المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله و مش عارف ادخل على صفحه الروتر الخاص بى

Muscle
10-09-2008, 02:09
كيفكم اخوانى والله انا مشكلتى هذه الفتره هى النت ومش عارف ايه الحل المهم عندما اكتب رقم الجت واى الخاص بالشركه تظهر لى الفحه ومكتوب بها هذه This object on the RomPager server is protected ومش عارف منين السبب هل هو الكاسبرسكى الذى استعمله ولا ايه وشكرا

:confused:

Muscle
10-09-2008, 05:11
الحل للاهميه بعد اذن الجميع

Muscle
10-09-2008, 21:22
يا اخوانى 22 شاهدوا الموضوع وما فى مساعده انا اقصد عندما اقوم بكتابه الgetway الخاص بالشركه المتصل بها واضغط enter تظهر لى هذه الصفحه This object on the RomPager server is protected وليس صفحه الروتر

bhbh_77
10-09-2008, 21:45
هذة المشكلة واجهتنى d link واتضح لى انة العيب من الروتر

nobody0101
10-09-2008, 21:46
https://boardsus.playstation.com/playstation/board/message?board.id=pspnet&message.id=122691

Muscle
10-09-2008, 21:50
اخى لا اعتقد ان المشكله من الروتر والروتر الخاص بى من نوع repotec اعرف انه نوع عادى بس اكيد العيب مش منه

Muscle
11-09-2008, 01:03
يا اخوانى الفضلاء والله انا بحاول اساعد اخوانى فى المنتدى على حد علمى ومن قال لا اعرف قد افتااااااااا فهل من مغيث انا من امس

Eng_ibrahim
11-09-2008, 02:28
ولله يا اخى مش عارف حلى هيساعدك ولا لا بس اعتقد ان المشكلة ظهرت لى مرتين وكان السبب انى كنت حافظ اليوزرنيم و الباسور على المتصفح بيكتبهم بشكل تلقائى و كنت مسجلهم غلط

Muscle
11-09-2008, 03:31
والله يا اخى مش فهمك عموما انا لم اكتب اى باسورد غلط فى المتصفح حسب قولك ممكن تشرح لى فين المكان الكتوب فيه الباسورد لعل وعسى

Eng_ibrahim
11-09-2008, 03:50
طيب الاول ايه نوع المتصفح ال انت بتستخدمه ؟ هل هو فير فوكس ولا انتر نت اكسبلورر
و ال انا اقصده انك مثلا دخلت تسجل فى منتدى فا بتكتب الباسورد و اليوزر نيم بتاعك ف المتصفح بيظهرلك رساله و يقول هل تريد حفظهم لكتابتهم بشكل تلقائى المره القادمة ام لا
فاذا انت كتبتهم غلط و خليت المتصفح يحفظهم كل مهر هتيجى تدخل هيعمل معاك نفس المشكلة
اذا ما فهمت قصدى ممكن تراسلنى و ياريت لو تصور الصفحه ال بتطلعلك

Muscle
11-09-2008, 05:01
مشكور جدا اخى انا معايا متصفح جوجل وفايرفوكس واكسبلورر وجربت مع ال3 ومفيش فايده ودى الصوره وشكرا مه ثانيه لحسن تعاون

Muscle
11-09-2008, 07:01
الله اعلم بالقلق والسهر المتواجدين بى الان فين عرب هاردوير

Eng_ibrahim
11-09-2008, 07:04
طيب هو الروتر عندك ؟ لو عندك
فكرة تعمله ريسيت reset

Muscle
11-09-2008, 14:59
والله اخى عملت reset مرتين وبعدين المشكله ان الروتر بيكون بارد طول فتره تشغيله لانى واضع امامه مروحه تبريد وشكرا لتجاوبك منتظر الحلول

