المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : فين المشكلة ؟؟

khaliedm
26-04-2008, 05:11
عندى جهاز بورده جيجا بايت 533 رامات 128 هارد 80 مش عارف كل ما أوصل الجهاز بالباور اللمبه الخضراء بتشتغل دون عمل الجهاز (مع انى جربت الباور سبلاى وشغال تمام ) أيه الحل ؟؟ فين المشكلة ؟؟؟

شلاع العتر
26-04-2008, 07:30
اعتقد المشكلة ربما من اللوحة الام او بطاقة الشاشة

اولا جرب بطاقة شاشة اخرى

اذا استمرت المشكلة فهي من اللوحة الام

والله اعلم

White h@cker
26-04-2008, 07:56
كل ما أوصل الجهاز بالباور اللمبه الخضراء بتشتغل دون عمل الجهاز

هل تقصد ان الجهاز يعمل باور اى تدور المراوح ولايظهر بيانات على الشاشه
ام ان الجهاز لايعمل باور اصلا

اذا كانت الحاله الاولى
انزع كل البطاقات الاختيارية من الجهاز مثل كرت الفاكس ان وجد كرت الدش ان وجد المراوح الاضافية
وجرب الجهاز
اذا لم يعمل الجهاز قم بنزع الرام وتأكد ان سماعة الماذربورد فى مكانها وجرب مرة اخرى اذا لم يصدر الجهاز اى صوت ....جرب الاتى
1-تغيير الباور سبلاى اذا لم يعمل الجهاز تكون المشكلة اما فى اللوحة الام او فى المعالج
2- قم بتجريب معالج اخر على نفس اللوحة لكن تأكد ان اللوحة تقبله اذا لم يعمل فيكون العيب فى اللوحة
وهنا لن تستطيع اصلاحها وعليك بالذهاب بها لاحد الفنيين اذا كنت فى القاهره اذهب لمول البستان

الحالة الثانية
الجهاز لايعمل باور من الاساس
1- تأكد من اسلاك الشتغيل الموصلة على اللوحة الام وخصوصا PW_SW
2- تأكد من سلامة كابل الباور
3- جرب باور سبلاى اخر
اذا تأكدت مما سبق ولم يعمل الجهاز يكون العيب فى اللوحة

انتظر ردك لنتناقش اكثر

khaliedm
26-04-2008, 14:46
نعم أخى المراوح لا تعمل أو أى شىء انما اللمبة الخضراء بتاعت الكيسه وملحوظة لما مجرد اوصل الباور اصلا السى دى روم تنور دون أن يعمل الجهاز باور ولا يشتغل اصلا مش عارف أن خلعت الليدات بتاعت الجهاز وقعدت أجرب فيها مع أنى عارف تركيبها الصحيح بس لا تعمل بالصحيح ولا بالغلط هل من مشكلة فيما فعلته ؟؟؟ وماذا عساى أفعل (عيب أيه)؟؟؟

White h@cker
26-04-2008, 14:53
اخى العزيز
المشكلة تنحصر اما فى الباور سبلاى او فى اللوحة الام

مع انى جربت الباور سبلاى وشغال تمام

هل قمت بتجريب الباور سبلاى عن طريق شورت بين البن الاخضر واى بن ارضى
ام جربت الباور على جهاز اخر ....وهل جربت باور اخر على جهازك

انتظر ردك

khaliedm
26-04-2008, 14:55
اخى العزيز
المشكلة تنحصر اما فى الباور سبلاى او فى اللوحة الام

هل قمت بتجريب الباور سبلاى عن طريق شورت بين البن الاخضر واى بن ارضى
ام جربت الباور على جهاز اخر ....وهل جربت باور اخر على جهازك

انتظر ردك
نعم جربت عن طريق الشورت والباور شغال تمام وباور أخر وبردو الجهاز هوه اللى بيه المشكله وليس الباور

White h@cker
26-04-2008, 15:03
اذا كنت جربت باور اخر متاكد انه سليم وكذلك تأكدت ان اسلاك التوصيل وخصوصا PW_SW موصل جيدا
تكون اللوحة هى السبب وكفنيين نطلق عليها قاطعة باور كده المشكلة هتكون فى الثايرستور
اذا كانت المراوح تدور نصف لفة ثم تقف يكون العيب فى احد ترانزيستورات تغذية البروسيسيور
وفى كلا الحالتين لن تستطيع اصلاحها وحدك يجب ان تاخذها لاحد محلات الصيانة

khaliedm
26-04-2008, 15:07
لا المراوح لاتعمل اصلا انا عاوز أعرف كيفية حل مشكلة الكونفلكت لليدات باور ليد وباور سويتش فى البورده لو ممكن ؟؟

