المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بفضل الله نتيجة جيدة لكسر السرعة بالمبرد الاصلي

mohammed2006_eg
06-09-2008, 04:07
البروسيسور
AMD Athlon LE 1620/2.4\1m l2 cash\45w
تم كسر سرعته الى 3.3

صراحة انا لم اجري الاختبارت اللي موجودة في المنتدى لكن عملت اختبار اظن انه مقنع لعبت لعبة ميدل اوف هونور اير بون الجديدة على التفاصيل العالية

والجهاز عادة لما يكون مش مستقر مش بيكمل ربع ساعة ويفصل ولكن الحمد لله اللعبة ما فصلتش وجربت برضه call of duty 4

الغريب في الامر يااخوة هي حرارة البروسيسور في الاستقرار مش هتصدقو وبالمشتت الاصلي ودي صورة من جهاز وقلولي ايه رايكم

37 درجة فقط طبعا تحت الضغط يصل الى 47

!! NoMeRcY !!
06-09-2008, 04:20
أولاً مبرووك اخي
يجب ان يتم فحص الثبات واستقرار النظام بعد كسر السرعة عن طريق الضغط على المعالج بأحد برامج الضغط . وما دام الحراره جيده قم بضغط المعالج
حتى تتأكد من استقرار النظام
استخدم برنامج PRIME95 على الخيار SMALL FTT للضغط على المعالج لمده 3 ساعات .. بعدها ستتاكد من ان كسر السرعة ناجح والنظام مستقر
الالعاب ليست معيار للثبات وأن النظام مسقر
مع عملية الضغط راقب درجة الحراره .

أبو فوفو
06-09-2008, 04:32
ايش هل الأختبار يا حبيبي اذا ما ضغطت النواة ببرنامج prime و الضغط لمدة لاتقل عن النصف ساعة شغلة فاضية لأن الألعاب لاتضغط النواة 100\100

!! NoMeRcY !!
06-09-2008, 04:36
ايش هل الأختبار يا حبيبي اذا ما ضغطت النواة ببرنامج prime و الضغط لمدة لاتقل عن النصف ساعة شغلة فاضية لأن الألعاب لاتضغط النواة 100\100

الافضل لمدة 3 ساعات
قبل قليل ضغطت المعالج وعند الوصول لمدة ساعتين ونصف فشل .
الافضل قما قلت 3 ساعات على اقل تقدير حتى يتأكد من استقرار التظام بالشكل المطلوب مع مراقبة درجة الحراره .

mohammed2006_eg
06-09-2008, 16:36
عملت الاهتبار يااخوة والهاز عمل ريستارت فقللت الناقل الامامي الي 250
وعملت الاختبار وانا بتفرج على فلم كمان والجهاز كان مستقر وحرارة الجهاز لم تتعدى ال 44
وبعدين حاسس ان الجهاز طبيعي وانا بعمل الاختبار يعني مفيش تقل هل ده طبيعي

ودي صورة cpuz

هل علشان اكسره باستقرار اكتر من كده لازم ازود الفولت بتاع البروسيسور يريت ترشدوني يااخوة

!! NoMeRcY !!
06-09-2008, 18:44
يا اخي السؤال المطروح .. هل قمت بضغط المعالج لمدة 3 ساعات ؟؟؟؟
مشاهدت الفيديو واللعاب الجيمز لا تضغط النواه 100%
اخي العزيز حتى تتأكد يجب عليك ضغط المعالج على الاقل على الاقل لمدة 3 ساعات متواصلة وراقب الحراره
والافضل ضغط المعالج لمدة 5-6 ساعات .
وخصوصاً انه كسر سرعة يجب ان يكون الجهاز مستقر حتى لا تواجة مشاكل بعدها .

انا في الامس ضغطت المعالج لمدة 3 ساعات بعد مرور ساعتين ونصف من الضغط فشل وتأكدت ان النظام
غير مستقر ويجتاج الى رفع فولت المعالج .

a7m1
06-09-2008, 20:49
الافضل لمدة 3 ساعات
قبل قليل ضغطت المعالج وعند الوصول لمدة ساعتين ونصف فشل .
الافضل قما قلت 3 ساعات على اقل تقدير حتى يتأكد من استقرار التظام بالشكل المطلوب مع مراقبة درجة الحراره .