Eng_ibrahim
11-09-2008, 18:17
طيب ولله ده اخر حل ممكن افكر فيه لو انا مكانك
انا هحطلك صورة توضحلك ال انا اقصدة
هتروح على tools و تختار options
و تختار security و تضغط على show passwords
هتلاقى الباسوردات متسجله لو انت مسجل الباس للروتر غلط هتلاقى اسم الروتر زى ما هو موجود بالصورة هتعلم عليه و تضغط remove
و بعدين تقفل كل النوافذ دى و تجرب تفتح الروتر تانى و يارب مشكلتك تنتهى :cool:
الكلام ده على الفاير فوكس و لو انت كنت مغير الباسورد بتاع الروتر و بعدين عملتله reset و نسيت كتب الباسورد ال بيبقا نازل به من المصنع يبقا هو ده كان سبب المشكله لكن غير كده معتقدش ان عندى حلول تانيه
و اسف على الاطالة

Muscle
11-09-2008, 19:37
اخى تعبتك معى ولا يوجد عندى كلمه SHOW PASSWORD من الواضح ان مفيش امل ولا سعاد وشكرا لتجاوبك الله يحرق تى داتا من يوم مااشتركت وانا متعذب معاها وكل شهر 95

تحياتى لك
و
للمنتدى

Eng_ibrahim
11-09-2008, 20:50
اخى تعبتك معى ولا يوجد عندى كلمه SHOW PASSWORD من الواضح ان مفيش امل ولا سعاد وشكرا لتجاوبك الله يحرق تى داتا من يوم مااشتركت وانا متعذب معاها وكل شهر 95

تحياتى لك
و
للمنتدى
لا تعب ولا حاجا
عندك كلمة شو باسورد بس تلاقيك نسيت تختار من الاختيارات ال فوق security و عندك حق tedata بقت زباله و نصابه بس مشكلتك مش مع الشركة المشكله فى جهازك على ما اعتقد
و باذن لله تتحل بس انت افتكر امتى بالظبط المشكله حصلت و ايه ال انت غيرته ساعتها و انت هتعرف تحل المشكله
اما لو انت مشترك فى شبكة و الروتر مش عند فيبقى واحد هو ال حامى الروتر على شان محدش يخش عليه بس انا استبعد الحوار ده
ولو بقدر اسعدك باكتر من كده ولله متاخر بس انا مش مهندس فى الكمبيوتر على شان افهم فى كل حاجا

Muscle
11-09-2008, 22:27
شكرا بجد اخى Eng_ibrahim على حسن متابعتك ومجهودك واسف على عدم الرد بسرعه ولكنى اتصلت بخدمه العملاء والله العظيم واحد رد عليا وقفل <هتقول ليه>هقولك علشان يريح نفسه ولما اتصل تانى يقولى العيب فى الخط يعنى جبلى العيب فى الجهاز ومن التليفون يا حول ولاقوه الابالله العلى العظيم هقول ايه اكثر من كده واحب اقولك انى اتصلت بالشركه ذات نفسها واعطونى اكثر من باسورد ويوزرنيم ولم تحل المشكله :mad::mad::mad: وشكرا مره اخر لحسن التعاون

Eng_ibrahim
12-09-2008, 00:45
معلش هى شركة بقت زبالة جد و تسف على الالفاظ دى
و خدمة العملاء اسوء ما فيها و انا لما بيحصلى حاجا زيك بعت ايميل للشركة الام بلهجة حادة و فى بعض الاحيان المشكلة بتتحل
المهم متزعلش نفسك انا جبتلك موقع هيديل باسور اى روتر اتعمل انت تختار الماركة و هيديك لسته بالفيرجن و الباس بتاعه https://www.routerpasswords.com/index.asp
كده يبقا خلصنا من الباسورد
2 تعمل ريسيت للروتر
3 انا ملاحظ انك كات الابي للروتر 192.168.16.1 و دائما بيكون 192.168.1.1 مش زى منت كاتب ياريت تتاكد من الحته دى
4 ياريت تدور زى ما الصورة ال انا كنت حاطتها قبل كده و تمسح الباس ال انت كاتبه
و ابقى قولى ايه الجديد

