المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : التحضير لكورس CCNA و مقترحات للدراسة.

Tiina
17-08-2008, 20:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اسعد الله اوقاتكم

بدات قبل فترة بكورس CCNA دراسة ذاتية , و بدات بكورس الاستاذ المهندس محمد سمير وفقه الله و بارك في وقته , و ايضا كورسات للاستاذ احمد نميطة وفقه الله

و هذه القائمة تضم بعد المواد فاريت تنصحوني اذا هناك نقص او اذا كان يجب علي ان اغير بمادة او اضيف مادة :

طبعا هذه القائمة فقط مقترحات لدراسة المنهج و سوف ادرس الافضل منهم و الاسهل فهما

1_ كخطوة اولى لفهم الموضوع

كورسات الاستاذ محمد
https://www.arabhardware.net/forum/oacie-ccna/56618-ionicdh-uai-une-acniaein-oni-yiiiae-ecaunei-aoacie-ccna-ecaoaee-aecaoaene.html

دروس الاستاذ احمد هذا اللنك
https://www.arabhardware.net/forum/oacie-ccna/53800-aae-ucaeo-eeic-eicie-oi-yi-ccna-eceu-oaoe-onaeice-a-ahmed-namita-aeiiie-ecoeancn.html

https://www.arabhardware.net/forum/oacie-ccna/53570-aaa-iic-cai-ssa-aeeia-yi-ccna.html

كتاب الـ Sybex ( هل يفرق الاصدات القديمة عن الاصدارات الجديدة؟و هل الاصدار الاخير 6
و كتابي من منهج السيسكو الـ Intro و الـ ICND ( لا يامر عليكم ظالم اذا وجد عندكم هاذان الكتابان ارجوا وضع رابط التحميل هنا مع الشكر الجزيلا

و هناك بعض الملفات على شكل PDF يحتوي شرح NAT & PAT & DHCP و دروس اخرة متفرقة يخص المنهج و عندي بعض الدروس الذي وضعه الاخ Woboo

2_ الخطوة الثانية

سيديهات من شركة ( CBT neggets), (learnkey,) (testout) سؤالي ايهم الافضل و الاسهل فهما ؟
برامج التدريب GNS3 و dynamips

و لمتابعة اهم تطورات في المنهج يتضمن معلومات و اخبار و اسئلة الجمهور فانني اتابع موقعين

ARABHARDWARE & sadikhov

و اريد رائيكم ببرامج التالية ايهم الافضل تعاملا و سهلا الاستخدام و يكون خفيف على الاب توب

الـ NetSim المصنوع من شركة Boson

و برنامجPacket Tracer

و ايضا برنامج network visualizer

و عندي سؤال ما الفرق بين CCNA(640-802 و Cisco Academy course و هل سوف استفيد لو درست من Cisco Academy course ؟

اعذروني لو اطلت عليكم لكن رأيكم و نصائحكم تهمني كثيرا و اذا كان هناك اي مقترحات اخرى اتمنى ان لا تبخلوا علي

تقبلوا خالص الود و الاحترام

ameer_s
17-08-2008, 21:50
انصحك بفيوس المهندس احمد نبيل فهو عملاق بمعنى الكلمة

ولكن بعد مشاهدة فيديوهات المهندسين محمد سمير ووبو

لتعم الفائدة

وبالمناسبة

احب ان اتوجة بالشكر للجزيل لهؤلاء الرجال على ما بذلوة من جهد ووقت لإفادة الامة

فجزاهم الله خيرا

__eRa__
17-08-2008, 22:25
لأ كده كتير وهتضيعي وقتك
حددي مصدر واحد بس للفيديو أو الصوتيات
وكتاب واحد
لكن كله كده هيعمل دماغك خلطبيطة ومش هتفهمي حاجة وهتلاقي نفسك غرقاااااااااانة

