المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مجانا الكتب التعليمية لشهادات juniper

one-zero
14-09-2008, 02:26
مجانا الكتب التعليمية لشهادات juniper الاربعة و هي JNCIA JNCIS JNCIP JNCIE
من موقع الشركة مباشرة

ملاحظة هذة الشركة هي الثانية بعد سيسكو من الناحية السوقية والعلمية

www.juniper.net/training/certification/JNCIA_studyguide.pdf
www.juniper.net/training/certification/JNCIS_studyguide.pdf
www.juniper.net/training/certification/JNCIP_studyguide.pdf
www.juniper.net/training/certification/JNCIE_studyguide.pdf

ameer_s
14-09-2008, 02:48
شكرا جزيلا ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

eslam_elsadat
14-09-2008, 13:09
ربنا يكرمك على اللى انت عامله فى المنتدى دا يا رب

Tech_Admin
14-09-2008, 13:25
thanks alot

Nightspy
14-09-2008, 15:39
دائما فى الصدارة رفع الله قدرك

لاكن اخى واستاذى الفاضل عندى حاجة عايز استفسر عنها

اولا هل سرعة الفهم لواحد عايش فى سيسكو مع جينبر هيكون سريع مذاكرتهم

ثانيا كنت شاهدت اعلان لموبينيل وكان بيتحدث على خدمة الانترنت الجديدة له وكان عارض جهاز لهواوى فما هو وزن هواوى فى السوق ؟ المصرى طبعا وهل له شهادات ؟

sisaoking
14-09-2008, 15:54
جزاك الله خيرا دكتور وبوووو

mr_f
14-09-2008, 17:21
جزاك الله خير تعبت و أنا ابحث عن هذه الكتب

شكرآ جزيلآ.

one-zero
14-09-2008, 17:23
اولا هل سرعة الفهم لواحد عايش فى سيسكو مع جينبر هيكون سريع مذاكرتهم

طبعا و ده كلام جيمبيرز نفسها

ثانيا كنت شاهدت اعلان لموبينيل وكان بيتحدث على خدمة الانترنت الجديدة له وكان عارض جهاز لهواوى فما هو وزن هواوى فى السوق ؟ المصرى طبعا وهل له شهادات ؟

كعادة كل شئ في مصر لا يوجد ما يسمى بال quality management and quality control علشان كده الصيني في كل مكان
هم شاغلين في شرق اسياء الله ينور والصين اانت عارف شغلها لو رايح امريكا حاجة و لو رايح مصر حاجة تانية

موقعهم :
https://www.huawei.com/

لا يوجد شهادات يعينها لكن لديهم مركز تدريب في القاهرة
التفاصيل :
https://support.huawei.com/support/pages/training/trainingCol.do?actionFlag=setColumn&colID=ROOTENWEB|CO0000002854

moriatte
14-09-2008, 19:28
أنا شاكر ليك جدا يامستر ياسر انك اهتميت بأنك تتكلم عن المنتجات المنافسة لسيسكو
ايه رأيك فى الكلام الآتى ياباشا:
الناس اللى شغالة فى السوق بيقولوا ان juniper بمنتجها netscreen يكتسح cisco بمنتجها pix ويتفوق عليه بجدارة........ ولكن pix مع ذلك يتفوق فى سرعة ال processing عن جونيبر.
كمان avaya و nortel هما اللى مكتسحين السوق فى مجال الفويس والمنافسة أساسا بينهم وبعديهم فى الجودة والآداء تأتى سيسكو .......وكمان سيسكو أسعارها أعلى منهم بكتيرررر.......يعنى سيسكو فى الفويس سعرها مش منافس خالص.
ايه رأيك فى الكلام دا ياأخى ياسر؟
انت من الناس اللى ماشاء الله الواحد يعتز جدا انه يسمع رأيهم فى الموضوع دا
كمان عاوزين نسمع رأى بشمهندس محمد سمير ولومارك
مع انى عارف مقدما رأى لومارك العاشق لسيسكو والبارسا بجنونLooLLooL

hisham_munshar
15-09-2008, 01:10
مشكور و بالتوفيق

one-zero
15-09-2008, 01:24
لناس اللى شغالة فى السوق بيقولوا ان juniper بمنتجها netscreen يكتسح cisco بمنتجها pix ويتفوق عليه بجدارة........ ولكن pix مع ذلك يتفوق فى سرعة ال processing عن جونيبر.

