المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عايز رأى الخبراء فى تجميع كمبيوتر ...

Eng_MG_87
23-08-2008, 13:50
دى اول مشاركه ليا وياريت الاقى حد يفيدنى فى الموضوع دا
انا عايز اجمع كيسه علشان استخدام برامج هندسية زى الاوتوكاد والساب والفوتوشوب والاستاد وكدا ....والميزانيه فى حدود من 2000-2500 وانا عندى كارت شاشة (Ati x 1950 pro) يا ترى دا ينفع ولا لأ والديفيدى والكماليات التانية .....ويبقى قشطه اوى لو فى اسعار واماكن الللى ممكن اشترى منها ....وشكرا مقدما

Eng_MG_87
25-08-2008, 09:55
طيب يا جماعة لو انا جيبت cpu e8400 ومعاه بوردة msi p35 neo والكارت اللى عندى يبقى حلو .........؟
وهو لازم اجيب كيسه غالية وباور غالى ولا ايه ؟وتأثيرهم ايه على الاداء ....يا ريت حد يرد عليا

alayoubi
25-08-2008, 10:42
الأفضل تجيب المعالج Q6600 مع البوردة msi p35 neo وكرت الفيجا 1950 pro ممكن يمشي معاك جربه بالأول وبعدين احكم .
بس الميزانية ضعيفة شوية .

أبو فوفو
25-08-2008, 10:54
كرت الشاشة اللي عندك آخر حلاوة لاتغيرة لأني بيخدمك بهذا المجال كتير أماعن المعالج فهو جيد لكن بشرط أنه يكون بوكس مش تريه يعني فرط لأني على حد علمي الي بينزل بالسوق عندكم بمصر بيشبه اللي بينزل عندنا في سورية والمعالج التريه يعني الفرط حتلاقي ارخص بس نصيحة مجرب ابعد عن الفرط وغنيلو أماعن البورد كشريحة ممتازة لكن برأي الشخصي وعن تجارب غير الشركة إلى جيكا بايت وما ابتندم أما عن الكيس ما ابتفرق بس البور مهمة جدا جدا جدا حاول تشتريها من النوع الجيد جدا وذات واط لا يقل عن 400 . وبلتوفيق.

Eng_MG_87
25-08-2008, 12:18
الأفضل تجيب المعالج Q6600 مع البوردة msi p35 neo وكرت الفيجا 1950 pro ممكن يمشي معاك جربه بالأول وبعدين احكم .
بس الميزانية ضعيفة شوية .

ممكن اعرف ليه؟وهيفرق كتير يعنى؟
طيب البوردة حلوة ولا الجيجا بايت p35 ds3l؟

Eng_MG_87
25-08-2008, 12:21
كرت الشاشة اللي عندك آخر حلاوة لاتغيرة لأني بيخدمك بهذا المجال كتير أماعن المعالج فهو جيد لكن بشرط أنه يكون بوكس مش تريه يعني فرط لأني على حد علمي الي بينزل بالسوق عندكم بمصر بيشبه اللي بينزل عندنا في سورية والمعالج التريه يعني الفرط حتلاقي ارخص بس نصيحة مجرب ابعد عن الفرط وغنيلو أماعن البورد كشريحة ممتازة لكن برأي الشخصي وعن تجارب غير الشركة إلى جيكا بايت وما ابتندم أما عن الكيس ما ابتفرق بس البور مهمة جدا جدا جدا حاول تشتريها من النوع الجيد جدا وذات واط لا يقل عن 400 . وبلتوفيق.

ألف شكر يا غالى على النصيحة .....ان ان شاء الله هجيبة بوكس دا اكيد ...بس انا سمعت ان الكيسه لازم تبقى كبيرة وفيها مراوح علشان البروسيسور بيسخن مع الضغط الشديد....الكلام دا صح وهل المروحة اللى معاه حلوة ولا لأ؟

أبو فوفو
25-08-2008, 16:52
بدون كسر سرعة المشتت المرفق مع المعالج زي الحلاوة وعن الكيس حاول ان تشتريها واسعة أما عن حرارة البريسسور بعد كسر سرعته ستكون الأنوية بحالة نشاط غير طبيعي مما يولد حرارة غير طبيعية وستضطر إلى تغيير المشتت إلى احترافي لكن نصيحتي الشخصية لك وعن دراية وعلم وبحث ابعد عن كسر السرعة لأكثر من سبب ومنها استهلاك عمر المعالج الإفتراضي _ ستلاحظ أحيانا مع انو يوجد ثبات بدرجات حرارة الأنوية بعد كسر السرعة ألا أن النظام غير مستقر أحيانا وسيقوم بأشياء تحيرك عن سبب هذا وهذا الكلام مجرب بشكل شخصي وجماعي مع بعض الأصدقاء وعن دراية وعلم وماذا ستحصد في النهاية زيادة في الأداء لن تشعر بها أنت الا بالشيء الطفيف (لا يذكر ولا يستاهل دفع تلك الضرائب المذكورة مسبقا .
ياسيدي أريدك أن تعلم حقيقة غائبة عنك موضة كسر السرعة أصبحت على المنتديات موضوع لاستعراض العضلات لاأكثر . أما ان كنت ذو ميزانية مادية جيدة اتكل على الله واكسر السرعه .

أبو فوفو
25-08-2008, 17:03
ممكن اعرف ليه؟وهيفرق كتير يعنى؟
طيب البوردة حلوة ولا الجيجا بايت p35 ds3l؟

كتجربة شخصية بالسابق كانت أم اس أي بوردي الأول بس بهذه الفترة أصبحت البورد رقم 3 لكثرة مشاكلهاعليك بالجيكا ثم الجيكا ثم الجيكا .