المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة فى تقسيم الهارد ارجو الرد فى اسرع وقت

moatez
23-06-2008, 03:50
اشتريت هارد 500 جيجا و عند التقسيم بال fdisk يظهر الهارد بحجم 18186 ميجا فما الحل

islam_habib
23-06-2008, 07:30
ال fdisk مابيقراش المساحات الكبيرة دي مظبوطة احسنلك تقسم من برنامج ال setup بتاع الويندوز اذ كنت ها تعمل setup ل windows جديد
اما لو كان عندك ويندوز فعل فممكن تقسم من disk management او تستخدم برنامج partition magic

islam_habib
23-06-2008, 07:38
ال fdisk مابيقراش المساحات الكبيرة دي مظبوطة احسنلك تقسم من برنامج ال setup بتاع الويندوز اذ كنت ها تعمل setup ل windows جديد
اما لو كان عندك ويندوز فعل فممكن تقسم من disk management او تستخدم برنامج partition magic

White h@cker
23-06-2008, 07:54
انصحك ان تقسمة ببرنامج partition magic وطبعا هتقسمه Ntfs وخلى ال cluster size 512

moatez
23-06-2008, 08:48
شكرا يا جماعة على ردودكم و جزاكم الله كل خير انا قسمت الهارد ببرنامج بتاع ويسترن بنظام ntfs بس بعد كدا بعمل بوت من الدوس و اجى احمل ويندوز xp pro بتظهر شاشة زرقاء فيها الرسالة دى
setup needs to know where the win xp files ara located enter the patch where win xp files are to be found
d:/i386
عند الضغط على enter بتظهر رسالة فيما معناها فعل خاصية smart drive من البيوس ثم رسالة بالخروج من الويندوز يا ريت تشوفولى حل لانى اول مرة اقسم هارد

White h@cker
23-06-2008, 08:55
السلام عليكم
اولا تاكد ان قمت بعمل Active لل c
ثانيا سطب اليوندوز من خلال اسطوانة بوت لانك قسمت الهارد Ntfs وبالتالى مش هتعرف تستخدمة على الدوس

بالنسبة لل smart drive ممكن تنقل الرسالة كاملة ..بس اتأكد من الحاجتين اللى فوق الاول

moatez
23-06-2008, 08:59
السلام عليكم
اولا تاكد ان قمت بعمل Active لل c
ثانيا سطب اليوندوز من خلال اسطوانة بوت لانك قسمت الهارد Ntfs وبالتالى مش هتعرف تستخدمة على الدوس

بالنسبة لل smart drive ممكن تنقل الرسالة كاملة ..بس اتأكد من الحاجتين اللى فوق الاول

بالنسبة لل c معمولها active
يا ريت تقولى بس ازاى اسطب الويندوز من خلال الاسطوانة البوت
يعنى بص انا دخلت على الدوس لغاية ما وصلت الى A:/ تقريبا يعنى عاوز اعرف اكتب ايه بعد كدا معلش هاتبعك معايا

White h@cker
23-06-2008, 09:16
المفروض ان الاسطوانة البوت تبدأ تسطيب يتلقائى بدون كتابة اى اوامر
عموما انت هتدخل على الاسطوانة يعنى مثلا لو رمزها d هتكتب d: وتضغط Enter لو رمزها E هتكتب E: وتضغط Enter وهكذا

بعد ماتدخل على الاسطوانة هكتب cd i386 وتضغط Enter
بعد كده هتكتب Winnt وتضغط Enter
كده هيبدأ تسطيب لكن هيكون بطىء شويه

moatez
23-06-2008, 09:27
المفروض ان الاسطوانة البوت تبدأ تسطيب يتلقائى بدون كتابة اى اوامر
عموما انت هتدخل على الاسطوانة يعنى مثلا لو رمزها d هتكتب d: وتضغط Enter لو رمزها E هتكتب E: وتضغط Enter وهكذا

بعد ماتدخل على الاسطوانة هكتب cd i386 وتضغط Enter
بعد كده هتكتب Winnt وتضغط Enter
كده هيبدأ تسطيب لكن هيكون بطىء شويه

انا عملت كل ده وبعد كدا بتظهر الرسالة اللى فوق تعتقد ايه الحل

White h@cker
23-06-2008, 09:42
اعتقد ان العيب فى الاسطوانة ...حاول تجرب اسطوانة غيرها ....وافضل ان تكون الاسطوانة بوت اى انها تبدأ تسطيب بدون اوامر