المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : البوردة Ga-ep45-ds4p

hanybasha
06-08-2008, 11:49
أيه رأيكم في البورده دي :
https://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ProductID=2839

هي فيها كل الامكانات اللي عايزها من raid و crossfire وحركب معاها Q6600 لكن عايز اتطمن من اي حد جربها ان كان فيها مشاكل وهل هي كويسه مع الـ OverClocking ؟
وسؤال متخصص شويه : هل امكانية خفض الضوضاء في الصوت SNR الخاصة ببوردات جيجا بايت - يمكن استعمالها مع التسجيل الصوتي وبالتالي الغاء هذه الخطوه من برنامج مثل الساوندفورج (كما هو الحال مع بوردات Asus P5Q ) - ولا الامكانيه دي مع سماع الصوت فقط الـ Playback يعني؟!!

شكرا لكم.

Planet Hemp
06-08-2008, 12:36
ارشح لك البوردة الاسوس الp5q-e وسعرها حوالى 1200 جنية وكل الامكانيات التى ترغب بها موجودة بها
وممتازة فى الاوفر كلوك والخاصية التى تبحث عنها فى الصوت متاحة ايضا

Brigadier
06-08-2008, 12:43
انصحك لوجه الله تعالى نصيحه انك تبتعد عن لوحات اسوس لانها مليئه بمشاكل الحراره وانا مجرب ولي اصدقاء يعانون منها, اتجه ل جيجا بايت

hanybasha
06-08-2008, 12:52
بالضبط يا أخ Hearty - كنت افكر الأول في ASUS ولكن بعد استشاره اخي ((مدير صيانه في شركة معروفه)) - بمجرد ان سمع اسم ASUS حذرني منها بشده - وواضح انه تعب نفسيا من مشاكلها ((كماً وكيفاً)) - ولذلك اتجهت للتفكير في جيجابايت - اديني حدفع اكتر شويه بس اسم موثوق فيه ومتجرب كتير.

alayoubi
06-08-2008, 15:55
هذا الكلام ربما يكون صحيح في بعض الموديلات من أسوس كما هو صحيح في بعض موديلات جيجابايت ولا نستطيع أن نعمم .

omda1979
06-08-2008, 19:32
انا امتلك هذي الوحه وهي اكثر من متازه ولا تفرق عن اختها الكبري GA-EP45-DQ6 في شي الا في التوصيل الشبكي السريع للأقراص الصلبة RAID Plug & Play
وبخصوص OverClocking سوف تفاجا عندما تدخل البيوس للخيارات المتواجده لكسر السرعه