المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف تحصل على حساب امريكي للشراء من الانترنت؟

r_Rozx
26-04-2008, 01:50
اعتقد الموضوع ظاهر من عنوانه.....انا اتمنى اي حد يعرف اي حاجه يكتبها
يمكن معلومه مني على معلومه منك نوصل لحاجه

طبعا الموضوع ده في مصر

dxbboy77
26-04-2008, 06:53
تمت الموافقة علي الموضوع ..
dxbboy77 ..

computex
26-04-2008, 07:28
الجواب موجود في التوقيع إن شاء الله

r_Rozx
26-04-2008, 13:16
أنا اشكرك يا أخي على المشاركه وانا قرأت الكتاب بس للاسف
الكتاب مش حل المشكله
البطاقات اللي الكتاب اتكلم عنها بطاقات دوليه وهي غير مقبوله في بعض المواقع مثل
newegg
وهذه المواقع تطلب حساب امريكي
وهذا هو ما أسأل عنه

كيف احصل على حساب امريكي؟

computex
27-04-2008, 14:17
أنا اشكرك يا أخي على المشاركه وانا قرأت الكتاب بس للاسف
الكتاب مش حل المشكله
البطاقات اللي الكتاب اتكلم عنها بطاقات دوليه وهي غير مقبوله في بعض المواقع مثل
newegg
وهذه المواقع تطلب حساب امريكي
وهذا هو ما أسأل عنه

كيف احصل على حساب امريكي؟

لا يوجد حل مباشر للموضوع , توجد خدمات تقوم بالشراء عنك من هذه المواقع التي تريدها , اما إذا كنت تريد أن تقوم بالشراء بنفسك فهذا لا يمكن

r_Rozx
27-04-2008, 14:49
ايه هي الخدمات دي؟؟

ABD ELRHMAN
28-04-2008, 04:35
ايه هي الخدمات دي؟؟
هوا فى حل وصلتلو بعد معاناه فيزا بتصدر من بنك امريكى وعلى عنوان امريكى كمان بس طلع فيها شىء من عدم جوزها شرعا لانهم محددين نسبه على عملية الشراء وليست مصاربف اداريه ثابته بس لأسف مش هقدر اوصلك لشىء ده لان التعامل بالفيزا ديه لايجوز وعلى العموم يأخى عشان تعرف ان الناس فى الزمن ده بيخلو بالمعلموه عشان يتاجرو على غيرهوم وانا ان شاء الله هوصل لحل واوعدك ان لو لوصلت للحل وهوا قريبا يعنى هبعتهولك على اميلك او الخاص عندك ولا اقولك الخاص بردو
هينكشف واى انسان عايز اى خدمه ربنا يوفقنى لخدمتو تقبل مرورى اخى

r_Rozx
28-04-2008, 10:55
أنا شاكر جدا ليك يا عبدالرحمن........انا برده عمال ابحث في المموضوع والى حد ما اتضحت معالمه
ولقيت بنك امريكي ع الانترنت بيديني حساب امريكي لغير الامريكان بس الحساب فيه لازم يكون 1000 دولار على الاقل
بس انا بتأكد لسه من الموقع عشان مش يطلع نصب وانا اوعدك انا اول ما اعرف هبلغك وهاكتبه في الموضوع هنا عشان الناس يستفيدوا منه
اصل للاسف اللي يعرف المعلومه في الزمن ده بيبخل بيها وميقلهاش لاحد زي ما انت قلت عشان كده هنفضل طول عمرنا الشعوب بتتقدم وتساعد بعضها
واحنا مش عايزين نساعد بعض حتى

ABD ELRHMAN
28-04-2008, 18:40
أنا شاكر جدا ليك يا عبدالرحمن........انا برده عمال ابحث في المموضوع والى حد ما اتضحت معالمه
ولقيت بنك امريكي ع الانترنت بيديني حساب امريكي لغير الامريكان بس الحساب فيه لازم يكون 1000 دولار على الاقل
بس انا بتأكد لسه من الموقع عشان مش يطلع نصب وانا اوعدك انا اول ما اعرف هبلغك وهاكتبه في الموضوع هنا عشان الناس يستفيدوا منه
اصل للاسف اللي يعرف المعلومه في الزمن ده بيبخل بيها وميقلهاش لاحد زي ما انت قلت عشان كده هنفضل طول عمرنا الشعوب بتتقدم وتساعد بعضها
واحنا مش عايزين نساعد بعض حتى
بس نسيت اهم جزئيه الا وهى بيبخل بيها عشان يتاجر بيها على الى ميعرفهاش
وعلى العموم ده على ما اظن بنك بس غير الى ان قلت عليه شروطه لا تجوز شرعا
حاول توصلو وقولى
epassport بس موضوع الاف دولار بتاع الحساب الامريكى انصحك تبعد عنه لانه مبلغ كبير وممكن تتورط معاهم فى امورانت متحبهاش وعلى العموم انا هديك رابط الفيزا الى بتتعمل بدون اموال كل الى انت بتعملو انك بتشحنها قبل عملية الشراء ولو ليك اخى عنوان تبع اراميكس ان شاء الله يسهلك الموضوع بتاع الشحن والتكلفه كمان . بس شروط الفيزا لاتجوز شرعا لانه بياخد نسبه على الايداع والشراء وليست مصاريف اداريه ومن شروطه انك تعرفعنوان على الاستور الامريكى تعمل يعنى يوزر اكونت على الاستور الامريكى بس بالله عليك بدل هيا فيها شرط ربوى ابعد عنها لان الربا اول طريق الخراب موفعها اهو ياسيدى www.entropay.com (https://www.entropay.com)
وياريت اخى متسئش الظن بى لانى كنت فاتح كذا موضوع ابلك بخصوص السؤال عن الشراء من امريكا والتعامل مع موقع امازون بس لاسف كل الاسئله الحمد لله انا الى جوبت عليه لما لقيت الموضوع بيزورو ناس كتير ومن ضنهم ايضا ناس اساسا بتبيع هنا فى الموقع يعنى متعامله مع المواقع الامريكيه وملقتش منهم جواب هههههههه عشان كده انا جزنت واتخزت القرار ده قلت سبحان الله يعنى الناس ديه لقيه ناس تستغفله وكمان مستخسرين انهم يكونو عون لاخوتهم ربنا يهدى الجميع لا تنسانى من دعائك اخى وانا احب اذكر الاخوه الى استخسرو الاجابه لن يجد لكفنه جعبه يحتفظ بداخلها بالمال ولن يسع قبره للقصور وما يمتلكه من دنايا ادعولى بالهدايه بارك الله لكم وان يوفقنى الله لم فيه الخير وصلاح دينى ودنياى

