المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شركة link لا تدعم رواتر من Netgear

Super Medo
22-06-2008, 20:11
الحكاية يا جماعة حصلت مع أنقطاع كبلات كهربية
بعدها بأسبوعين قمت أشتريت رواتر NetGear بدل من Conexant اللي عطل
نوع رواتر DM111P
قبل ما أشتريه طبعا أتصلت بخدمة عملائ و سألتهم هو راوتر Netgear Dm111p كويس قالوا دا ممتاز
لما أشتريته فؤجت كل ساعة يفصل و يرجع خلال دقيقة بس مصيبة كان يقطع و يرجع دقيقة و دقيقة
يعني مش قادر أدخل نت خالص أتصلت بيهم قالوا عيب في راوتر جيت أقمت بدلت راوتر من صاحب محل
ولأسف لا يسمح أستبدال بموديل آخر أو من شركة مختلفة و زاد طين بلة أن دعم فني ليلنك مش عارفين حاجة كأنهم مبرمجينهم بحفظ خطوات و هي :-
1-أمسح Private Files
2- شوف راوتر شغال و بس

دلوقتي أنا تقريبا مش قادر أدخل نت فبدلت راوتر مع واحد صحبي لمدة شهرين بواحد Speed Touch
نكتة راوتر مفصلش معايا ولا فصل روتري مع صحبي كده جلبي حالة جنون هستيري أحاول أعمل Upgrade Firmware من دون فايدة راوتر كان شغال مع صاحبي طب ليه مش شغال معايا
و دعم فني لشركة لينك مالهوش دعوة لو نت شغال عندي و قالوا أشتري راوتر جديد و أنا بسببهم
شريت Spliter 3 مرات و أنا مش هشتري راوتر تاني لأن راوتر بتاعي جديد و ضمان سنتين

و صاحبي الذي أعطيته راوتر بتاعي هو T.E Data فأنا هو عيب من شركة .

ملحوظة صحبي في معادي حصلت معاه نفس مشكلة مع لينك في راوتر Netgear Wireless و دخل خناقة معاهم و فصل خدمة نهائي

فأي نصائح لحل مشكلة

Super Medo
22-06-2008, 20:24
حبيت أقول أن عملت محاولات عديدة أولها :-
1-أغلقت DHCP
2-عملت Static ip Addres
3-عملت DNS و أشتغل
و لكن ما فيش فايدة نت يقطع في 30 ثانية و يشتغل 30 ثانية و يقطع في 30 ثانية و كده على طول

mohammed ezzat
23-06-2008, 08:50
انا و اخد خدمة النت من لينك و عندى نفس الروتر Netgear Wireless و شغال ذى الفل اعتقد ان المشكله عندك
فى الconfigratian

White h@cker
23-06-2008, 09:11
اخى العزيز

جرب الحاجات دى وان شاء الله يشتغل معاك
modulation type جرب تغير الى multi_mode وايضا ADSL_G.dmt وايضا ADSL_2plus وايضا ADSL_G.dmt.bis_AnxM مع الاخذ فى الاعتبار بعد كل تغيير ان الراوتر ممكن يستنى حوالى دقيقتين عشان يتصل
لذلك انتظر فى كل مرة تغير النوع حتى يتصل "لاتتعجل"
Connection type: جرب تغير الى PPPoA (LLC & VC-MUX)
MTU جرب هذه الارقام 1400 1432 1492 1500

Super Medo
23-06-2008, 12:00
شكرا لأعضاء الذين ردوا و سأرد على أختيارات أخ ويت هاكر

modulation type جرب تغير الى multi_mode وايضا ADSL_G.dmt وايضا ADSL_2plus وايضا ADSL_G.dmt.bis_AnxM مع الاخذ
بص يا باشا معنديش Modulation type في راوتر و دورت عليها كويس في كل بنود حتى في Advanced و غيره مش ملاقي و أنا جربت أرقام MTU مع علم أني 256 و لازم أكون 1500 فاضل أني أغير PPoa الى LLC و اشوف و شكرا
على مساعدة

Super Medo
24-06-2008, 09:28
لأسف لم ينفع أي شئ قلتوه يا شباب