اولا اشكرك على ثقتك اخي العزيز
ثانيا ممكن طبعا الكلام ده وشركة جنبيرز مش صغيرة و فيها عباقرة شاغلين فيها زي ياكوف ريختير احد مخترعين البروتوكول bgp واحد مطوري روترات موفر الخدمة والتي نسميها mpls
العملية هي تسويق زي ميكروسوفت كده بتعرف تسوق وبتخاطب المستهللك بشكل قوي على الرغم ان خوادمها بتأكل المصادر ويونكس ولينكس مفيهمش الكلام ده
انا شفت شركات ولكن ليس في مصر بستخدم الاثنين روترات من سيسكو و فايروال من جينبرز وهكذا
وعلشان كده بعد ما اخلص ccsp عايز اخطف شهادة jncia وهي بتعادل ال ccna في سيسكو

كمان avaya و nortel هما اللى مكتسحين السوق فى مجال الفويس والمنافسة أساسا بينهم وبعديهم فى الجودة والآداء تأتى سيسكو .......وكمان سيسكو أسعارها أعلى منهم بكتيرررر.......يعنى سيسكو فى الفويس سعرها مش منافس خالص.

انا مش شغال فويس لسه بس كلامك مظبوط ولكن ده بالنسبة للسوق المصري فقط والشركتين كبار و لهم سمعة عالمية في الفويس و اعتقد الاخوة هندسة العاشر ومحمد سمير موجودين في سوق العمل المصري و الخاص بالفويس و ممكن يجاوبو على السؤال ده احسن مني
و على اساس كلامنا ده ماتنساش شركة www.alcatel-lucent.com دي جتمدة برضه ومن زمن ال avaya

moriatte
15-09-2008, 02:30
العملية هي تسويق زي ميكروسوفت كده بتعرف تسوق وبتخاطب المستهللك بشكل قوي على الرغم ان خوادمها بتأكل المصادر ويونكس ولينكس مفيهمش الكلام ده

كلام فى الصميم يامستر ياسر وعشرة على عشرة
مش قولتلك انت من الناس اللى باحب أسمع رأيهم;)
أنا برضه رأيى من رأيك بالضبط
ميكروسوفت وسيسكو وجهان لعملة واحدة.......مؤسسات اقتصادية عملاقة قائمة على سياسة التسويق ومخاطبة فكر المستهلك وانشاء مراكز تدريبية لتدريب المستخدمين فى كل أنحاء العالم
ياراجل شوف ميكروسوفت وسيسسكو بيكسبو من مراكز التدريب والامتحانات بس كام!!!!!!
يعنى لما تبص لميكروسوفت هتلاقيها مثلا دايما فى برامجها بتعمل واجهة رسومية بسيطة جدا وبتحاول توصل دايما لأقل العقليات قدرة على الفهم(dummy users)
تبص تلاقى الويندوز بيدعم الألعاب وبرامج الفيديو .....الخ
لكن لينكس لحد سنة أو سنتين فاتوا كان الناس دايما يبصوله بخوف ورهبة.....ومابيدعمش كل متطلبات الألعاب وماشابه.......طبعا دا بغض النظر عن انه نظام جبار ومن الظلم مقارنة الويندوز به أساسا
نفس الكلام مطبق مع سيسكو......كسبوا المليارات من مراكز التدريب والامتحانات المنتشرة حول العالم
لكن باقى الشركات مش مهتمة انها تنفذ نفس السياسة دى مش قادر أفهم ليه!!!!!!!!