r_Rozx
28-04-2008, 19:26
بس بنك انتروبي ده بريطاني مش امريكي
يعني مش ينفع استدمه ل newegg
ع العموم ربنا يسهل ونلاقي حاجه كويسه

nagaty_1
28-04-2008, 19:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أحب أقول لك يا أخ عبد الرحمن انك بتلمح للأخوه اللى بتبيع كتير و بتذكرهم بما لا يحبون و هذا فيه غيبه فى حقهم

أما بخصوص الاحتفاظ بالمعلومه فأنصحك تسأل شيخ فى هذا الموضوع !

لأنى مش سألت حد و جاوب عليا ببساطه و مانع المعلومات عن حد بعد كدا ...

حضرتك انا لسه بادئ أشترى من newegg من أقل من شهرين فقط !!

و ببحث فى الموضوع دا بقالى أكثر من سنه و محدش جاوب عليا ..

فالحمد لله اجتهدت و جربت وحاولت ووالله خسرت كمان علشان أقدر أوصل للمعلومات ...

فأنصحك لو عايز تتعلم حاجه لازم تجتهد و تعمل و ان شاء الله ربنا هيوفقك ... و لا تسنتظر الاجابه على طبق من ذهب !

جزاك الله خيرا على كل الكلام اللى قلته قبل كدا ..

أخوك أحمد نجاتى ...
من الناس اللى بتاجر و بتشترى من على النت !

ABD ELRHMAN
29-04-2008, 03:21

أحب أقول لك يا أخ عبد الرحمن انك بتلمح للأخوه اللى بتبيع كتير و بتذكرهم بما لا يحبون و هذا فيه غيبه فى حقهم

فأنصحك لو عايز تتعلم حاجه لازم تجتهد و تعمل و ان شاء الله ربنا هيوفقك ... و لا تسنتظر الاجابه على طبق من ذهب !

أخوك أحمد نجاتى ...

على العموم يأخى انا اعرف ناس كتير جدا فى بريطانيا وامريكا والنمسا والسويد والمنيا والحمد لله بجتهد ومش بلجء ليهوم ول موضوع الحمد لله محلول ووصلت لحلول وهتوصل بردو لاخ على الخاص وهوا لو عايز يحطها عام يتفضل بردو عادى تقبل ردى اخوك عبد الرحمن جديد لتجاره فى الهارد وير والموبيلات عبر النت وقريبا السيارات من بلد السيارات فيها برخص التراب وموضوع الجمارك خلصان وادعيلى ان استغل المال فى طاعة الله وبارك الله فى تجارتك اخى نجاتى واعانك على طاعته ملحوظه الى معطلنى مدت صدور الفيزا وقريبا هتصد ر ومتقلقش البيع مش هستخدمو عبر الانتر نت السلام عليكم

ABD ELRHMAN
29-04-2008, 04:33

أخوك أحمد نجاتى ...

والله مختش بالى من موضوع الغيبه الى انت بتقول عليها موضوع الشراء من امريكا موضوع مفروغ منه وانا عارف كل خبياه وكل شىء بس الاخ محدد فى كلامه لو حضريتك تدقق انه ذاكر بالاخص موقع نويج وعلى العموم انا مشكلتى بس مع موقع باى بال وعلى العموم والله ياخى انت اجتهدت وربنا وفقك دى حجاه ترجعلك وحتت اسئل فيها شيخ انا دراستى فى الازهر للعلم ولا انتظر الجوء لشيخ لسؤاله لتوافر الحمد لله الادله عندى والدرايه بطرق البحث الدينيه لا تقلق من ناحية الاحكام الشرعيه كل كلمه اخرجها بحساب وللعلم لا القى بالا لمديات الا لطلب الرزق وليست لرفاهيه وعملا بقول الشافعى لا تئخذ علما مما لايملك قوت يومه ويوجد مثال لبعض السلف ان احد الرجال اتى اليه ليشترى منه سلعه فاحاله الى اخ له قال له اخى ان هذا الاخ لم يبيع اليوم بدرهم وعنده مثل سلعتى فاشترى منه بارك الله لك هل وجدت فى هذا الزمان مثل هذا المثال اعتقد ردى قد فهمته بوركت

r_Rozx
29-04-2008, 13:23
انا باشكر جدا الاخ عبدالرحمن على تعاونه وربنا يوفقني واساعده زي ما هو بيساعدني انا والاخوه اللي
بيدوروا ع الموضوع ده وبشكر برده الاخ نجاتي على عرض وجهة نظره في الموضوع وللحديث بقيه.......