المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة اعادة التشغيل

hakimou20
06-08-2008, 18:17
السلام عليكم
لدي مشكلة اريد الاستفسار عنها وهي انه جهازي عندما العب به لمدة طويلة حوالي ساعتين يعيد تشغيل نفسه فما المشكلة
علماً ان مواصفات جهازي هي :
المعالج بنتيوم 4 3g
كرت الشاشة Ge force 7200
الرام 1جيجا

hakimou20
06-08-2008, 20:20
هل من مجيب

hakimou20
07-08-2008, 00:42
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟

omda1979
07-08-2008, 00:44
اخي راقب الحراره قد يكون والله اعلم الكرت ترتفع حرارته

MaLuKa
07-08-2008, 01:00
الأخ حكيمو من الجزائر ..

تحية طبية وبعد :)
انا واجهتني مشاكل كتيره في الحوار ده وهقولك بعض الحلول الي كنت بعملها وأتنى انها تفيدك ...

أولا تفتح الجهاز وتفكه قطعة قطعة وتنظفه من الأتربة ... وتجرب تشغله ..

ثانيا شيك على كل المراوح واتأكد بإيدك انها بتلف بسلاسه ولو حصل انك لاقين مروحة فيها خشونة يفي الدوران هات WD-40 ده بخاخ كويس كنت دايما بستعمله عشان الين المراوح العطلانه ولكن متشغلش الجهاز إلى بعد ساعة عشان تضمن انه تشف ...

ثالثا : اعرف نوع مزود الطاقة .. الباور سبلاي يعني ... ممكن يكون فيه عندك قصور في الكهرباء في المنطقة الي انت فيها ... يعني ممكن تحتاج مثبت تيار كهربائي Stabilizer ... دي كانت مشكلة عند صديق لي في قرى مصر ...

رابعا ممكن يكون فايروس وده احتمال ضعيف بس جرب أي نوع من الأنتي فيروسات الي مشهورة زي ال NOD32 أو AVG Free Edition ...

خامسا : جرب كده تفك الرامات لو عندك أكتر من رامة وشغلهم كل واحدة على انفصال ... يعني لو عندك اتنين .. شغل الجهاز بواحدة فيهم وجربة بالكامل وبعدين اطفيه وبدل الرامات وجرب التانية بنفس الطريقة ...

سادسا : اعمل سكان للهارد من الBAD Sectors اضغط بالزر الايسر على الهارد في My Computer .. واختار SCAN من المواصفات ... واعمل اوكي واعمل ريستارت وسيب الوندز بفحص الهارد ...

سابعا : لو عندك أي هارد راك (Mobile Rack ) افصله عشان مرة عملي مشاكل في الكهرباء ...

أتنمى ما اكونش طول عليك ... وياريت أكون أفدك والجهاز يشتغل كويس معاك ...

بالتوفيق ...