المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اخوانى سؤال بالنسبة ل GigaByte P31 و المعالج E7200

هشام الخياط
18-09-2008, 22:59
مشكور كل من حاول مساعدتى
Ultimate.Ya

moatez

KingStone

cool 0

تم التغيير ب Gigabyte P35
و هى أفضل بكثير و ال 4 رامات يعملوا بدون مشاكل الحمد الله
مشكوريين اخوانى

Ultimate.Ya
18-09-2008, 23:16
تحياتي

أخي الكريم ... بحسب خبرتي انصحك بما يلي :

أولا أن تتأكد من الكاتلوج الخاص بالمذر بورد أن كل منفذ من منافذ الرام يدعم 2 جيجا

ثانيا : أن تقوم بتركيب الرامات واحدة بعد الاخرى ... يعني تقوم بتركيب الرام الاولى على المنفذ الاول

ومن ثم تتاكد ان الجهاز يعمل ... ومن الثانية وهاكذا ... فاذا لاحظت أنه عند التركيب في أحد المنافذ لم يعمل الجهاز

فقم بتغيير الرام باخرى مجربه فاذا اشتغل فان الخلل بالرام واذا لم يشتغل فان الخلل يكون بمنفذ الرام

وملاحظه هامة خاصة عند تركيب الرامات ان تقوم بفصل سلك البور وسلك الشاشة الموصول بجهاز الكمبيوتر

لان الرامات تتحس من اي كهرباء موجودة في الجهاز عند الفك والتركيب فيمكن أن تخرب عليك الرام أو

تخرب عليك المنفذ في اللوحة الام ...

وحياك الله معنا

هشام الخياط
18-09-2008, 23:18
مشكور اخى Ultimate.Ya
ولكن ال 4 رامات تعمل لأنهم كانوا على مازر اخرى و قمت بتحديث الجهاز فقط
و مشكور اخى لردك

Ultimate.Ya
18-09-2008, 23:28
أخي الكريم ... مشكلة الرامات هي من أكثر المشاكل تعقيدا ... لأن السبب في كثير من الاحيان لا يكون واضحا

فالتجربة هي التي تبين اين الخطا بالضبط .. فيمكن أن تكون نوع الرام غير متوافقا مع المذر بورد الجديدة

او ان تكون المذربورد لا تدعم أكثر من 4 جيجا من الرام او ان تكون احدى المنافذ في المذر بورد لا تعمل ...

فالحل الذي أراه مناسبا أن تقوم بتجربة الرامات كما ذكرت لك سابقا ...

الامر متعب نوعا ما ولكن به تتاكد من نوعية المشكلة باذن الله

بانتظار جوابك

وحياك الله

هشام الخياط
18-09-2008, 23:32
اخى مشكور لأستجابتك السريعة
و قمت بتجربة الرامات بطريقتك
و كلهم يعملوا 100*100
فما الحل اخى ؟؟؟؟
و مشكور مرة اخى

Ultimate.Ya
18-09-2008, 23:42
هل من الممكن أخي توضيح كلمة جربتهم كلهم ...

يعني ركبت الاربع رامات في الاربع منافذ واشتغلو كلهم ..ز
بانتظار ردك

moatez
19-09-2008, 00:18
ال P31 ليها بعض المشاكل لو جيت تحط ذواكر فى كل الشقوق لازم يكون كلهم single sided يعني ال chips على ناحية وحدة و بعدين كمان هى اخرها 4 جيجا ازاى تحط 8 جيجا و الكلام ده من موقع جيجابايت نفسه:
https://ae.giga-byte.com/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ClassValue=Motherboard&ProductID=2675&ProductName=GA-EP31-DS3L

KingStone
19-09-2008, 00:29
ال P31 ليها بعض المشاكل لو جيت تحط ذواكر فى كل الشقوق لازم يكون كلهم single sided يعني ال chips على ناحية وحدة و بعدين كمان هى اخرها 4 جيجا ازاى تحط 8 جيجا و الكلام ده من موقع جيجابايت نفسه:
https://ae.giga-byte.com/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ClassValue=Motherboard&ProductID=2675&ProductName=GA-EP31-DS3L

كلام سليم 100 % لو تابعت بعض مواضيع المنتدى عن البورده ده بالذات فاغلبها يتكلم عن مشكلة الرامات مع البورده مع الاربعة جيجا فما بالك ب 8 جيجا اللى من الاصل لا تدعمها البورده ..

بالمناسبة انا كنت قريت رد من الايوبي او يزن مش فاكر بالضبط على احد الاعضاء عنده نفس مشكلتك وقاله انه يتاكد ان الرامات تكون الشيبست بتاعتها من جانب واحد فقط (اللى هيا القطع السودا اللى على جوانب الرام) .

هشام الخياط
19-09-2008, 01:13
مشكورين اخوانى على ردودكم
و بالنسبة للأخUltimate.Ya
نعم جربت كل رامة لوحدها فى كل المنافذ
و سؤال هل المازر سيئة؟؟؟؟

هشام الخياط
19-09-2008, 01:27
up up

0 cool
19-09-2008, 05:37

اعتذر على تدخلي بس عندي نفس المذربورد بصراحة ممتازة ما فيها مشاكل مستخدمها من سنة تقريبا .... ممكن تكون المشكلة من البور سبلاي يعني المذربور ما تاخذ كفايتها من الطاقة خصوصا +12A أن شاء الله الأخوان يساعدوك

moatez
19-09-2008, 06:56

هى مش سيئة و لا حاجة هى كل مشكلتها انها لاتشتغل اللوحه اذا ركبت 4 رامات من نوع Double Side بس فعلا لو عاوز تستفاد بال 8 جيجا الى عندك يبقى هضطر تغيرها

هشام الخياط
20-09-2008, 02:08
up up

!! NoMeRcY !!
20-09-2008, 02:15
هشام المذربورد ممتازة ورائعة وخاصة في كسر السرعة واغلب الاعضاء في المنتدى يستخدمون نفس اللوحة
مبارك اخي وتهريها بالعافيــــة ,,

هشام الخياط
20-09-2008, 02:20
هههه مشكور اخى ibrahim83
على ردك و الله يبارك فيك

ahmed_soft89
03-12-2008, 12:24
انا عندي البورده دي والبروسيسور ده وحاطط عليهم 2×2 جيجا رام kingston باص 800 وبتحصل مشكلة كتير ان في شاشة زرقاء تطلع كتير اوي من اول ما جبت الكمبيوتر من ده يوم 21 / 9 / 2008
وياريت اللي يعرف علاجها يقولي علشان انا خلاص ناويت اشتري برده جديدة او لو عرفت ادخل البوردة دي مع واحدة تانية بس تكون بعيدة عن p31 خالص علشان انا شايفها بردة زباية ومبتشغلش الالعاب كويس مع اني جايب كارت شاشة xfx 512 . ؟