المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الامل الاخير:كرت 8800 gt عقدني .. ارجو المساعدة

فراس-
23-03-2008, 09:25
السلام عليكم
تحية طيبة وبعد
ارجو منكم اخواني مساعدتي لأني تعقدت مع هذا الكرت العجيب
ومشكلتي هي كالاتي:

اشتريت من فترة كرت 8800 gt من انتاج palit (https://www.palit.biz/en/)
طبعا ركبت الكرت بالجهاز وعرفتو من السيدي بعدين نزلت احدث تعريف من موقع نفيديا
وقمت بعدها بتشغيل لعبة Call of Duty 4 على اعلى اعدادات ولاحظت انه يوجد فيها تقطيع خفيف
وبعد 10 دقائق من اللعب انطفأ الجهاز وعند تشغيلة ظهرت لي رسالة تقول ان الحرارة مرتفعة
فاعتقدت بالبداية ان سبب تقطيع اللعبة هو الحرارة
المهم اخذت الكمبيوتر على محل وقام بازالة الغبار عن قطع الجهاز لان كان الغبار كثيف جدا
وبعد ازالة الغبار لم تعد حرارة الجهاز ترتفع
فقمت بعدها بالدخول للعبة مرة اخرى ولكن ما زال التقطيع مستمر:mad:
قلت يمكن تكون المشكلة من الويندوز نزلت ويندوز xp جديد وقمت بتعريف الكرت مرة اخرى وللاسف ما زال التقطيع موجود :Angry:والمفاجاة اني جربت لعبة كانت تعمل عندي بشكل جيد على كرتي القديم intel بلت ان وكانت تعمل بدوت تقطيع واصبحت تقطع بعد تركيب الكرت الجديد
وايضا عندما نزلت ويندوز فستا لم تعد تعمل خاصية تمرير النوافذ بشكل ثلاثي الابعاد
وايضا لم تعد تعمل خاصة وضع فيديو كخلفية لسطح المكتب
والله يا شباب تعقدت وهذا املي الاخير قبل ان ارمي الكرت من الشباك
(BB)
مواصفات جهازي:
Chipset : Intel i945G/GZ

Processor : Intel Pentium D 945 @ 3400 MHz

Physical Memory : 1024 MB (2 x 512 DDR2-SDRAM )

Hard Disk : ST3250824A (250 GB) Mainboard : Intel D945GCCR

طبعا اسئلتي هي
لماذا الكرت يقطع بالالعاب حتى ان بعض الالعاب الخفيفة جدا صار فيها مشاكل بالجرافكس ولم تعد تعمل بشكل صحيح

لماذا الكرت لم يعد يدعم بعض خصائص الفيستا مثل عمل فيديو كخلفية سطح المكتب او تمرير النوافذ بشكل ثلاثي الابعاد

وهل لمواصفات جهازي علاقة بهذه المشاكل

وهل يوجد اعدادات يجب عملها بعد تعريف الكرت

ارحو منكم الرد اخواني وهذا املي الاخير

وشكرا

Unique LX
23-03-2008, 12:54
آسف يأخوي لأني دخلت عرض على موضوعك و لكني أعاني من نفس المشكلة تقريبا و لم أجد لها حل !!!

المشكلة الي عندك نفس المشكلة الي عندي لكن بشكل أخف و بكرت 8800GTS و كرت 7300LE سابقا !!!!

الكروت عندي تقطع في الألعاب بشكل طفيف لكن مستمر حتى لو كانت اللعبة على أقل وضع و الدقة 640X480
و في جميع الألعاب المتوسطة و القوية و الضعيفة و حتى كانت هذه المشكلة مع كرتي السابق 7300LE و بنفس الوضع مع كرتي الجديد تماما ,,, و أداء الكرت المدمج صحيح أنه ضعيف لكنه ما يقطع ,,,,,

مع أني غيرت المذربورد و زدت الرامات إلى 2 جيجا و لكن نفس المشكلة لم تتحسن ولو 0,00001% ....
الشيء الوحيد المشترك بيننا هو المعالج ,,,,,

أنتظر رأي بقية الأعضاء و إنشاء الله تستفيد وتفيد و آسف لمشاركتي الي مالها لزمة لأنه ما عندي حل .,.,.,.,

FoxDay
23-03-2008, 13:09
المعروف إن كرت 8800GT يملك تبريد سيئ (جداً)