Muscle
12-09-2008, 02:36
مشكور جدا اخى Eng_ibrahim المشكله انحلت والحمد لله ولقد دخلت على السيف مود وكتبت الرقم المعروف وهو 192.168.16.1 واقول لك اخى انى لم اقم بأىشىء فى عمل الباسورد بل كان كما هو ومن ثم الباسورد وهو ادمن وغيرت اليوزرنيم والباسورد القديم الخاص بالشركه <يا أخى دا اليوزرنيم والباسورد الى الشركه ذات نفسها اعطتهولى غلط >المهم النت شغال الان ولكن لدى سؤال سرعتى هى 256 والمروض تكون 32 للدونلود هل تعرف ما هو البورت المناسب لكى افتحه اتزيد السرعه والله اخى الكلمات الى بداخلى كتيره ولو قولتها مش هينفع مشكووووور جدا واى خدمه انا حاضر لانك انقذت روح روتر ماركه ريبوتك :p

مشكوررررر
تحياتى

rezoufda
12-09-2008, 02:37
بعد إذن الأخ الفاضل Eng_ibrahim
عادة يكون يا أخي السائل عنوان الدخول لصفحة الروتر بـ 192.168.1.1 وانا ألاحظ من خلال الصورة انك تكتب غير ذلك

Muscle
12-09-2008, 02:44
شكرا اخى rezoufda ولكنى كلما احتاج لدخول الصفحه الخاصه بالروتر اكتب 192.168.16.1 وتفتح عادى اما الان لا اعرف لما لكنى قمت بحل المشكله والحمد لله تعالى وهو رقم IP الروتر والشركه لكن لدى استفسار اخى بعد اذنكو هل فى فرق عندما اكتب كلمه السر ADMIN كابيتل او صموول فى الدخول للصفحه

rezoufda
12-09-2008, 02:52
عم هناك فرق بين
admin;Admin;ADMIN
كل روتر وأدمينو :)

Muscle
12-09-2008, 03:57
مشكورين جدا اخىEng_ibrahim & rezoufda ورمضان كريم عليكم وعلى المتواجدين بالمنتدى

تقبلوا تحياتى

Muscle

Eng_ibrahim
12-09-2008, 04:13
الف مبروك مع انى مفهمتش انت حليت المشكله اذاى بس المهم انها اتحلت و لا شكر على واجب انا معملتش حاجا
اما بخصوص البورت ال تفتحه على شان تزيد سرعة الدون لود دى اول مرة اسمعها
ولكن انت و انا و غيرنا كتير سرعة الاشتراك 256 بس لو حالفك الحظ اساسا و كانت عندك من 150 وانت طالع يبقى انت محظوظ لان اشك انه بتوصلنا 256

Muscle
12-09-2008, 04:30
اخى شكرا ليك مره اخرى :pالله يحرق النت وسنينه:p انا دخلت على safe mode وفتحت صفحه الروتر وغيرت الuser name وpassword الجديد بالقديم ودخل الحمد لله
اما بالنسبه لسؤالى اقصد اكيد انت تعرف ان هناك بورتات نفوم بفتحها مثلا لزياده سرعه التورينت او الشات ...الخ
وشكرا مره ااخرى لمجهودك موفق اخى ان شاء الله

Eng_ibrahim
12-09-2008, 06:13
العفو
لكن مسمعتش قبل كده عن موضوع البورت ده عامتا لو عرفت حاجا ابقى قولى

White h@cker
12-09-2008, 09:17
فتح البورت يستخدم غالبا مع التحميل بالتورنت حتى تستطيع الاتصال مع اكبر عدد من الseeds والpeers للحصول على اقصى سرعه يستطيع خط الانترنت لديك التحميل بها

اذا كان البوررت مفتوح ستظهر لك العلامة الخضراء المشار اليها بالسهم فى الصورة الاتيه ....وياريت اللى يشوف الصوره ميسألش على سرعة الانترنت عندى لانه ممكن يتعقد :D:D

للمزيد من المعلومات عن كيفية فتح البورت https://portforward.com/

Muscle
12-09-2008, 09:23
شكرا اخى White h@cker على حسن التعاون واقول لك انى اتعقدت بسم الله ما شاء الله ولا حول ولا قوه الا بالله