المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسارات هامة جدا جدا لي فأرجو الاهتمام يا أخواني

mrafat87
25-04-2008, 17:47
بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة لجميع الأعضاء

نخش في الموضوع أنا عايز أستفسر علي بعض الحاجات:-

1-أيه الفرق الجوهري وفارق المميزات بين
البوردة ga-p35-ds3R rev2.1

والبورده ga-x38-ds5

وأيه عموما خصائص ده وده

"أنا طبعا عارف ان الاولي ب750جنية والثانية ب1500 أنا بسأل علي أساس اني ممكن اجيب الغالية وأجيب بقية مكونات الكمبيوتر متوسطة علي اساس ممكن اغير باقي المكونات لو حبيت أحدث في المستقبل مع الاحتفاظ بالبورده أو لو الاختلاف مش كبير بين البوردتين يبقي أجيب الأرخص وأجيب باقي مكونات الكمبيوتر أعلي وأحسن "
ويا تري في أي مشاكل عموما قبلها مستغدمي البوردتين دول .

2- كارت الشاشة gt8800 من جيجا بيت أنا عرفت من مواضيع سابقة في المنتدي ان فيه 3 أنواع وتقريبا كل نوع ليه نظام تبريد معين فياتري انهي أحسن ويكون متوفر في مصر ولا كله زي بعضة وسعر كل نوع ايه
أنا قرأت قبل كده انه 1650 بس مش عارف ده سعر انهي نوع من التلاته

وعموما لو أنا جبت الكارت وشغلته بمروحته وتبريده ألي جي معاه بدون اضافة اي نظلم تبريد أو مراوح أخري هل هيؤدي ده لمشاكل ولا لا مع العلم أنا مش هعمل نظام الأوفر كلك سواء في الكارت ده أو غيره

3- الكيسة ال gamma عرفت ان ليها 3 انواع هم
Small – Mini server –Hight Tower
عموما أنا عايزه فارغه بدون بور أيه الفرق بين الثلاثة وكمان ال Dolphin PRO وأيه سعر كل واحده فارغة من الاربعة بدون بور

4- ايه الفرق وانهي احسن بين البور الkemax 500w والhec480w
مع العلم ان الاول ب 220ج والتاني ب480ج فياتري ايه الفرق المهول ده في السعر.

5-لازم أشتري كارت صوت ولا الكارت البلت ان يغني عشان ان سمعت انه ساعات بيعلق ولو لازم اشتري يا تري ايه الانواع وبكام السعر

6-هل من الافضل اني اشتري الجهاز في الوقت ده عشان الاجازة الاسعار بتغلي ولا مافيش علاقة

أخواني أنا عارف أن استفساراتي كتيرة ومتشعبة بس و الله كلها مهمة جدا لي
فياريت الاهتمام في الرد

وألف ألف شكر علي سعه صدركوا
معلش انا ممكن ماكنش متابع في الرد بسرعه عشان ظروف اني مش dsl ولكن أنا هتابع الردود وعلي قد ما أقدر هرد بسرعة

والسلام وعليكم ورحمة الله

دحمان 7
25-04-2008, 19:04
يفرق الشيب فيها
الأولى P35
والثانية X38

دحمان 7
25-04-2008, 19:04
طبعا الثانية افضل

alayoubi
25-04-2008, 21:56
1-أيه الفرق الجوهري وفارق المميزات بين
البوردة ga-p35-ds3R rev2.1
والبورده ga-x38-ds5
وأيه عموما خصائص ده وده

هم اللوحتين كل واحدة بشيب مختلف و طبعا اختيارك بيعتمد على استخدامك ,, وممكن تركب فيهم كرتين Ati لكن :
P35 واحد من الكرتين بيشتغل بسرعة X16 والتاني X4 فقط .
X38 الكرتين بيشتغلوا بسرعة X16 يعني بكامل قوتهم . بالاضافة لوجود مداخل e-sata وعدد زيادة من ال USB .

- كارت الشاشة gt8800 من جيجا بيت أنا عرفت من مواضيع سابقة في المنتدي ان فيه 3 أنواع وتقريبا كل نوع ليه نظام تبريد معين فياتري انهي أحسن ويكون متوفر في مصر ولا كله زي بعضة وسعر كل نوع ايه
أنا قرأت قبل كده انه 1650 بس مش عارف ده سعر انهي نوع من التلاته

هو الاختلاف بينهم بنوع التبريد : في كرت التبريد فيه عادي والاتنين الباقيين من شركة Zalman
الافضل فيهم Class A بتكون المروحة كلها نحاس دائرة كاملة .
وفي نوع معروف غير جيجابايت Chaintech 8800GT 512MB وأرخص شوية لكن ممتاز .