و 99% من مستخدميه يركبون مبردات إضافية عليه

حتى إن الإصدارات الجديدة من Evga تم تكبير المراوح فيها ؟

خلي الكيس مفتوح وإرفع دوران المروحة لأقصى درجة لتتاكد ما إذا كانت المشكلة من الحرارة

الخلف
23-03-2008, 13:24
هل لك أن ترفق تقريراً بدرجات الحرارة في الحالات العادية + أثناء تشغيل الألعاب ؟

فراس-
23-03-2008, 14:12
مشكورين اخواني على الردود وشكرا للاخ Unique LX على رده لأني فعلا كنت ناوي ارفع الرام ولكن غيرت رأي.. هل من الممكن ان تكون المشكلة من المعالج!
----

شكرا اخي FoxDay على ردك ولكن كيف بقدر اسرع المروحة ممكن تعطيني البرنامج والخطوات مع الشكر الجزيل

----

مشكور اخي الخلف .. اي برنامج استخدم لمعرفة درجة حرارة الكرت؟ .. ارجو منك اعطائي رابط للبرنامج مع الخطوات اللازمة واكون لك من الشاكرين

وشكرا لكم مره اخرى على ردوكم

r_Rozx
23-03-2008, 17:41
مشكلتك دي انا شفتها عند ناس كتيير ومش عارفلها حل وللاسف انا خايف اشتري الكرت ده ويحصل
عندي كده.. ودي تبقى مشكله كبييييييييييييييره عندي

amrmamdohe
26-03-2008, 01:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
المشكلة فى الكارت انه مفيش مشكلة بس هو عندنا احنا الكارت ده طالب يا جماعة pci express 2 وليس pci express 1 وطبعا انتوا عارفين الفرق فى السرعة بين الاثنين وده اللى مخلى الكارت يقطع او hitching اثناء اللعب لكن مع pci express 2 و المزر بورد المدعمه ليه الكارت بتشتغل ممتاز طبعا والعيب بعيد عن البروسيسور
وشكرا

Unique LX
26-03-2008, 12:08
شكرا يا أخي
لكن نفس المشكلة كانت تحدث مع كرت 7300LE و هو يعمل مع منفذ PCI-Express 1
أنا أعرف أنه لا توجد مقارنة بين 7300LE و 8800GT أو 8800GTS لكن كما قلت سابقا تحدث المشكلة بالرغم من
أن عدد الإطارات ثابت يعني مثلا على 122 إطار يحدث التقطيع و عدد الإطارات لم يتغير ,,,
أيضا تحدث هذه المشكلة حتى مع أقل الإعدادت و أقل دقة ,,, فأعتقد أنه لا علاقة لها بمنفذ كرت الشاشة
ما دامت تحدث حتى مع الألعاب ((((( الضعيفة جدا )))))) التي لا تستهلك من كرت الشاشة الضعيف قبل القوي أي مجهود ....
و شكرا لك مرة أخرى ,,

alsadinet
26-03-2008, 18:15
لدي كرت PALIT 8800GT 1G ولم أجد منه أي مشكلة
بالعكس نظام التبريد فيه ممتاز ومرن جداً مع الألعاب الثقيلة.

ولكنني بالمقابل أقدم لهذا الكرت Case كبير يحوي عدة مراوح لإخراج الحرارة منه.
Power Supply قوية ومخصصة لهذه الكروت...
Mother Board ممتازة تقدم أداء يرقى وقدرة كرت الشاشة وأكثر منه حتى.

assusao20
27-03-2008, 16:45
عندي نفس الكرت و لااعاني من اي مشاكل معاه بالعكس كرت رائع و ممتاز ممكن يكون من المعالج ..كان عندي معالج 925 يخرب بيت اللي صنعه :( لكن مع كرت 1650 X من ati والله أعلم ...

meru
27-03-2008, 18:34
مشكلة غريبة يا جماعة
انا عندي نفس الكارت وبيقدم اداء ممتاز وروعو محصلتش في اداء الالعاب
يعني مثلا crysis شغالة ممتازة جدا veryhigh 8x 1280x1024
وكل دة بدرجات حرارة تبدا 41 وعند الزروة 61
ممكن تكون المشكلة من البور سبلاي لازم يكون نوع من الجيد
بالنسبة pci1 or pci2 مش مشكلة تماما لاني جربتة علي المنفذين ومكنش فية مشاكل بتاتا
موضوع التقطيع وظهور ومضات غريبة اثناء اللعب او التهنيج دة بيكون بور سبلاي او رامات ممكن نجرب تغيير الاتنين دول يمكن المشكلة تنحل
واخيرا هيبقي فاضل ابديت للبيوس بتاع البورد لانة نفع معايا في مشكلة سابقة
او ان تكون المشكلة في كروت الشركة لكن احد الاعضاء قال ان عندة واحد ومفيش فية مشاكل
كان عندي نفس المشكلة في كارت3870 ورجعتة وجيبت 8800 فلو منفعش كل دة يبقي الحل في ترجيع الكارت

