تانى حاجه انا ادامى سمعات لوجيتك x540 اشتريها واوفر على نفسى انى ادور على موديلات تانيه .... انا يهمنى ان الصوت يكون نقى وكويس ولو على يكون واضح وكويس فى اى وقت
علمنا بان عندى كارت صوت اودجى 2zs

meru
09-03-2008, 17:03
أخي Akrumcs مشكوووور مرووورك...

أنا واثق في خطورة و عمممق الصب بتاع اللوجتيك.. و أصلا أي واحد يشوف شكلة لازم يحني راسه و يستسلم...

لكن اللي عاملي قلق و ما أعرف عنه النقاوة...

يا ترى ايش رأيك فيها بدقة؟؟ كم تعطيها من مية و انت مرتااااح؟؟

و ياترى انت سمعت كرييتف؟؟ لو نعم أي نوع كانت و مين الأحسن في رأيك و بقد ايش؟؟؟

بارك الله فيكم و مشكوووور تعاونكم جمييييييعا
بصراحة السماعات عالية جدا والنقاوة بتاعتها رائعة لكن مع العلو الشديد بتبدا النقاةتقل وتحس بزن بس مش اوي
لكن لما اتجربت علي كارت صوت x_fi فرقت كتير النقاوة مع العلو الشديد كانت رائعة جدا
بتفكرني بالسماعات الكريتيف slim كانت من اروع الاصوات
بالنسبة للسعر قالي ان واحد صاحبة شغال في شركة كمبيوتر كان عندهم كام واحدة وجبالة منها 1200ج مش عارف هية اصلا بكام

zero_cold00
09-03-2008, 22:43
هيا ايه اللى ب 1200 .اوعى يكون قصدك على ال x540 اصلها حاليا ب 680 تقريبا

NaAZoOR
10-03-2008, 13:54
x540 اصلها حاليا ب 680 تقريبا

أين وجدتها بهذا السعر ؟؟؟

وجدت ال X-530 بهذا السعر في Compu ME

zero_cold00
10-03-2008, 15:30
الحقيقه انا لم ارها ولكن عده اعضاء اخرين وجدوها بهذا السعر واخيرا احدهم اشتراها وكانت ب 600 جنيه فقط
ويمكنك الاطلاع فى هذا الموضوع المشاركه رقم4556
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=57861&page=114

meru
10-03-2008, 16:32
هيا ايه اللى ب 1200 .اوعى يكون قصدك على ال x540 اصلها حاليا ب 680 تقريبا
انا بقصدMegaworks THX 550

ASF
10-03-2008, 18:11
انا شوفت فعلا السمعات اللوجيتك 540 تمنها 600 جنيه بالتمام
موجوده فى كمبيو مى سيتى ستارز

الحلم الأخير
10-03-2008, 18:24
يا ترى أخي ASF ما مرت عليك CREATIVE Megaworks THX 550 ؟؟

لأني ملاحظ أنك لديك فكرة عما في المولات..

ASF
10-03-2008, 21:09
بصراحه لحد دلوقتى مشوفتهاش .... CREATIVE Megaworks THX 550
خالص
ولا حتى بالصدفه

meru
11-03-2008, 00:56
بصراحه لحد دلوقتى مشوفتهاش .... CREATIVE Megaworks THX 550
خالص
ولا حتى بالصدفه
موجودة بص اللي يدور هحاول اشوفلك ان كان الشركة موجود فيها ولا لا واجيبلك التليفون

الحلم الأخير
11-03-2008, 03:17
سلام عليكم يا شبااااب
يبقى تشكرر كتييير لو أمكنك تجيب رقم
و بالمناسبة أنا عملت مقارنة شاملة بين لوجيتيك و كرييتف من اطلاع عالمنتديات و مطالعة مشاكل كل من النوعين و حصر لها كيفا و كما و البحث كذلك في آراء من اقتنى النوعين - باقيلي أدور رأي الأخو مراد بخاري لأنه اقتنى كذلك عدة أنواع شاملةالنوعين - أرجو انها حتكون فاصلة؛؛ حنزلها تفصيلا ان شاء الله اليومين الجايين أو - أرجو المعذرة لأن عندي ظروف زحمة سفر هاليومين- بالكتير أول الأسبوع القادم ان شاء الله ربما في نفس الخيط ده و ربما في موضوع مستقل و على كل أعطيكم خلاصتها الآن:

كرييتف ميجاووركس thx 550 صوتها أنقى و أكثر وضوحا و مشاكلها أقل كيفا و كما بفرق يقارب 75- 85% (نسبة مبدأية قابلة للزيادة فقط) من اللوجيتيك في حين أن اللوجيتيك تتميز عنها من جهة مداخل الديجيتال و الكواكسيال(و الأخير غير مشكور فيه) و بأن الصبووفر أقوى و لكنها مع الموسيقى و ال mid range sound بصورة خاصة أقل من الكرييتف بفارق ملحوظ

و هنا لأكمل النقطة الأخيرة في جمع معلوماتي لدي أسئلة للأخ ASF بشكل خاص لعلمي بأنه اقتنى سماعات ديجيتال من قبل و لجميع من لديه العلم بشكل عام:

1- ما مدى فرق الصوت بين مدخلي الديجيتال و الأنالوج؟
2-و هل تحل هذه المسألة باستخدام ديكودر؟
3-و ان كان كذلك هل الديكودر الخارجي تختلف كفاءته بشدة عن الديكودر المدمج مع السماعة؟ لصالح من؟

4-هل السماعات الديجيتا تعني السماعات ذات المدخل الديجيتال؟

في حالة الاجابة بنعم(وهو ما أعتقده حسب فهمي):فالفرق بينها و بين الأنالوج تجيب عنه الأسئلة السابقة.
-و في حالة الاجابة بلا فأرجو توضيح الفرق في طريقة الشغل و في الصوت في سماعات الديجيتال!

تحياتي و دمتم بخير و عافية

جاهل
17-03-2008, 20:45
مشكورين على الموضوع الشيق بصراحه
طيب ممكن سؤال انا ماعندي اي خبره في مواضيع الصوت على الكميوتر
بس فيه احد جرب سماعات بوز ولالا واذا كان فيه ياليت يعلمنا
زينه او لا
وبعدين ابسئلكم السماعات الي تتكلمون عنها ممتازه ولا فيه احسن منها
ومشكورين مقدما وعذرا على الاطاله

جاهل
19-03-2008, 00:13
مافيه اي رد مشكورين مقدما