المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هارد مش متقسم باللاب توب

mohamedabduon
28-04-2008, 00:34
السلام عليكم

انا اشتريت لاب توب ديل من يومين بس مكنش عليه اى نظام تشغيل ولما جيت انزل عليه وندوز طلعت رسالة بتقول مفيش هارد او مش شايف هارد وطلب انى ادوس على f3

طب الجهاز مفيهوش فلوبى علشان اعمل اف ديسك مع انى مش بعرف اعمل اف ديسك كمان

طب الحل ايه فى مشكلة زى دى ياريت حد يعلمنى

وشكرا

mohamedabduon
28-04-2008, 14:02
فيه حاجة نسيت اقولها انا معايا اسطوانة عليها برنامج الدوس مجانا مع الاب توب دخلتها ولما حاولت اعمل fdisk
طلعت رسالة بتقول ان حجم الكلى للهارد 114 جيجا و اقصى مساحة يمكن استخدامها لتكوين بارتشن هو 2 جيجا

هو يا جماعة لازم علشان اعمل اف ديسك لابد من الفلوبى

انا بقول يمكن الاسطوانة دى علشان انزل من عليها الدوس بس مش علشان اقسم البارتشن كله

ولا ايه

ولا يمكن انا كنت ماشى فى الخطوات بس معرفتش اكمل فى الطريق المظبوط افيدونى افادكم الله

rezoufda
28-04-2008, 14:52
بغض النظر عن fdisk
هناك بعض اللابتوبات يكون عليها صورة للنطام بالهاردسك يكفي الضغط على زر F.. حسب كل حاسوب ، ويتمفرمت الجهاز
كذلك ألم يأتي مع الكمبيوتر أية سيديهات ، قد يكون أحدها حامل للصورة التي ذكرت
وأحسن شيء تعمله هو تذهب للمحل الذي اشتريته منه إن كان هناك ضمان وقل لهم ينصبوا نظام التشغيل
وإن كان مشكل بالهار يبدلوه
أنتطر ردك

mohamedabduon
29-04-2008, 07:51
متشكر جدا لردك

بس انا قرأت ان المشكلة تكمن فى أن اللاب توب تقريبا محمى او حاجة زى كده فالويندوز مش عارف يقرأ الهارد الساتا

$ABU FAHAD$
29-04-2008, 09:26
اخي العزيز هده المشكلة تحدث عند تنزيل وندوز اكس بي على هارد دسك ساتا ... ستفاجئ انه خلال التنصيب لن يتعرف على الهاردسك وحل المشكلة انه خلال التنصيب ستحتاج لتنزيل تعريف للهارد الساتا و لانه لا يوجد اي فلوبي لديك ستحتاج للاسطوانة اكس بي مدمج معها تعريف الساتا ...

للحصول على تعريف الساتا يمكنك الدهاب لموقع انتل و الحصول عليه من هناك اعتقد اسم البرنامج الخاص بالتعريف هو f6flpy32.exe ...

الان بعد حصولك على التعريف ستحتاج لتضمينه داخل اسطوانة الوندوز اكس بي .. يمكنك عمل دلك عن طريق برنامج nLite ابحث عنه ع الانترنت ستجده .. البرنامج رائع و جميل و فيه العديد من الامكانيات

تحياتي لك

The_Wolf88
29-04-2008, 10:01
او جرب هالطريقة

ادخل البيوس وقم بالبحث عن خيار AHCI او SATA وقم بتعطيله واحفظ التغييرات وجرب تنصب الويندوز