المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : *-*-*$ 511,997,658 Batman : The Dark Knight *-*-*

StarHunter
10-09-2008, 20:43
السلام عليكم

طبعا كتير شافوا الفليم الرائع The Dark Knight

انا مش هاتكلم عن الفلم نفسه قصته و احداثه...بالطبع هما يثيروا اى حد
بس الفيلم اثارنى فى شىء آخر...... الايرادات!!!!

الفيلم حتى هذا الاسبوع مازال يعرض و وصلت ايراداته الى 511,997,658 دولار !!!

لا اتصور بالمره ان فيلم سينمائى يعود بمبلغ مثل هذا
ربما شركه كبيره تعمل فى اى مجال لا تستطيع ان تحصل على مثل هذا المبلغ فى اعوام ولكن حصله فيلم فى اسابيع...

الفيلم يحتل المرتبه الثانيه من ناحيه الايرادات فى تاريخ السينما العالميه...
فى المرتبه الاولى يتربع العملاق Titanic ببنك من الاموال بلغ 600,788,188 دولار

هل من الممكن ان تصل افلامنا الى هذه الايرادات ولو حتى بعد قرن !!!

اكثر من ثلث ايرادات الفيلم حصلت قبل عرضه و كانت بالتأكيد فى بيعه لدور العرض غير البوسترات التى اغرقت العالم و هيأت مناخ اسطورى و جعلت الجميع متشوق لمشاهده اسطوره جديده...

عوده الى احداث الفيلم....تحدثت مع اجانب من مختلف الجنسيات فى منتديات اجنبيه و عن رأيهم فى الفيلم و كان الجميع يتحدث عن روعته بشكل عام و لكن عند السؤال عن اكثر ما اعجبهم كان للامريكان راى يستدعى الدهشه فأكثر من 12 امريكى تحدثت معهم اظهروا اعجابهم الشديد بــ " الجوكر " وهو الشخصيه الشريره فى الفيلم و تحدثوا عن ذكائه الفاتن و كيف انتصر فى الاخير و قالوا انه ربما تفوق على بات مان و هز عرشه فى الفيلم و فى قلوب محبيه و احدهم قال مداعبا من الممكن ان ننتظر سلسله خاصه للــ " الجوكر " افضل من بات مان لولا ان الجوكر مات فى الحقيقه....
ايضا عن الايرادا ايضا قالوا ان الايرادات جائت ايضا من اجل الجوكر !!!! وليس بات مان...و واحد فقط منهم سجل عدم اندهاشه من المبلغ فقد اصبح شىء طبيعى....

واضح ان المريكان يحبون الشر دائما :) حتى فى الافلام...

ما رأيكم انتم فى الفيلم؟؟ و بالتأكيد الايرادات ؟؟؟

دمتم بخير...وتقبل الله صيامكم

Nightspy
10-09-2008, 22:42
عندى تعليق ومش قصدى والله ازعلك

عوده الى احداث الفيلم....تحدثت مع اجانب من مختلف الجنسيات فى منتديات اجنبيه و عن رأيهم فى الفيلم و كان الجميع يتحدث عن روعته بشكل عام و لكن عند السؤال عن اكثر ما اعجبهم كان للامريكان راى يستدعى الدهشه فأكثر من 12 امريكى تحدثت معهم اظهروا اعجابهم الشديد بــ " الجوكر " وهو الشخصيه الشريره فى الفيلم و تحدثوا عن ذكائه الفاتن و كيف انتصر فى الاخير و قالوا انه ربما تفوق على بات مان و هز عرشه فى الفيلم و فى قلوب محبيه و احدهم قال مداعبا من الممكن ان ننتظر سلسله خاصه للــ " الجوكر " افضل من بات مان لولا ان الجوكر مات فى الحقيقه....

على فكرة كل ده خيال لو عايز تتفرج على فيلم رعب حقيقى انزل اسبوع للعراق او دارفور

AMD_PC
11-09-2008, 04:43
على فكرة كل ده خيال لو عايز تتفرج على فيلم رعب حقيقى انزل اسبوع للعراق او دارفور

يصنعون الافلام ونحن ندفع الثمن

شكراً لك اخي star hunter على الموضوع

one-zero
11-09-2008, 04:56
الفيلم فيه استحضار لذكريات 11-9 بداء من البوستر وحتى الاحداث و احد الماستر سين فيه
وهو محاولة تفجير السفينتين الاولة بها مجرمين والاخرى ابرياء ولكن لن يبيع اي منهم نفسه لاهواء ارهابي مجنون لا يوجد اي ارضية راديكالية حتى له يقف عليها فهو الفوضى والشر والجنون او الارهاب

لوعددت اليك الاسقاطات السياسية بالفيلم حتستغرب جدا

لمعلومات اكثر :
https://www.imdb.com/title/tt0468569/

Mr.Games
11-09-2008, 08:43
من قل اني سـوف ادفع مال من اجـل فلم الله يخلي Torrent سـوف اذهب الى سينما من اجـل فلم يستحق مشاهده مثل Kunfu Panda :p

StarHunter
11-09-2008, 17:08
شباب نتحدث عن فيلم سينمائى وليس عن السياسه...
والفيلم مش رعب اساسا :)
ولا نتحدث ايضا عن اى اسقاطات سياسيه...
شباب العنوان و الموضوع يركز بشكل خاص على ايرادات الفيلم و بشكل عام عن قصته و احادثه...ولم اجد اى رد يدور فى هذا الشأن...
كنت متوقع مشاركه اكبر و اعمق :( ولكن يبدو انى مش هعمل موضوع كويس قبل ما اموت :rolleyes:
حد شاف الفيلم و يحب يكلمنا عن ايراداته او قصته من وجه نظره ؟؟

ramy
11-09-2008, 22:06
لا يا اخي الموضوع جيد، وبعد قرائته قررت مشاهدة الفلم علما انني نادرا ما اشاهد الافلام الجديدة.
افتتاحك للموضوع بلهجة عامية يضعف من الموضوع، وكذلك اختتامك الموضوع بمزاح لا علاقة له بالفلم ..:)
وايضا العنوان غامض قليلا
تقبل مروري :)

one-zero
12-09-2008, 03:07
حد شاف الفيلم و يحب يكلمنا عن ايراداته او قصته من وجه نظره ؟؟

انا قلتلك وجهة نطري و هي وجهة نظر مشابهة لنقاد السينماء هناك عندما تحدثو عن القيلم
بس واضح كلامي مش عجبك على الرغم ان الفيلم فيه سياسة
بص كده على المواقع دي بتتكلم عن الفيلم
https://www.alternet.org/movies/92385/batman's_take_on_9_11_era_politics_drop_the_fearmo ngering/

https://www.canadiandimension.com/blog/2008/08/holy-politics-batman/

انما عايز تتكلم عن الايردات عادي اسمها صناعة عندهم و ليس سبوبة واللبيب بفهم بالاشارة