amrmamdohe
28-03-2008, 13:15
طب لو ممكن الناس اللى عندها pentium D 945 3400 تجرب كده توقف كور واحد من البروسيسور وتشغل واحد بس وجرب الجيمز ديه عليه تانى ويشوف هايقطع تانى فى اللعب ولا لاء وعلشان توقف كور خش على run واكتب msconfig واختار boot ومنها advanced option ونختار عدد cores من number of processors ونخليه 1 وطبعا اخيرا ok ونعمل ريستار للجهاز ونجرب لو اشتغل كويس يبقى من البروسيسور فعلا او عدم توافق الجيمز مع dual core وبعد كده نرجع ده كله ونرجع قيمة number of processor تانى علشان يشتغل الجهاز dual core
وشكرا

alayoubi
28-03-2008, 13:43
مفيش مشكلة بس هو عندنا احنا الكارت ده طالب يا جماعة pci express 2 وليس pci express 1 وطبعا انتوا عارفين الفرق فى السرعة بين الاثنين

أخي الكريم لا فرق يذكر بين PCI-e V1.1 و PCI-e V2.0 ,الفرق قليل بعدد الاطارات والمفروض يعمل بشكل عادي .

kimoomaster
29-03-2008, 00:58
السبب هو التعريف الذي نزلتة من النت

وعليك فرمتة الجهاز ثم الاكتفاء بالتعريف الذي بالسيدي المرفق

meru
30-03-2008, 23:31
زي ماقال الاخوة جرب تعريف الاسطوانة ولو مانفعش رجعة لاني مجرب مشكلة سابقة زي دي

BAZOOKA_N2O
04-04-2008, 18:08
انا احب اقول تجربة شخصية ليا في الموضوع ده
المشكلة الرئيسية في الماذر بورد
انا كان عندي ماذر يورد اسوس واشتغل عليها GEFORCE 7200LE
ولما غيرت الكارت وجيبت GE FORCE 8400 كان بيقطع جدا والصورة ضعيفة اقل بكتبر من 7200
مع انه اقوى
وكمان غيرت الرامات والباور سبلاي
واكتر من كارت شاشة
المشكلة ما اتحلتش غير لما غيرت الماذر بورد وجيبت جيجا بايت
ودي تجربة شخصية والموضوع لي له اي علاقة بين PCI EXPRESS 1 او PCI EXPRESS 2

meru
09-04-2008, 19:01
الحمد للة ان المشكلة انحلت معك اخي بازوكا
ربما صاحب المشكلة يجرب نفس تجربتك حتي ولو عند احد زملاؤة حتي لا يغير اللوحة الام وتظل نفس المشكلة

BAZOOKA_N2O
11-04-2008, 17:31
MERU
واحشني يا مان
الحمد لله فعلا المشكلة انحلت
ومعايا دلوقتي 8400 وشغال كويس مع ان الدارج انه ضعيف لكنه بصراحة معقول جدا ومشغل معايا البرو
على الهاي ورزيليوشن 800X600
المشكلة فعلا كانت في المازر بورد

TheInfernal
13-04-2008, 15:07
المعالج و حجم الرامات يشكلان عنق زجاجة في أداء الألعاب. الماذربورد ما لها أي تأثير على أداء الجهاز.
بنتيوم دي 3.4 يساوي كور تو ديو على 1.3 جيجاهرتز.
و الرام قليلة و يجب زيادتها ل2 جيجا, خاصة مع رخص سعرها حاليا.

meru
14-04-2008, 00:36
وانت كمان واحشني جدا فينك
كويس مشكلتك انحلت بسلام مبروك تابع الرابط واحكيلنا عن تجربتك مع الكرتhttps://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=79756

I LOVE SA
14-04-2008, 01:49
ياخي الحرارة ممكن تكون الباور سبلاي او التغذية الكهربائية للكرت واللوحة الام لجهازك

وش الباور بتاعك + اللوحة الام لديك