White h@cker
26-04-2008, 15:09
اوك اعطيننى اسم اللوحة كاملة مع الموديل

khaliedm
26-04-2008, 15:11
جيجا بايت 533

White h@cker
26-04-2008, 15:19
https://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/motherboard_productimage_ga-8id533%28rev1.0%29_big.jpg

GA- 8ID533
هل هذه هى لوحتك

khaliedm
26-04-2008, 15:28
انت أخدتها منى ولا أيه ؟؟؟ ههههههههههه ؟؟ أيوه هيه دى اللى مجننانى ؟؟؟؟ برسسور 1.7 رامات 128 هارد 80 جيجا حتى بعد ما خلعت جميع الكروت من عليها لا تعمل باور حته مش عارف ليه ؟؟؟

White h@cker
26-04-2008, 15:31
هذا رابط ال manual (https://asia.giga-byte.com/FileList/Manual/motherboard_manual_ga-8id533%28rev1.0%29_e.pdf)

تاكد من توصيل سلك PW_SW فى مكانة الصحيح الباقى لادخلة له فى عمل اللوحة فقط اكد على هذا

khaliedm
26-04-2008, 15:41
عموما الرابط لا يعمل لكن أنا أرى تركيبه على البورده مكتوبه PW_SW + وأيضا - والتركيب له تمام فوق على اليمين وتحته الريستارت مع ترك بن اول لوحده فارغ

White h@cker
26-04-2008, 15:51
هذا التوصيل الصحيح

https://farm4.static.flickr.com/3285/2442332427_fb32f9b8aa.jpg?v=0

khaliedm
26-04-2008, 15:55
نعم أعمل هذا وكمان الباور ليد على شمال الباور سويتش والاتش دى دى ليد على جمب الريستارت وكل ده تمام لماذا اذاً لا تعمل تماما ؟؟؟

White h@cker
26-04-2008, 15:57
طالما ان التوصيلات صحيحة وايضا ذكرت ان جربت باور سبلاى اخر تكون المشكلة فى اللوحة

اذا كنت جربت باور اخر متاكد انه سليم وكذلك تأكدت ان اسلاك التوصيل وخصوصا PW_SW موصل جيدا
تكون اللوحة هى السبب وكفنيين نطلق عليها قاطعة باور كده المشكلة هتكون فى الثايرستور
اذا كانت المراوح تدور نصف لفة ثم تقف يكون العيب فى احد ترانزيستورات تغذية البروسيسيور
وفى كلا الحالتين لن تستطيع اصلاحها وحدك يجب ان تاخذها لاحد محلات الصيانة

khaliedm
26-04-2008, 16:00
طب اذا كنت ركبت الليدات غلط ورجعتها تانى فأيه حكاية الكونفلكت فى البورده لو ممكن شرح له ؟؟؟

White h@cker
26-04-2008, 16:03
لو ركبتهم غلط مليون مرة لن يؤثر ذلك على اللوحة

فأيه حكاية الكونفلكت فى البورده لو ممكن شرح له ؟؟؟

لم افهم ماذا تعنى

khaliedm
26-04-2008, 16:15
طب أيه قد يكون عيب المازر بورد ذاتها ايه هوا ؟؟؟

White h@cker
26-04-2008, 16:18
وضح سؤالك لم افهم ماذا تعنى

khaliedm
26-04-2008, 17:05
السبب الذى من خلاله لا تقوم البورده باور أصلا مش تقوم باور وتفصل داتا دى فاصله باور أساسى بمعنى أيه قد يكون عيب فصلها للباور منها أصلا ؟؟؟؟

