المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تشغيل الجهاز بطريقة خاصة

amr_jourdoun
05-10-2008, 16:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
منذ فترة كنت اعمل صيانه لجهاز ولم استطيع فتحه ابداء حتي جاء صاحب الجهاز وضرب كلمة السر علي الكيبورد ففتح الجهاز ولم اعرف كيف عملها او يمكن عملها علي البورد الحديثة
ارجو ارجو ارجو
من من لهم الخبرة في هذا المجال افادتي كيف يمكن فتح جهاز من الكيبورد دون الضغط حتي علي زر التشغيل . حيث انها تعد من اقوي طرق الحمايه للجهاز من المتطفلين
وشكرا

Bahaa Hamam
05-10-2008, 19:37
والله ان كانت فكرة صحيحة تكون ممتازة
وياريت من يعرف كيفية عملها
لايتاخر علينا بالرد نحن منتظرين

wolf_moon82
05-10-2008, 19:40
ياريت اللي يعرف يقولنا لانها هتبقى طريقة ممتازة

بس انت مسالتهوش ليه و قولتلنا؟!!؟؟!؟

rezoufda
05-10-2008, 20:31
يعمل هذا الباسوورد من خلال البيوس بالنسبة لبعض المذربوردات التي يكون في بيوسها هذه الخاصية

wolf_moon82
05-10-2008, 21:00
يعمل هذا الباسوورد من خلال البيوس بالنسبة لبعض المذربوردات التي يكون في بيوسها هذه الخاصية
لو من البيوس كانت هذه الخاصية موجودة في جهازي القديم يطلب منك الباس ورد قبل بدء التشغيل بس الجهاز كان قديم و مش فاكر موديل المزربورد

techsupport
05-10-2008, 21:18
لا هناك بعض البيوس لديه خاصية تشغيل الجهاز عن طريق الكيبورد كما هو الحال بالنسبة لتشغيله عن طريق الاتصال بالهاتف ( المودم)

Bahaa Hamam
06-10-2008, 02:37
ممكن يكون كم قيل من البيو الله واعلم
ياريت amr_jourdoun يسأل صاحب الجهاز
لنضع الشك باليقين

alshalawy
06-10-2008, 12:35
هذه من خيارات الطاقة للبيوس ..

تجد خيار power on للكيبورد او للماوس ايضا ً ويمكن تحديد زر معين لتشغيل الجهاز او كلمة سر معينة ايضا ً

ولكن ليست جميع الماذروبردات تلغي زر التشغيل الاصلي عند استخدام الكيبورد للتشغيل ,

amr_jourdoun
06-10-2008, 21:11
بصراحة يا جماعه انا متشكر جدا لتفاعلكم معي بس بجد انا بدور علي حل ليها لان لما شفتها كان الجهاز اساسا بانتيم فور وكانت المازربورد Asus فقلت اكيد بتتعملي في اي مازر بود علي العموم انا برده بدور علي الطريقه المظبوطة ويا ريت اللي يعرفها يشرحها بطريقه مستفيضة لان اي لعب غلط في البايوس ممكن يعمل مشاكل وشكرا لكل اللي ساهم لحد ان شاء الله ما نوصل لحل

النديم
06-10-2008, 21:27
التفسير ذكره الأخوة techsupport، alshalawy. فالعديد من اللوحات الأم تحتوي في قسم خيارات الطاقة من برنامج إعداد بيوسها خيارات لتشغيل الجهاز من لوحة المفاتيح (بضغط مفاتيح مُحددة أو زر Power) أو الفأرة أو في توقيت زمني معين أو حين ورود إشارة شبكية عن طريق المودم أو بطاقة الشبكة.
النديم

amr_jourdoun
06-10-2008, 21:30
علي فكرة يا جماعه الموضوع زي ما قال اخونا من خيارات power on في المازر بورد وفعلا ممكن يتفتح من الماوس او الكي بورد بس انا مش عارف منين الغي زر الفتح الاصلي انا عندي البورده GIGABYTE964 لكن مش عارف الغي بس زر التشغيل الاساسي ياريت بقا اللي يعرف المعومة دي يفيدنا

digital center
07-10-2008, 04:09
اخي العزيز

بتفتح ( فك ) الصندوق واتبع الشريط المزدوج الآتي من كبسة البور الى اللوحة الام وشيله

بالتوفيق

شيخ الاسلام
09-10-2008, 17:42
فعلا طريقة فعالة ضد التطفل