المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو مساعدتكم فى تجميع جهاز للاستخدام المكتبى مع امكانية تطويره مستقبلا

amr321123
16-09-2008, 12:57
السلام عليكم

اريد تجميع جهاز للعمل المكتبى اشغل عليه ويندوز فيستا واوفيس 2007 ويكون سريع مع الانترنت مع امكانية تطويره مستقبلا .
طبعا محتاج الجهاز ميكونش سعره عالى ولكن فيه حاجات لازم تكون موجودة :

1 - البوردة تكون نوع نضيف ومبتسخنش بسرعة وكمان سريعة ويكون فيها على الاقل 3 اماكن للرامات من نوع DDR2 ولحد 6 جيجا
2 - البوردة كمان تعمل مع معالج Intel Core 2 Duo
3 - البوردة مش مهم يكون فيها كارت شاشة مدمج لكن يكون فيها كارت صوت وشبكة
4 - البروسيسور يكون Intel Core 2 Duo بتردد كافى لتشغيل الفيستا والاوفيس بشكل سريع و مقبول يعنى مش لازم يكون بروسيسور للالعاب
5 - كارت شاشة من نوع نضيف ويكون حجمه 256 ميجا
6 - الهارد يكون انضف نوع متوفر فى مصر بمساحة 160 جيجا والكاش تكون عالية
7 - مشتت يوفر للبروسيسور التبريد الكافى ليعمل حوالى 10 ساعات متواصلة بدون ما يسخن .

والمطلوب من حضراتكم اسماء القطع اللى بتتوافق مع المطلوب بس بشرط تكون متوفرة فى مصر واكون شاكر جدا لو عرفت الاسعار الحالية .

moatez
16-09-2008, 21:28
حضرتك قولت كل حاجة و نسيت اهم حاجة الميزانية يا ريت تقولنا ميزانيتك كام

amr321123
17-09-2008, 09:02
الميزانية مفتوحة لكن مش معنى كده انى عاوز حاجات غالية انا عاوز الحاجات اللى تفى بالغرض يعنى مثلا البوردة مش مهم تكون غالية لانها هى الاساس واللى مش هينفع بعد كده اغيرها لكن مثلا البروسيسور المطلوب انه يكون بتردد من 1.5 الى 2 جيجا هيرتز بس وممكن فى المستقبل اغيره واجيب تردد اعلى .

يعنى كل القطع اللى طالب اعرفها هى :
البوردة - البروسيسور - كارت الشاشة - الهارد

moatez
17-09-2008, 15:39
الميزانية مفتوحة لكن مش معنى كده انى عاوز حاجات غالية انا عاوز الحاجات اللى تفى بالغرض يعنى مثلا البوردة مش مهم تكون غالية لانها هى الاساس واللى مش هينفع بعد كده اغيرها لكن مثلا البروسيسور المطلوب انه يكون بتردد من 1.5 الى 2 جيجا هيرتز بس وممكن فى المستقبل اغيره واجيب تردد اعلى .

يعنى كل القطع اللى طالب اعرفها هى :
البوردة - البروسيسور - كارت الشاشة - الهارد

البروسيسور هات Intel Core2Duo E7200 2.5GHz السعر 630 جنية
المذربورد عندك ال GIGABYTE GA-P35-DS3L السعر 550 جنية او ال ASUS P5Q - P45 السعر 810 جنيه اختار اى واحدة حسب ميزانيتك
كارت الشاشة عندك GIGABYTE ATI HD 2600Pro 512MB السعر 320 جنية و فى كمان كروت افضل بس اغلى زى 9600gt فى حدود 950 جنيه
الهارد Western Digital 500GB 16M Cache SATAII السعر 395 جنيه او هات المساحة اللى انت عاوزها