ركزي وحددي هدفك
وربنا يوفقك

Tiina
18-08-2008, 18:40
انصحك بفيوس المهندس احمد نبيل فهو عملاق بمعنى الكلمة

ولكن بعد مشاهدة فيديوهات المهندسين محمد سمير ووبو

لتعم الفائدة

وبالمناسبة

احب ان اتوجة بالشكر للجزيل لهؤلاء الرجال على ما بذلوة من جهد ووقت لإفادة الامة

فجزاهم الله خيرا

اشكرك لمرورك و نصيحتك ,, بالفعل الاخوة المهندسين محمد سمير و بوو و اخينا احمد قدموا جهد ووقت كبير جزاهم الله خيرا

تقبل تحياتي

Tiina
18-08-2008, 18:42
لأ كده كتير وهتضيعي وقتك
حددي مصدر واحد بس للفيديو أو الصوتيات
وكتاب واحد
لكن كله كده هيعمل دماغك خلطبيطة ومش هتفهمي حاجة وهتلاقي نفسك غرقاااااااااانة

ركزي وحددي هدفك
وربنا يوفقك

طبعا هذا كثير ,, لكن وضعت اقتراحات و انتظر النصيحة بالافضل منهم

تشكرات لمرورك

hisham_munshar
18-08-2008, 22:10
الف الف شكر على النصيحة
بالتوفيق

ethical
19-08-2008, 06:13
السلام عليكم ...

كم المدة اللي انت واضعها للاختبار ؟ يعني شهرين او 3 ... هل رمضان من ضمنهم ام لا ؟

كيف الانجليزي تبعك ؟ هل هو فوق المتوسط ؟

انصحك ب CBT Nugggets الجديدة -الاستاذ اسمة جيرمي ... لمدة 3 اسابيع كفاية بمعدل 1:30 ل 2 في اليوم .. الموضوع اللي تحتاجين فيها فهم اكثر اتجهي لل Train signal .. تريديني توضيح اكثر واكثر فيديوهان الاساتذة الكرام - محمد سمير وبووو و هندسة عاشرة و ايهاب و احمد نمطية .
ال subnetting اعتمدي علي جيرمي طريقتة سهلة جدا

2. في دروس انا اعتمد عليها بكتاب Sybex الاصدار السادس - يعني قسم الوان والنات ..
3. منتديات اخري اعتمد عليها

(https://www.techexams.net/forums/viewtopic.php?t=1023)

هذا منتدي لتود لامل وفي نصايح جميلة https://www.lammle.com/

4. باس فور شور 3.13 ...
5. في شرح مفيد ومختصر من الاخ ايهاب جزاة الله خير عن سوالين السيمولشن ( نات - وسب نيتنج )

6. في دروس الراوتنج اعتمدي علي gns3

https://www.gns3-labs.com/ موقع غير عادي - بس يبغي لك رام محترم علي الجهاز 2 جيج مناسب . 1 جيج يمشي الحال .
7. في دروس سويتشنج اعتمدي علي Packet tracer 5.0 موجود في المنتدي .. في كل الدروس المطبقة .. اذا واجهتك اي مشكلة سوي بحث في المنتدي .. لان المنتدي ما شاء الله مليان

8. sadikhov .. مفيد في الاشخاص اللي امتحنوا في الفترة الاخيرة .. بيعطوكي الزبدة بس انصحك تارجعية قبل الامتحان باسبوع ... وتركيزي عي P4s .. ايضا بعد المذاكرة .. او تقسيم الاسئلة علي فترات يعني كل اسبوع اختبري نفسك في الاجزاء اللي انت مذاكرها .

واللة يسهل عليكي

Tiina
19-08-2008, 21:17
السلام عليكم ...

كم المدة اللي انت واضعها للاختبار ؟ يعني شهرين او 3 ... هل رمضان من ضمنهم ام لا ؟

كيف الانجليزي تبعك ؟ هل هو فوق المتوسط ؟

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

بصراحة المدة لم احدده بالضبط لكن باذن الله من 4 الى 6 اشهر لانني سوف اكون ملتزمة بدوام الجامعة

لغتي الانكليزية اقدر اقول جيد جدا..ساعة الى ساعتين يوميا باذن الله تعالى راح تكون الدراسة

التدريب العملي سوف تكون في الاخير ان شاءالله اي بعد لما افهم المادة جيدا لانه ان شاءالله الى ذلك الوقت سوف اشتري لاب توب بحيث يتحمل تدريبات منهج CISCO و MCSE

جزاك الله خيرا اخي الكريم .. اعطيتني نقاط مهمة جدا ووضحت لي الامور

تقبل تحياتي

rio
20-08-2008, 03:09
انا هقولك على الطريقة الى ذاكرت بيها و لو حبيتى تتبعى منها حاجة دى حاجة ترجعلك و انا هقولها يمكن تفيدك ..

