المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : CCNA الجديد

engmmss
21-07-2008, 07:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أنا بستعد عشان أدخل امتحان CCNA فى الايام المقبلة ان شاء الله, بس سمعت امبارح حاجة قلقتنى , ان منهج CCNA اتغير , و انها اتقسمت لسيكيوريتى و راوتنج و مش عارف ايه, فبقيت محتار ,هل المنهج اللى معايا ده هو الصح؟!
انا بذاكر من CBT Nuggets بتاعة 9-2007 اللى شارحها واحد عبقرى اسمه Jeremy Cioara
و هيا بتشمل ال Wireless & IPv6
هل هو ده المنهج الحالى ولا فى تعديل ؟؟
و ياريت لو حد معاه آخر فرجن فى Pass4sure
شكرا شباب , جزاكم الله كل خير

rio
21-07-2008, 08:56
بص يا سيدى .. انت ماشى صح .. ذاكر منهج ال CCNA 640-802 عادى جدا و ادخل امتحن فيه لانه هيبقى اساس كل حاجة بعد كدا .. الشعب الجديدة دى عشان المستوى الاحترافى و عشان تاخدها اساسا لازم يكون معاك الىمستوى الى انت بتذاكره حاليا دا فا مش تقلقل انت ماشى تمام .. بحيييك على اخيتارك لل CBT Nuggets بالذات الانستركتور دا شرحه فظيع و بيبسط الامور اوى و هتستفاد ان شاء الله .. بالنسة للباس فور شور ذاكر من اخر اصدار الى هو 3.10 دا تقريبا الامتحان كله معادا سؤال السميولشن .. ربنا معاك ان شاء الله

rio
21-07-2008, 08:57
بص دا اخر باسفورشور نزل ..

https://www.arabhardware.net/forum/oacie-ccna/87953-eyoaaec-p4s-3-13-a.html

engmmss
21-07-2008, 09:02
يا سيدى ربنا يطمن قلبك
معاك حق فعلا فى موضوع النستراكتور ده, بجد شرحه مالوش حل
انا كنت شفت قبل كده شرح قديم لواحد اسمر طخين كده بس جيرمى ده احسن منه فى الشرح بكتيييييييييييير
و على فكرة انصح اى حد بجد بيذاكر انه يشوف CBT Nuggets قبل الكتاب ده هيساعده كتير جدا.
شكرا ريو , ربنا يجزيك خير

rio
21-07-2008, 09:06
يا سيدى ربنا يطمن قلبك
معاك حق فعلا فى موضوع النستراكتور ده, بجد شرحه مالوش حل
انا كنت شفت قبل كده شرح قديم لواحد اسمر طخين كده بس جيرمى ده احسن منه فى الشرح بكتيييييييييييير
و على فكرة انصح اى حد بجد بيذاكر انه يشوف CBT Nuggets قبل الكتاب ده هيساعده كتير جدا.
شكرا ريو , ربنا يجزيك خير

الشكر لله يا جميل .. اى حاجة تحتاجها اطلب و هتلاقى الناس هنا كلها بتساعدك .. ربنا يوفقك فى المذاكرة وابقى طمنا عليك لما تمتحن ان شاء الله

saqr8000
30-07-2008, 22:12
بص يا سيدى .. انت ماشى صح .. ذاكر منهج ال CCNA 640-802 عادى جدا و ادخل امتحن فيه لانه هيبقى اساس كل حاجة بعد كدا .. الشعب الجديدة دى عشان المستوى الاحترافى و عشان تاخدها اساسا لازم يكون معاك الىمستوى الى انت بتذاكره حاليا دا فا مش تقلقل انت ماشى تمام .. بحيييك على اخيتارك لل CBT Nuggets بالذات الانستركتور دا شرحه فظيع و بيبسط الامور اوى و هتستفاد ان شاء الله .. بالنسة للباس فور شور ذاكر من اخر اصدار الى هو 3.10 دا تقريبا الامتحان كله معادا سؤال السميولشن .. ربنا معاك ان شاء الله

بارك الله فيك

Foadd
01-08-2008, 18:30
حبيبي ريو قام بالواجب
أكثر من رائع أخي
بارك الله لك

hodhodegypt13
20-08-2008, 10:55
هاه
نجحت ولا لا

مش شايف انك وضحت

على العموم وفقك الله وفقنا معك