:) الأفضل 12 ساعة +
الفشل بالضغط يصير في أوقات متقاربة قبل جم يوم ضغطت المعالج وفشل بعد سبع ساعات ونصف !
وصارت مرة حوالي فوق 12 ساعة وشي
:) شخصيا أقتنع في ضغط 4 ساعات
وبالتوفيق

!! NoMeRcY !!
06-09-2008, 20:54
:) الأفضل 12 ساعة +
الفشل بالضغط يصير في أوقات متقاربة قبل جم يوم ضغطت المعالج وفشل بعد سبع ساعات ونصف !
وصارت مرة حوالي فوق 12 ساعة وشي
:) شخصيا أقتنع في ضغط 4 ساعات
وبالتوفيق

على الاقل يعني اخي a7m1 :)
وخصوصاً انه مقتنع بفكرة ان ممارسة العاب الجيمز على كسر السرعة تعني الثبات .:rolleyes:

mohammed2006_eg
06-09-2008, 21:46
يااخي على سرعة 3 جبجا هرتز سبت الجهاز شغال ونمت يعني حوالي ست ساعات والحرارة مستقرة على 45 بس كنت عايز اعرف هو ليه ما استقرش على 3.3 مع ان الحرارة كانت منخفضة برضه ولكن حرارة الجسر الشمالي كانت عالية هل ممكن تكون السبب

!! NoMeRcY !!
06-09-2008, 23:39
يا محمد اانا مش عارف بدك تنط من 3 جيجا هيرتز الى 3.3 بدون فحص ثبات واستقرار النظام
اولاً اعمل الي قلنالك عليه وتأكد من ان النظام ثابت على 3GHz بعدين بترفع شوي شوي لغاية ما توصل 3.3
والشباب ما رح يقصرو معك ..
بس انتا حاط براسك فكرة الوقت وان طول ما النظام شغال مفيش مشكلة .
يا اخي اعمل فحص ضغط للمعالج لمدة 3 ساعات او اكثر على 3 Ghz بعديها اذا نجح اختبار الضغط
رح يوصلوك الشباب هون لغايــة 3.3 بأذن الله
حبه حبه يا محمد .

mohammed2006_eg
06-09-2008, 23:43
يا محمد اانا مش عارف بدك تنط من 3 جيجا هيرتز الى 3.3 بدون فحص ثبات واستقرار النظام
اولاً اعمل الي قلنالك عليه وتأكد من ان النظام ثابت على 3GHz بعدين بترفع شوي شوي لغاية ما توصل 3.3
والشباب ما رح يقصرو معك ..
بس انتا حاط براسك فكرة الوقت وان طول ما النظام شغال مفيش مشكلة .
يا اخي اعمل فحص ضغط للمعالج لمدة 3 ساعات او اكثر على 3 Ghz بعديها اذا نجح اختبار الضغط
رح يوصلوك الشباب هون لغايــة 3.3 بأذن الله
حبه حبه يا محمد .

يااخي انا عملت الاختبار فعلاً ببرنامج بريم ده اكتر من خمس ساعات امال انا عمال اقول ايه من الصبح والجهاز معملش ريستارت وشفت الحرارة اثناء الاختبار لا تتعدى ال 45

mohammed2006_eg
06-09-2008, 23:44
يااخي على سرعة 3 جبجا هرتز سبت الجهاز شغال ونمت يعني حوالي ست ساعات والحرارة مستقرة على 45 بس كنت عايز اعرف هو ليه ما استقرش على 3.3 مع ان الحرارة كانت منخفضة برضه ولكن حرارة الجسر الشمالي كانت عالية هل ممكن تكون السبب

سبت الجهاز شغال على برنامج بريم بيعمل الاختبار مش سبته كده مش بيعمل حاجه انا ماوضحتش معلش اسف يريت تردو عليا ان شاء الله