المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ينفع 2 باور سبلاى

الصفحات : [1] 2

KROM7
15-06-2008, 21:33
هل من الممكن تركيب 2 باور سابلاى للجهاز . مثلا نركب على واحد الماذر بورد و ده طبعا متضمنا كارت الشاشة و اى كروت اخرى و الثانى يركب عليه الدرايفرز(الهارد السى دس روم , الديفيدى روم و الهارد ) و المراوح . الفكرة دى جاتلى لما حسبت الباور سبلاى الى انا محتاجه لتجميعة كومبيوتر جديد فوجدت انى ساحتاج الى باور سبلاى لا يفل عن 620 وات و هذا بدون تركيب مراوح اضافية و انا موجود عندى باور سبلاى 500 وات ففكرت انى اعمل الحركة دى و اجيب باور 320 وات و اوصل التنين بمتاح باور واحد , فقات اطرح الموضوع على خبرأنا و اشوف الاراء

3arab_uae
15-06-2008, 21:44
Yes it is possible I did it before but if you have a high end gfx its better to have one psu with high amperage and the second for the rest of components since it doesn't matter

KROM7
15-06-2008, 21:45
ممكن شوية توضيح

فارس الاسلام
15-06-2008, 21:48
Yes it is possible I did it before but if you have a high end gfx its better to have one psu with high amperage and the second for the rest of components since it doesn't matter

ممكن الترجمة يا جماعة الخير

khalid engineer
15-06-2008, 21:50
نعم ممكن جدا
لكني لا اعرف الطريقة
يستطيع اي خبير بكهربائيات الحاسوب عمل الطريقة

KROM7
15-06-2008, 21:52
please some one give us an accurate answer

alayoubi
15-06-2008, 21:59
أخوي KRO7 ما هي مواصفات جهازك ؟

الأخ يقول : ( نعم ممكن وأنا فعلتها من قبل , اذا عندك كرت جرافيك أداءه عالي جدا , الأفضل انك تخصصله بورسبلاي لوحده من نوعية جيدة أما باقي القطع تخصصلها بورسبلاي تاني بجودة عادية )

وأنا مش مع الكلام هذا لأن البور الثاني أين ستضعه خارج الكيس !! , فقط اشتري بورسبلاي محترم 550 وات كافي جدا .

KROM7
15-06-2008, 22:02
انا مش قصدى حد يترجم مفيش مشكلة فى اللغة و الحمد لله انا قصدى طريقة التنفيذ

فارس الاسلام
15-06-2008, 22:08

الأخ يقول : ( نعم ممكن وأنا فعلتها من قبل , اذا عندك كرت جرافيك أداءه عالي جدا , الأفضل انك تخصصله بورسبلاي لوحده من نوعية جيدة أما باقي القطع تخصصلها بورسبلاي تاني بجودة عادية )

وأنا مش مع الكلام هذا لأن البور الثاني أين ستضعه خارج الكيس !! , فقط اشتري بورسبلاي محترم 550 وات كافي جدا .

الف الف شكر على الترجمة
الان فهمت قصده للي كاتب انجليزي

وانا مع رايك استاذي الايوبي اين سيضع البورسبلاي الثاني ؟؟؟

alayoubi
15-06-2008, 22:12

في انتظار الرد .

3arab_uae
15-06-2008, 22:16
Just use a conductive wire and connect it from the green wire of the psu 24pin to any of the black wires which is the ground, this way the psu is on.

now connect any component to the psu and it will work (dont forget to plug the (power cable of course :)

فارس الاسلام
15-06-2008, 22:18
Just use a conductive wire and connect it from the green wire of the psu 24pin to any of the black wires which is the ground, this way the psu is on.

now connect any component to the psu and it will work (dont forget to plug the (power cable of course :)

ممكن ترجمة مرة ثانية لان الاستاذ رجع يكتب انجليزي مرة ثانية
الله المستعان

3arab_uae
15-06-2008, 22:18

Because he said he has one 500w and one 320w and he want to make use of it its perfectly fine, if he have a full tower he can easily make a compartment for it ;)

