المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو من خبراء الشراء عن طريق الانترنت الدخول لمساعدتي

hamottos
15-07-2008, 22:06
اخواني في المنتدى انا اشتريت راوتر لاسيلكي من الخارج وليس له شبيه هنا في مصر
راوتر عادي زي السبيد تاتش مركة بفلو
المهم انا مشترك في اراميكس
الشركه جاءت بعد ما الراوتر وصل مصر بعتتلي ورقه من مبنى البريد السريع تفيد حجز الراوتر في الجمارك لحين استييفاء الاوراق المطلوبه
انا الصراحه مش عارف اجيب ورقه منيني بالضبط يعني لو فيه تصريح لدخول الراوتر مصر اجيبه من اي جهه حكوميه
ثاني حاجه هل هحتاج اروح المطار كذا مرة
يعني ممكن اعمل الورقه دي ازاي واجيب مستندات ايه عشان اعمل الورقه دي
ارجو مساعدتي

dxbboy77
16-07-2008, 21:05
تمت الموافقة علي الموضوع ..
dxbboy77 ..

nagaty_1
16-07-2008, 21:43
ممكن تروح لأرامكس و تفوضهم يعملولك اى حاجه و هما بيخدو مقابل مادى مقابل تخليص الاوراق دى

لكن لو هو فيه حاجه و ممنوع و مش هينفع يدخل هيضطرو يرجعوه تانى امريكا للأسف :(

و ان شاء الله الموضوع يعدى على خير يا أستاذ أحمد

hamottos
17-07-2008, 06:53
اخي احمد طبعا انت اكيد عارف التخليص الجمركي لارميكس طالبين 280 جنيه
والراوتر بهذا السعر تقريبا
المهم اننا رحت عشان اخلص الجمرك استلمت بوليصة الشحن من موظف اراميكس بصعوبه جدا الصراحه ناس غير متعاونين بالمرة لو انت هتخلص الجمارك بنفسك طلبوا مني 165 غير قيمة الشحن 200 جنيه يعني نهيبه

لازم يكون معاك الاصل بوليصة الشحن وبتاخذها وتعمل تصريح عشان تتعامل مع رجال الجمارك
المهم
انا عملت اغلب الاجراءات وطلبوا مني ورقه من الجهاز التنظيمي للاتصالات انا لسه بدور على عنوانه ومش لاقيه هو فيه فرعين في القريه الذكيه (بعيده) وفي مدينة نصر وما حديش عارف العنوان بالضبط
وهبقى اقلكم على التفاصيل انشاء الله عشان الكل يستفيد

hamottos
23-07-2008, 01:23
تم الانتهاء من اجراءات الافراج الجمركي للراوتر بعد عناء شديد
تم عمل ترخيص من الجهاز التنظيمي للاتصالات بصعوبه كبيره بسبب الاهمال حيث اخطا الموضف في موديل الجهاز وانتظرت 3 ساعات عشان يعدل الموديل
ذهبت للجمارك وانهيت الاجراءات بصعوبه بسبب جهلى بالاجراءات وطبعا صرفت مبالغ كثيره في اشياء ليس لها اهميه مثلا انا رحت 3 مرات الجمرك وكل مره مصاريف انتقالات ودخول وعملت تصريح مرتين ولو عندي الخبرة اللازمه كنت اختصرت ووفرت كتير بس الواحد مش بيتعلم ببلاش
المهم عايز اقول اني حرمت اجيب حاجه عايزة تراخيص وحرمت ادخل اعمل تخليص جمركي