3- الكيسة ال gamma عرفت ان ليها 3 انواع هم
Small – Mini server –Hight Tower
عموما أنا عايزه فارغه بدون بور أيه الفرق بين الثلاثة وكمان ال Dolphin PRO وأيه سعر كل واحده فارغة من الاربعة بدون بور
خود اما :
Mini server = ؟
Dolphin PRO = 250

- ايه الفرق وانهي احسن بين البور الkemax 500w والhec480w
مع العلم ان الاول ب 220ج والتاني ب480ج فياتري ايه الفرق المهول ده في السعر.

الاتنين كويسين لكن غريبة فرق السعر الي بينهم . أنا بسمع ان K-Mex وليس Kemax أفضل .

5-لازم أشتري كارت صوت ولا الكارت البلت ان يغني عشان ان سمعت انه ساعات بيعلق ولو لازم اشتري يا تري ايه الانواع وبكام السعر

لا البلت ان كويس . الا اذا عاوز حاجة خاصة زي كروت Creative X-fi

mrafat87
27-04-2008, 01:58
ألف شكر لسرعة الرد يا اخواني

وشكر ا جدا ليك يا أيوبي علي افادك ليه

انا عايز أسألك بخصوص كارت الشاشة انا عارف ان شينتك كويس بس أنا سمعت ان نظام تبريده مش حلو
وعموما لو انا جبت جيجا بيت أقول للبائع انا عايز class a ولا المروحة هي ألي هتميز

في المظر ان أستخدامي أكيد جيمز في المقام الاول وعموما انا هركب كارت شاشة واحد بس أنا عايز معلش اعرف ايه هو الشيب ده

معلش أنا تعبتك معايا بس والله بتعلم منك

lTTl
27-04-2008, 02:37
بلاش تاخد بكلام البائع في الجزء ده
أنتقي المكونات من مواقع الأنترنت زي أمازون والبيضه الجديدة مثلا
وأعرف كويس الحاجة إلي هاتشتريها والفروق بينها وبين الحاجات التانية
علشان لما تنزل تبقا عارف هاتاخد أيه والمفروض كمان بكام
وبعد كده أبقا أسمع كلام البائعين إلي أكيد هايقنعك بالموجود عنده

alayoubi
27-04-2008, 03:00
انا عايز أسألك بخصوص كارت الشاشة انا عارف ان شينتك كويس بس أنا سمعت ان نظام تبريده مش حلو
وعموما لو انا جبت جيجا بيت أقول للبائع انا عايز class a ولا المروحة هي ألي هتميز

مشكلة كرت شينتك بسيطة وحلها انك تزيد من سرعة دوران المروحة من داخل الويندوز يعني لو كانت بتلف بقوة 30% تخليها 50% أو أكثر كما تريد .

وهذه صورة للكرت جيجابايت Class A :

https://up105.arabsh.com/my/8845018.jpg (https://up105.arabsh.com)

في المظر ان أستخدامي أكيد جيمز في المقام الاول وعموما انا هركب كارت شاشة واحد بس أنا عايز معلش اعرف ايه هو الشيب ده

ما زال كرت واحد يبقى تختار اللوحة من جيجابايت P35-DS3R أو ASUS P5K مناسبة ليك .
والشيب هو رقم لفئة معينة من اللوحات بيميزها عن غيرها وبتكون عامة كل اللوحات الي بتحمل الشيب ده متشابهه بمكوناتها و مواصفاتها .

mrafat87
27-04-2008, 22:46
ألف شكر ليكوا يا أخواني والله أفدتوني

mrafat87
27-04-2008, 22:47
وألف شكر ليك يا أيوبي

ramy
28-04-2008, 08:15
اخي الاوبي هل لي ببعض التوضيح بخصوص مصطلحح class b ..
كل ما اعرفه ان هذا المصطلح يطلق على القطع التي لم تجتاز كافة الاختبارات فتباع على انها class b اما التي اجتازت الاجتبارات تباع class a ولكن يبدو لي من الصورة التي ارفقتها (كرت الغيغا بايت) ان الامر ليس كذلك..
بانتظار ردك ..:)

alayoubi
28-04-2008, 15:48
أهلا أخي رامي

لا أعتقد أن المقصود هنا ب class a أو class b أن أحدهم تجاوز كافة الاختبارات والآخر لا لأننا نتحدث هنا عن شركة معروفة وانما المقصود هو مجرد تصنيف للمنتج على أنه أفضل في المواصفات من ناحية معينة ربما تكون التبريد . والامر نفسه ينطبق على هارديسكات مثل WD وطبعا كلاس A الأفضل دائما .