3arab_uae
15-06-2008, 22:28
This is one way
https://img61.imageshack.us/img61/8421/psu03vr2.th.jpg (https://img61.imageshack.us/my.php?image=psu03vr2.jpg)

this is another way your choice
https://img61.imageshack.us/img61/3581/psu04yx3.th.jpg (https://img61.imageshack.us/my.php?image=psu04yx3.jpg)

https://img104.imageshack.us/img104/5324/psu05oo3.th.jpg (https://img104.imageshack.us/my.php?image=psu05oo3.jpg)

ddr1
15-06-2008, 22:33
Because he said he has one 500w and one 320w and he want to make use of it its perfectly fine, if he have a full tower he can easily make a compartment for it ;)

اخوي الله يجزاك خير انت في منتدى عرب هاردوير وليس في منتدى english hardware

ياليت تكتب عربي علشان نفهمك

فارس الاسلام
15-06-2008, 22:35
اخوي الله يجزاك خير انت في منتدى عرب هاردوير وليس في منتدى english hardware

ياليت تكتب عربي علشان نفهمك

اي والله اخي انا مثلك تعقدت من اللغة اللي يكتب فيها يا ريت اللي فاهمين انجليزي يفهمونا

alayoubi
15-06-2008, 22:44
الأخ على ما يبدو خريج انجليش سكول و أمريكان سكول ,, وكل مشاركاته بالأنجليزي بعني عربي ولا حبه كويس الي بيعرف يقرأ عربي .

هذه الترجمة :
ممكن تشغيل البورسبلاي الثاني بطريقة بسيطة عن طريق عمل وصلة صغيرة والتوصيل بين السلك الأخضر وأي سلك أسود في الوصلة الخارجة من البورسبلاي والتي توصل مع المذربورد ثم توصيل القطع المطلوبة عليها من هارد وغيره وبعدها سيعمل البورسبلاي بمجرد توصيله بالكهرباء .

فارس الاسلام
15-06-2008, 22:46
الأخ على ما يبدو خريج انجليش سكول و أمريكان سكول ,, وكل مشاركاته بالأنجليزي بعني عربي ولا حبه كويس الي بيعرف يقرأ عربي .

هذه الترجمة :
ممكن تشغيل البورسبلاي الثاني بطريقة بسيطة عن طريق عمل وصلة صغيرة والتوصيل بين السلك الأخضر وأي سلك أسود في الوصلة الخارجة من البورسبلاي والتي توصل مع المذربورد ثم توصيل القطع المطلوبة عليها من هارد وغيره وبعدها سيعمل البورسبلاي بمجرد توصيله بالكهرباء .

الف شكر على الترجمة

Sh@rk
15-06-2008, 22:54
ما ظنيت اخي الايوبي, هذا خطأ ما بيوقع فيه خريج مدرسة انجليزي او امريكي:

Because he said he has one 500w and one 320w and he want to make use of it its perfectly fine, if he have a full tower he can easily make a compartment for it
wants, its, has

I'm the English man here!!

3arab_uae
15-06-2008, 22:59
LOL it is a forum not a grammer school + its 1 am here :p

elly3an3an
15-06-2008, 23:24
بسم الله
شوف يا سيدى
الباوور الاول المتوصل على اللوحه مفيش فيه مشكله يعنى لما تفتح الجهاز هيشتغل
طب
المشكله فى التانى
بص انت محتاج تعمل تقفل دائرة الكهرباء علشان يشتغل كما وصف لك الاخ 3arab_uae
بص ممكن تضيقاك كل ما تفتح الجهاز
فشوف من الاخر هات باور سبلاى جامد وريح الجمجمه
الله المستعان