أولا : ذاكرت الكورس من ال CBT Nuggets ل جيرمى .. بجد ممتاز و اسلوبه روعة .

ثانيا : تابعت دروس البشمهندس محمد سمير و صراحة مفيش بعد كدا .

ثالثا : أكملت الدروس الى نقصانى من كورس الاستاذ محمد عزت و شروحات مهندس ياسر وبوو و مهندس احمد نميطة و مهندس محمد عادل ( هندسة العاشر )

رابعا : تطبيق عملى على بوسون و تيست اوت و الداينمبس طبعا .

خامسا : مراجعة سريعة على الباسفور شور .

لزمنى من الوقت حوالى شهرين بمعدل ساعتين يوميا .. فى اجزاء كنت بعيدها اكتر من مرة عشان افهمها كويس .. متستعجليش فى الكورس دا و خدى وقتك فيه على الاخر لانه بداية الطريق الصح للشبكات ان شاء الله

فى النهاية بتمنالك التوفيق و النجاح بإذن الله .. حاجة كويسة ان احنا نشوف بنات فى مجال الشبكات دا .

hodhodegypt13
20-08-2008, 17:17
الله واكبر

الاسئلة غاية فى الروعة لكن الاروع الاجابات ولقد لحظت ان الجميع اغفل الاجابة على جزئية الفرق بين الاكادمى وبين البريس ..

الرجاء التوضيح من اهل الخبرة

تحياتى للجميع

Tiina
22-08-2008, 21:12
انا هقولك على الطريقة الى ذاكرت بيها و لو حبيتى تتبعى منها حاجة دى حاجة ترجعلك و انا هقولها يمكن تفيدك ..

أولا : ذاكرت الكورس من ال CBT Nuggets ل جيرمى .. بجد ممتاز و اسلوبه روعة .

ثانيا : تابعت دروس البشمهندس محمد سمير و صراحة مفيش بعد كدا .

ثالثا : أكملت الدروس الى نقصانى من كورس الاستاذ محمد عزت و شروحات مهندس ياسر وبوو و مهندس احمد نميطة و مهندس محمد عادل ( هندسة العاشر )

رابعا : تطبيق عملى على بوسون و تيست اوت و الداينمبس طبعا .

خامسا : مراجعة سريعة على الباسفور شور .

لزمنى من الوقت حوالى شهرين بمعدل ساعتين يوميا .. فى اجزاء كنت بعيدها اكتر من مرة عشان افهمها كويس .. متستعجليش فى الكورس دا و خدى وقتك فيه على الاخر لانه بداية الطريق الصح للشبكات ان شاء الله

فى النهاية بتمنالك التوفيق و النجاح بإذن الله .. حاجة كويسة ان احنا نشوف بنات فى مجال الشبكات دا .

طريقة فعالة و ممتازة بنفس الوقت

شكرا لمرورك و مشاركتك في الموضوع

Tiina
22-08-2008, 21:14
الله واكبر

الاسئلة غاية فى الروعة لكن الاروع الاجابات ولقد لحظت ان الجميع اغفل الاجابة على جزئية الفرق بين الاكادمى وبين البريس ..

الرجاء التوضيح من اهل الخبرة

تحياتى للجميع

و انا ايضا انتظر التوضيح بشان سوالي الفرق بين الاكادمى وبين البريس؟

شكرا لمرورك

Ahmed27
24-08-2008, 16:21
ذاكرت الكورس من ال CBT Nuggets ل جيرمى

ممكن احد الاخوان يدلنا على الوصلات...؟

hodhodegypt13
25-08-2008, 07:50
وما زالت انتظر الاجابة من الاخوة