White h@cker
26-04-2008, 18:01
توجد اسباب عدة تجعل اللوحة تفصل باور

1- تلف الثايرستور

2- تلف احد ترانزيستورات تغذبة البروسيسور او احدها

3- تلف ITE

4- تلف الاتشب الرئيسى او الفرعى

ولن يتسطيع تحديد مكان العطل بالظبط الا شحص متمرس وله خبره فى صيانة اللوحات

ifawaz2006
27-04-2008, 00:08
السلام عليكم اخي الحبيب بالنسبة للمذر بورد افضل طريقه انك تفكها من الكفر وتخرجها على طاولة وتتركب الرام وكرت الشاشة فقط وافضل تبدل الرام وتعمل ريسيت للمذر بورد من الجمبر وتحاول تشغلها واذا ماشتغلت افصل كابل البور الكبير اللي باللوحة الام وسيب الصغير وعمله توصيلة من الكيبل الكبير يعني اعمله شورت وشوف واذا ماشتغل الله يعينك على بورد جديد لا ني بصراحه ماافضل التصليح بالبوردات القديمة.بالتوفيق ان شاء الله.

khaliedm
27-04-2008, 16:22
والله أنها اشتغلت لما عملت قفله للباور من الاخضر والاسود وطلع العيب فى الاى سى بتاع الليدات بتاعت البورده هيه اللى مش شغاله وانا دلوقتى شغال عليها بس السؤال هل فيه ضرر على البورده او على اى شىء انها تعمل على القفله بتاعت الباور دى على طول ؟؟؟؟؟؟؟

rezoufda
27-04-2008, 17:21
أرجو أن توضح يا أخ khaliedm أكثر ما فعلته حتى اشتغلت البورده

khaliedm
27-04-2008, 17:52
الباور صبلاى قمت بعمل كوبرى يصل بين السلك الاخضر والسلك الاسود عن طريق سلك خارجى صغير وركبت الباور بتاع البورده فيها اللى مشطه عريض اللى انا قفلته وعندما وضعته فى البورده قامت باور على طول واشتغل الجهاز تمام دون اللجوء لليدات فصلتها كلها تماما فلم يعد باور او ريستارت مجرد توصيل الفيشه بالكهرباء يعمل الجهاز وبنزعها يفصل لكن هل فيه عيب أو مشكلة أو ضرر فى ذلك على الجهاز والبورده مع أنى أراها تعمل بشكلها الطبيعى ؟؟؟؟؟؟

rezoufda
27-04-2008, 17:58
على الأرجح لا مشاكل مما تقوله يا أخي على العموم استمر في هذا الوضع
والمشكل السابق لابد وأنه في وضع تركيب الليدات يجب أن تتأكد من تركيبها جيدا لأنها تخلق المشاكل فعلا إن لم تركب بالشكل الصحيح ( وقعت معي قبل كده )

White h@cker
27-04-2008, 19:46
الباور صبلاى قمت بعمل كوبرى يصل بين السلك الاخضر والسلك الاسود عن طريق سلك خارجى صغير وركبت الباور بتاع البورده فيها اللى مشطه عريض اللى انا قفلته وعندما وضعته فى البورده قامت باور على طول واشتغل الجهاز تمام دون اللجوء لليدات فصلتها كلها تماما فلم يعد باور او ريستارت مجرد توصيل الفيشه بالكهرباء يعمل الجهاز وبنزعها يفصل لكن هل فيه عيب أو مشكلة أو ضرر فى ذلك على الجهاز والبورده مع أنى أراها تعمل بشكلها الطبيعى ؟؟؟؟؟؟

هذا يؤكد كلامى بأن العيب فى الثايرستور
قديما كانت اللوحات تعمل بنظام AT وتم استحداث نظام ATX عن طريق اضافة هذا الثايرستور ووظيفتة انه يتلقى نبضة عند الظغط على زر الباور فيقوم بعمل الشورت الذى ذكرته لكن عن طريق
دوائر على اللوحة الام وعندما تعطى امر اغلاق من نظام التشغيل يقوم الثايرستور بفتح الشورت حتى يغلق الجهاز

ماقمت بعمله لن يؤثر اطلاقا على اللوحة لكنها ستعمل كما ذكرت لك على وضع AT

يمكن اصلاح هذا العطل فى احد محلات الصيانة ولن يكلفك اكثر من 25 جنيه

khaliedm
27-04-2008, 20:38
مشكورررررررررررين والله على التفاعل الغالى والمشاركات الأغلى وشكرا لدعمكم وعلى هذا المنتدى الجمييييييييل بل الرااااااائع والله مشكوررررين كتييييييييرررررررررر