المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة بخصوص كارت شاشة

asalia_22
18-10-2008, 16:29
السلام عليكم ورحمة الله

اخوانى الاعزاء عندى طلب مساعده بسيطة من الخبراء الماثر بوورد بتاعتى من النوع
Gigabyte GA-945PL-S3 rev 2.0 Bus 533 عاوز اجيب كارت شاشة ينفع يركب عليها كارت شاشة من النوع gforce 9800 gx 2 with 1 Giga ram او اعلى.... عارف ان الماثر امكانيتها قليلة واكيد فى حد هينصحنى انى اغير الماثر وانا ناوى اغيرها لكن ليس الان لانى بغير حته حته والان الاولوية عندى لكارت شاشة محترم لان الماثر لو غيرتها يبقى هغير بورسيسور معها وما الى هذه الحسبة وانا محتاج لكارت شاشة الان ..... السؤال لو مكنش هينفع ايه اعلى كارت شاشة ممكن يتناسب معاها وجزاكم الله خيرا

alayoubi
18-10-2008, 18:07
وعليكم السلام

هو طبعا يركب لكن لن تستفيد الا من نصف قوته أو أقل حتى لأن المعالج عندك ضعيف حسب ما فهمت من كلامك واللوحة أداءها عادي أما الكرت المناسب لإمكانيات جهازك فهو 7300GT أو 7600GT من جيفورس أو 1550 أو 1650 من Ati واذا عايز أفضل Geforce 8500GT

asalia_22
18-10-2008, 18:20
شكرا اخى على المساعده انا المعالج هوا dualcore 2.66 with cash 2 mega الفكرة انى عاوز اجيب كارت الشاشة العالى ده علشان ناوى اغير المماثر بحاجة اعلى ان شاء الله بس مش فى الفترة دى فمش عاوز انى اجيب كارت شاشة ضعيف مثلا او اداء متوسط واجى اغير الماثر فمبقاش كسبت كتير حتى ولو كان الكارت هيشتغل بنصف قوته هعرف استغله بعد كده ...المهم ان مفيش ضرر هيحصل لكارت الشاشة او للماثر ...... كارت الشاشة اللى معايا الان هوا Gforce 6600 LE.
راماتى هيه 2 جيجا ومعرفتش ازود اكتر لان النوع ده ميقبلش اكتر ........