عموما ياريت نسمع باقى اخواننا الأحباب فى المنتدى عن رأيهم بمنتجات الشركات الأخرى فى الفويس مقارنة بسيسكو

stormblast
15-09-2008, 03:58
تحية للشباب على الاراء المحترمة ..... انا جديد بالمنتدى.....ومن خريجى العاشر من رمضان 2006
عايز اتعرف على شباب مهندسى العاشر المحترمين.......واريد ان اضيف الى انه من الطبيعى ان سيأتى اليوم اللى تسيطر فيه جنبيرز على السوق .......كما سوف ما يحدث " فى رأيى" من سيطرة أبل على سوق انظمة التشغيل مستقبلا بأن سوف تدعم اجهزة ال IBM Compatiable التى تحتل 95% من اجهزة العالم

mhouba
15-09-2008, 16:38
انا معاكم هي شركةجامدةجدا واحب wx application accelaration اللي بيخلي اللينك ينتقل من 64kb/s الى 155mb/s
وانا افول انوديما المهندس لازم يعرف اغلب الشركات في عالم الشبكات وكيف يستعمل منتجتها وبيقتصرش على cisco او غيرها .
اما بخصوص الصين هناك بعد الشركات اللي ليها نتجات كويسة وبتمن مناسب و فعالة وانامجربها زي planet
https://www.planet.com.tw
اما بخصوص شهادة juniper انا نفسي اعملها و بتمنى ان منتدانا يعمل قسم خاص بها وحتكون سابقة

Mr.CISCO
30-10-2008, 12:56
الف شكر على المعلومات يا شباب ومشكور اخ ويبووو على الكتب

7amasa7
01-11-2008, 23:05
الف شكر مستر ياسر

أ بـو بـد ر
02-11-2008, 13:27
لدينا مشروع جديد و ضخم الآن عن الـ MPLS ، و معدات المشروع تتألف من سيسكو و جوبيتر و نورتل . يعني المسألة ليست سيسكو فقط .

و أنا الحقيقة أريد استغلال فرصة الرد هنا لأشكر صاحب الموضوع حيث أني سأستفيد من قراءتي عن الجوبيتر .. و أيضا أود استغلال فرصة دعوة الإخوة أصحاب الخبرة العملية أن يردوا على موضوعي في قسم الشبكات و الاتصالات ( الرابط في التوقيع ) .

وفقكم الله تعالى

one-zero
02-11-2008, 16:56
قمت بالرد و حتى تعم الفائدة اعيده هنا :

شوف عزيزي ال mpls هي روترات تقوم بتوجيه البيانات حسب رقم بسيط و ليس الاي بي و نسميه label
ولكنها تظل في حاجة الي الابي في عملها
MPLS Core هي روترات ال mpls التي تعمل داخل الغيمة الواحدة والممثلة بموفر الخدمة
MPLS Edge Core هي روترات ال mpls الموجودة على حافة الغيمة و تتاخذ القرار بتوجيه لابل ام اي بي و لها انترفيسس لا تعمل بالابيل ولها انترفيسي اخرى تعمل بها و هي نقطة ربط عملاء موفر الخدمة و ونقطة الاتصال بالفروع للعميل الواحد

MPLS/VPN Access
هو الاستفادة منهذة التقنية من خلال ربط فروع العميل معا و فيها يتم التوجيه من خلال الحصول على الرواتنيج تابل الخاص بكل عميل وفرع ووضعها في ال lsr
طبعا الموضوع بها كلام كثير جدا و انصحك بقراة كتاب كامل عنها
بالتوفيق اخي
ياسر رمزي

انصحك بهذا الكتاب:
https://89.108.88.13:10115/Cisco%20Press/Cisco.Press.MPLS.Fundamentals.pdf

أ بـو بـد ر
03-11-2008, 06:06
جزاك الله خير يا أخي على الرد و على الكتاب الرائع ( لا بد أن يكون لأنه من سيسكو )

chikou
28-11-2008, 13:38
بارك الله فيك كالعادة متميز