محمد أبوحجلة
15-06-2008, 23:49
السلام عليكم

مشكوريين اخواني على الموضوع وعلى الاراء الرائعة
ولكن لدي سؤال..؟؟

ما هو الزمن المطلوب لكي اشغل البور الثانية بعد تشغيل الجهاز " يعني ثانية ولا عطول"

وشكرا

فارس الاسلام
15-06-2008, 23:56
بسم الله
شوف يا سيدى
الباوور الاول المتوصل على اللوحه مفيش فيه مشكله يعنى لما تفتح الجهاز هيشتغل
طب
المشكله فى التانى
بص انت محتاج تعمل تقفل دائرة الكهرباء علشان يشتغل كما وصف لك الاخ 3arab_uae
بص ممكن تضيقاك كل ما تفتح الجهاز
فشوف من الاخر هات باور سبلاى جامد وريح الجمجمه
الله المستعان

وانا مع رايك استاذنا بورسبلاي واحد ونريح الدماغ

ebnfelestine
16-06-2008, 05:36
شغلانة طويلة عريضة عالفاضي
وصرف كهربا كمان
الكمبيوتر ببور واحد أو بعشرة طالما البور مقضي الحاجة خلاص بكفي

Mezoxin
16-06-2008, 05:54
هل فيه ضرر إن يكون ال-Power supply الإضافي شغال والرئيسي لأ ؟ (قصدي بالرئيسي يعني اللذي موصل باللوحة الأم والإضافي الموصل بكرت الشاشة مثلاً )

أنا بصراحة كان جالي نفس الفكرة قبل كدة بس خايف من الموضوع دة

الفتى المبتسم أنا
16-06-2008, 06:24
اثنين باورسبلاي :S
:eek::eek::eek::eek::rolleyes:

a7m1
16-06-2008, 07:33
السلام عليكم

مشكوريين اخواني على الموضوع وعلى الاراء الرائعة
ولكن لدي سؤال..؟؟

ما هو الزمن المطلوب لكي اشغل البور الثانية بعد تشغيل الجهاز " يعني ثانية ولا عطول"

وشكرا

تشغل الأظافي المخصص للهارد والفلوبي وأيضا كرت الشاشة وباقي المراوح والأكسسوارات :p
قبل
بخصوص المهلة أو الزمن المطلوب عطه ثانيتين أعتقد كافي ليدور الهارد بالسرعة المطلوبة ...

a7m1
16-06-2008, 07:37
اثنين باورسبلاي :S
:eek::eek::eek::eek::rolleyes:

للأسف أي :eek:
الناس تعقدت :p ماتخافون على هارداتكم وكروت شاشتكم لو صار فيها أي شي بسبب بور تجاري لتلبية متطلباتهم
الله يعين

a7m1
16-06-2008, 07:39
هل فيه ضرر إن يكون ال-Power supply الإضافي شغال والرئيسي لأ ؟ (قصدي بالرئيسي يعني اللذي موصل باللوحة الأم والإضافي الموصل بكرت الشاشة مثلاً )

أنا بصراحة كان جالي نفس الفكرة قبل كدة بس خايف من الموضوع دة

فيه ضرر طبعا
تخيل مثلا موصل البور الثاني للأكسسوارات ومشغله
وطفيته فجأة مثلا وهو موصل لهارد أثناء عملية قراءة او كتابه
:p شنو يصير تتوقع
ضياع لكل ملفاتك وشغلك وبادسيكتور :)
بأختصار البور الموصل للمذربورد يتم تشغيله بعد البور الموصل للأكسسوارات ...

Enigma - A Post
16-06-2008, 19:55
السلام عليكم
مفي ايضرر انا مركب 2 بور سبلاي صارلي اكثر من 3 سنوات وعملت له شرح مصور في احدى المنتديات بس لازم تتوفر عندك قطعه بسيطه بهذي اقدر اخلي اذا شقلت الكمبيوتر ثنينهم يشتقلون مع بعض وكذالك اذا طفيت الكمبيوتر هم يطفون مع بعض بدون اي مشاكل

وهذي صورت القطعه وسمه (raly)