المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : معلومات من اخواننا علشان انا محتااااااااار

speedo
04-09-2008, 07:51
بداية انا كنت عايز اجيب لابتوب و كدة من اللي بيدعموا ال hd لكن لما لقيت ان الاجهزة المكتبية هتديني اداء كويس جدا غيرت رأيي ياريت تقولولي علي جهاز amd يكون كويس علشان انا من من اشد المعجبين ب amd اما بالنسبة للاستخدامات ف انا من عشاق تسجيل الصوتيات والاستماع الي انقي جودة للصوت كذلك الافلام ياريت برضة يكون في انظمة تبريد كويسة في الكيسة علشان كارت الفيجا والهاردات يعني من الاخر كدة عايز جهاز ب شاشة lcd ودي قررت ان انا اجيبها اي حاجة استجابتها تكون 2 مللي ويكون حجمها 22" وبرضو نفس الكلام في الصب ووفر اللي هو logitech z5500 بس اللي محتار فيه بقية الحاجات يعني كارت الصوت عايزة كويس بالنسبة للالعاب والفيديو وبيدعم 7.1 ويكون فيه crestalize وعليكم انتوا الباقي يا ابطال وياريت تقولولي ايه اسعار الحاجات دي في مصر ( ملحوظة انا امكانياتي بالمصري 6000 جنيه مصري) سؤال تاني يا جماعة معلش الكارت ati radeon 4870x2 بفكر ان انا اجيبة ايه رأيكم فيه او لو فيه حاجة بتقدم نفس الاداء بتاعة او اقل شوية وفيه فرق سعر كويس ياريت تقولولي عليها علشان انا محتار جدا وياريت تقولولي ايه رأيكم في الماذر بورد بتاع الشيبات ال amd الجديدة اللي هي من الفئة السابعة ودي بتكون احسن من الشيبات الانتل والنفيديا ولا لا وانا محتاج ايه علشان اخلي الجهاز بيدعم hd ولا دة خاص بكارت الفيجا بس .......معلش يا جماعة طولت عليكوا وانا متشكر علي تعبكوا معايا ياريت الرد علي الموضوع في اقرب وقت ممكن ومتشكر مرة تانية

sherif_614
04-09-2008, 13:23
بروسيسور : phenom x 4 9850 black edition السعر 1145 جنية

مازربورد : msi k9a2 platinum السعر 1050 جنية

كرت الشاشة : يستحسن تشتري دلوقتي hd4870 وممكن في المستقبل تضيف واحد تاني

لأن سعر ال hd4870x2 هيخش في ال 3000 جنية واسمع ان فية دفعة جاية من ال hd4870 سعرها حوالي 1450 جنية

الرام : 2 جيجا buss 800 ودي ب 270 جنية

الهارد : 500 جيجا stat2 buffer 16mb السعر 445 جنية

dvd : اي حاجة وهيعمل تقريبا 150 جنية

كيسة : اي حاجة ومتزدش عن 300 جنية عشان متطلعش برة الميزانية

الشاشة : view sonic 22 inch السعر 1550 جنية

كده المحموع 6360جنية

يستحسن طبعا تجيب باور نضيف وميقلش عن 600w

speedo
05-09-2008, 05:41
اولا انا متشكر جدا علي اهتمامك وردك تاني حاجة ممكن تقولي معلومات عن الشيبات الجديدة من ati اللي هي من الفئة السابعة ولا معندكش فكرة عنها علشان انا سمعت انها كويسة وانتا جربتها ولا لا ومتشكر جدا للمرة التانية

sherif_614
05-09-2008, 14:55
الشيبات الجديد ذي 790fx ذي البورده الي انا كتبهالك ميزتها حلوة في كسر السرعة وفيها ميزة تانية أنك ممكن توصل أربع كروت شاشة مع بعض cross fire x

790gx دي لسة ما وصلتش لحد دلوقتي بس ميزتها ان فيها تقريبا كرت شاشة مدمج بيشتغل مع الكرت الي انت بتركبة أو حاجة ذي كده معرفش عنها معلومات كثير الصراحة بس هيا تقريبا الشريحة 790gx معمولة عشان تديك جوده العاب أفضل تثدر تقول مصممة للجيمرز

speedo
06-09-2008, 05:13
انا متشكر للمرة التانية يا باشا لكن فين باقي الاعضاء انا عايز الناس الجامدة بتوع كسر السرعة يردو عليا ف مسألة ان الشريحة 790 gx انا عايز افضل شركة ليها وهي نزلت علي المواقع لكن نزلت من شركة gigabyte ونزلت من شركة foxconn وشركة تانية اسمها jetway اما الطلب ف انا كنت عايز اعرف انهي بوردة الي بتدي مميزات واحسن من التانية اما السؤال التاني ان في ناس في كسر السرعة بيقولو ان كسر السرعة علي بوردة فيها كارت فيجا مش كويس مع العلم ان انا هغير كارت الفيجا وهركب كارت فيجا اكسترنال بالنسبة لكارت الفيجا يا شريف باشا انا كنت عايز اسألك علي كارت الفيجا 4870 black edition xoc اللي هو 1 جيجا مش 512 زي العادي دة نزل ولا لسة وسعرة كام وهل انتا شايف ان مميزاتة احسن من اللي فات ولا لا .......

sherif_614
07-09-2008, 03:27
لو انت غاوي كسر سرعة بال amd انسب فئة ليك ال 790fx لأنها معمولة لكسر السرعة

واحسن شركة بتعمل بوردات لل amd شركة msi لأن معظم المستخدميين بيشكروا فيها

وفي ناس ساعات بتشكر في الأسوس وفي ناس بتشتكي منها وفي برضة شركة dfi كويسة

بس انت خليك مع msi احسن

وبالنسبة للكارت مش عارف واللهي نزل ولا لأ انا كمان مستني ال hd4870 العادي لأني ناوي علية

في ناس بتقول انة في ميدان سفنكس في مصر الجديده نزل دفعة جديده منة

ومعلش لو اتأخرت عليك في الرد

speedo
10-09-2008, 03:05
متشكرين يا باشا علي الاجابة وحبيت اقولك ان 4870 نزل في سفنكس من زماااان لو عايزة نزل منة نسختين واحدة gigabyte والتانية powercolor وعلي فكرة انا ابن خالتي ليه محل هناك هو اللي بيقولي علي المعلومات الجديدة دي وممكن اظبطلك فيه سعر كويس لو تحب بس انتا انوي وعلي فكرة ملاحظة (ميدان سفنكس) في شارع جامعة الدول في المهندسين مش مصر الجديدة اللي ف مصر الجديدة سوق العصر وبرضو نفس الكلام ابن خالتي التاني ليه محل فيه بس بيبيع الاجهزة الاورجينال بس وكنت عايز معلومة منك الا وهي ان الشريحة 790 gx لو عندك معلومات عنها في كسر السرعة ياريت تقولهالي لاني انشاء الله بفكر فيها ومتشكرين يا باشا علي الاهتمام