المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عاوز اعمل كده

ask in mcse
30-06-2008, 20:17
ممكن بعد ازنكو انا كنت عاوز اطبق الى خته بس مش عارف الترتيب ايه بتاعه يعنى مثلا يبقى

1- الدومين
2-DHCP
3-DNS

ولا فيه ترتيب اخر وياريت احسن ترتيب ابتدى بيه ويكون الافضل للصح

وجزاكو الله كل خير ان شاء الله

Dr.MSK
30-06-2008, 20:38
1- Domain
2- DNS
3- DHCP

alasmer68
01-07-2008, 01:04
السلام عليكم،،

إسمحلي أخي الكريم Dr.MSK ببعض التعديل...

أخي الكريم،، أساس الشبكة فعليا والمسؤول الأول عن نجاح أو فشل اي شبكة هو الـ DNS فبدونه لن تتمكن الأجهزة من التعرف على أو الاتصال بأي جهاز ولا حتى الدومين . حتى أنك بدون الـ DNS لن تستطيع تثبيت الدومين على السيرفر..

لاحظ أثناء تنفيذ الأمر DCPromo ما يحدثحقيقة هو أن معالج التثبيت يقوم بالسؤال عن الـ DNS لأنه أهم عامل في قدرة الشبكه على الثبات .

ولهذا عملية إنشاء الـ DNS بداية وقبل أي عملية أخرى تجنب الـ Admin أي الكثير من المشاكل فيما بعد.

لاحظ فيديوهات التعليم العالمية كـ Train signal على سبيل المثال فالخبراء في هذه الفيديوهات تنصح بالبدء بإنشاء الـ DNS قبل الدومين.. ولكن باتباع الخطوات الصحيحة.

وعليه فإن أفضل طريقه هي التالية:

DNS
Active Directory - Domain Controller
DHCP
.
.
.

خالص تحياتي
أبو محمود

Dr.MSK
01-07-2008, 03:12
السلام عليكم،،

إسمحلي أخي الكريم Dr.MSK ببعض التعديل...

أخي الكريم،، أساس الشبكة فعليا والمسؤول الأول عن نجاح أو فشل اي شبكة هو الـ DNS فبدونه لن تتمكن الأجهزة من التعرف على أو الاتصال بأي جهاز ولا حتى الدومين . حتى أنك بدون الـ DNS لن تستطيع تثبيت الدومين على السيرفر..

لاحظ أثناء تنفيذ الأمر DCPromo ما يحدثحقيقة هو أن معالج التثبيت يقوم بالسؤال عن الـ DNS لأنه أهم عامل في قدرة الشبكه على الثبات .

ولهذا عملية إنشاء الـ DNS بداية وقبل أي عملية أخرى تجنب الـ Admin أي الكثير من المشاكل فيما بعد.

لاحظ فيديوهات التعليم العالمية كـ Train signal على سبيل المثال فالخبراء في هذه الفيديوهات تنصح بالبدء بإنشاء الـ DNS قبل الدومين.. ولكن باتباع الخطوات الصحيحة.

وعليه فإن أفضل طريقه هي التالية:

DNS
Active Directory - Domain Controller
DHCP
.
.
.

خالص تحياتي
أبو محمود

شكرا على التوضيح وعلى فكره انا مازلت ادرس كورس MCSE ويادوب بادئ في السرفر بس بحاول اساعد الناس هنا لاني حابب المنتدى جدا

JUBA
01-07-2008, 14:34
اخواني الاعزاء كلام اخي الاسمر صح

الترتيب الصحيح هو
1- DNS
AD-2
DHCP-3
ولكن تجد بعض المحاضرين ممكن يعطي للطالب بترتيب مختلف يبدء ب AD من غير DNS ويقوم بتذكيره بهذا الجزء عندما يقوم بشرح DNS